Eurooppa Politiikka

Ruotsalainen ministeri: autojen vähentäminen on tasa-arvokysymys, koska niitä ajavat yleensä miehet

1910 Race Car Driver Wheel Man Steering Vintage

Ruotsin ympäristöministeri sanoo, että autojen vähentäminen liittyy naisasiakysymykseen siinä missä hiilipäästöihinkin, ja että miesajajat valtaavat tilan Ruotsin kaupungeissa naisten kustannuksella.

Ruotsin ympäristöministeri Karolina Skog vaatii, että kaupunkien on välttämätöntä löytää tapoja autojen lukumäärän vähentämiseen.

”Autot ovat joustava kuljetusmuoto, ja ihmisistä on mukava matkustaa omassa kuplassaan,” ministeri kertoi Göteborgs Postenille.

”Mutta suurin haittapuoli on se, että ne ovat tehottomia. Tavallinen auto seisoo paikallaan 97 prosenttia elinkaarestaan ja jokaista autoa varten on 8 parkkeeraustilaa sekä useita tiekilometrejä. Sitä ei voi kutsua tehokkaaksi,” hän sanoi.

Skog painotti, että autojen lukumäärä on tasa-arvoasia, koska niiden hallitseva olemassaolo Ruotsin kaupungeissa johtaa siihen, että miehet vievät tilaa naisilta: ”Pääasiassa miehet ajavat autoja, joten antamalla runsaasti tilaa autoille, annamme runsaasti tilaa miehille – naisten kustannuksella,” hän selvitti.

Göteborg aikoo vähentää kaupungin alueella autojen määrää 25 prosentilla vuoteen 2035 mennessä, ja vaikka ministeri kehuikin tavoitetta, hän ei ole varma, onko se riittävä pitkällä aikajänteellä: ”Meidän täytyy vähentää autoilla tapahtuvia matkoja jos haluamme päästä päästötavoitteisiin, ja tähän on mahdollisuus kaupungeissa.”

Feminismi liikennepolitiikassa ei ole ensimmäistä kertaa tapetilla Ruotsissa, joka ylpeilee maailman ”ensimmäisellä feministisellä hallituksella”, ja Ruotsin hallituksen web-sivustolla kerrotaankin: ”Tämä tarkoittaa sitä, että sukupuolten tasa-arvo on keskeinen asia hallituksen tärkeysjärjestyksessä – niin päätöksenteossa kuin resurssien allokoinnissakin.”

Marraskuussa Tukholman ”sukupuolineutraali lumenauraus” kyseenalaistettiin sairaaloiden kerrottua luunmurtumien nelinkertaistumisesta.

Sukupuolineutraalia lumenaurausta edeltäneessä järjestelmässä, lumi aurattiin ensin pääteiltä ja rakennustyömaiden liepeiltä ennen lumenpoistoa jalkakäytäviltä.

Koska miehet ajavat autoa yleisemmin kuin naiset, jotka puolestaan ovat todennäköisemmin liikkeellä kävellen, enemmän naisia liukasteli jäällä, ja tämän vuoksi lumenaurausjärjestelmää syytettiin seksistiseksi.

Poliisi arvosteli tästä seurannutta uutta feministisen politiikan mukaista ”sukupuolineutraalia” lumenaurausjärjestelmää vaaralliseksi yhteiskunnalle, koska esimerkiksi ambulanssit eivät päässeet enää liikkeelle kaduilla.

Vuonna 2014 sukupuolineutraali lumenauraus oli Tukholman punavihreän koalition agendalla kärkipäässä, mutta jopa vihreä varapormestari on myöntänyt sen jälkeen, että ”tasa-arvoinen lumenpoisto” ei toimi ja että se on ”hieman typerää” ja ”tasapuolisen huono kaikille”, ja hän on pyytänyt kaupungin asukkailta anteeksi viime marraskuisen lumikaaoksen seurauksia.

Breitbart

  • 331
    Shares