Kolumnit

Autojen sähköistäminen ajaa pian päin seinää

electric car
Kuva Pxhere.

Euroopan komissio ajaa henkilöautoilun sähköistämistä kuin käärmettä pyssyyn. Suomen itselleen asettamat tavoitteet edellyttäisivät useiden satojen tuhansien ladattavien hybridien ja täyssähköautojen lisäystä vuoteen 2030 mennessä. Tämäkin olisi vasta pieni murto-osa koko henkilöautokannasta, jonka nykyiseen uudistumisvauhtiin ja keskihintaan verrattuna tavoite vaatisi suomalaisilta useiden miljardien ylimääräistä investointia. Rahaa, joka olisi muusta kulutuksesta pois, rahaa, jota valtaosalla suomalaisista ei vain ole.

Lisäksi sähköautoilun todellinen yleistyminen vaatisi valtavan määrän latauspisteitä koteihin, työ- ja liikepaikoille sekä vähintään päätieverkon varteen. Kyse ei ole sähkön kulutuksesta, vaan paikallisesta yhtäaikaisen lataustehon tarpeesta. Itseään vastuullisena pitävä media johtaa kansalaisia tietoisesti harhaan latauspisteiden tehontarpeen vaikutuksesta pienjänniteverkkoon muuntajineen ja siten sähköautoilun kustannuksiin.

Hämeen Sanomat kirjoitti vasta nyt (17.7.2021), miten kauppojen pitäisi moninkertaistaa sähköliittymänsä ja sähköverkkonsa, jos sähköautoja aiotaan ladata pysäköintipaikoilla merkittävissä määrin. Jutun mukaan kiinteistöjen sähköverkkojen vahvistaminen, sen seuraukset ja kulujen kasvu on sivuutettu lähes täysin sähköautokeskustelussa. Aihetta ei ole sivuutettu, vaan se tukahdutetaan. Jokainen suorittavan tason sähköammattilainen tietää mistä puhutaan, mutta ongelmasta puhujat vaietaan tai lytätään hiljaisiksi. Puhuin aiheesta eduskunnassa jo 6.10.2020 sähköajoneuvojen latauspisteitä koskeneen lakiesityksen yhteydessä, kuuroille korville ja tyhjille silmille.

Euroopan komissio vaatii ilmastopaketissaan, että pääteille tulee rakentaa latauspisteitä 60 km välein, mutta ei sano, millaisia. Sähkönkäyttötekniikan professori Juha Pyrhönen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta laski Ilta-Sanomien 16.7.2021 jutussa, että sähköautoilun yleistyessä pikalatureita tarvitaan 22 kertaa niin paljon kuin Suomessa on nykyisin polttoainepumppuja. Joten jos liikenneasemalla on vaikka neljä pumppua, vastaavan palvelutason pikalatausasemalla tulisi olla luokkaa 90 latauspistettä. Se tarkoittaa helposti 4,5 – 6 megawatin sähköliittymää.

Sama ongelma koskee esimerkiksi taloyhtiöitä. Merkittävä määrä latauspisteitä kasvattaa kiinteistön tehontarpeen helposti yli kaksinkertaiseksi, jos kaikki autot halutaan ehtiä lataamaan yön aikana. Nyt se vielä onnistuu, mutta kun taajama-alueilla valtaosa kiinteistöistä alkaa rakennella latauspisteitä, vetelevät jakeluyhtiöt pian uusia 20.000 voltin keskijännitejohtoja sähköasemilta asti, ja lisäävät tai kasvattavat jakelumuuntamoita merkittävästi. Se ei ole halpaa lystiä.

Tämän kaiken maksavat kuluttajat perus- ja siirtomaksuissaan, ja pikalataus liikenneasemalla tulee maksamaan jotain aivan muuta, kuin mitä sähkö maksaa. Kun yhtälöön lisätään se, että tuulisähkön lisääntyvä osuus lisää sähköverkon kuormituksen säätelytarvetta ennennäkemättömällä tavalla, maksavat kuluttajat pian hunajaa pelkästään jo siitä, että voivat saada haluamansa tehon haluamanaan aikana.

Kun nämä ongelmat alkavat tosissaan vaikuttaa, ajaa autoilun sähköistäminen päin seinää.

Lopuksi ajatus poikkeusoloihin. Neste- ja kaasumaisia polttoaineita voidaan varastoida, ja varmistaa liikenne kriisitilanteessakin. Haluatteko elää yhteiskunnassa, jossa jos luonto, vihollinen tai hallitus vetää töpselin seinästä, kukaan ei aja minnekään?

Lulu Ranne (ps.). Kuva Eduskunta.

Lulu Ranne, kansanedustaja,
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja,
diplomi-insinööri.

Tilaa
Ilmoita
guest
45 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Peter Kreisler

Verrattuna maakaasu käyttöiseen autoon on sähköauto täysin ”dinosaurus”, ainoa plussapuoli on se, että todennäköisesti niistä tulee keräilykappaleita, hieman kuten 70-luvun amerikanraudoista. Yhtäläisyyksiäkin on monia, esim. suuri paino, heikko turvallisuus, epätaloudellisuus jne…

Jari Ylinen

Entäs maanviljely ja maansiirto koneet, ei taida ihan pelkällä sähköllä toimia.
Sitten tulevaisuuden tiet ovat varmaan sorasta ja mukulakivestä tehtyjä, kun ei asfalttia öljystä voi valmistaa.

On muutama

No, suomalainen metsäkonevalmistaja Logset on tehnyt hybridihakkuukoneen, sekä Komatsulla on hybridikaivinkone. Tosin täyssähköisiä ei ole kuin noita pienempiä maansiirtokoneita ja trukkeja. Muistaakseni John Deerellä oli jokin sähkötraktorin prototyyppi. Mutta se patteritraktori ei kulje kuin 4-tuntia sähköllä ja joudut 3-tuntia lataamaan. Oikea traktori kulkee dieselillä hieman kauemmin, tankillisella ajaa 8-tuntia helposti ja tankkaus sähköpumpulla ei kauan vie, vs. 3-tunnin lataus.
Eipä tuo sähkötraktorikaan ollut menestys koska siitä puhuttiin jo vuonna 2016, eikä nyt ole enää kuulunut.

Balle Runkstedt

Norjalainen Bröyt-merkkinen kaivinkone 1970-luvulla oli tunnettu siitä, että siinä ei ollut ajomoottoria ollenkaan. Moottori käytti ainoastaan hydrauliikkapumppua ja hytin pyöritystä. Liikkuminen työmaalla tapahtui kauhan avulla ja siirto työmaiden välillä kuorma-auton vetämänä. Konetunti oli paljon halvempi kuin Åkermanneilla. Varmaan sama konsepti toimisi sähkömoottorilla ja akuilla.

Erpa

Vattenfallin laskelmien mukaan ydinvoima tuottaa noin 2,5 grammaa hiilidioksidia tuotettua kilowattituntia kohti. Vesivoiman päästöt ovat 4 grammaa hiilidioksidia tuotettua kilowattituntia kohti.Tuulivoima puolestaan, jota energiapoliittisessa keskustelussa korostetaan usein ”vihreänä ja ilmastotietoisena” vaihtoehtona, tuottaa viisi kertaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin ydinvoima: 12 grammaa kilowattituntia kohti.

Kekkuli

Ja aurinkokennoilla sähkön tuottaminen on totaalinen ympäristömurha. Aurinkokenno ei koko käyttöikänsä aikana pysty tuottamaan sitä energiamäärää, joka tarvitaan aurinkokennon valmistamiseen.
Jos aurinko paistaisi kennoon koko ajan optimaalisessa kulmassa sittenkään se ei tuota edes valmistukseen käytettyä energiaa. Lisäksi vielä erittäin mittavat ympäristötuhot ja lapsiorjuus siellä missä valmistukseen tarvittavat mineraalit kaivetaan.

Puolueeton

Tarpeeton ympäristömurha on helppo todistaa, kun olettamuksena on 1 neliömetrin aurinkopaneelin raaka-aineisiin, valmistukseen ja asentamiseen tarvittava tarvittava energia havaitusti 3000 kWh ja aurinkopaneelin keskimääräinen teho on havaitusti 7 W. Vuodessa on 3600*24*365 s. 3000 kWh = 3000*1000*3600 Ws.
3000*1000*3600 Ws/(3600*24*365s/vuosi*7W)= 48,9 vuotta
Kestää siis liki 50 vuotta enen kuin aurinkopaneeli on tuottanut sen valmistamiseen käytetyn energian. Aurinkopaneelit valmistetaan pääosin Kiinassa käyttäen kivihiilellä tuotettua sähkö ja lämpöenergiaa. 50 vuoden aikana aurinkopaneeleja onpestävä ja huolettava, jota ne toimivat täydellä teholla auringon paistaessa.
Pitää kai huomauttaa, että asiallisiin olettamuksiin perustuva matematiikka ei ole propagandaa tai politiikkaa.

Idiotismi vallassa

Lisäksihän aurinkopaneeleiden käyttöikä on jotain 10v, kuitenkin alle 20v.

John Quiman

Minkähänlainen paneeli tuottaa 7 W? Mitä noin äkkiä katsoin, niin myytävät paneelit ovat 300 W ja siitä ylöspäin.

Älypatti

Yöllä aurinko ei juuri paista , ei juuri tuottoa panelista , välillä pilvistä sekä sateista , ei myöskään anna sähköä ja auringon pitää paistaa optimaalisessa kulmassa paneliin , että saadaan se ilmoitettu esim, 300 W eli keskituotto jää melko pieneksi suomen leveysasteella .

manu

Vihreä autoilu olisi järkevämpää toteuttaa hamppuöljyllä. Vihreä siirtymä heidän omilla tuotteillaan.

Ilmari

Bensa-autoilua saadaan vähennettyä jo sillä että vihreät lakkaavat käyttämästä henkilöautoja.

John Quiman

Sähköautoilun pakottaminen ei ole luonnollisen kehityksen tuote. Luonnollinen kehitys on sellaista, jossa ihmiset valitsevat sellaista, mikä parhaiten palvelee tarkoitustaan. Se ei ole sitä, että politbyroo päättää, että tämä on hyvä, pulinat pois. Ylhäältä ohjaaminen ei ole koskaan tuottanut hyviä tuloksia. Se on kuin suunnitelmataloutta, jossa jotkut päättävät mitä kansalaiset tarvitsevat.

Esim. kaupunkiajossa se voi olla hyväkin, joten vallan moni valitsee sen pienempiin ajeluihinsa. Joku kaupparatsu, joka painaa kaasu pohjassa pitkin Suomea ympäri vuoden, tuskin hyötyy sähköautosta, ainakaan vielä. Kyllä niitä hankitaan ihan varmasti, jos ne osoittautuvat hyviksi valinnoiksi.

Viheriäisillä on vaan korkvien välissä sellainen ideologia, että sen mukaan kansalaisten parhaasta pitää päättää heidän politbyroossaan. Kansalaisille itselleen ei voi moista vastuuta sallia.

Jussi Hämäläinen

Jälleen kerran Lulu Ranne (ihan tapansa mukaan) puhuu asiaa, tärkeää asiaa, eikä mitään muuta kuin asiaa.
Sähköautoiluhurmos on samalaista kuin muukin hurmosliikeläisyys: Taikauskoista, tosiasiat kieltävää ja vahingollista.
Hurmoksessa elävien todellisuuspakolaisten ei tulisi antaa tehdä kaikkiin muihin vaikuttavia päätöksiä.

Viimeksi muokattu 14 päivää sitten by Jussi Hämäläinen
kasimir

Tuon litium- ja kobolttimäärän louhimiseen tarvitaan aika julmetun monen kongolaislapsen pikkukätösiä. Ja siitä Kongoon valuvasta rahasta uponnee mukavasti sellainen 90% konfliktien ylläpitämiseen ja lapsisotilaiden aseistamiseen. Ja luonto kiittää.

Tuumailija

Lithiumia tulee myös Chilen Atacaman suolatasangoilta, jossa käytetään vuorokaudessa 500.000 litraa puhdasta pohjavettä liuottamaan suolasta 1000kg lithiumipitoista mineraalia. Tämä on aiheuttanut sen,että maanviljelys Atacamin reunamilla on lähes loppunut (koska chile ei omista pohjavesiään,kiitos IMF:n) ja vaaleanpunaisten flamingojen määrä romahtanut suolajärvien kuivuessa. Koboltin louhinnasta aiheutuu massiivisia hiili-ja typpidioksidipäästöjä. Kongossa ja Zambiassa lapset louhivat käsipelillä, Indonesiassa ja Borneossa sama meininki ja vielä maan eroosio tuhoaa vähäistä viljelymaata näiltä alueilta, samalla tietenkin luonto tuhoutuu eläimistöineen peruuttamattomasti.
Mutta tämä on sitä vihreää ja puhdasta siirtymää, kun ongelmat ovat maapallon toisella puolella näkymättömissä ja kuulumattomissa, keltainen lehdistö pitää myös siitä huolen ettei sitä ainakaan heidän tahdostaan tule kuulumaankaan. Päälle tulee vielä energiatuotanto, mutta kuudentoista vuodenkaan ja 10 miljardin jälkeen ei ole vielä valmista (vastikkeena olkiluoto1. 4 vuotta ja 2. 6 vuotta), silti sen odotettava tuotto on yhteensä 1. ja 2. yhteenlaskettua tehoa. Samassa ajassa olisi rakennettu Ol-2 tyyppisiä reaktoreita 3 kappaletta ja tehoa olisi ollut melkein myyntiin asti.

Kata
Patterilelut

Kyllä se on tiedossa, että nämä lasten patteriautot ovat jo itsessään pelkkä vitsi ja kallis kokeilu. Akusto maksaa maltaita sitten kun se on hajonnut, lisäksi sähköromuja ei voi sammuttaa vedelle, kun tulee tulipalo vaan se pitää laittaa johonkin sammutusaltaaseen. Lisäksi yksi sähkölelun akku pilaa 80 000-litraa pohjavettä litium valmistuksessa. Että onpa ekologista. Lisäksi Volvo oli tutkinut että sähköauton valmistuksessa tulee enemmän päästöjä, kuin vastaava oikealla moottorilla olevan auton valmistus.

Patterilelut

Muistuikin että muuten Tesla romusta hajoaa apurungosta puslat, eikä niitä voida vaihtaa erikseen. Koko apurunko pitää uusia ja maksaa vain 4000€. Oli myös monta muuta kallista remonttia tuossa rojussa, sekä laatuongelmia paljon.

Ilkka Forsten

Kannattaa muistaa myöskin sähkönsiirrosta syntyvä hävikki. Se mitä sähkölinjaan tuotetaan, ei tule kokonaisuudessaan perille mikäli näin alkukantainen ilmaus sallitaan.

Miettiikö kukaan mistä otetaan ne tarvittavat raaka-aineet joista sähköauton akut valmistetaan ? Miettiikö kukaan niitä ympäristöhaittoja jotka tuotanto ilman muuta aiheuttaa, ja muistaako kukaan että akut ei ole ikuisia, niistä tulee myöskin ongelmajätettä.

Vihreät ovat lahko, ei suinkaan poliittinen puolue, ja kuten tiedämme lahkolaisten suurin pelko on että joku alkaa miettimään sanoman sisältöä ja kritisoimaan sitä. Mutta NYT on aika kritisoida ja kovalla äänellä. Vaikka sähkö tulee töpselistä, se ei tule töpseliin itsestään. Millä se tuotetaan ? Tuulimyllymetsä ei riitä alkuunkaan, ja jos vastustetaan henkeen ja vereen ydinvoimaa kuten vihreillä on tapana, jää lopullisesti vastaamatta se mitä aluksi kysyin.

Ilmastonmuutos on tekosyy vauhdittaa kehityksen taantumaa. Olen aiemminkin sanonut ettei välimeren eteläpuolelta tulevat työvoimavajeen paikkaajat tyydy ajamaan polkuautoilla. Heille pitää järjestyä suurta ja kaunista, joten kuinka he osallistuvat tähän kaikkia koskevaan ” ilmastohätätilan ” hoitoon ? Paras tapa vaikuttaa siihen että maailma säilyy elinkelpoisena, on poistaa elinkelvoton aines jolloin puhutaan siitä että kehitysmaita ei auteta tuottamaan silmittömästi lisäsuita ruokittavaksi.

Tavja Halonen julisti että ” nylkyttäminen ” on ihmisoikeus, niin varman onkin, mutta se ihmisoikeus ei tarkoita että koko vastuu siirretään muiden harteille, ja jos tähän ei suostuta alkaa rasisminillitys. Mitä tekemistä rasismilla on sen suhteen, jos sanotaan että vastaa teoistasi äläkä tuo niitä toisten harteille ? Suomen historiaan kuuluu myöskin suuret nälkävuodet, mentiinkö täältä silloin massoina Afrikkaan ja huudettiin asylumia ? Ei menty, joten miksi he tulevat tänne ja miksi se pitäisi hyväksyä. Sosialistit, kommunistit ja vihreät on jotain mitä EI TULE SUVAITA, muistakaa tämä kun seuraavat vaalit on käsillä.

Patterilelut

Vihreät myös luulevat että Ponssella, Komatsulla sekä John Deereillä saadaan kaadettua Suomen 26-miljoonaa hehtaaria loppuun 3-vuodessa, ainakin kun kuuntelee heidän intoa kieltää avohakkuut. Olen sen verran metsäkoneita käyttänyt, että voin kumota väitteen. Lisäksi avohakkuiden osuus vain 0,5-0,8%, tästä 26-miljoonasta hehtaarista. Tosin Vihreät eivät osaa laskea, että menee yli 130-vuotta kaataa tällä vauhdilla ne metsät loppuun. Sekä vuosittainen hakkuumäärä kuutioissa on 70-miljoonaa kuutiota ja ne kasvaa 100-miljoonaa. Vihreä eivät käsitä tätäkään kun öyhöttävät ”hiilinielujen tuhoamisesta, sekä luonnon pilaamisesta. No ei ne kyllä metsäkoneen lähelläkään ole koskaan käynyt, tai metsätyömaalla.

John Quiman

Ei niitä kiinnosta totuus. Niitä kiinnostaa ainoastaan väännellä totuus ideologialle sopivaan muotoon, joka edistää ideologian valtaa. Se, että mikään ei toimi, on sivuseikka, kunhan heillä on valta. Ainahan elitillä rahaa riittää.

Kata

Näin se on,virheiden tärkein agenda on nostattaa pelkoa maailmanlopusta,kaiken lopusta mutta voi kyllä silti meikkejä käyttää ja hiusväriä ja istuttaa elokapinaa maantielle(pelotellut,aivopestyt nuoret ja yksi vanha ukko,säälittävää) ja leikkiä maireaa maailmanparantajaa ja nimitellä toisia natseiksi…vaikka omat puoluejuuret juurikin sieltä…niin surkeita että melkein säälittää.
Antofagasta Chilessä on hyvä esimerkki tästä sairaudesta nimeltä ”sähköautot parantaa maailman”.Lapsiparat ja asukkaat myös.Eniten keuhkosyöpää Chilessä juurikin siellä ja keuhkosairauksia,myös lapsilla.
Varmaan ei virheet vie sinne lapsiaan leikkimään…?Ei edes käymään!

John Quiman

Nämä ilmastohurmossaarnat ja koronakauhistelut ovat sitä maailmanlopun pelottelua. Olen ikäni aikana nähnyt monta maailmanlopun ennustelua, mutta ne ovat valitettavasti kaikki epäonnistuneet. Tulee tämä vihreidenkin maailmanlopoukin epäonnistumaan ja jonain päivänä on jokin uusi maailmanlopun uhka muodissa.

Ilkka Forsten

Cancel kulttuuri on siis vaihtunut cancer kulttuuriin, ja maailma pelastuu..

Ilkka Forsten

Onpas, Ville Komsi lukitsi itsensä ketjuilla juontotraktoriin, ja sanoin jo silloin että kuskin olisi vaan pitänyt jatkaa hommia vaikka komsi pyörisi vanteen ympäri. Koijärviliike oli ihan samaa tuubaa jo silloin, eikä maailma muuttunut siitä miksikään vaikka ituhipit olivat olevinaan suuria sankareita.

Patterilelut

Eikö se ollut Oulussakin kun muutama luontopöpi yritti estää jotain hakkuita sielläkin. Olisi motokuski vain käynnistänyt koneen ja alkanut tekemään, siitä lähtee sellainen rytinä kun puu kaatuu, sekä alkaa mennä syöttörullien läpi ja sahan ääni kourasta, että jos on vähänkin itsesuojeluvaistoa lähtee kauemmaksi ja äkkiä. Nuo metsäkoneet muutenkin melko kookkaita tavallisen ihmisen silmään, että jos se lähtee liikkeelle ja alkaa töihin niin varmasit mene kukaan täysjärkinen sellaisen eteen taikka koeta estää.

Hannele Korpela

Suurin ongelma näissä ”hapatuksissa” on se, että ei haluta ajatella pitkänäköisesti, koska jouduttaisiin myöntämään, että tavoitellaan kuuta taivaalta.

laskuesimerkki

No, meillä on noin 2.7 miljoonaa henkilöautoa liikenteessä. JOS niistä 33% muutettaisiin sähköautoiksi, niin meillä olisi liikenteessä ~900 000 sähkö-henkilöautoa.
Jos nuo sähköautot lähtisivät ajamaan lomamatkalle samaan aikaan, niin niitä varten pitäisi olla sähköverkossa ”ylimääräistä tehoa”: 250kW*900 000kpl = 225TW. Kotitehtävä: kuinka monen ydinvoimalan teko tarvitaan ajoneuvojen yhtäaikaiseen lataamiseen?
No, onneksi kuun alusta EU:ssa määriteltiin vihreäksi energiaksi: tuuli-, aurinko- ja ydinvoima. Sillä meidän tarvitsee rakentaa ydinvoimaloita joka niemeen ja notkelmaan jotta voimme ajaa vihreällä sähköautolla. Vaikka samaan aikaan talon lämmittäminen sähköllä on mitä suurinta ympäristön tuhoamista.

Kaino-Vieno Huttunen

Suomi kun ei ole edes sähköntuotannossa omavarainen. Noin 86 TWH:n sähkönkulutuksesta/vuosi (2019) kyetään itse tuottamaan 66 TWH eli 77%. Loput 20 TWH joudutaan tuomaan Venäjältä, Ruotsista ja Virosta. Tuolla laskelmallasi joko Suomen olisi kyettävä nostamaan omaa tuotantoaan 311 TWH:hon/vuosi, tai lisäämään tuonti 159 TWH:hon/vuosi.

Kaino-Vieno Huttunen

Nyt ei pääse enää korjaamaan, kun ehdin päivittää sivun. Eli tuo 225 TWH:ta tulee siis nykyisen kulutuksen päälle. Eli tuonnin pitäisi olla 245 TWH/vuosi.

Kata

Vihreä siirtymä vois lähteä kiinaan ehdottamaan koko Kiinan sähköauto-siirtymää ja vihreet vois toimia lataustolppina…
Tässä hulluudessa ei ole mitään järkeä.Katsokaa ”Likainen vihreä energia”!

Patterilelut

Vihreän siirtymän voi laittaa, minne ei aurinko paista.

John Quiman

Sinnehän se punavihreä eli ruskea siirtymä kuuluukin.

Ilkka Forsten

Banaanin sisään siis…

John Quiman

Jos se banaani on oikeassa paikassa pehmentämässä siirtymää.

Tupauuno

Todellisuudessa olisi melko helppo laskea tuleva sähkönkulutus, jos kaikki Suomen autot vaihdettaisiin sähköautoihin, mutta sitä ei haluta laskea. Näin on, koska mitkään määrät töpseleitä seinässä ei oikein riittäisi latauksiin ja akkuja tarvittaisiin miljoonittain lisää. Pauli Vahtera laski maahanmuuton kustannukset, mutta ne teilattiin valtaapitävien porukan toimesta huuhaana. Ei niitä kuulemma voi laskea??? Samoin kävisi näiden sähköautojen kustannusten laskennan kanssa. Itse asiassa on jo käynyt, ei haluta kuulla sellaisia lukuja, mitä olisi tulossa. Lulu Ranne on on asiantuntijana edellä aikaansa, enemmän kuin yksikään vihreä.

Ilkka Forsten

Vihreät ovatkin aikaansa jäljessä. He olettavat että torpparikulttuuri on vielä voimissaan ja jokainen niistä kuvittelee olevansa kartanon isäntä. Suomi on laittanut kehitysmaahankkeisiin niin paljon riihikuivaa, että sillä olisi jo tehty koko tarvittava infra ja ostettu autot suomen kansalle, mutta kun ei niin ei…Kolonialistinen menneisyytemme vaatii jälleen hyvitystä.

Anonyymi

Lulu Ranne on DI, joten hän ymmärtääkin asioiden päälle, jota ei voida sanoa näistä yhyeiskuntatieteiden maistereista. Eihän ne edes ole mitään oikeita tieteitä, jotka auttavat ihmiskuntaa eteenpäin, päinvastoin.

Jarke

Onko kukaan laskenut paljonko sähköä pitää kokonaisuutena tuottaa jos kaikki ajaa sähköautoilla ja ajokilometrit pysyvät samoina kuin nyt? Riittääkö edes sähköntuotanto?

Viimeksi muokattu 15 päivää sitten by Jarke
Ilkka Forsten

Ei riitä, mutta eihän tässä olekaan siitä kysymys. Tässä on kysymys siitä että vihreät saisivat hallita ihmisten liikkumista, eli kieltää oman höttönsä nimissä perusoikeudet.

Tämä hallitus ei tule olemaan hallitus enää kahden vuoden kuluttua, se on pelkkä muisto ajasta jolloin tyhmyys tiivistyi käsin kosketeltavaksi.

John Quiman

Pääsevät sitten vihreän diktaturian tavoitteeseen: kansalaisella pitää olla lupa autolla ajamiseen. Sitä ei ehkä saa edes itse omistaa, vaan on anottava Viherautovirastosta lupa, jonka saa vallan nopeasti, ihan viikossa ja se koskee yhtä ajelua, enintään 12 tuntia.

Kata

Tämä!

Kata

Nimenomaan.kysymys tässä kaikessa on kontrollista.Ei vain meillä vaan joka puolella.Ja sitte nauretaan kimsungsingille.

John Quiman

Sitä kontrollia ne tavoitelevat. Viilaavat lopulta pilkkuja ja vapautesi tehdä rajoittuu luvanvaraiseen tekemiseen. Ole siinä sitten elämäniloinen ja ole tekevinäsi asioita, joita haluat.

Kaiken kehityksen avainasia on, että ihmiset voivat mahdollisimman vapaasti keksiä tekemisiä ihan mielensä mukaan. Nuo vaan haluavat varata itselleen oikeuden kansalaisen vapauksista päättämiseen.

Sama pätee verotuksessa. He haluavat siirtää verottamalla kansalaisen työn tulokset eli rahan heidän päätäntävaltaansa.

Liity kannattajajäseneksi

Uusimmat uutiset

Kansalaisen verkkokauppa