Kotimaa Talous

Jäämeren rata saa kannatusta Suomessa ja Norjassa

Kirkkoniemen satama Finnmarkissa, Pohjois-Norjassa / Wikimedia Commons CC BY 2.5, Clemensfranz
Keskustelu Suomen ja Norjan yhdistävästä rautatiestä on ottanut jälleen muutamia askeleita eteenpäin.

Norjan liikenneministeri Ketil Solvik-Olsen ilmoitti kesäkuun alussa suhtautuvansa myönteisesti ratahankkeeseen ja kannattaa asian selvittämistä. Hän kertoi myös, että Suomen liikenneministeri on ollut häneen asiasta yhteydessä.

Viime viikolla Finnmarkin lääni ilmoitti tukensa Jäämeren ratahankkeelle julkaisemalla asiasta lausunnon.

– Rautatie Kirkkoniemen ja Rovaniemen välille tulee avaamaan uusia mahdollisuuksia kalateollisuudelle, turismille, kaivosteollisuudelle, öljylle, kaasulle ja liikenteen kasvua Pohjoisella jäämerellä, läänin lausunnossa todetaan.

Myös useiden suomalaisten liittojen puheenjohtajat julkaisivat viime viikolla kannanoton, jossa peräänkuulutettiin Jäämeren radan tärkeyttä Suomelle ja Euroopalle.

– Jäämeren radan tarpeellisuudesta tulee laatia yhteispohjoismainen selvitys, jossa otetaan tarkasteluun ratalinjaus, radan vaikutus logistiseen järjestelmään ja henkilö- ja kuljetusvirtoihin sekä kustannusarvio. Selvitystä tulee kiirehtiä, jotta arvio radan tarpeellisuudesta on käytettävissä EU:n tulevasta monivuotisesta rahoituskehyksestä päätettäessä – viimeistään Suomen EU:n puheenjohtajakaudella vuodesta 2019 alkaen, kannanotossa todetaan.

Viime viikonloppuna Oulussa pidetyssä arktisia asioita käsittelevässä seminaarissa keskusteltiin myös Jäämeren ratahankkeen edistymisestä. Paikalla ollut Suomen ulkoministeri Timo Soini (uv) ilmoitti pitävänsä ratahanketta hyödyllisenä koko Euroopalle.

Lappilainen kansanedustaja Mikko Kärnä (kesk) ilmoitti torstaina Facebook-sivullaan, että ”liikenneministeri Anne Berner on sopinut yhdessä norjalaisen kollegansa kanssa, että maat selvittävät yhdessä Jäämeren rautatien toteuttamisen ja päättävät tämän jälkeen radan linjauksesta”. Kärnän mukaan yhteisselvitys tulee olemaan valmis helmikuun loppuun mennessä, jonka jälkeen asiassa tehdään päätökset.

Jäämeren rata on ollut Suomen poliittisessa keskustelussa pitkään. Itsenäisyyden ensimmäisillä vuosikymmenillä suunniteltiin Petsamon rataa, joka olisi kulkenut Suomen toisen käsivarren kautta Jäämerelle. Ratahanke jouduttiin kuitenkin hautaamaan Suomen menetettyä Petsamon Neuvostoliitolle toisessa maailmansodassa.

 

Lähteet: Rakennusliitto, Stortinget.no, Finnmark fylkeskommune

Liity kannattajajäseneksi

Uusimmat uutiset

Kansalaisen verkkokauppa