Kotimaa Politiikka

Kansanedustaja Jukka Mäkynen: Biokaasuautoiluun panostamalla lisää kotimaisia työpaikkoja

Kuvituskuva. Kuva Wikimedia Commons / public domain.

Hallitusohjelman mukaan Suomi on hiilineutraali vuonna 2035. Liikenteen päästövähennystavoitteiden tulee vastata tähän tavoitteeseen.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaman Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportti valmistui viime kuussa. Työryhmä suosittelee, että Suomessa olisi 700 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Työryhmä on suosituksissaan todennut, että kaasuautotavoitteita tulee tarkistaa ylöspäin. 2,5 TWh biokaasumäärällä vuonna 2030 voisi liikkua esimerkiksi noin 145 000 kaasukäyttöistä henkilö- ja pakettiautoa ja noin 6000 raskasta ajoneuvoa.

Kansanedustaja Jukka Mäkysen (ps.) mielestä biokaasuautot ovat vahvasti aliedustettuina työryhmän suosituksissa.

– Suomessa on valtava potentiaali panostaa biokaasuautoilun tulevaisuuteen … Biokaasuautoilun tulevaisuuden toimintaedellytykset Suomessa ovat kuitenkin auki. Sen lisäämiseksi tarvitaan myös biokaasuautoilun mahdollistavaa infrastruktuuria, esimerkiksi kaasutankkausasemia ja muita pitkän tähtäimen toimenpiteitä, joilla sitoutetaan kotimaiset biokaasualan toimijat investoimaan biokaasuautoilun tulevaisuuteen Suomessa, Mäkynen linjaa ja jatkaa, että jos alan yrittäjät eivät näe biokaasuautoiluun panostamista kannattavana, niin ”mitään buumia emme tule näkemään.”

Biokaasun käyttö polttoaineena vähentää auton kasvihuonekaasupäästöjä noin 85% verrattuna bensiiniin, kun huomioidaan polttoaineen koko elinkaaren aikaiset päästöt. Maakaasulla vastaava vähennys on 25%. Biokaasulla ajavat autot ovat maakaasua ja sähköautoilua huomattavasti ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

EU:n valmisteilla olevassa puhtaiden ajoneuvojen direktiivissä biokaasu kuitenkin rinnastetaan maakaasuun. Eurooppalainen autoteollisuus on lobannut voimakkaasti sähköautoilun puolesta ja se näkyy myös puhtaiden ajoneuvojen direktiivin sisällössä.

Mäkysen mukaan on epäselvää, kuinka paljon EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi tulee rajoittamaan Suomen omia pyrkimyksiä lisätä biokaasuautoja tulevaisuuden Suomessa. Kansanedustaja toivookin, että kirjallisen kysymyksen vastaus antaisi selkoa sille, mikä vaikutus EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivillä on suomalaisille biokaasualan yrittäjille.

– Suomessa voidaan asettaa kunnianhimoisia tavoitteita ilmastopolitiikassa, mutta totuus on se, että EU saattaa hyvinkin kaventaa niitä järkeviä ilmastopoliittisia ratkaisuja, joilla lisätään kotimaista työllisyyttä. Tilanne vaatii nopeita toimia Suomen hallitukselta EU:n suuntaan. Jos nyt ei toimita, niin Suomi menettää taas hyvän työllistämiskeinon, kun se alistaa itsensä EU:n määräysvallan alle, Mäkynen summaa.

Kansanedustaja Mäkynen on jättänyt tänään hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen biokaasuautoista.

  • 61
    Shares

Liity kannattajajäseneksi

Uusimmat uutiset