Eurooppa Maahanmuutto

Saksalainen koulu kamppailee integroitumisongelmien keskellä – 93% oppilaista on maahanmuuttotaustaisia ja 96% muslimeja

Kuvituskuva. Kuvakaappaus Youtube.

Saksalainen Berlin-Weddingin koulu toimii keskellä maahanmuuttajien kansoittamaa aluetta, eikä kulttuurinen ja uskonnollinen diversiteetti tee koulun toimintaa kovin helpoksi.

Saksassa polttopistekouluiksi nimetyt erityisoppilaitokset [Brennpunktschule] on tarkoitettu ”ongelmallisista perheistä” tuleville oppilaille.

Focus kertoo, että Berlin-Weddingin erityisoppilaitoksen oppilaista 93 prosenttia on maahanmuuttotaustaisia. Lähes kaikki oppilaat, 96 prosenttia,  ovat muslimeja. Koulun oppilaiden perheistä 75 prosenttia elää sosiaalitukien varassa.

Maahanmuuttotaustaisuus näkyy Berlin-Weddingenissä kuten myös kaikkialla Berliinissä. Berliinin lukioissa 30,2 prosenttia aloittavista oppilaista puhuu jotain muuta kieltä kuin saksaa.

– Joka toinen oppitunti alemmilla luokilla on tarkoitettu myös saksan kielen opiskeluun, kertoo rehtori Volker Lehmann ja jatkaa, että ”kielen opiskelu on homman nimi täällä”

Useimmat oppilaat arastelevat lukea. He ääntävät väärin, kieliopilliset puutteet ovat selkeitä, verbit taipuvat väärin. Oppilas korjaa virheitään kerta toisensa jälkeen, kunnes oppitunti on ohi ja tunnin varsinaiset tehtävät jäivät tekemättä.

Arabi- ja turkkilaistaustaisilla vanhemmilla ei ole kokemusta Saksan koulujärjestelmästä, joten he pysyvät mieluusti syrjässä ja jättävät kaiken kouluun liittyvät opetushenkilöstön murheeksi. Aina vanhemmat eivät tiedä edes lapsensa opettajan nimeä.

Lapset pidetään ei-saksalaisen kulttuuripiirin puristuksessa

Weddingissä asuu 86 000 ihmistä, joista kolmasosa on maahanmuuttotaustaisia, ja trendi on kasvusuuntainen.

Monet lapset eivät pääse ulos ei-saksalaisen kulttuuripiirin puristuksesta, mediat kotona ovat peräisin vanhempien kulttuuripiireistä, ja saksaa puhutaan vain koulussa. Lehmannin johtama lukio on alueen muslimivanhempien ensisijainen valinta lastensa opinahjoksi alueen uskonnollisen homogeenisuuden vuoksi.

Lehmann kannustaa muslimivanhempia ohjaamaan lapset koulun ulkopuolisiin aktiviteetteihin, mutta monet muslimivanhemmat katsovat tätä karsaasti. He haluavat kontrolloida lapsiaan, eikä näiden ole lupa poistua omasta kulttuuripiiristään.

Koulun ja vanhempien välinen kuilu on usein syvä. Huonosta koulumenestyksestä saatetaan rangaista. Puhelimen takavarikointi on yleinen keino, mutta myös perheväkivaltaa on havaittu.

Joskus vanhempien kanssa kommunikointi on lähes mahdotonta siitä yksinkertaisesta syystä, että vanhemmat eivät osaa saksaa. Koulussa työskentelevä syyrialainen sosiaalityöntekijä tuntee hyvin monikulttuurisen ympäristön ristiriidat ja pyrkii auttamaan niiden ratkaisemisessa, sillä hän osaa useimpien oppilaiden ja vanhempien kieliä.

– Jos vanhemmat eivät osaa kieltä, se on noloa, ja he mieluummin pysyvät vaiti eivätkä puhu mitään, hän muistuttaa.

Liity kannattajajäseneksi

  • Grillien varaosat! yli 100€ ostoksiin ilmainen toimitus

Kansalaisen verkkokauppa