Kolumnit

Demarit haluavat ajaa työväen perikatoon

Sosialidemokraattien julistus polttomoottorikäyttöisten uusien autojen kieltämisestä kokonaan seuraavan hallituskauden aikana oli kerrassaan oivallisesti ajoitettu ottaen huomioon erään toisen ja vaatimattoman kansanluonteemme johdosta täysin odotuksenmukaisesti vähemmälle huomiolle jääneen uutisen, jonka mukaan Suomi on koko maailmassa eliittikaartia useiden muiden mittareiden ohella ympäristötavoitteiden saavuttamisessa. Raporttia voi tutkiskella tähän linkatusta osoitteesta.

Suomen kaltaisen maan suoriutumista neljän vaihtelevan vuodenajan ajoittain hankalissa sääolosuhteissa pitääksemme kotimme saatavilla olevien energialähteiden voimin lämpiminä ja työväestön liikkeellä arvostetaan kansainvälisesti. Suoriutuminen näin sydäntalvena ei ole yksistään kiinni käytetyistä energialähteistä ja siitä, että aurinko- ja vesivoiman saanti on rajoitetumpaa vaan myös energiainfran ylläpitämisestä, joka on energialähteestä riippumatta haastavaa, kun maa on roudassa.

Samanaikaisesti maakuntakeskusten ulkopuolisesta elämästä vieraantunut demarieliitti haluaa mitä ilmeisimmin vihreiden kannattajakuntaa kosiskellakseen ja seniilien ikäihmisten imagoa kohentaakseen ruoskia henkilöautoa liikkumiseensa tarvitsevaa duunariväkeä vereslihalle. Vaikka Suomi siis jo nykyisellään suoriutuu kansainvälisessä vertailussa kiitettävin paperein ilmastoasioidensa hoidosta, vaativat demarit kansalaisia uusimaan autokantaansa mahdottoman korkealla hintalapulla.

(Tämä on olkiukko, sen myönnän, mutta tällaisen täysin käytännöllisyydestä ja reaalitodellisuudesta vieraantuneen näkemyksen mukaan puolustusvoimien hävittäjä- ja panssarivaunuhankinnoista tulisi olla äärimmäisen käärmeissään, koska ne eivät toistaiseksi kulje aurinkokennojen tai biopolttoaineiden vaan fossiilisten polttoaineiden voimin. Jos sota syttyisi, tankit pidettäisiin halleissa ja hävittäjät hangaareissa, jottei ilmastonmuutos kiihdy.

Myöskään ilmatorjunta-aseet, ohjuspatterit ja kranaatinheittimet eivät ole sieltä ekologisimmasta päästä.)

Vakavasti puhuen sähköauto ei ole ajoneuvon koko elinkaarta ajatellen millään tapaa erityislaatuisen luonnonläheinen ja ympäristövaikutuksiltaan neitseellinen kapistus, koska sekin pitää valmistaa, sitäkin pitää huoltaa, sekin tarvitsee varaosia ja sen käyttövoimanlähde, akku, vaatii itsessään valmistusmateriaaleikseen sellaista kaivosteollisuutta, jota on nykyään mahdotonta toteuttaa hiilineutraalisti – puhumattakaan hiilinegatiivisuudesta, joka on demareiden kunnianhimoisissa ilmastotavoitteissa (toistaiseksi) päätepiste.

Demarit hakevat tällä päättömällä hyvesignaloinnillaan poliittisia irtopisteitä, eikä koko lafka vaikuta ottaneen sähköautoista selkoa kuin sen verran, että sen peräosassa ei ole pakoputkea, josta tupruaa pakokaasua, joka haisee pahalta ja on hirveää. Sähköautoja ja niiden vaatimaa teknologiaa ei valmisteta Suomessa, joten käytännössä esimerkiksi sähköautojen maahantuontia koskevaa investointihanketta koskevat todelliset päästöt ulkoistetaan kunkin valmistusmaan kontolle.

Demareille on globaalin ilmastopolitiikan kannalta parempi vaihtoehto pakottaa maamme kansalaiset hankkimaan sikahintaiset sähköautot, joiden toimintasäde on edelleen rajallinen etenkin maamme pitkien välimatkojen pohjoisosia koskien, jotta meidän nykyisen ja polttomoottoreilla toimivien autojen lähes kokonaan muodostavan autokannan aiheuttamat sekä maamme kokonaan tuottamista päästöistä minimaalisen osuuden muodostavat pakokaasut saataisiin kuriin.

Maat, joissa sähköautoja valmistetaan, louhivat tuotannon tarvitsemia metalleja, pyörittävät tehtaita ja huolehtivat koko teollisuudenalan vaatimasta ja edelleen päästöjä tuottavasta logistiikasta. Paitsi että ei välttämättä louhita, koska tarvittavia metalleja ei ole maaperässä kaikkialla ja siksi niitä pitää kuljettaa edelleen kauempaa maailmankolkista, joissa kaivosteollisuuden teknologinen taso voi olla niin ja näin.

Mutta tärkeintähän on se, että citydemari saa ajella Helsingissä sähköautollaan, ladata sen akkua matkalle Vuosaaresta Ullanlinnaan samalla, kun istuskelee lämpimässä lukemassa päivän Hesaria kuvitellen, että näin se koko maailma pelastuu?

Vaan, demari: oletko ihan varma, että sähköautosi akku latautuu hiilineutraalilla energialla?

Uusimmat uutiset

Kansalaisen verkkokauppa

Liity kannattajajäseneksi