Muu maailma

Facebookin Mark Zuckerbergin suunnitelma vaihtoehtomedian nujertamiseksi

Mark Zuckerber South by Southwest -konferensissa vuonna 2008. Kuva: Jason McELweenie, Wikimedia Commons
Amerikkalaisen äärivasemmistolaisen verkkomedia Voxin äskettäisessä haastattelussa Mark Zuckerberg selosti, kuinka “yleisesti luotettavia” ja vakiintuneita uutislähteitä suosiva Facebookin uusi mekanismi nujertaa uusmedian.

Facebook otti tammikuussa käyttöön uuden järjestelmän ja sillä oli selviä välittömiä seurauksia. Facebookista liikenne CNN:n ja NBC:n kaltaisiin valtamedioihin kasvoi nopeasti, kun taas liikenne konservatiivisiin uutislähteisiin laski. Facebook-liikenne (tykkäykset, jaot ja kommentit) väheni myös uusiin uutislähteisiin, myös oikeistolaisiin ja vasemmistolaisiin lähteisiin. Trumpin viesteihin reagoiminen Facebookissa laski 45 prosenttia.

Voxin haastattelussa Mark Zuckerberg selitti nämä muutokset niin puolueettomasti kuin kykeni ja puhui lisääntyvistä Facebook-käyttäjille tarjottavista “mielekkäistä kokemuksista”. Mutta latteasti muotoillusta puheestaan huolimatta häneltä livahti totuus — Facebook aikoo toimia kuin julkaisija, joka määrittelee “laadukkaan uutisen”, sekä arvioi uutisten tarkkuuden ja luotettavuuden.

Zuckerberg jakoi “valeuutiset” kolmeen ryhmää – roskapostittajiin, valtiollisiin toimijoihin sekä “aitoihin tiedotusvälineisiin, jotka katsovat puhuvansa totta, mutta joilla vaihtelee tarkkuuden tai luotettavuuden taso”.

Zuckerberg selitti Facebookin metodologiaa “luotettavan” uutislähteen määrittelemiseksi. Kuten Breitbart aiemmin uutisoi, menetelmä on suunniteltu tukemaan valtamediaa.

“Tänä vuonna olemme julkaisseet Facebook-uutisvirtaan (News Feed) useita muutoksia, joilla pyritään parantamaan yleisesti luotettujen uutislähteiden sijoitusta”, Zuckerberg sanoi. “Olemme haastatelleet ihmisiä koko yhteisön kattavasti ja kysyimme heidän luottamustaan eri uutislähteisiin.”

“Esimerkiksi moni Wall Street Journalin ja New York Timesin lukijoihin kuulumaton tyypillisesti pitää niitä hyvän ja luotettavan journalismin edustajina. Mutta siirryttäessä blogeihin, jotka useimmiten saattavat olla marginaalissa, niillä on vahvat kannattajansa. Mutta ihmiset, jotka eivät välttämättä lue niitä usein, eivät luota niihin niin paljon.”

Zuckerberg selitti miten hänen yrityksensä yrittää auttaa valtamediaa auttamalla heitä houkuttelemaan maksavia tilaajia.
“Mielestäni meillä on suuri vastuu korkealaatuisen journalismin tukemisessa. Ja tämä ei koske vain suuria perinteisiä instituutioita, vaan suuri osa laadukkaasta journalismista on mielestäni paikallisissa uutisissa. Mielestäni on suunnilleen kaksi erilaista strategiaa, jolla tätä käsiteltäisiin.”

“Suurille instituutioille, ja ehkä jopa pienemmillekin, tilaukset ovat todella avainasemassa. Uskon useiden näiden liiketoimintamallien siirtyvän kasvavalla prosenttiosuudella tilauksiin, joissa eniten hyötyä saavat ihmiset tuottavat suhteettoman suuren osuuden tuloista. Me Facebookilla voimme varmasti tehdä paljon asioita auttaaksemme ihmisiä, auttaaksemme mediataloja, kasvattaaksemme tilaajamääriä. Epäilemättä olemme tehneet ja tulemme tekemään paljon työtä.”

Tekemällä toimituksellisia arvioita siitä, mikä lasketaan “laadukkaaksi” uutiseksi, Facebook on siirtynyt puolueettomasta alustasta julkaisijaksi, jolla on oma toimituksellinen mielipide. Kuten senaattori Ted Cruz selosti tammikuussa teknologiajättien edustajille, tämä on ristiriidassa viestinnän asianmukaisuutta koskevan lain (Communications Decency Act) pykälän 230 kanssa, joka vapauttaa verkkoalustat oikeudellisesta vastuusta käyttäjiensä lähettämästä sisällöstä.

Allum Bokhari / Breibart 2.4.2018

Shares

Liity kannattajajäseneksi

Uusimmat uutiset