Kotimaa

Media-ala uudistuu Suomessa – mikä on Oikea Media



Oikea Media avasi uutissivustonsa julkiseksi 30.1.2017. Uutta verkkolehteä on ollut työstämässä aktiivisesti usean hengen joukko, joka koostuu toimittajasta, kirjailijasta ja tietotekniikka-alan ammattilaisesta, lisäksi beta-vaiheen aikana on ollut mukana ryhmä muita testaajia.


Oikea Media -verkkolehden taustalta löytyy tunnettuja nimiä. Päätoimittaja Marko Hamilo tiedetään vapaana toimittajana. Hän on kirjoittanut urallaan Tiede-lehteen, Vihreään lankaan, Helsingin Sanomiin, Suomen Kuvalehteen ja muihin suuriin julkaisuihin.

Kustantaja Joonas Konstig on kirjailija, joka on kirjoittanut mm. romaanin Perkele (2015) ja Kaikki on sanottu (2011). Konstig on toimittanut yhdessä Hamilon ja professori Timo Vihavaisen kanssa esseekokoelman Mitä mieltä Suomessa saa olla (2015).

Uudet verkkolehdet valtaavat alaa

– Olin jo yli kymmenen vuotta odottanut, että joku perustaisi sellaisen lehden, jossa itse haluaisin olla töissä. Median, jossa minua ei hävettäisi olla töissä. Kun kukaan ei sellaista perustanut, oli pakko perustaa se itse, Hamilo vastaa ensimmäiseen kysymykseen.

Hamilon mukaan valtamedia ei ole enää lukijoidensa, katselijoidensa ja kuuntelijoidensa palveluksessa. Yle on betonoinut rahoituksensa ja siitä on tullut perverssillä tavalla riippumaton tiedotusväline, nimittäin katselijoistaan ja kuuntelijoistaan riippumaton. HS ja monet muut lehdet hyväksyvät levikkinsä laskun mieluummin kuin korjaisivat kurssinsa, Hamilo arvioi.

Valtamedia ei pysy totuudessa, ja se katsoo maailmaa vain arvoliberaalien lasien läpi. Yli puolet suomalaisista ei jaa valtamedian arvoliberaalia näkökulmaa. Tarvittiin uusi media, johon hiljainen enemmistö voi luottaa. Sen pitää voida luottaa sekä siihen, että juttumme pyrkivät kertomaan totuuden, että siihen, että yhteiskunnallisia kysymyksiä tarkastellaan myös arvokonservatiivisesta näkökulmasta. –Marko Hamilo

Verkkolehden kustantaja Joonas Konstig toivoo, että Oikea Media tuo mediakenttään monipuolisuutta, moniarvoisuutta ja erilaisten mielipiteiden dialogia – eli kaikkea sellaista, mikä meiltä on puuttunut. Oikea Media on etupäässä uutismedia, eli se raportoi asioita. Konstigin mukaan kannanotot tehdään sitten blogeissa, kolumneissa ja sen sellaisissa.

– Seuraamme ja otamme kantaa yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin ilmiöihin laajasti ymmärrettynä. Vaihtoehtomediat ovat tähän asti rajoittuneet jonkin tietyn poliittisen kysymyksen ympärille, Hamilo selventää. Hän jatkaa, että Hommafoorumi on tarjonnut tietoa maahanmuutosta, ja kristillisissä piireissä on ollut omat vaihtoehtomediansa.

Oikea Media ei ole yhden asian liike. Verkkolehti aikoo käsitellä yhteiskunnallisia asioita myös ihmisten ja ilmiöiden kautta, käytännössä siis henkilö- ja featurejuttujen muodossa. Tavoitteena on kasvu tulorahoituksella ja uudet aluevaltaukset audiovisuaalisella puolella. Verkkolehti tulee tekemään yhteistyötä myös vakiintuneiden radio- ja televisiotoimijoiden kanssa.

Nykyisin Oikea Media -verkkolehden päätoimittajana Marko Hamilolle ei ole jäänyt katkeruutta entisiä työnantajiaan kohtaan. Hän kokee, että on saanut myytyä juttujansa tarpeen mukaan, mutta on vain saanut tarpeekseen lukijana ja kansalaisena valtamediasta.

Markkinointi ja Mainonta -lehden artikkelin mukaan Oikea media onkin se väärä media. Hamilo toteaa, että ei tullut yllätyksenä.

Mediakenttä myllerryksessä

Hamilo kertoo, että mediakentän murros tulee asiantuntijoiden mukaan olemaan valtava. Sekä journalismi että mainonta sellaisena kuin me olemme ne oppineet tuntemaan, tulevat katoamaan.

– Se, mitä teemme nyt, eli verkkolehteä joka rahoittaa itsensä mainosbannereilla, on uudenaikaista paperilehden näkökulmasta, mutta se alkaa olla jo vanha konsepti. Ansaintalogiikat tulevat muuttumaan. Yritykset ja muut yhteisöt tulevat olevaan jatkossa merkittäviä sisällön julkaisijoita. Jatkossakin hyvät tekijät voivat elättää itsensä sisältöjen tuottajina, mutta heitä ei välttämättä kutsuta toimittajiksi, Hamilo selventää ajatustaan.

– Kaikkein vaikeimmassa asemassa ovat perinteiset kansalliset mediatalot. Ne joutuvat hirveään kilpailuun kansainvälisten tietotekniikkajättien, kuten Googlen ja Facebookin, kanssa roolistaan sisällön tuottajien ja käyttäjien välissä, Hamilo tietää.

Tällä hetkellä sivusto toimii vielä beta-osoitteessa.

Liity kannattajajäseneksi

Uusimmat uutiset

  • Grillien varaosat! yli 100€ ostoksiin ilmainen toimitus

Kansalaisen verkkokauppa