Kolumnit

Lännen temppu VR:lle

Kuva Petjato / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Lännen tempuksi on joskus kutsuttu sitä kun laittaa korvan ratakiskoja vasten ja näin kuulee jo ajoissa junan tulon. VR:n pilkkomisen ympärillä käyty keskustelu on laantunut, mutta sihinä kuuluu ja kulisseissa tapahtuu.

Tässä vaiheessa on syytä kerrata tapahtuneet tosiasiat. Elokuussa 2017 ministeri Berner ilmoitti, että VR pilkotaan kolmeen yhtiöön (kalusto, kunnossapito ja liikennöinti). Perusteluksi esitettiin EU:n vaatimus rautatieliikenteen avaamisesta kilpailulle.

Kun kalusto on laitettu omaan yhtiöön, voi valtio kilpailuttaa sille operaattorin (eli ylikansallinen, kasvoton ja veroja välttelevä logistiikkajätti). Kilpailutus on tarkoitus tehdä kilpailuttamalla liikennöintiä alueittain / paketeissa eli niin sanottuina käyttöoikeussopimuksina.

Liikenneministeriö jätti kertomatta, että minkäänlainen EU-direktiivi tai asetus ei vaadi, että Suomi pilkkoo oman rautatieyhtiönsä, jotta liikennöintiä voidaan kilpailuttaa.

Todellinen syy oli, että kasvottomat logistiikkajätit eivät pieneen Suomeen halua kalustoinvestointeja tehdä, joten EU:n agendaa uskollisesti palveleva Suomen hallitus keksi ratkaisun: annetaan VR:n kalusto puoli-ilmaiseksi ulkomaisten logistiikkajättien käyttöön. Näin päästään kätevästi eroon tarpeesta investoida Suomeen. Kukaan ei vieläkään tiedä, mitä kalustoyhtiöön tulee, mutta varmasti mahdollisimman paljon kalustoa, jotta logistiikkajättien olisi mahdollisimman helppo toimia.

Näin siis tehtiin liikennepolitiikkaa à la Bryssel, kansallisesta edusta välittämättä. Pitkän tähtäimen tavoite on, että VR:sta hankkiudutaan eroon, sillä kotimainen omistajuus on Sipilälle ja hänen kokoomuslaisille aateveljilleen myrkkyä.

Syksyn 2017 jälkeen ”rautatieliikenteen uudistuksesta” ei ole kuulunut mitään, mutta taustalla käy kova kiskojen kolke ja suomalaiset saavat jälleen nähdä, miten heitä viedään kuin litran mittaa.

Toinenkin lännen temppu on miljardien tunneli Tallinnaan, sillä se ei suomalaista rautatieliikennettä hyödytä eri raideleveyksien takia yhtään. Se ei lobbareita pysäytä, jotka toivoisivat sille valtion rahaa. Ei kotimaan rataverkosta niin väliä, sehän saattaisi palvella suomalaisia.

Tärkeimpiä ovat lännen temput, joiden todelliset hedelmät keräävät muut kuin suomalaiset.

Kirjoituksessa esitetyt näkemykset ovat kirjoittajan henkilökohtaisia mielipiteitä.

Olli Kotro
Poliittinen neuvonantaja (ps.)
Euroopan parlamentti

Tilaa
Ilmoita
guest
0 Kommenttia
Palautteet
Näytä kaikki kommentit

Liity kannattajajäseneksi

Uusimmat uutiset

Kansalaisen verkkokauppa