Muu maailma

Miehiä liiasta maskuliinisuudesta syyttävästä mainoskampanjanjasta seurasi Gillettelle jättitappiot

Kuva Pexels.

Kuluttajien mielestä Gillette ei ole enää parasta, vaan pahinta, mitä mies voi saada. Gilletten emoyhtiön henkilökohtaisten tuotteiden divisioona on tehnyt tämä vuonna jättitappiot vuoden alussa pyörineen mainoskampanjan jälkeen, jossa miehiä syyllistettiin toksisesta maskuliinisuudesta.

Proctor & Gamble -yhtiön (P&R) henkilökohtaisten tuotteiden divisioonan arvo on laskenut 8 miljardilla dollarilla, vaikka yrityksen myynti muilla alueilla on noussut 7 prosentilla. Divisioonaan kuuluu tuotebrändi Gillette. Gilletten myynnin romahtamisen vuoksi P&G tuotti tappiota tämän vuoden toisella vuosineljänneksellä 5,24 miljardia dollaria.

Townhall-julkaisun mukaan romahduksen syynä arvellaan olevan Gilletten mainoskampanjan tämän vuoden alussa. Kampanjassa miessukupuolta syytettiin toksisesta maskuliinisuudesta käyttäen feministisiä iskulauseita, kuten #metoo, sekä lainauksia vasemmistolaisten liberaalimedioiden viime vuosina eniten vihatuista mainoksista.

Ideologioiden yhdistäminen liiketoimiin on huono strategia

Gilletten myynnin lasku tuli ilmi jo huhtikuussa, mutta nyt näyttää siltä, että romahdus on jatkunut myös sen jälkeen.

– Vaikuttaa siltä, että miehet eivät pidä loukatuksi tulemisesta ja äärimaskuliinisiksi sekä seksistisiksi syytetyksi tulemisesta  ja hylkäävät tuotemerkin, Townhall kertoo.

– En osta Gilletteä enää, koska valkoisena miehenä olen raiskaaja tai jotain sellaista. En ole ostanut Gilletteä mainoskampanjan jälkeen – eräs mies twiittasi.

Gillette on perustettu 118 vuotta sitten ja se myytiin P&G:lle vuonna 2005.