Kulttuuri

Ranskalainen virkamies: Islamistien ote siviiliväestöstä kasvaa Suomessa

Kuva Zeev Barkan / Flickr / CC BY 2.0

Helsingissä asunut ranskalainen virkamiesnainen kertoo Suomesta, tasa-arvon maasta, masentavana esimerkkinä islamistien yhä lisääntyvästä otteesta siviiliväestön keskuudessa.

Jeannette Bougrab muutti vuonna 2015 Charlie Hebdo-iskun jälkeen Ranskasta Suomeen. Bougrab toimi kolme vuotta Helsingin Ranskan suurlähetystössä kulttuuriattaseana viime syksyyn saakka. Hän on erittäin tunnettu persoonallisuus Ranskassa, muun muassa entinen ministeri ja naisten tasa-arvon puolesta puhuja yleismaailmallisella tasolla.

Jeannette Bougrab. Kuva Katja / Wikimedia Commons / CC BY 2.0

Ulkomailla Suomea pidetään modernina, rohkeana ja kulttuurisesti rikkaana maana, joka on ylpeä identiteetistään. France Catholique kertoo Bougrabin huomanneen Helsingissä oleskelunsa aikana, että myös Suomi on valinnut kommunitarismin, arvokäsityksen, jonka mukaan jokaisella yhteisöllä on oikeus elää omien arvojensa mukaan. Ilmiö tunnetaan myös monikulttuurina.

Bougrab havaitsi Suomessa askel askeleelta alaa valtaavan islamin. Hän kertoo tytöstä, joka kävi samoilla tanssitunneilla Helsingissä kuin hänen tyttärensä. Tytön äiti odotti lastaan tunnilta täysin islamilaisen asusteen peittämänä katsoen ISIS-videoita älypuhelimeltaan.

Monikulttuuria Ranskasta paennut entinen ministeri piti tilannetta järkyttävänä, varsinkin kun hän näki hieman myöhemmin saman murrosikää lähenevän lapsen islamilaiseen asusteeseen piilotettuna.

Islamilainen huivi on poliittinen tunnusmerkki

Islamilainen huivi on Bougrabin mukaan poliittinen tunnusmerkki, vaikka joidenkin voidaankin katsoa pitävän sitä uskonnollisista syistä.

Islamilaiset asusteet eivät aiempina vuosikymmeninä olleet Lännessä rasitteena. Niitä saattoi nähdä lähinnä Teheranista tai Kabulista otetuissa valokuvissa.

Bougrab huomauttaa, että kaikki on kuitenkin muuttunut. Islamilaisesta huivista on muodostunut poliittinen tunnusmerkki, joka avaa ovet vaatimusten ketjulle, joka järkyttää sivilisaatiomme perustaa. Esimerkkinä hän mainitsee pakkoavioliitot, lapsiavioliitot, naisten holhoamisen, ravintoa koskevat säännöt, sukupuolielinten silpomisen sekä kunniamurhat.

Islamilainen huivi on ensimmäinen uskonnollisten fundamentalistien määräämä asia näiden päästessä valtaan. Bougrab huomauttaa, että jostain syystä vain harvat Lännessä havaitsevat tämän.