Kotimaa Politiikka

Hallituksen kasvihuonekaasutalkoot saattavat jopa kolminkertaistaa ajoneuvoveron

Kuvituskuva. Kuva EP Multimedia Centre.

Sanna Marinin (sdp.) johtama hallitus haluaa luoda ”tiekartan fossiilittomaan liikenteeseen”. Tiekartassa esitetään keinot, joilla kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä ja liikenne muutetaan nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä.

Timo Harakan (sdp.) johtaman Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) 6. lokakuuta julkaisemasta fossiilittoman liikenteen tiekartan vaikutusarviosta paljastuu, että yhtenä mahdollisena toimenpiteenä kasvihuonekaasujen päätöjä vähennettäessä on bensiini- ja dieselautojen ajoneuvoveron korottaminen kolminkertaiseksi.

Suuripäästöiset autot ovat usein vanhoja autoja, joiden pakokaasupäästöt ovat uusia autoja suuremmat. Näiden autojen lisääntynyt käytöstä poisto parantaisi ilmanlaatua.

Ajoneuvoveron korottaminen luonnollisesti lisäisi suuripäästöisiä autoja omistavien tahojen kuten kotitalouksien kustannuksia, jos mahdollisuutta ajoneuvon vaihtamiseen ei olisi.

Suomi ei ole homogeeninen autokannan suhteen, ja vanhimmat ja suuripäästöisimmät autot sijaitsevat Itä-ja Länsi-Suomessa sekä pohjoisessa. Veronkorotuksen vaikutukset olisivat siten suurimmillaan näillä alueilla.

LVM:n arvion mukaan ajoneuvoveron kolminkertaistamisella ei kuitenkaan olisi merkittäviä kilpailukyky- tai työllisyysvaikutuksia koko maan alueella.

Toimenpide kasvattaisi valtion verotuloja 1,75 – 1,83 miljardilla eurolla.

  • 580
    Shares

Liity kannattajajäseneksi

Uusimmat uutiset