Kotimaa Rikos

Poliisi pyytää havaintoja Rautjärvellä tapahtuneeseen tulipaloon liittyen

Tiedote 26.12.2022
Poliisi

Rautjärvellä paloi 25. joulukuuta Rautjärven kirkko sekä kirkolta noin 30 kilometrin päässä sijaitseva asuinrakennus. Poliisi pyytää havaintoja alueella liikkuneesta henkilöstä ja viininpunaisesta Opel Astra -merkkisestä autosta.

Poliisi pyytää havaintoja Rautjärven kirkon tulipaloon liittyen sekä Rautjärven alueella liikkuneesta noin 60–80-vuotiaasta miehestä. Mies on harmaantunut ja ruumiinrakenteeltaan hoikka. Päällä hänellä on ollut mustat kumisaappaat, mustat housut, ruskea takki ja sinivalkoinen pipo.

Poliisi pyytää havaintoja kuvan kaltaiseen vaatetukseen pukeutuneeseen henkilöön liittyen. Kuvassa mallinuken päällä on sinivalkoinen pipo, ruskea takki, mustat housut ja mustat kumisaappaat.

Kuva: Poliisi.

Poliisille voi ilmoittaa havaintoja joulun aikaan Rautjärven ja Imatran alueilla liikkuneesta vuoden 2020 viistoperäisestä viininpunaisesta Opel Astrasta.

– Poliisilla on tällä hetkellä useita tutkintalinjoja, ja meillä on selvityksen alla useita henkilöitä. Tässä vaiheessa esitutkintaa haluamme selvittää yhden henkilön ja kyseisen auton liikkeitä. Kaikki havainnot ovat meille tärkeitä, sanoo Kaakkois-Suomen rikoskomisario Mika Salminen.

Havainnot pyydetään ilmoittamaan sähköpostitse osoitteeseen vihjeet.kaakkois-suomi@poliisi.fi

Rautjärven kirkon tulipaloa tutkitaan törkeänä tuhotyönä

Sunnuntaina poliisi sai ilmoituksen tulipalosta Rautjärven kirkossa kello 8.36. Rautjärven kirkko tuhoutui tulipalossa täysin. Poliisi tutkii Rautjärven kirkon tulipaloa törkeänä tuhotyönä. Tällä hetkellä esitutkinnassa ei ole viitteitä siitä, että tekijöitä olisi ollut enemmän kuin yksi.

Poliisi vahvistaa, että Rautjärven kirkon sivuoviin oli asetettu hetki ennen tulipalon syttymistä naruja.

– Poliisi epäilee, että narut olisi asetettu mahdollisesti siksi, että ne estäisivät kirkosta ulospääsyn. Kirkossa olleet ihmiset kuitenkin pääsivät kirkosta pois vahingoittumattomina. Palon syttyessä kirkossa oli paikalla noin 30 henkilöä, Salminen sanoo.

Poliisin tekniset tutkinnat ovat vielä kesken, mutta alustavien tietojen mukaan tulipalo näyttää syttyneen kirkon pääoven ja sen yhteydessä olevan tornin läheisyydessä. Palon syttymisen yhteydessä on kuulunut myös pamahdukselta kuuluvia ääniä. Palon syttymissyy selviää tarkemmin poliisin teknisen tutkinnan valmistuttua.

Asuinrakennuksesta löytyneen vainajan kuoleman osalta asiassa ei epäillä rikosta
Sunnuntaina kello 10.23 poliisi sai tiedon rakennuspalosta Torsantiellä Rautjärvellä. Kyseessä on Rautjärven kirkosta noin 30 kilometrin päässä sijaitseva asuinrakennus. Poliisi löysi kiinteistön alueelta vainajan, jonka kuoleman osalta poliisi ei epäile rikosta. Asiaa jatketaan kuolemansyyntutkintana, eikä poliisi tiedota asiasta enempää. Asuinrakennuksen tulipaloa tutkitaan palonsyyntutkintana.

Poliisi jatkaa tapahtumien tutkintaa ja selvittää onko tulipaloilla yhteyttä toisiinsa. Asiasta tiedotetaan lisää esitutkinnan edetessä.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja kriisipäivystys sekä mielenterveys- ja päihdepäivystys tarjoavat puhelimitse keskusteluapua ja neuvontaa ympäri vuorokauden.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja kriisipäivystys p. 040-6511828
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden palvelunumero p. 05-3524610

Poliisi

9 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Minä vaan kysyn

Eli pyydetäänkö havaintoja kuvan henkilön liikkeistä, jolla ei ole käsiä? Miten voinut siten ajaa autoa.. Ohjannut rattia, vaihtanut vaihteita, säätänyt autoradiota tai raapustanut tulitikkuja? Tai muutenkaan nähnyt ajaa tietä pitkin tai solmia naruja, jos pipo tolla lailla silmillä?

patton

Sannaa ei voisi vähemmän kiinnostaa vaikka koko seurakunta olisi kuollut palossa. Aikanaan tälläisestä teosta käytettiin juridista termiä ”murhapoltto”joten kannattaa muistella vanhoja hyviä aikoja!

Jatkuvasti valehteleva isänmaan petturi...

”Marin väitti ministeriön työstäneen sähkö­tukia koko syksyn. 🤡

Virka­mies: Toimeksi­anto tuli joulu­kuun puoli­välissä.” 🤦🏻‍♂️

Ilkka

Vähän asiasta viidenteen mennäkseni – taas kerran, muistatteko että ensivuoden aikana ei polttonesteiden jakeluvelvoitetta varsinaisesti ole, mutta heti 2024 alusta se onkin sitten 28 %… Mutta onkohan sittenkään ? Otetaanpa lähtökohdaksi niinkin yksinkertainen asia kuin autokanta ja sen ikä + mahdollisuus ajaa polttoaineella jossa on liki kolmannes etanolia. Näitä autoja mitä liikenteessä on suurin osa vielä seuraavat kymmenen vuotta, kenties pidempäänkin, ei ole suunniteltu toimimaan niin suurella etanolimäärällä / litra. Kotterot on suunniteltu pelittämään max 95 E litkulla. Jolloin etanolin osuus on noin 10 %. Jos möllit vihreät otetaan taas seuraavaan hallitukseen, takaan ja alleviivaan että heidän kunniahimoinen ilmastohömppänsä vaatiikin vielä suurempaa prosenttilukua, jolloin ei enää mikään auto toimi.

Ratkaisu olisi se että järjettömällä etanolimäärällä pilatun bensiinin rinnalla on oltava tätä nykyistä laatua, koska mitään yhden yön siirtymää autokanssa ei tapahtu. EU:n tontut ovat sanelleet että vuonna 2030 – 35 etanolin osuus olisi oltava 30 % ja MEIDÄN idiootit ovat jo menneet lupaamaan että he laittavat taas paremmaksi, luku on oltava tuolloin ( 2030 ) SUOMEN osalta 35%. Nyt sitten miettimään ketä äänestätte ja pitäkää huoli ettei yhdenkään tervejärkisen tarvitse enää kuunnella hih hih salon mielipiteitä, jotka syntyvät kun ilmakupla kulkee läpi aivojen. Joskus sitä toivoo että hänelle sattusi Shinzo Abet, eikä se toive välttämättä niin turha olekaan. Ei abekaan uskonut että mitään voi sattua.

Anomaster

Aina on autoja, jotka ovat vuosikymmeniäkin vanhoja. Kuinkahan nuo tavoitteet polttoaineen muuttelusta mahtavat käydä hyvinkin vanhoille autoille? Olisi vallan vastuutonta alkaa pakottamaan autoon polttoainetta, jolla se ei käy tai se vähitellen hajoaa.

Ilkka Forsten

Etanoli on muutenkin äärimmäisen huono polttoaine. Sen hyötysuhde bensiiniin verrattuna on paljon heikompi, jolloin sitä myöskin kuluu enemmän. Jostain syystä kukaan ei puhu nyt mitään siitä paljonko etanolista syntyy päästöjä, ja kuinka haitallisia ne ovat ? Se ei ole mikään puhdas energiamuoto. Euroopan autokantaa ei voi muuttaa EU:n päätöksellä kestämään liiallista etanolimäärää, eikä bensiinimottorien muuttaminen etanolilla toimivaksi ole mikään joka pojan tuosta vaan juttu. Talvella etanoli on vieläkin huonompi hyötysuhteeltaan, joten mitä tässä nyt ollaan taas yrittämässä ? Jo nyt, allekirjoittaneen harrasteautossa ei voi käyttää 95 E laatua, tai voi, mutta sillä rikkoo kaikki kumitiivisteet polttoainejärjestelmästä, ja etanolista kerääntyy tankkkiin hartsimaista moskaa mikä tukkii jossakin vaiheessa putket ja letkut. 98 E toimii, mutta on juuri siinä rajalla. Autot mitkä suunniteltiin kestämään lyijytöntä bensiiniä, ei suunniteltu kestämään lyijytöntä bensiiniä mihin on lisätty etanolia.

En nyt siis puhu pelkästään harrasteautoista, vaan ihan jokapojan käyttöpeleistä joissa on mahdollisuus 95 E laadun tankkaamiseen. Niissäkin autoissa 98 E antaa paremman hyötysuhteen, ja kulutus voi jopa pienentyä siitä mitä 95 E laadulla on saavutettu. Etelä-Amerikassa, tarkemmin Brasiliassa on ajettu vuosikymmenet etanolilla, osittain siksi että sitä voidaan tuottaa helposti koska sokeriruokoa ja maissia riittää polttoaineen valmistukseen omasta takaa. Mutta, sitten se kulutus. Siellä tehdään, tai ainakin tehtiin vielä jokunen aika sitten kuplavolkkareita. Niiden 1.6 litrainen moottori kuluttaa noin 15 – 18 litraa / 100 km, johtuen huonosta hyötysuhteesta. Jos minun 7.5 litrainen V8 moottorilla varustettu harrasteauto vie maantiellä suunnilleen saman, on tarjolla erittäin hyvä verrokki sille miten järjetöntä ja hyödytöntä on vaatia etanolia korvaamaan bensiinin.

Brasilian ilmanlaatu ei ole sieltä puhtaammasta päästä, olisi mielenkiintoista kuulla paljonko siitä haitasta on lähtöisin etanolista ? Mutta sitä ei koskaan kuulla, sillä vihreä lahko ei kestä mitään realismia, sen ajattelun ehdoton hyöty on mahdollisuus olla täysin irrallaan todellisuudesta, vain kuvitelmat, oletukset ja halu esittää maailman pelastajaa määrittää koko toiminnan. Sao Paulon väkiluku on arvoilta noin 22 miljoonaa, ja kun siitä ryhmästä lasketaan vaikka vain joka kolmannella olevan etanolikäyttöinen auto, saataisiin hyvä vertailukohta siihen paljonko suomen tarvitsee öyhöttää maailman pelastamiseksi. Mutta kuten sanoin, ei anneta todellisuuden haitata, niin aatekin kuulostaa toimivalta. Julistetaan ilmastohätätila ja ajetaan suomi konkurssiin, silti meiltä pitäisi löytyä miljardi toisensa jälkeen kehitysmaille, miten tämä(kään) yhtälö voisi toimia, kysykää ylipapitar hih hih hih salolta, joka neuvoi säästämään sähköä sanomalla että älkää ladatko talvella sähköautojanne.. Voi sentään, Lataamatta ne kulkeekin tosi puhtaasti.

Juha

Täällä Saksassa myydään useilla asemilla E95 bensiiniä jossa on 5% etanolia. Saksalaiset käyttää sitä koska tietävät saavansa enemmän käyttövoimaa ja vähemmän ongelmia. Hinta on sama kun E95:llä jossa on 10% etanolia. Ne joilla on huono omatunto, itsetunto ja virheä siirtymä voivat sitten käyttää 10% etanolismia. Se ei ole kenellekään pakko täällä, eikä sellaisia lakeja ole voimassa EU-tasolla. Ostan itse tuota 5% etanolin E95:tä.
Mutta rauhoittukaat virheät. Korvaan tuon puuttuvan virheän siirtymäni juomalla kompensoivan määrän viinaa jossa on 40% etanolia.

ike

😂

Anomaster

Kas kun realismi ei ole ohjaksissa, vaan ideologia, niin tuolta se sitten näyttää. Kun realismi sivuutetaan, eletään uskossa, mutta todellisuus ei elä uskossa, vaan todellisuus rankaisee uskossa toimijaa.

Jostain syystä kansa haluaa uskoa mieluummin kuin kohdata todellisuutta sellaisena kuin se on. Poliitikot ja kaikenlaiset hyviselostelijat ovat noituneet kansan, joka nykyisellä todellisuuskäsityksellään tulee törmäämään lujaa todellisuuden armottomaan kiviseinään. Sitten ihmetellään, että miksi tässä näin kävi, mehän vain halusimme hyvää.

Joko sitten vihdoin opittaisiin, että ei hyvä aie anna hyvää tulosta, vaan toimivat ratkaisut antavat sen hyvän tuloksen.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Anomaster