Kulttuuri

Finis Germania – Saksan ja länsimaiden loppu?

Finis Germania on saksalaisen historioitsija Rolf Peter Sieferlen postuumisti, vuonna 2017, ilmestynyt teos. Sieferle teki itsemurhan vuonna 2016, mutta Finis Germania löydettiin hänen tietokoneeltaan. Se oli selvästi tarkoitettukin julkaistavaksi, eräänlaiseksi tekijänsä uskontunnustukseksi.

Sieferle oli syntynyt vuonna 1949 Stuttgartissa, Länsi-Saksassa. Hän oli opiskellut historiaa, politiikantutkimusta ja sosiologiaa. Vuonna 1977 hän väitteli tohtoriksi, aiheenaan vallankumouksen käsitteen käyttö Karl Marxin teoriassa. Nuorempana hän oli ollut sosialisti, mutta muuttunut konservatiivisemmaksi vanhemmiten. Sieferle oli myös kiinnostunut ympäristöasioista.

Finis Germania ilmestyi tänä vuonna suomeksi kustannusyhtiö Kiukaan kustantamana. Teos on ohut ja pokkarimainen ja sen luvut ovat erittäin lyhyitä. Kirja mahtuisi kätevästi käsilaukkuun. Ulkonäön ei kuitenkaan pidä antaa hämätä. Ulkoisesta keveydestään huolimatta teos on nimittäin hyvin raskaussoutuinen ja käsittelee abstrakteja ja laajoja teemoja.

Finis Germania nimi viittaa tietenkin Saksaan ja sen mahdollisesti käsillä olevaan loppuun. Etenkin alku- ja loppuosissa Sieferle käsittelee nimenomaan Saksan politiikkaan ja kulttuuriin liittyviä asioita. Hänen aiheensa ovat traditionalistille tuttuja, muun muassa kritiikkiä monikulttuuria ja aistillisuuden kulttuuria ja monia muitakin nykyajan ilmiöitä kohtaan. Monissa teemoissa hän käsittelee Saksan lisäksi oikeastaan koko Eurooppaa tai länsimaita.

Saksan historiasta ja kulttuurista ei tietenkään voi kirjoittaa kirjoittamatta Hitleristä, natseista ja holokaustista. Sieferle käsittelee siis näitäkin ja ne ovat kirjan tärkeimmät teemat. Hän aloittaa niistä ja palaakin niihin. Vaikka kirjan puolivälin lyhyet luvut päällisin puolin vaikuttavat aivan omilta ja erillisiltä, voi lukija kyllä havaita kuinka nekin rivien välistä viittaavat natsihistoriaan.

Sieferlen kirja on aiheuttanut kotimassaan jonkin verran kohua juuri sen takia, että se käsittelee natseja ja holokaustia totutusta poikkeavalla tavalla. Hän nimittää holokaustia myytiksi, mikä on Saksassa herättänyt närkästystä. Sieferle ei kiistä holokaustia, vaan tarkoittaa myytillä sitä kuinka holokaustiin suhtaudutaan Saksassa kuin modernin uskonnon pyhään kertomukseen. Sitä ei saa analysoida samalla tavalla kuin muita historian tapahtumia. Koska Sieferle on rohjennut käsitellä holokaustia epätavalliseen tyyliin, hänen kirjansa on joutunut tietynlaiseen boikottiinkin. Tämä itsessään osoittaakin Sieferlen esittämät asiat oikeiksi.

Sieferle tekee saksalaisten roolista nykymaailmassa kiinnostavaa joskin kärjistettyä analyysiä. Saksalaisilla on eräänlainen valitun kansan asema, joskin negatiivisessa mielessä. Siitä olisi mukava kirjoittaa tässä enemmänkin, mutta en halua paljastaa liikaa. Jätän sen lukijan selvitettäväksi, mitä kaikkea saksalaisten erityinen asema tarkoittaa.

Jonkin verran kirjaa on myös kritisoitava. Yleensä pidän lyhyistä luvuista ja mahdollisimman tiiviistä tekstistä. Finis Germaniassa tämä todella toteutui, melkein liiankin hyvin. Vajaan sivunmittaisista luvuista tuli väkisinkin mieleen, että ne on päiväkirjasta poimittuja hajanaisia mietteitä tai keskeneräisiä tekstejä. Monista kirjan aiheista minä ainakin olisin mielelläni lukenut enemmänkin. Erityisesti edellä mainituista ympäristöteemoista olisin toivonut Sieferleltä enemmän.

Finis Germania on kiinnostavasti tiivistetty teos, joka avaa Saksan kulttuuria ja selittää monia asioita joita suomalainen voi ihmetellä sikäläisessä politiikassa. Vastaavalla tavalla tästä aiheesta ei juurikaan ole kirjoja, ainakaan suomeksi. Teos sopii sellaiselle, joka kaipaa haastavampaa luettavaa ja uutta ajateltavaa. Esimerkiksi verkkolehti Sarastusta lukemaan tottuneelle Finis Germania on ”pakollista” luettavaa.

Liity kannattajajäseneksi

Uusimmat uutiset

Kansalaisen verkkokauppa