Kotimaa

Hallitus haluaa vähentää tieliikenteen päästöjä – polttoaineen myyntiluvat nostamaan hintaa ja pienentämään kulutusta

Kuva Pixabay.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa virkamiestyöryhmän arvioimaan ja valmistelemaan kansallisen tieliikenteen päästökauppaa. Työ liittyy hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekartan valmisteluun.

Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Työryhmän tehtävänä on valmistella kansallisen tieliikenteen päästökaupan mekanismit sekä toteuttamisen aikataulu. Työhön kuuluu myös ehdotukset yritysten ja kotitalouksien mahdollisista kompensaatiomalleista.

Tieliikenteen päästökauppajärjestelmässä polttoaineen jakelija ostaisi valtiolta säännöllisesti järjestettävistä huutokaupoista myytävää fossiilista polttoainemäärää vastaavan, hiilisisältöön sidotun jakeluoikeuden. Huutokaupattavien oikeuksien määrä supistuu vähitellen niin, että päästökauppa täydentää muita keinoja päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi vuoteen 2030 mennessä.

Autoliiton (AL) lokakuussa 2020 jättämän eriävän mielipiteen mukaan ”myyntilupajärjestelmä tai kansallinen päästökauppa, miten sitä halutaankin nimittää”, on luonteeltaan progressiivinen polttoainevero, joka saattaa nostaa polttoaineen hintaa jopa 40 senttiä litralta.

– Hinnannousu voi tosin olla huomattavasti korkeampikin eikä kukaan pysty sitä etukäteen arvioimaan, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen totesi.

AL arvioi, että järjestelmä nostaisi veroa automaattisesti ja mahdollistaisi sen, että valtion tuloihin mahdollisesti heikentävästi vaikuttavia kannustimia voitaisiin jättää käyttämättä esimerkiksi heikentyneen valtiontalouden perusteella.

– Myyntilupajärjestelmä mahdollistaa myös sen, ettei kenenkään tarvitse kantaa automaattisista korotuspäätöksistä poliittista vastuuta, Nieminen muistutti.

Lähteet LVM, AL.

  • 525
    Shares

Liity kannattajajäseneksi