Kulttuuri

Kantelumme JSN:lle Ylen artikkelista – Lue parhaat palat vapauttavasta päätöksestä

Kantelu kohdistuu Ylen Kuningaskuluttaja-ohjelman verkkosivulla 16.9.2016 julkaistuun juttuun ’’Valheenpaljastaja: Varoituslista valemedioista – älä luota näihin sivustoihin”.


Vapauttava 6343/YLE/16
Yle Kuningaskuluttaja Asia: Virheen korjaus

”Vilenin mukaan [Ville Vilén, johtaja, Luovat sisällöt] valemedia-termiä käytettiin tässä yhteydessä kuvaamaan niitä toimintatapoja, joilla valemediaksi nimetyt sivustot toimivat. Näille sivustoille on ominaista uutismediana esiintyminen ilman, että ne sitoutuvat noudattamaan Journalistin ohjeita.”

– Esimerkiksi Suomen Uutiset eivät ole sitoutuneet noudattamaan Journalistin ohjeita.

”Verkkomedia Kansalainen ilmoittaa toimialansa olevan uutistoimisto. Vilenin mukaan sen toiminta ei kuitenkaan noudata luotettavalle uutismedialle kuuluvia toimintatapoja. Kansalainen.fi mainittiin artikkelissa, koska se on hyvin saman tyyppinen kuin moni muu MV-lehden jälkeen perustettu, lähinnä maahanmuuttoon keskittyvä uutissivustoa imitoiva sivusto. Kantelija syyttää artikkelia sivustonsa leimaamisesta rasistiseksi, islamofobiseksi ja maahanmuuttovastaiseksi. Vilenin mukaan tämä ei pidä paikkaansa. Edellä mainitut luonnehdinnat liitettiin artikkelissa MV-verkkosivustoon ja sen kolmeen sisarjulkaisuun.”

”Artikkelissa todetaan selvästi, että Kansalainen.fi:n toimintatapa on erilainen kuin MV:n. Vilenin mukaan sivusto eroaa muista artikkelissa mainituista sivustoista myös siinä, että sillä on nimetty päätoimittaja. Tämä tieto puuttui artikkelista aluksi. Kun kantelija huomautti asiasta, virhe korjattiin viipymättä. Sen sijaan vaatimukseen sivuston poistamisesta artikkelista ei suostuttu, koska sivuston toimintatavat täyttävät valemedian tunnusmerkit.”

Valemediat on yhteiskunnallisesti merkittävä aihe, jota tiedotusvälineiden täytyy saada käsitellä valitsemastaan näkökulmasta.”

”Kuningaskuluttajan jutussa oli kutsuttu valemediaksi sellaisia sivustoja, jotka eivät perustu omaan journalistiseen tiedonhankintaan, vaan muiden tuottaman sisällön kopioimiseen ja muunteluun, ja jotka eivät kaikilta osin noudata perinteisen uutismedian toimintatapoja. Neuvosto korostaa, että tiedotusvälineellä on oikeus valita näkökulmansa ja käyttämänsä ilmaisut silloinkin, kun ne ovat kiistanalaisia.”

– Mikäli tiedotusvälineet käsittelevät ”valemediaa” valitsemastaan näkökulmasta, se tarkoittaa sitä, että jokainen tiedotusväline määrää yksin sen, mikä on ”valemedia”.

”Kantelijan mukaan Kansalainen.fi-sivuston kaikkiin artikkeleihin olisi merkitty kirjoittajan nimi. Näin ei Vilenin mukaan kuitenkaan ole. Juttuja julkaistaan myös nimimerkeillä ja tekstejä kopioidaan suoraan muilta sivustoilta (esimerkiksi sanomalehdistä, poliisilta ja Maahanmuuttovirastolta). Jutuissa jää usein myös epäselväksi, kenen jutusta lopulta on kyse: tekijäksi jutun ylälaitaan merkityn henkilön vai saman juttuun alalaitaan lähteeksi merkityn tahon. Moni sivustan juttu on myös esimerkiksi ”VK- työryhmän” tekemä.”

– Tietäjät tietää mikä on IL-TYÖRYHMÄ, pahoittelemme parodiaamme. Muutenkin monet pienet lehdet käyttävät uutisissaan nimimerkkiä Toimitus, jättäen kuitenkin viimekäden vastuun päätoimittajalle itselleen. (Karjalainen käyttää artikkelissaan kirjoittajana STT, STT ei ole henkilö, joka on toimituksessa töissä.) Maahanmuuttoviraston ja poliisin tiedotteet ovat käsittääkseni julkaisuvapaita. Omaan ymmärrykseeni ei mahdu se, että ne tulisi kirjoittaa uudelleen. Sanomalehdestä kopioidusta artikkelista haluaisin tiedon itsellenikin. En nimittäin tiedä, että sellainenkin on julkaistu sivustollamme.

”Kun klikkaa nimeä ”VK-työryhmä”, alta paljastuu nimi tai kirjoittajaprofiili nimeltä Paavo Tajukangas. Vilen kirjoittaa, että Paavo Tajukangas on ilmeisesti Ruotsissa asuva nimimerkkikirjoittaja, jolla on rasistissävytteinen maahanmuuttoasioihin keskittyvä blogi ja Youtube-kanava. Moni Tajukankaan Kansalainen.fi-sivustolle kirjoittamista aiheista on esillä myös hänen omassa blogissaan. Tajukankaan toimintatavasta kertoo Vilenin mukaan se, että Valheenpaljastaja-artikkelin ilmestyttyä nimimerkki Paavo Tajukangas soitti jutun kirjoittaneelle toimittajalle ja nauhoitti puhelun kertomatta asiasta. Hän julkaisi puhelusta tekemänsä nauhoituksen luvatta nettisivuillaan, Youtube-kanavallaan ja Hommaforumilla, ja tämän pohjalta muun muassa MV-sivusto ja Uutismaailma tekivät toimittajasta juttuja, joissa salanauhoitus nimettiin haastatteluksi. Youtube-nauhoituksen julkaisemisen yhteydessä käytettiin Kansalainen.fi-verkkosivun logoa. Julkaisun jälkeen toimittaja sai runsaasti vihapostia, mukaan lukien yhden tappouhkauksen.”

– Irtisanoudun tehdystä puhelinsoitosta Kuningaskuluttajan artikkelin kirjoittajalle, sillä kuulin sen ensimmäisen kerran Youtubesta. Olen ollut yhteistyössä ”rasistissävytteisen maahanmuuttoasioihin keskittyvän blogin” kirjoittajan kanssa viime syksystä lähtien. Hän oli ensimmäinen henkilö, joka selvitti milloin, mitä kautta, ja millä keinoilla maahanmuuttajat saapuivat Tornioon. Kävin myöskin Luulajan juna-asemalla paikanpäällä ja kirjoitin siitä artikkelin, ihan itse, enkä edes kopioinut. Otin jopa kuviakin, ja nekin ihan itse.

– Toivon, että kukaan lukijamme ei ole niin typerä, että lähettäisi toisille journalisteille tappouhkauksia, en minäkään sellaista haluaisi. Typerää ja vastuutonta.

”Vilenin mukaan Kansalaisen toimintatapa on erilainen kuin esimerkiksi MV-sivuston. Sivuston tyylilaji on maltillisempi: se ei viljele herjauksia eikä käytä vaikkapa sanaa matu (”maahantunkeutuja”). Tämä ei poista sisällön tarkoitushakuisuutta, jonka jo aihepiirin rajaus paljastaa. Kansalainen.fi kerää sivuilleen aineistoa, joka kertoo pääasiassa maahanmuuton ongelmista. Yle on koonnut useita esimerkkejä Kansalainen.fi:n jutuista, jotka perustuvat virheelliseen tietoon. Lisäksi sivusto sisältää paikoin lähes identtistä materiaalia esimerkiksi MV-sivuston, Finnleaksin ja muiden vihasivustojen kanssa. Kansalainen.fi myös julkaisee Suomen Sisun tiedotteita lähes sellaisenaan. Kansalainen.fi myös kopioi toisten tekstejä ja valokuvia kreditoimatta asianmukaisesti, Vilen toteaa.
Väite siitä, että toimituksessa ei olisi tutustuttu sivustoon, ei Vilenin mukaan pidä paikkaansa. Toimituksessa on tutustuttu sivustoon. Se, että esimerkiksi tieto päätoimittajasta puuttui, johtui siitä, että nimi löytyi erikoisesta paikasta ja että tietoa päätoimittajasta ei aina sivuilla ole ollut.”

– Sisällön tarkoitushakuisuudesta. Hienoa, että otitte asian puheeksi, Vilen. Yle julkaisi vuorokaudessa yli viisikymmentä (50) positiivista artikkelia maahanmuutosta, tämä jos mikä on tarkoitushakuisuutta. En koe vääräksi antaessani hieman vastapainoa teidän ylioptimistiselle kuvallenne, minkä annatte julkisuuteen monikulttuurisuudesta. Virheellisistä artikkeleista voi edelleen ilmoittaa Yhteydenottolomakkeen kautta, tällöin oikaisemme virheet. Sisältöön voi tutustua toki artikkelin kirjoittamisen jälkeenkin, päätoimittaja lisättiin sivustolle luultavasti ennen kuin Yle on koskaan kuullutkaan koko sivustosta. Hienoa, että myös MV ja Finnleaks ovat löytäneet maahanmuuttoviraston ja poliisin tiedotteet.

– Olen käyttänyt sivustolla kuvia mm. Ranskasta, Espanjasta, Belgiasta sekä ympäri Suomen. En näe syytä miksi minun tulisi kreditoida kuvani. En koe sitä tarpeelliseksi, vaikka olenkin valokuvaaja. Loput 95% käytetyistä kuvituskuvista on otettu vapaasta kuvapankista, mikä ei vaadi kreditoimista. Jos sivustolle on virheellisesti kulkeutunut kuvia jostain muualta, tulen korvaamaan ne huomautettaessa. Olen Suomen Sisun jäsen ja olin paikalla pressitilaisuudessa, miksi emme siis sitä sivustolle laittaisi, kuvatkin ovat omiani.

”Vilenin mukaan mediakriittisessä artikkelissa täytyy voida kertoa myös sellaisesta vale- ja vihatoiminnasta, joka piiloutuu näennäisen neutraliteetin taakse – hyvässä journalismissa on voitava katsoa myös kulissien taakse. Kansalaisen toiminta on klassista informaatiovaikuttamista, jossa muodolla pyritään häivyttämään todelliset tarkoitusperät.”

”Vilen toteaa, että voidaan jopa arvella, että Kansalaisen kaltaisella sivustolla voisi menestyessään olla MV-sivustoa kauaskantoisempia seurauksia medialukutaidon rapauttajana, sikäli kun se pystyy näennäisen neutraalilla nimellään ja tyylillään vetoamaan myös niihin, jotka eivät esimerkiksi MV:tä uskoisi. Siksi sivusto on aiheellista ottaa esille artikkelissa, jonka aiheena on lähdekritiikki ja medialukutaito.”

– Kiitos kehuista, kai.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Ylen Kuningaskuluttaja ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

Kantelija:
Jarkko Jaakola

Vastaaja:
Yle Kuningaskuluttaja

Ratkaisu tehty:
14.12.2016

Ratkaisun tekivät:
Elina Grundström (pj), Pirjo Auvinen, Hannu Helineva, Jyrki Huotari, Ulla Järvi, Anssi Järvinen, Pasi Kivioja, Antti Kokkonen, Heikki Kuutti, Venla Mäntysalo, Arja Lerssi-Lahdenvesi ja Heikki Valkama.

Ystävällisin terveisin
Verkkomedia Kansalainen
Jarkko Jaakola

Liity kannattajajäseneksi

Kansalaisen verkkokauppa