Kotimaa Maahanmuutto

Turvapaikanhakijoiden maksukorteista on aiheutunut lähes kahden miljoonan euron kustannukset kolmen vuoden aikana

Kuvituskuva. Kuva Pexels.

Maahanmuuttoviraston siirtyminen vastaanottorahan maksamisessa käteisestä maksukortteihin on aiheuttanut veronmaksajille merkittävät kustannukset vuoden 2016 alusta lukien.

Turvapaikanhakijakriisin huippuvuoden 2015 aikana Maahanmuuttovirastossa havahduttiin siihen, että ”maksukortti on käteistä turvallisempi ja halvempi vaihtoehto vastaanottorahan maksamiseen.”

Vastaanottorahan maksamiseen testattiin vuonna 2016 pääkaupunkiseudun vastaanottokeskuksissa Moni Nordic Oy -yrityksen maksukorttia.

Maksukortti on MasterCard -pohjainen, eli se käy kaikkialla missä tavallinenkin MasterCard. Maksukortin ominaisuuksissa on rajoituksia, eli sillä pystyy maksamaan vain Suomessa eikä sitä voi käyttää  verkkokauppaostoihin. Rahaa kortille voi maksaa vain Maahanmuuttoviraston määrittelemä taho, eli yleensä vastaanottokeskus, mutta mahdollisesti myös työnantaja.

Turvapaikanhakijoille maksettava kuukausittainen vastaanottoraha maksettiin vuoden 2017 helmikuusta alkaen Oulun, Turun ja Tampereen vastaanottokeskuksissa maksukortille.

Jo vuoden 2017 keväällä tarkoitus oli ottaa käyttöön kilpailutuksen voittaneen brittiläisen Prepaid Financial Services Ltd -yhtiön maksukortti, mutta näiden maksukorttien käyttöönotto viivästyi korttien pilottivaiheessa esille tulleiden seikkojen vuoksi.

Moni Nordic Oy:n korttien käyttö sai jatkua, ja tämän vuoden tammikuussa Maahanmuuttovirasto ilmoitti, että Moni Nordic Oyn maksukortit vaihdetaan uusiin vuoden 2019 loppuun mennessä.

Maahanmuuttovirasto ei vahvista maksukorttien kustannuksia vedoten liikesalaisuuteen

Maahanmuuttoviraston alkuperäisen käsityksen mukaan maksukortti on halvempi vaihtoehto vastaanottorahan maksamiseen, mutta sosiaalisessa mediassa levisi maaliskuun alussa tieto, jonka mukaan Moni Nordic Oy:n maksukorttien käyttö on aiheuttanut 50 senttiä käyttökertaa kohden transaktiokuluja. Tiedon mukaan Moni Nordic Oy on myös laskuttanut 10€ minuutilta maahanmuuttajien puhelinpalvelusta, yhteensä 350 000 euroa.

Perussuomalaisten eurovaaliehdokas Olli Kotro kysyi tuolloin Twitterissä Maahanmuuttoviraston vahvistusta asiaan.

Verkkolehti Kansalainen kysyi Maahanmuuttovirastolta vahvistusta Kotron esittämiin tietoihin, mutta kuukauden kestäneiden selvitysten jälkeen Maahanmuuttovirastosta kerrottiin, että tiedot ovat julkisuuslain mukaisesti salassa pidettäviä, koska asiaan liittyvät ”asiakirjat sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta.”

Tutkihankintoja.fi -sivuston mukaan Maahanmuuttovirasto on kuitenkin hankkinut Moni Nordic Oy:ltä palveluja vuoden 2016 aikana 355 375 eurolla, vuoden 2017 aikana 349 233 eurolla, vuoden 2018 aikana 800 660 eurolla ja vuoden 2019 aikana tähän mennessä 154 543 eurolla.

Maahanmuuttoviraston Moni Nordic Oy:ltä vuoden 2016 alusta tähän päivään saakka hankkimien palvelujen arvo on siis yhteensä 1 659 811 euroa. Vuoden 2015 hankintojen arvoa ei ole saatavissa.

Vuonna 2013 kaupparekisteriin merkityn Moni Nordic Oy:n taloustietoja vuodelta 2014 ei ole saatavissa, mutta yhtiön liikevaihto vuoden 2015 aikana oli 667 000 euroa, vuoden 2016 aikana 520 000 euroa ja vuoden 2017 aikana 994 000 euroa. Vuoden 2018 taloustietoja ei ole vielä saatavilla.

Uusimmat uutiset

  • Grillien varaosat! yli 100€ ostoksiin ilmainen toimitus

Kansalaisen verkkokauppa

Liity kannattajajäseneksi