Kotimaa

Moni autoilee tietämättään takavalot pimeinä – taustalla yllättävä syy

Kuva Pixabay.

Syksyn edetessä ja iltojen pimetessä on tärkeää huolehtia ajovalojen toimivuudesta. Monelle autoilijalle tulee yllätyksenä, että oman auton ajovalokytkimen automaattitoiminto ei välttämättä kytke takavaloja päälle. Suomen olosuhteissa epälooginen toiminto johtuu EU-direktiivistä.

Moni autoilija kulkee liikenteessä takavalot pimeinä. Syynä ei useinkaan ole tietoinen riskinotto vaan yksinkertaisesti tietämättömyys oman auton ajovalojen toiminnoista.

Käytännössä kaikissa uusissa autoissa ajovalojen kytkimen automaattiasento käynnistää varsinaisten ajovalojen sijaan niin sanotut huomiovalot. Huomiovalot eivät kuitenkaan välttämättä kytke takavaloja päälle ollenkaan, mikä voi johtaa vaaratilanteisiin etenkin iltojen pimentyessä. Tilanne on valitettavan yleinen johtuen kuljettajalle kätevän automaattikytkennän helppoudesta.

Suomen olosuhteissa epäloogisen toiminnon taustalla on kymmenisen vuotta sitten voimaan tullut EU-direktiivi. Taustalla on huoli energiankulutuksesta ja ilmastonmuutoksesta. Direktiivin mukaan uusissa autoissa tulee olla päiväkäyttöön erilliset huomiovalot, eivätkä autojen etu- ja takavalot kytkeydy niiden kanssa päälle samaan aikaan.

Huomiovalot kuluttavat huomattavasti vähemmän sähköä kuin normaalit ajovalot. Suomessa kuitenkin ajovalojen käyttö on pakollista muulloinkin kuin pimeällä. Lisäksi huomiovalot eivät välttämättä pidä valoja sulana lumisateella.

Kuljettajan vastuulla on huolehtia valojen toimivuudesta ja niiden oikeasta käytöstä. Va­lo­kyt­ki­men eri asen­to­jen mer­ki­tys tulisikin ope­tel­la auton käyttöohjeisen tai asiantuntijan avustuksella.

Tilaa
Ilmoita
guest
55 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Peter Kreisler

Suorastaan tragikoomista on, että autot, jotka on varustettu tällä takavalojen sammutusjärjestelmällä ovat varustettu led-takavaloilla, joiden virrankulutus on merkityksettömän pieni. Takavalot eivät siis lämpene ja talvella ne peittyvät lumesta, sen vuoksi niihin on tarpeen asentaa sähkölämmitys. Eli ojasta allikkoon, tosin säästö sammutusautomatiikalla on niin pieni, että sen mittaaminen on mahdollista vain teorisoiduissa normiolosuhteissa.
Sammutusautomatiikan voi poistaa käytöstä peittämällä valoisuusanturin, jolloin ajotietokone tulkitsee tilanteen jatkuvana yönä.

Ilkka Forsten

Juopoille tuo tieto on lohdullinen, ” Sammutusautomatiikan ” voi siis poistaa käytöstä peittämällä valoisuusanturin. Sen jälkeen järki tulkitsee kaiken jatkuvana ryyppyputkena… Per***e ettei tuota ollut minun varhaisvuosinani olemassa,olisin niin kaivannut moista toimintoa.

Peter Kreisler

Jotenkin tuo ihmisen ja auton automatiikka on erilainen, opiskeluvuosilta muistan, että hieman ehtoommalla, eli pimeän aikaan sammuminen oli todennäköisempää riippumatta siitä oliko valoisuusanturit (silmät) auki vai kiinni.

Ilkka Forsten

Olet alan miehiä, onnittelut siitä.

uljas viljakainen

Siinäpä taas yksi EU:n kusipäinen direktiivi – se mikä säästetään kulutuksessa, menetetään kolareina ja mahdollisesti jopa ihmishenkinä.

Merja

Autokauppiaat pitää velvoittaa opettamaan valojen käyttö auton ostajalle!

eetee

Mitä voi odottaa kansalta joka ajaa satasen alueellakin neljääkymppiä. Kun ei aivosolut vaan riitä.

Ilkka Mänttäri

Jos viittaat vanhempaan kansanosaan niin kyllä teitä nuorempiakin tulee perä edellä vastaan mutta ei teillä joilla kulkee lapsia kouluun ja muita jalankulkijoita. Sitä harkintaa tuo ikä kuitenkin opettaa.

Ilkka Forsten

Päätin tehdä kompromissin tavoistani poiketen. Ajan nyt aina ja joka paikassa 140 km/h.

Ilkka Mänttäri

😂

State of retairds

Moni on vain helvetin typerä idiootti, jolla ei olisi mitään asiaa auton rattiin, jos on niin pihalla, ettei tiedä edes miten oman auton valot toimivat.
Ei tarvitse kovasti pohtia tämän maan äänestystulosta, kun noin yksinkertaisiakaan asioita ei ymmärretä.
Kovaa tekstiä, mutta totta.

Löllö

Ei pitäisi haukkua ihmistä, katsoppas kun tässäkin syyllinen on vihertyperys joka tämän lain keksi. Ei viherporsasta kiinnosta sinun turvallisuus, vaan sinun rahat mitkä viheporsaan oikeuskäsityksen mukaan kuuluu hänelle.

Ilkka Mänttäri

En nyt kuitenkaan ottaisi noin jyrkkää kantaa. Jos valoissa lukee että automaatti niin kyllä sitä luulee että suunnittelija olisi edes jotenkin ajantasalla. Itselläni 3kk vanha KIA sportage ja huomasin tämän artikkelin takia saman asian. Ajan kyllä aika vähän nykyään ilta-aikaan ja kesä, no. Ehkä vanhana automaation ammattilaisena vaan vaadin liikaa näiltä nykyisiltä suunnittelijoilta. Olen tuon saman tosin huomannut myös esim. televisioiden kohdalla joista jotkut ovat varovaisesti sanottuna käyttäneet aika luovia ratkaisuja saadakseen laitteen myymälään, viitsimättä viimeistellä softapuolen ratkaisuja.

Ilkka Forsten

Nykyajan tapa, kuluttaja testaa.

Ilkka Mänttäri

Olipa hyvin tiivistetty. Noin ei kuitenkaan pitäisi olla koska tuo ajattelutapa johtaa jopa kuolemiin. Valmistajalla ei koskaan ole mitään vastuuta. Voinhan olla väärässä. Ehkä tuo talous ja kaikki kehittyisi paremmin jos ihmisistä tai heidän oikeuksistaan ei koskaan päättisi esim. hallitus. vaan kansalaisjärjestöt . No anteeksi. Lähti vähän laukalle. Katsellaan miten käy. Yhden asian vielä haluan sanoa. En voi ajatella että tämä punavihreä hallitus nyt sitten toteuttaa teidän ajatustanne. On pakko sanoa tämä ajatus. Kuten myös NASA:n tiedemiehet sanoivat. Jos haluamme tutkia muita maalimoja meidän pitää tehdä robotteja jotka voivat tehdä sen puolestamme. Eikö vieläkään kello soi.

Kata

Kuluttaja myös hoitaa omat pankkihommat ja maksaa sitten pankille kun hoiti omat maksunsa…välillä se naurattaa jopa..ja omakanta vastauksista tekee itse päätelmän onko terve.Näin se menee nykyään.
Autot mulla oli aina niin vanhoja että valot oli päällä tai sitten ei..parkit erikseen kyllä. 😀

Ilkka Forsten

Oliko autoissasi tuolloin pakolliseksi tulkittu ” häkävilkku.” Jos autossa oli 6 voltin sähköjärjestelmä, se ” hätävilkku ” muistutti kyllä häkävilkkua valoteholtaan.

Nykymaailma on ihana paikka. Maksat laskut netin kautta ja sinulta peritään palvelumaksu. Keräät kaikki ostoksesi ostoskärryyn, josta purat ne kassahinnalle, josta pakkaat ne kasseihin, mitkä pakkaat ostoskärryyn josta pakkaat ne auton perään, ja kauppa jossa asioit ilmoittaa iloisesti että meillä palvellaan asiakasta.

Ostat uuden auton jolloin sinulle ilmoitetaan että nyt saat täystakuun kymmeneksi vuodeksi, kunhan käyt kerran vuodessa huollossa, jolloin huolletaan kaikki viat, eli mitään takuuta ei ole, mutta he ainoastaan takaavat että viat korjataan. Sinä maksat siitä käynnistä joka kerta.

Maksat joka vuosi yhä suurempia vakuutusmaksuja vaikka et aiheuta mitään mikä nostaisi vakuutusten hintaa. Saat juoda kevytmaitoa joka on kuulemma hyvin terveellistä, vaikka se ei ole muuta kuin tonkanpesuvettä mihin on lisättu valkoista väriainetta. Saat äänestää kunnallisvaaleissa, eduskuntavaaleissa ja Presidentinvaaleissa, mutta se mitä äänestit ei saa nousta valtaan.

Elämäntapasi kuulemma tuhoaa maailman vaikka nigerian väestönkasvutahti on jotakuinkin samaa luokkaa vuositasolla kuin suomen kansan koko määrä. Sinua kehotetaan syömään kasvisravintoa joka pelastaa maailman, mutta samaan aikaan jää pohtimatta missä se kasvismäärä voidaan tuottaa, koska kasvisruokia pitää syödä enemmän kuin lihaa… Eikö kuulostakin joka tavalla houkuttelevalta ? No ei, mutta tällaista on elämä viherkolhoosissa parempaa odotellessa.

Kata

Juu kyllä ”hätävilkku” oli mutta en onneksi joutunut sitä käyttämään vaikka toki vanha Opelini joskus tökki mutta erittäin hyvä palvelija,Mulla oli onni että sama pikku autokorjaamo hoiti sen aina joten sain apua mutta olihan se eri asia kuin nykyautot joihin ei enää riitä pikku korjaamot.
Toki nykyautoillakin on tullut ajettua jälkikasvun antaessa ratin mulle hahahaa…on sitä ihmeissään kaikista vempeleistä….ja miten kevyt onkaan ohjaus kun on tottunut traktoreihin.. 😀

Ilkka Forsten

Onneksi nykyajan autoissa on ohjaustehostin suunniteltu toimimaan oikein. Se herkistyy kun ajat hiljaa ja kun lisäät vauhtia tapahtuu jäykistymistä, jolloin ohjaustuntuma säilyy olematta silti liian tiukka.

Ajapas kokeeksi jollain vanhemmalla ” Ömerikan ” autolla niin tajuat mitä tarkoitan. Niissä on jo lähtökohtaisesti koko ohjaus ylitehostettu, Ratin saa käännettyä paikallaan seistessä pikkusormella laidasta laitaan ihan ongelmitta. Kivaa, huutaa lapset ja taputtavat karvaisia kämmeniään yhteen, mutta voi, se ei olekaan mikään mukava juttu kun laitat autolle vauhtia.

Osittain tämä selittyy sillä, ettei Yhdysvalloissa saanut ajaa kuin osapuilleen 55 mailin nopeutta edes suuremmilla valtateillä. ( Noin 90 km/h. ) Siihen asti ohjaus vielä on suht ok, mutta sitten kun vauhtia tulee yli yhdeksänkympin muuttuu ohjaus liki tunnottamaksi. Fiilis on samanlainen jos kuvittelet ettei ratti olisi alapäästään kiinni missään. Ajotuntuma katoaa, perstuntuma säilyy, mutta se ei riitä.

Jenkkiauto on surkea ajettava kovassa nopeudessa, ja mitä suurempi ” kaappi ” on kyseessä, sitä hankalampaa on. Auto ei ole kuoppatutka kuten pikkuautot, eli se ei reagoi pieniin monttuihin juuri millään tavalla, mutta pitkän heitot onkin jo eri juttu. Käytös muistuttaa merellä olevaa laivaa. laivan kansihan nousee ja laskee, mutta myöskin kallistelee puolelta toiselle. Se efekti syntyy myöskin siinä ratin takana. Sitä voi kutsua mukavaksi liikkumiseksi, mitä se tavallaan onkin jos saa istua ja katsella maisemia mutta kuskina siitä ei pitkällä matkalla juurikaan pidä. Joskus vanhoina hyvinä aikoina äijät kuvaili niitä autoja sanomalla, ” veteläjousinen bensasyöppö lotja.”

Sellainen bulevardikurvailu on niillä autoilla mukava elämys. Letkeää ja helppoa kyytiä, pehmeää ja ylellisen tuntuista lipumista. Ehkä niitä on juuri tästä syystä nimitetty alkuperämaassakin cruisereiksi ? Moni ei usko, mutta esimerkiksi oma Lincolnini on äänettömämpi menopeli kuin monet kalliit nykyautot. Tasaisella kaasulla ajattaessa sisälle ei kuulu juuri mitään, eikä silloinkaan kun painat kaasua vähän ronskimmin synny mitään ifernaalista kakofoniaa. Konepellin alta kuuluu sellainen matala murina siinä kaikki.

Aikoinaan sanottiin että V8 puhuu miesten kieltä. Ei huono vertaus.Monet naiset tykkää kyseisen moottorin käyntiäänestä koska siinä on jotain maskuliinista. Matala ja samalla miehekäs, olematta mikään otsasuonet kiereällä kimittävä kenkälaatikko vaikka vähän käskyttäisikin ihmisten riemuksi.

Ilkka Mänttäri

Kun ensin luin tuota alkuosaa luulin että onhan ne Amerikklaiset autot aika onnettomia. Kuitenkin omasta kokemuksesta sanon että ovat huipulla, jos ei otettaisi huomioon verotusta. Meillä ja euroopassa kun kaikki tehdään jollakin muulla kriteerillä kuin käyttäjän mukavuudella.Amerikkalaiset tekevät autot ihmisille ja sellaisella haluaisin ajaa, en autolla jolla on mahdollisimman pieni hiilijalanjälki, v…ttuun ne tuon ajatuksen tuoneet pseudotieteilijät.

Ilkka Forsten

Amerikkalaisten filosofia autojen suhteen poikkesi luonnollisesti eurooppalaisesta, koska polttoaineen hinta oli alhainen, liki olemattoman pieni jopa nykyisinkin ja auton piti olla äärimmäisen helppo ajettava, ikään kuin olohuone pyörillä.

Kuten kirjoitin, niillä on mukava ajaa, koska toiminnot on niin pitkälle automatisoitu ja perstuntuma on mukavan letkeä. Mutta fakta on ettei niillä halua ajaa kovempaa vauhtia kuin normaalit maantienopeudet. Ne on tilavia, mikään ei ahdista mistään jne jne. Siis paljon hyvää mutta myöskin haittapuolia. Polttaineen kulutus on suuri minkä nyt ymmärtää kun miettii auton omaa painoa, ( 2500 kiloa ) ja moottorin litratilavuutta ( 7.5 litraa. ) Kun kaasuttimena on nelikurkkuinen mehumaija, joka puskee 750 kuutiojalkaa ilman ja bensiinin seosta imusarjaan / minuutti, niin se näkyy bensamittarin laskevana liikkeenä.

Jos puhutaan ajomukavuudesta noin tarkemmalla määrittelyllä, pesee Camry Lincolnin mennen tullen kun ollaan jossain moottoritiellä. Sekin on niin pitkälle automatisoitu ja ajotuntumaltaan ” suuri ” auto, että mikäli pitäisi lähteä käymään Nuorgamissa, juoda kahvit paikallisessa turistirysässä ja ajaa takaisin, niin Toyotalla mentäisiin ehdottomasti. En minäkään välitä mistään hiilijalanjäljestä, koska en usko että mitään ilmastohätätilaa on olemasakaan muualla kuin vihreiden mielikuvituksessa. Ja sielläkin se on vain siksi, että pelottelemalla penskat luulemaan maailmanlopun tulevan ellei äänestä Ohisaloa tai hinuripekkaa, saadaan aivopestyä SUOMALAISET koko maailman pelastajiksi.

Se millainen kokemus amerikkalaisista autoista itse kullekin syntyy, riippuu myöskin siitä minkä kokoluokan ” jenkistä ” puhutaan, Nehän on jaettu kolmeen ryhmään. Ponycar, midsize ja fullsize. Jos ajat ponycar tyypin autolla kuten Mustang, Corvette, Camaro jne, ei puhutakaan enää samasta asiasta kuin midsize tai fullsize. Edes midsize mallit ei ole sama tuntumaltaan kuin fullsize, vaikka näiden välinen ero ei enää olekaan niin suuri.

Karkeasti luokiteltuna ponycar:t oli tarkoitettu nuorisolle, midsize yleensä perheautoksi ja fullsize puolestaan sinne sikariportaan kulkuvälineeksi. Tämän todisti jo hintalappu. Vuonna 1977 Lincoln Continental 2d Town Coupe maksoi maltaita. Sillä rahalla sai amerikassa suuren ja täysin varustellun omakotitalon ! Hintalappu oli siis tietyn asiakaskunnan imuri ja tietyn tehokas karkotin. Mustang saattoi maksaa ehkä 5 – 6000 dollaria, jolloin säästöporsaan rikkominen vasaralla riitti tarjoamaan mahdollisuuden auton hankintaan. Toki niitä hienoston autojakin näkyi ” taviksilla ”, mutta ei juurikaan uutena. ( Näin taviksena ajelen sellaisella, mistä en olisi uutena pystynyt edes haaveilemaan.)

Minulla on pitkä kokemus amerikkalaisista autoista. Ajoin niillä suunnilleen 15 vuotta ennen kuin ostin ensimmäisen ” pikkuauton.” Sitten kuluikin aikaa roimasti, kunnes vanhoilla päivilläni taas päätin verestää vanhoja muistoja ja päädyin sen täysikokoisen lincolnin ratin taakse. Kyllä se katseita ja yläpeukkuja kerää missä liikutkin, ja mikä erikoisinta, monet naiset tulee kyselemään mikä merkki tämä on, onko tämä sinun, tai onpa siinä komea auto.. Minusta ne ei kysy mitään… Outo juttu ? Näin komea mies ja autosta vaan kysellään tietoja..Tämä on positiivista syrjintää minkä koen negatiivisena, vai onko minut profiloitu ulkonäköni perusteella ja habitukseni nähdään ikäkriisin kynsissä kamppailevana vanhuksena ? En tiedä, mutta sen tiedän että jos ostaisin Corveten, saisin aikaan säälipisteitä. Se on tämän ikäryhmän miehellä mielletty ikäkriisiautoksi vailla vertaa.

Ilkka Mänttäri

Oikeassa olet 😊 vaikka noissa tosiasioissa ei juuri ole hymyilemesen aihetta.Tuossa taustalla, kun tuo töllö aina näyttää jäävän auki, puhui Tarja Halonen Koronasta. Alan tulla siihen käsitykseen että nämä meidän nykyiset poliitikot ovat jo vuosia sitten sairastaneet sen tai vastaavan taudin ja jälkioireet ovat näkyvissä, tuloksista ja jutuista päätellen.

Kata

Fact checked! 😀 Hyvin päätelty todellakin!

Tuumailija

Ei se ole tietämättömyyttä vain tyhmyyttä jos ei osaa käyttää autonsa valoja tai ole perehtynyt niiden toimintaan. Uusimmissa autoissa on ajovaloautomatiikka, jopa silloin kun on normaalit ajovalot kytkettynä, useimmissa kuitenkin päivävaloasento erikseen nappulasta valittavana. Palaako takana, on se selvitettävä ihan itse manuaalista ja empiirisesti toteamalla, merkeillä ja malleilla kun on eri prioriteetit.
Kesäaikana kyllä loimottaa sumuvalot+lisäsumuvalot (edessä ja takana) yms. jolloin, lainkin mukaan, voisi käyttää ns. päivävaloja. Taasen jos sataa, ei ajatella että takana tulijankin olisi kiva nähdä vesisumun takaa jotain vinkkiä missä se edellä menevä kotilo kulkee.
Tänä päivänä on yleistä että suuri lauma ihmisiä toimii olettamuksella, kunhan vain ei joudu vastuuseen. Erikseen pitäisi aikuisille mennä mainitsenman asiasta, ja tällöinhän moni lähtee kaikista henkseleistään sekä polttaa t-paidasta hihat, muuten vedotaan sitten siihen ettei kukaan kertonut…..
Nykyaikaisella ajovalotekniikalla ja led polttimoilla on se ja sama vaikka ajaisi normaaleilla valoilla kesälläkin, ei se desi tai kaksi tunnu näillä hinnoilla enää missään poltoainekulutuksessa, ilmastointikin vie enemmän puhumattakaan muista joutavista tilpehööreistä.
Itselläni syttyy parkit eteen ja taakse samaan aikaan, normivalot tottakai, etusumuvalot ovat oman katkaisijan takana ja takasumuvalot painonapin takana. Aina ennen ajoonlähtöä tarkastan tupakkia poltellessa että valot toimii. Normaalisti ajan ympäri vuoden normivaloilla, sumussa ja kovasssa vesisateessa käytän sumuvaloja lisäkkeenä.

Keijo

Ainakin omassa autossa takavalot on automaatti toiminnolla hämäräkytkimen takana, eli päivällä jos ajaa tunneliin niin takavalot syttyy. Itse huomaa muutoksen ajotietokoneen taustavalosta kun menee yö/ ilta moodiin.

Ilkka Forsten

Omassa autossani on sama juttu. Tunnelissa syttyy valot eteen ja taakse, mikä näkyy siinä että myöskin mittarivalaistus himmenee aavistuksen vastaamaan paremmin yöolosuhteita. Nyt joku viisastelija tietenkin sanoo että eihän mittarivalojen pidä hämärtyä pimeässä vaan kirkastua, mutta kun ei pidä. Jos ne ei yhtään hämärry ne on liian kirkkaat, eli kontrasti ei ole oikea ja liian suuri valomäärä häiritsee näkyvyyttä ulospäin.

Ilkka Forsten

Ensinnäkin on sanottava että nykyiset ajovalot kuluttaa tuskin mitään sillä halogeenivaloja ei ole enää uusissa autoissa ollut pitkään aikaan. Ledit tms on korvanneet ne. Niin ikään moni ei taida muistaa että vaikka ne nykyiset ajovalot on päällä, niiden kyky tuottaa lämpöä on alhainen. Voitte todeta asian laitamalla käden lampun eteen. Halogeenivalot oli kuumia, jolloin niiden edessä oleva lumi tai jäänriite suli pois.

Mihin tässä nyt haluan viitata on, että vaikka autossa palaisi ne takavalotkin, niin tietyillä säillä niiden näkyvyys on joka tapauksessa huono. Niin ikään mietin, mitä hel*****n järkeä on polttaa mitään valoja kesäisessä liikenteessä kun aurinko paistaa täydeltä taivaalta. Joku keksi jotain ja jotkut kuvittelee että opastus tuli suoraan jumalalta, joten ei kritisoida. Tyypillistä virkamieskunnan kumartelua.

Kolareita ajetaan siitä huolimatta vaikka ajovalot palaisivat sekä edessä että takana. Se kun on siinä ratin ja selkänojan välissä oleva tekele, mikä määrittää pysytäänkö baanalla vai mennäänkö metsään / toisten perälautaan kiinni. Kun on vatasen jalat ja tuppuraisen kädet syntyy romua valoilla tai ilman valoja.

Valoista

Muuten tässä ennen ledejä oli käytössä myös xenonvaloja (kaasupurkausvalo), paljonkin autoissa. Olivat halogeeneja tehokkaampia ja virrankulutus vähäisempi. Muuten kyllä taitaa karvalakki mallin uusia autoja saada mielestäni vieläkin H1 tai H7-halogeenipolttimoilla. Monissa led lisävaloissa vaivaa myös tuo linssin jäätyminen talvella lumisateessa, nykyään taitaa olla jo lämmityksellä olevia lisävaloja muistaakseni. Samoin led-takavalot muurautuu uusissa autoissa äkkiä talvella, niistä en tiedä onko olemassa lämmitettäviä.

Seppo Roos

Niin ja sellaset autot joilla ei ole sitä perää niin koko takaosasto muurautuu lumi/kurasohjosta, koska ilmavirta pyöräyttää kaiken peen sinne !!!

Horace Smith

Takavalot saa palamaan, kun laittaa parkkivalot päälle. Se sytyttää takavalot, mutta varsinaiset ajovalot eivät pala edessä. Käytin tätä usein edellisessä autossani, koska sillä pidentää ajovalopolttimoiden käyttöikää reilusti. Niiden vaihto kun oli todella kusinen homma. Siinä pitää vaan muistaa laittaa ajovalot päälle kun ne pitää olla päällä. Nykyisessä pirssissä on ledit joka nurkassa.

Seppo Roos

Keväällä ja syksyllä, kun aurinko paistaa aamulla/illalla suoraan silmiin niin monesti ei autoa näy mutta ajovalot näkyy !!!

huoh

No kylläpäs näkyy. Sun tuulilasi on vaan huonossa kunnossa, kannattaa vaihtaa.

seant

Se miksi usein miten ei toimi, johtuu kun huomiovalot ei ole autoasennossa. Itselläni autoasento pitää laittaa ajovaloille ainoastaan vesi- ja lumisateella tieltä nousevan vesi- ja lumipölyn takia.

Ilkka Mänttäri

Unohdin sanoa että tämä on osa sitä vihreää siirtymää jossa tiedolla ja tosiasioilla ei saa olla mitään tekemistä.

Ilkka Mänttäri

Kyse on siitä että jos joku automatiikka on sellaista että täytyy lukea viisisatainen ohjekirja että sitä voi käyttää niin onkohan se ajan tasalla. EU ja muut toimijat voivat mennä sinne minne aurinko ei paista direktiiveineen. Olen koko työaikani tehnyt työtä mittaus- säätötekniikan parissa ja minusta on aika turhaa tehdä tällaisia autoja joissa jokua asia ei toimi. Ainoa asia joka ei nyt toimi sivistyneissä maissa on punavihreä hallinto jolla ei ole sen paremmin tietoa fysiikasta kuin ei mistään muisttakaan tieteenaloista.

Ilkka Forsten

Nykyajan autoilun ihanuutta. Valtatien varressa 100 km matkalla neljä ( 4 ) palanutta kotteroa. Kyllä on nyt taas säästetty ja paljon, mutta mitä ?

Ilkka Mänttäri

Pitää ottaa huomioon suomen väestön osuus koko maailman väestöstä. Olemme siis ykköspaikalla kuppauksessa.Onhan se toki aika kummallista että kuppauksen tekevät omat edustajat, ei vieras valta.

Bemari palaneet

BMW ainakin on palaneet EGR-venttiilistä johtuneen tyyppivian takia. Tosin olen kuullut, että E46 koppaisia bemareita on myös syttynyt tuleen kesken ajon.

Ilkka Forsten

Hiilijalanjälki on ollut niin perusteellinen niiden kohdalla mitä on silmiin osunut, etten pysty sanomaan sitä mihin merkkiin erityisesti sanomani kohdistaisin. Olen kuullut kyllä noista BMW:n ongelmista.

Ilkka Mänttäri

Tuo EGR on kyllä tuttu jo muutaman kymmenen vuoden takaa jenkeistä. (vanha chevy muinoin ) On se kumma että se on niin suuri kysymys nyt.

Bemari palaneet

Tämä BMW oleva EGR on muuten Koreassa valmistettu ja palo aiheutuu siitä, kun EGR jäähdytin alkaa vuotaa glykolia pakosarjaan ja siitä väitteen mukaan lähtee tulipalo.

Seppo Roos

En osta koskaan jenkkiautoa !!! Ne on pirun vaarallisia !!! Ainakin leffoissa, kun ne ajaa vaikka pieneenkin ojaan niin räjähtävät ja syttyvät tuleen !!!🤣

Ilkka Mänttäri

😂

Bemari palaneet

On BMW kyllä valitettavasti muitakin ongelmia aika paljonkin ja korjailla saa vähän väliä. Eräskin diesel 330d E46 oli viime vuonna hajalla melkein vuoden. Noissahan hajoaa turboja ainakin muistaakseni ja sitten taka-akselin tuennassa vikaa, koska ratkeaa irti korista heikon kiinnityksen takia.

Ilkka Mänttäri

Jo vuosikymmeniä (45 tms.)sitten oli tilanne jossa Intialaisia harjottelijoita oli otettu saksaan aika suuressa mittakaavassa. Itse ystävystyin erääseen joka eksyi suomeen harjoittelemaan valimoon. Sellainen vielä oli Karhulassa tuolloin. No perhe tuskin köyhimmästä päästä. Kertoi että aika moni meni opiskelemaan saksaan, hänkin kävi vain vähän hakemassa kokemusta Suomesta ennen paluutaan saksalaiseen teknilliseen korkeakouluun. En halua heitä väheksyä, varmaan Intian parhaimmasta päästä. Jotenkin aina kuitenkin tulee mieleen että mikähän se länsimaiden ”saldo” näistä jutuista on.

Ilkka Forsten

Taksikuski joka ajoi sillä hetkellä ihan muuta automerkkiä kuin bemaria, äityi puhumaan autonsa ongelmista kun olin siinä sopivasti kuuntelijan paikalla. Hänen nykyisestä autostaan on mennyt kaksi ( 2 ) kertaa kytkin neljän vuoden aikana. Ensin tulee tärinää johon ei kuulemma suuremmin huomiota kiinnitä, ja sitten ollaankin finaalissa kuin salama kirkaalta taivaalta. Ensimmäisellä kerralla oli vielä matkustaja kyydissä, jolle piti soittaa TAXI kun alla ollut TAXI sanoi irti työsopimuksen.

Kun sitten sanoin että vaihda autoa, osta vaikka bemari niitähän näkyy olevan taksisuhareilla, niin vastaus oli, ” En osta bemaria..” No miksi et, tuli kysyttyä, ja vastauksena sain tiedon että niillä ei tee mitään. Takaa menee jousitukset yhtenään. Kolleegat on kaikki kironneet sen merkin alimpaan hel***iin.

Tässä siis ollaan. Uudet ja kalliit autot on sitä ” ihteään ” vaikka tavallinen tossunkuluttaja olettaa, että siinä on laatu kohdallaan kun hintaakin on osattu lappuun tyrkätä, sanoisinko oikein roimasti vielä kaiken lisäksi.

Väitän ja en nyt pyri luomaan mitään harhakuvitelmia ihmisille, mutta Toyotan autot on vahvoja ja vikoja vähän. Minulla on nyt ajossa kolmas toyota, ( Camry Hybrid uutena ostettu 2020 kesäkuussa. ) Siinä nyt ei tietenkään hieman yli vuoden vanhana voi mitään ollakaan, mutta kun ei ollut niissä edellisissäkään. Normaalit kuluvat osat kuten jarrut tms on kaikissa autoissa vaihtotavaraa, enkä siis laske sitä viaksi. Hintaluokka pyörii suunnilleen samassa tasossa kuin C sarjan mersuissa mutta silti en valinnut mersua. Mersun hylkäämiseen vaikutti kolme seikaa. 1) Olen saanut hyvän ja luotettavan kuvan Toyotasta. 2) Camryssä on kaikki se vakiona mikä pitää mersuun ostaa ylimääräisenä rahankuluna, ja 3) mersun mainoksessa oli liian monta kuukeria, jolloin koen että kotero on mulattitoosa vaikka yrittää loistaa valoaan germaanisen kansan johtotähtenä. Ai ai ai…. Kannattaisi miettiä siellä markkinointipuolen pöydän takana kenellä sitä rahaa oikeasti on, ja pitää merkki vähemmän ” ruskettuneena . ”

Bemari palaneet

Itse olen huomannut, että aika monet nuoret naiset ajavat noillakin E46 korimallin BMW autoilla. No, nainen on sellainen että ne ostavat monestikin auton tunteella, ei järjellä. Tuon mainitunkin diesel E46 330d BMW muuten omistaa eräs nuori nainen.

Ilkka Mänttäri

Unohdin sanoa että edellinen auto Renaut matkailuauto. Kaksi kertaa jätti tien päälle. Huollettu aina merkkihuollossa jopa useammin kuin ohjeistettu koska pitkää matkaa tuolloin ajelleena yritin tuota välttää. Mökille noin 520km. Sitä ennen Kia, ei ongelmia.

Ilkka Mänttäri

Taitaa päteä myös KIA:aan. Lisäksi 7 vuoden takuu.

Horace Smith

Ajoin 6 vuotta ja reilu 100000km Kia Ceedillä. Ei mitään ongelmia, kertaakaan ei tarvinnut korjata tuona aikana. Sen vuoksi uusikin pirssi on samaa merkkiä. Ns. premium merkeissä ovat myös korjauskulut erittäin premium. Bemarin merkkihuollossa ei taida 150e/h enää riittää.

Ilkka Forsten

Jossain Audimallissa maksaa sytytystulpat 400 euroa !!!! Sanoisin että joku lirittää ostajaa silmään melko roimalla katteella.

Horace Smith

Niissä Audin Premium lisä. Luultavasti samoja tulppia saa Motonetistä erilaisella paketin logolla 20e/kpl

Ilkka Forsten

Toyotan merkkihuollossa normaali takuuhuolto maksoi 200 euroa / 1h. Näin siis tämän vuoden heinäkuussa.

Ilkka Mänttäri

Jos olet tosissasi niin AAAAaaaaaaaaaagHHhhhhhhhhhhhh!

Peter Kreisler

BMW:n EGR-venttiilistä johtuvaa paloa nopeuttaa imusarjan ja imupuolen muoviset ja keinoaine osat.

Liity kannattajajäseneksi

Uusimmat uutiset

Kansalaisen verkkokauppa