Eurooppa Politiikka

Tutkimus: Saksan media ei ole uutisoinut pakolaiskriisistä rehellisesti

Saksalainen instituutti on tutkinut tuhansia sanomalehdissä pakolaiskriisistä julkaistuja artikkeleita. Heidän johtopäätöksensä on, että journalistit ovat epäonnistuneet puolueettomassa tiedonvälityksessä ja ovat edesauttaneet yhteiskunnan jakautumisessa kahtia.

Vuonna 2015 ja 2016 satojen tuhansien siirtolaisten virratessa Saksaan, sanomalehdet omaksuivat ”yleisön kasvattajan” roolin puolueettoman tiedonvälityksen sijaan, käy ilmi Otto Brenner -instituutin tutkimusraportista.

Instituutin tutkijat kävivät läpi tuhansia lehtiartikkeleita Die Zeitin entisen päätoimittajan Michael Hallerin johdolla, kertoo Die Zeit. Lehtiä, joista tutkijat kahlasivat artikkeleita läpi, olivat muun muassa Bild, Die Zeit, Die Welt, Süddeutsche Zeitung ja Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Raportissa arvostellaan – noihin aikoihin valemediaksi (lügenpresse) ristittyä – valtamediaa liittokansleri Angela Merkelin avoimien ovien politiikkaan yhtymisestä sekä poliittisen eliitin sloganien kritiikittömästä omaksumisesta.

Journalistit esimerkiksi käyttivät slogania ”Willkommenskultur” (Tervetuloa-kulttuuri) lisätäkseen kansalaisten moraalista painetta tukea maahantulleita siirtolaisia. Hallituksen politiikkaa kritisoineita henkilöitä kohdeltiin journalistien taholta rasisteina. Valtamedia koki tarvetta toimia kasvattajana ja auttaa tällaisia rasismista epäiltyjä henkilöitä kasvamaan paremmiksi ihmisiksi, kerrotaan raportissa.

Tutkijaryhmän johtaja Haller kertoi, että ”journalistit epäonnistuivat tehtävässään, jonka pitäisi olla maailman tapahtumien puolueeton kertominen lukijoille. Uutiset tyypillisesti peilasivat toimittajien omia ajatuksia, kun taas tavallisten ihmisten ja asiantuntijoiden – ja jopa turvapaikanhakijoiden – mielipiteet jätettiin huomiotta”.

Raportin yhteenvedossa kerrotaan, että valtamedian moralistinen uutisointi vaikutti merkittävästi valtamedian luotettavuuden menetykseen ja saksalaisen yhteiskunnan kahtia jakautumiseen.

The Local.de

  • 781
    Shares