Eurooppa Kotimaa Muu maailma Rikos Talous

Uberin ilmiantaja: ”Paljastan järjestelmän, joka myi ihmisille valheen”

Kuva: Wikimedia Commons.

Mark MacGann sanoo päättäneensä puhua ”korjatakseen joitakin perustavanlaatuisia vääryyksiä”.

Mark MacGann, joka on uransa aikana toiminut lobbaajana ja johtanut Uberin pyrkimyksiä saada hallituksia puolelleen Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa, on ilmoittautunut lähteeksi, joka vuoti yli 124 000 yhtiön tiedostoa Guardian-lehdelle.

MacGann sanoo päättäneensä puhua, koska hän uskoo Uberin tietoisesti rikkoneen lakeja kymmenissä maissa ja johtaneen ihmisiä harhaan siitä, mitä hyötyjä kuljettajat saavat yhtiön keikkatalouteen perustuvasta mallista.

Tämä 52-vuotias mies myöntää, että hän kuului tuolloin Uberin huipputiimiin – eikä hän ole syytön kuvaamaansa käytökseen. Yksinoikeudella Guardianille antamassaan haastattelussa hän sanoi, että häntä motivoi osittain katumus.

”Olen osittain vastuussa”, hän sanoi. ”Minä olin se, joka puhui hallituksille. Minä olin se, joka ajoi tätä asiaa medialle. Minä olin se, joka kertoi ihmisille, että sääntöjä pitäisi muuttaa, koska kuljettajat hyötyisivät ja ihmiset saisivat niin paljon taloudellisia mahdollisuuksia”, hän sanoi.

”Kun kävi ilmi, että näin ei ollutkaan – olimme itse asiassa myyneet ihmisille valheita – miten voi olla puhdas omatunto, jos ei nouse seisomaan ja tunnusta omaa osuuttaan siihen, miten ihmisiä kohdellaan nykyään?”

Mark MacGann, Maailman talousfoorumissa (World Economic Forum) 2017. Kuva: Flickr.

MacGann oli Uberin johtotehtävissä vuosina 2014-2016, joten hän oli keskeisesti mukana päätöksissä, joita tehtiin yrityksen korkeimmilla tasoilla aikana, jolloin Uber tunkeutui markkinoille taksilupia koskevien lakien vastaisesti. Hän valvoi Uberin yrityksiä saada hallitukset muuttamaan taksisäännöksiä ja luomaan suotuisamman liiketoimintaympäristön yli 40 maassa.

MacGann sanoi, että Uberin helppous tunkeutua korkeimpiin hallintoelimiin esimerkiksi Britanniassa, Ranskassa ja Venäjällä oli ”huumaavaa”, mutta myös ”syvästi epäreilua” ja ”epädemokraattista”.

Laajassa haastattelussaan MacGann kertoi yksityiskohtaisesti henkilökohtaisesta matkastaan, joka sai hänet vuotamaan tietoja vuosia Uberin jättämisen jälkeen.

”Kadun sitä, että olin osa ihmisryhmää, joka vääristeli tosiasioita ansaitakseen kuljettajien, kuluttajien ja poliittisen eliitin luottamuksen”, hän sanoi. ”Minun olisi pitänyt osoittaa enemmän tervettä järkeä ja painostaa kovemmin hulluuden lopettamiseksi. Velvollisuuteni on nyt puhua ääneen ja auttaa hallituksia ja parlamentin jäseniä korjaamaan joitakin perustavanlaatuisia virheitä. Moraalisesti minulla ei ollut vaihtoehtoja.”

The Guardian johti maailmanlaajuista tutkimusta Uberin vuotaneista tiedostoista ja jakoi tiedot ICIJ:n (International Consortium of Investigative Journalists) kautta mediaorganisaatioiden kanssa ympäri maailmaa.

Kun MacGann oli identifioinut itsensä ilmiantajaksi, Uber sanoi: ”Ymmärrämme, että Mark on henkilökohtaisesti pahoillaan siitä, että hän on ollut vuosia vankkumattomasti lojaali edelliselle johdollemme, mutta hän ei voi nyt puhua Uberista uskottavasti.”

Laajempaan tutkimukseen vastatessaan Uber myönsi aiemmat puutteet, mutta vakuutti, että yhtiö on muuttunut vuodesta 2017 lähtien uuden toimitusjohtajan Dara Khosrowshahin johdolla. ”Emme ole puolustelleet emmekä aio puolustella aiempaa käytöstä, joka ei selvästikään ole nykyisten arvojemme mukaista”, tiedottaja sanoi.

Uber-tiedostot koostuvat yrityksen luottamuksellisista tiedoista, joihin MacGannilla oli pääsy Uberissa. Niihin sisältyy yhtiön esitelmiä, tiedotteita, turvallisuusraportteja ja kymmeniä tuhansia sähköposteja sekä WhatsApp-, iMessage- ja chattiviestejä yhtiön silloisen ylimmän johdon välillä.

Mukana ovat muun muassa Travis Kalanick, Uberin taistelutahtoinen toinen perustaja ja silloinen toimitusjohtaja, David Plouffe, Barack Obaman entinen kampanja-avustaja, josta tuli Uberin johtava varatoimitusjohtaja. Lisäksi mukana on Rachel Whetstone, brittiläinen PR-johtaja, joka on toiminut johtavissa tehtävissä myös Googlessa, Facebookissa ja nyt Netflixissä.

Kun MacGann lähti Uberista vuonna 2016, Whetstone kuvaili häntä ”upeaksi johtajaksi”. Plouffe kutsui häntä ”lahjakkaaksi julkisen politiikan ammattilaiseksi” ja ”Uberin loistavaksi puolestapuhujaksi”.

Epätavallinen ilmiantaja

MacGann, joka oli Uberin entinen kannustava johtaja Euroopassa, näyttää nyt olevan yksi Uberin terävimmistä arvostelijoista.

Hänen profiilinsa korkean tason johtajana ja poliittisena sisäpiiriläisenä tekee hänestä epätavallisen ilmiantajan. Samoin se, että hän osallistui aktiivisesti joihinkin väärinkäytöksiin, jotka hän pyrkii paljastamaan. Samoin se, että häneltä kesti yli viisi vuotta yhtiön palveluksesta eroamisen jälkeen puhua asiasta.

Hän sanoo, että prosessi, jonka kautta hän päätyi arvioimaan uudelleen Uberissa näkemäänsä, oli asteittainen. ”Kun päätin, että minulla oli velvollisuus puhua, etsin tehokkaimman ja vaikuttavimman tavan tehdä se. Se mitä teen, ei ole helppoa ja epäröin. Siitä huolimatta oikean asian tekeminen ei vanhene.”

MacGannin tiedetään hiljattain päässeen Uberin kanssa tuomioistuimen ulkopuoliseen sovintoon hänen palkkaukseensa liittyneen oikeusriidan jälkeen. Hän sanoi, että häntä kiellettiin keskustelemasta oikeusriidasta. Mutta hän myönsi, että hänellä oli henkilökohtaisia ongelmia yhtiötä kohtaan, jonka hän väittää aliarvioineen hänen rooliaan hallituksen yhteyshenkilönä ja laiminlyöneen huolenpitovelvollisuutensa häntä kohtaan.

Travis Kalanick, Uberin toimitusjohtaja vuosina 2010–2017. Kuva: Flickr.

Hän syyttää Kalanickin johtamaa Uberia siitä, että se on omaksunut vastakkainasettelustrategian taksiliikenteen vastustajien kanssa, mikä on jättänyt hänet henkilökohtaisesti alttiiksi. Uberin julkisena edustajana Euroopassa MacGann joutui kärsimään siitä, että yhtiöön kohdistui raju vastareaktio muun muassa Ranskassa, Belgiassa, Italiassa ja Espanjassa.

Hänen henkeään uhkailtiin ja hän joutui hankkimaan itselleen henkivartijoiden suojelua. Hän sanoo, että kokemus Uberin palveluksessa työskentelystä vaati henkisesti veronsa ja vaikutti siihen, että hän sai myöhemmin diagnoosin traumaperäisestä stressihäiriöstä.

Häpeilemättä rikkoi lakia

Brysselin sisäpiiriläinen MacGann oli itsestään selvä valinta johtamaan Uberin hallitussuhteita Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa (EMEA) vuonna 2014. Hän on syntynyt Irlannissa, puhuu useita kieliä ja hänellä oli vaikuttava kontaktiverkosto, joka oli muodostunut kahden vuosikymmenen aikana lobbauksen ja julkisten asioiden parissa.

MacGann oli työskennellyt Weber Shandwickin ja Brunswickin kaltaisissa vakiintuneissa julkista politiikkaa harjoittavissa yrityksissä ja johtanut DigitalEurope-järjestöä, joka toimi Applen, Microsoftin ja Sonyn kaltaisten yritysten edunvalvojana. Hänen viimeisin työpaikkansa oli ollut New Yorkin pörssin johtava varatoimitusjohtaja 750 000 dollarin vuosipalkalla.

MacGann hyväksyi merkittävän palkanalennuksen työskennelläkseen Uberilla 160 000 euron vuosipalkalla. Mutta kuten kaikkien tuolloin yhtiöön tulleiden ylempien toimihenkilöiden, myös MacGannin taloudellinen palkkio oli lupaus optio-oikeuksista. Niiden arvo saattoi nousta miljooniin, jos Uber toteuttaisi maailmanlaajuiset tavoitteensa.

Uber ja sen sijoittajat odottivat valtavia tuottoja, jos teknologiayritys onnistuisi tehtävässään purkaa markkinoiden sääntelyä, monopolisoida kaupunkeja, muuttaa liikennejärjestelmiä ja jonain päivänä jopa korvata kuljettajat autonomisilla ajoneuvoilla. MacGann myöntää, että suunnitelma edellytti Uberin rikkovan lakia kaupungeissa, joissa säännellyt taksiliikenteen palvelut edellyttivät vaikeasti hankittavia lupia taksin ajamiseen.

”Yrityksen lähestymistapa näissä paikoissa oli lähinnä rikkoa lakia ja näyttää, miten upea Uberin palvelu oli, ja muuttaa sitten lakia. Minun tehtäväni oli nousta kaupungin virkamiesten yläpuolelle, luoda suhteet hallinnon ylimpään johtoon ja neuvotella. Tehtävänä oli myös käsitellä seurauksia.”

MacGann aloitti Uberin palveluksessa kesällä 2014, jolloin hän työskenteli sopimussuhteessa eurooppalaiselle lobbauksen konsulttiyritykselle, jonka Uber oli palkannut valvomaan suhteita hallituksiin Yhdysvaltojen ulkopuolella. Lokakuussa 2014 Uber otti hänet yrityksensä palvelukseen ja antoi hänelle vastuun EMEA-alueen julkisesta politiikasta.

Ensimmäisenä työpäivänään MacGann matkusti Uberilla London Cityn lentokentältä, kun hän sai ensimmäisen kerran maistaa startup-yrityksen yksityisyyden suojaa koskevaa niin kutsuttua laissez-faire -lähestymistapaa eli vapaan markkinatalouden suuntausta.

Kun MacGann oli lähettänyt sähköpostia eräälle johtajalle kertoakseen, että hän oli ruuhkassa, hän sai vastauksen: ”Seuraan sinua Heavenissa – näin jo ETA:n (arvioidun saapumisajan)!”

”Heaven”, joka tunnetaan myös nimellä ”God View”, oli koodisana, jota Uberin työntekijät käyttivät tuolloin työkalusta, jonka avulla henkilökunta pystyi salaa käyttämään sovelluksen taustateknologiaa kaikkien käyttäjien reaaliaikaisten liikkeiden seurantaan.

”Tuntui kuin lapset olisivat leikkineet tehokkaalla valvontateknologialla”, MacGann kuvaili. ”Jo tuolloin minulle valkeni, että kyseessä oli roistoyritys.”

Lausunnossaan Uber sanoi, että God Viewn kaltaisia työkaluja, joiden käytön se lopetti vuonna 2017, ”ei olisi pitänyt koskaan käyttää”. Kalanickin tiedottaja sanoi, että olisi väärin väittää, että hän olisi koskaan ”ohjannut laitonta tai sopimatonta toimintaa”.

Uberin tiedostoissa on joitakin tapauksia, joissa MacGann haukkuu yhtiön toimintaa ja päätöksiä. Suurimmaksi osaksi asiakirjoista käy kuitenkin ilmi, että hän ei juurikaan ilmaise eriävää mielipidettään yhtiön kovista taktiikoista, ja joissakin tapauksissa hän vaikuttaa olevan suoraan osallisena väärinkäytöksissä.

Hän kuvailee olleensa ”humalassa Kool-Aidista” (”drinking the Kool-Aid”, jolla viitataan ryhmäajatteluun) Uberissa. Hän väittää, ettei yhtiö kannustanut toisinajatteluun tai kritiikkiin. Hän ei kuitenkaan kiistä, etteikö hän olisi ollut monien tietovuotonsa paljastamien kiistojen ytimessä.

”Uskoin unelmaan, jota ajoimme, ja sain yliannostuksen innostuksesta”, hän sanoi. ”Tein töitä 20 tuntia päivässä, seitsemän päivää viikossa. Olin jatkuvasti lentokoneessa, kokouksissa ja videoneuvotteluissa. En pysähtynyt ottamaan askelta taaksepäin.”

Hänen vauhdikas työuransa yrityksessä sisälsi tapaamisia pääministerien, presidenttien, liikenne- ja talousministerien, EU-komissaarien, pormestareiden ja kaupunkien sääntelyviranomaisten kanssa.

MacGannin mukaan useimmat johtavat poliitikot kannattivat Uberia vaistomaisesti, sillä he katsoivat, että teknologiayritys tarjoaa innovatiivisen uuden alustan, joka voisi mahdollistaa joustavan työnteon ja auttaa talouden elvyttämisessä talouskriisin jälkeen.

Ranskassa tilanne oli kuitenkin ristiriitaisempi, sillä siellä Uberin lisensoimaton palvelu aiheutti taksinkuljettajien mellakoita ja jakoi silloisen presidentin François Hollanden kabinetin.

Toisella puolella oli sisäministeri Bernard Cazeneuve, joka MacGannin mukaan kutsui Uberin kerran toimistoonsa ja uhkasi MacGannia vankilalla sanoen: ”Pidän sinua henkilökohtaisesti ja rikosoikeudellisesti vastuussa, jos et sulje sitä viikon loppuun mennessä.”

Keskustelun vastapuolella oli Emmanuel Macron, teknologia- ja yritysmyönteinen talousministeri, josta vuodon mukaan tuli eräänlainen Uberin salainen ase.

Tiedot sisältävät tekstiviestien vaihtoa MacGannin ja Macronin välillä, joka työskenteli kulissien takana yhdysvaltalaisen teknologiayhtiön hyväksi. Eräässä viestinvaihdossa MacGann pyytää Macronin apua keskellä yrityksen toimistoon tehtyä ratsiaa. Toisessa viestissä hän valittaa yhtiön palvelujen ilmeisestä kieltämisestä Marseillessa.

Macron sanoi MacGannille, että hän ”henkilökohtaisesti” tutkii asiaa. ”Tässä vaiheessa pysytään rauhallisina”, ministeri Macron sanoi.

MacGann muistelee Macronin olleen ”ainoa henkilö, joka antoi meille aikaa… Hän oli valtava tuulahdus raikasta ilmaa”.

Macron ei vastannut yksityiskohtaisiin kysymyksiin suhteestaan Uberiin. Tiedottajan mukaan hänen silloiset ministeritehtävänsä ”luonnollisesti johtivat hänet tapaamaan ja olemaan vuorovaikutuksessa monien palvelualan yritysten kanssa”.

Uberista lähdettyään MacGann piti yllä suhteita Macroniin ja auttoi keräämään varoja hänen La République En Marche -puolueelleen vuonna 2016. Hän sanoo, että hänen poliittinen tukensa Ranskan presidentille oli henkilökohtainen päätös, eikä sillä ollut ”mitään tekemistä Uberin kanssa”. He jatkoivat tekstiviestien vaihtoa keskenään vielä tämän vuoden huhtikuuhun asti.

”Eliitin pikadeittailua”

Ranskan presidentti ei ole ainoa poliittinen henkilö, joka tuntee MacGannin. Hän tuntee kaksi entistä EU-komissaaria, Neelie Kroesin ja Peter Mandelsonin. Uberista lähdettyään MacGann piti yllä liikesuhdetta lordi Mandelsonin, entisen työväenpuolueen ministerin, kanssa.

MacGann on myös tuttu kasvo Davosin Maailman talousfoorumiin (World Economic Forum, WEF) osallistuvien VIP-kansanedustajien keskuudessa, jota hän kuvailee ”eliitin pikadeittailuksi”. Hän muistelee suostuttelevansa aluksi vastahakoisen Kalanickin osallistumaan Sveitsin Alpeilla järjestettyyn kokoukseen vuonna 2016.

”Lobbarille Davos on loistava kilpailuetu, jonka voi ostaa vain rahalla”, hän sanoo. ”Poliitikoilla ei ole neuvonantajien ja virkamiesten seuruetta roikkumassa ja tekemässä muistiinpanoja.”

Benjamin Netanjahu (2015). Kuva: Wikimedia Commons.

Uberin johtajat tapasivat Israelin pääministeri Benjamin Netanjahun, Irlannin pääministeri Enda Kennyn ja Britannian valtiovarainministeri George Osbornen. MacGannin mukaan näiden tapaamisten varmistaminen oli ”lastenleikkiä”. ”Uberia pidettiin kuumana kohteena.” Kalanick tapasi Joe Bidenin sveitsiläisessä lomakohteessa Yhdysvaltain varapresidentin pyynnöstä.

Uberin asiakirjoista käy ilmi, että Kalanick suuttui, kun Biden antoi hänen odottaa ja tekstasi muille Uberin johtajille: ”Olen käskenyt väkeni kertoa hänelle, että jokainen minuutti, jonka hän myöhästyy, on yksi minuutti vähemmän, jonka hän saa viettää kanssani.”

Kuitenkin toinen Kalanick-teksti vuodon yhteydessä – jossa entinen toimitusjohtaja näyttää kannattavan Uber-kuljettajien lähettämistä mielenosoituksiin Ranskassa väkivallan vaarasta huolimatta – on herättänyt otsikoita ympäri maailmaa.

MacGann ja Whetstone varoittivat Kalanickia siitä, että Uber-kuljettajien kannustaminen mielenosoitukseen Pariisin väkivaltaisten taksilakkojen keskellä saattaa heidät vaaraan, ja Kalanick vastasi: ”Mielestäni se on sen arvoista. Väkivalta takaa menestyksen.”

MacGann kutsui Kalanickin ohjeistusta ryhtyä ranskalaisten Uber-kuljettajien kanssa kansalaistottelemattomuuteen riskeistä huolimatta ”vaaralliseksi” ja ”itsekkääksi” taktiikaksi. ”Hän ei ollut se kaveri kadulla, jota uhkailtiin, jonka kimppuun hyökättiin ja jota hakattiin.”

Kalanickin tiedottajan mukaan hän ”ei koskaan ehdottanut, että Uberin pitäisi hyödyntää väkivaltaa kuljettajien turvallisuuden kustannuksella”, ja kaikki vihjailut siitä, että hän olisi osallistunut tällaiseen toimintaan, olisivat täysin vääriä. Uber myönsi aiemmat virheet, mutta sanoi, ettei kukaan yhtiön työntekijöistä, Kalanick mukaan lukien, halunnut väkivaltaa Uber-kuljettajia kohtaan.

MacGann väittää, että jotkut yrityksen työntekijät pitivät Uberin kuljettajia pelinappuloina, joita voitiin käyttää hallitusten painostamiseen. ”Ja jos se tarkoitti sitä, että Uber-kuljettajat menivät lakkoon, järjestivät mielenosoituksia kaduilla, tukkivat Barcelonan, Berliinin ja Pariisin, niin se oli oikea tapa toimia”, hän sanoi. ”Tavallaan Uber-kuljettajien aseistaminen tällä tavoin katsottiin hyödylliseksi.”

Tiedostoissa näkyy MacGannin sormenjälki tässäkin strategiassa. Eräässä sähköpostiviestissä hän kehui Amsterdamin työntekijöitä, jotka vuotivat lehdistölle juttuja kuljettajiin kohdistuneista hyökkäyksistä ”pitääkseen yllä väkivaltakertomusta” ja painostaakseen Alankomaiden hallitusta.

MacGann sanoi jälkeenpäin: ”Minua inhottaa ja hävettää, että olin osallisena tällaisen väkivallan vähättelyssä.”

Tiet eroavat

Yksi Euroopan pahimmista väkivaltaisuuksista oli Brysselin Midi-asemalla, jossa Uber-kuljettajat odottelivat noutamassa matkustajia, jotka muuten olisivat jonottaneet säännellyllä taksitolpalla. MacGann tunnistettiin siellä ensimmäisen kerran 27. huhtikuuta 2015.

”Joukko taksinkuljettajia huomasi minut juna-asemalla saapuessani Lontoosta”, hän lähetti samana päivänä sähköpostia kollegalleen. ”Seitsemän heistä seurasi minua, kun menin hakemaan Uberiani. He huutelivat solvauksia ja sylkivät … Yksi heistä juoksi jonkin aikaa perässäni aikomuksenaan satuttaa kuljettajaani.”

Kollega vastasi: ”Luojan kiitos, että selvisit … Tänä viikonloppuna Uber-kuljettaja ja taksikuski joutuivat nyrkkitappeluun. Alkaa mennä hurjaksi Brysselissä.”

Uhkailut voimistuivat seuraavien viikkojen aikana. Sähköpostiviesteistä käy ilmi, että yrityksessä oltiin huolestuneita sen jälkeen, kun eräs taksinkuljettaja ajoi MacGannin limusiinin perässä tämän asunnolle Brysselissä ja julkaisi hänen kotiosoitteensa ”stop Uber” -ryhmässä Facebookissa Belgiassa. Taksinkuljettajat ottivat MacGannista hotellin ulkopuolella ystäviensä kanssa seurantakuvia ja latasivat ne internetiin.

Saman vuoden elokuussa Uberin teettämässä turvallisuusraportissa mainittiin huhut, joiden mukaan taksinkuljettajien ydinryhmä aikoi ”poistaa” MacGannin ja toisen Uberin johtajan kaduilta.

Uber antoi MacGannille henkilökohtaisen henkivartijaryhmän. Eräässä sähköpostiviestissä kerrotaan, että syyskuun ja marraskuun 2015 välisenä aikana turvatiimi käytti 619 tuntia hänen vartioimiseensa pelkästään Belgiassa. Uber lisäsi myös turvatoimia ulkomaanmatkoja varten.

Brysselissä järjestetyn mielenosoituksen aikana noin 100 taksinkuljettajaa kokoontui MacGannin toimiston ulkopuolelle kaupungissa ja tukki tien. Uberin turvallisuusraportissa kuvattiin, kuinka alun perin rento ilmapiiri muuttui ”synkemmäksi”. Ilotulitteita laukaistiin ja mellakkapoliisit hyökkäsivät mielenosoittajia vastaan.

Mielenosoitukseen osallistuneet taksinkuljettajat kiinnittivät ”etsintäkuulutettu”-julisteita autojensa kylkiin. Niissä oli kuvia MacGannista ja kahdesta muusta Uberin johtajasta. Kuvatekstissä luki: ”Kansainvälisiä rikollisia.”

Lokakuussa 2015 MacGann lähetti sähköpostia kollegalleen: ”Minulla on ollut henkivartijat kokopäiväisesti nyt viisi kuukautta, ja se alkaa olla hyvin stressaavaa.” Viikkoa myöhemmin hän kertoi Plouffelle ja Whetstonelle aikomuksestaan erota. Hän erosi virallisesti neljä kuukautta myöhemmin, 12. helmikuuta 2016.

Ero vaikutti sovinnolliselta. Julkisesti hän ei pahoittanut mieltään ja käytti Facebook-sivuaan ylistääkseen Kalanickia.

”Kovin pomo, joka minulla on koskaan ollut, ja olen sen ansiosta vahvempi johtaja”, hän sanoi ja lisäsi, ettei hän muuttaisi ”mitään” Uber-aikaansa. ”Unohda tiedotusvälineiden liioittelu, unohda juonittelu ja mieti, miten napin painaminen ja kyydin saaminen parantaa elämääsi.”

Lähtöä koskevassa sähköpostiviestissään kollegoilleen MacGann kuvaili itseään ”vahvasti Uberin missioon uskovaksi”.

Uber kiitti julkisesti MacGannin työtä ja pyysi häntä jäämään konsultiksi.

Hän sai uudeksi työnimikkeekseen ”hallituksen vanhempi neuvonantaja” – ja säilytti Uberin tarjoamat sähköpostit, kannettavat tietokoneet ja puhelimet.

Tehtävä päättyi elokuussa 2016, minkä jälkeen MacGann sai uuden työpaikan tietoliikenneyrityksestä ja aloitti oman liikeyrityksensä. MacGann sanoo, että vuosi Uberin jättämisen jälkeen hän koki ”kauhistuttavimman koettelemuksen, jonka hän taksiyhtiön edustajana voi kokea.

”MacGann, me nappaamme sinut”

Brysselin Midi-aseman ulkopuolella sattunut välikohtaus on kirjattu poliisiraporttiin, Uberin sähköposteihin ja tiedotusvälineiden raportteihin. Se tapahtui 19. syyskuuta 2017 kello 11.45 – 12.15 välisenä aikana, pian sen jälkeen, kun MacGann oli saapunut asemalle.

Kun hän käveli kohti odottavaa Uberiaan, taksinkuljettajat lähestyivät häntä ja käskivät häntä olemaan menemättä autoon. Yksi tarttui häntä käsivarsista estääkseen häntä laittamasta laukkujaan kyytiin. Huolestuneena turvallisuudestaan MacGann pyysi Uber-kuljettajaa lukitsemaan ovet, kun hän oli autossa.

Useat taksinkuljettajat liittyivät joukkoon ja piirittivät auton. MacGann soitti poliisille. Uberin teettämässä turvallisuusraportissa kyseenalaistettiin, olivatko taksinkuljettajat tunnistaneet hänet. Hän kuitenkin muistaa kuljettajien huutaneen: ”MacGann, me nappaamme sinut, tiedämme missä asut”.

Hän muistaa heidän koputelleen ikkunoita ja keinuttaneen autoa puolelta toiselle. Kolme taksinkuljettajaa vietiin poliisiasemalle, mutta jatkotoimiin ei ryhdytty.

MacGann sanoi, että hän pelkäsi henkensä puolesta – ja Uber-kuljettajansa hengen puolesta, joka ”tärisi, itki ja pelkäsi henkensä puolesta”. ”Näillä taksinkuljettajilla oli hänen lupanumeronsa, he voisivat tulla hänen peräänsä uudelleen. Minusta vaikutti siltä, että Uber piti tätä kaveria uhrattavana materiaalina – ei työntekijänä, jolla on oikeuksia.”

Pian tämän jälkeen MacGann sai nimettömän uhkauksen Twitterissä: ”Eräänä päivänä poliiseja ei enää ole ja sinä olet yksin. Ja katsotaan, auttaako raha sinua.”

Mielenosoitus Uberia vastaan Tallinnassa, Virossa. (19.4.2016.). Kuva: Wikimedia Commons.

MacGann piti entistä työnantajaansa vastuullisena. ”Minusta tuntui, että Uber oli aiheuttanut tämän ’menestys hinnalla millä hyvänsä’ -lähestymistavallaan, joka rohkaisi Uberin ja taksinkuljettajien välisiin yhteenottoihin… Minusta alkoi tuntua, että se oli osoitus Uberin laajemmasta suhtautumistavasta kuljettajiin, kun se asetti heidät vaaraan omien taloudellisten etujensa vuoksi.”

MacGannin mukaan vuoden 2018 puoliväliin mennessä läheisen ystävän kuolema vaikutti osaltaan hänen mielenterveytensä heikkenemiseen. Maaliskuussa 2019 laaditussa lääkärinlausunnossa sanottiin, että myöhempi diagnoosi PTSD:stä ”liittyi ilmeisesti ammatilliseen stressiin, jota hän joutui kestämään” Uberissa ollessaan ja vaikutti myös hänen mielenterveyteensä.

MacGann sanoi, että kuukausien hoito ja terapia vuosina 2018-2019 – ja pakollinen henkilökohtainen pohdintajakso – saivat hänet arvioimaan uudelleen aikaansa Uberissa. ”Olin astunut ulos yrityksen oravanpyörästä ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin. Tulin esiin uudenlaisen selkeyden tunteen kanssa suhteessa kaikkiin asioihin Uberissa.”

Koska MacGann ei enää elänyt yritysjohtajan nopeatempoista elämää, hänellä oli aikaa kuunnella tarkemmin häntä kuljettaneiden Uber-kuljettajien tarinoita. Hän uskoo, että nämä keskustelut muuttivat hänen käsitystään siitä, mitä yhtiö kutsui ” kuljettajataloudeksi”.

Uberin tiedottaja sanoi lausunnossaan, että ”kuljettajien ansiot ovat maailmanlaajuisesti ennätyksellisen korkealla tasolla tai lähellä sitä” ja että Uberin edut ovat ”linjassa kuljettajien kanssa ja varmistavat, että heillä on myönteinen kokemus alustalla ansaitsemisesta”. Jos kuljettajat ovat tyytymättömiä Uberin alustaan, he voivat ja saavat valita muun paikan, missä tienata”, hän lisäsi.

Sen jälkeen, kun MacGann ilmoitti olevansa ilmiantaja, Uber sanoi lausunnossaan, että hänen oikeudenkäyntinsä yhtiötä vastaan oli ”muun muassa yritys saada palkkio, jonka hän katsoi kuuluvan hänelle työstään Uberissa.” Tuo oikeudenkäynti päättyi hiljattain siihen, että hänelle maksettiin 550 000 euroa. On huomionarvoista, että Mark tunsi tarvetta ”päästä ilmiantajaksi’ vasta sen jälkeen, kun hänen shekkinsä oli maksettu.”

MacGann otti ensimmäisen kerran yhteyttä Guardianiin viisi kuukautta ennen kuin hänen oikeusriitansa Uberin kanssa oli sovittu, eikä hän asettanut mitään rajoituksia sille, milloin toimittajat voisivat käyttää vuotaneita tietoja. Hän kiistää Uberin väitteen, jonka mukaan hänelle olisi maksettu 550 000 euroa. Hän sanoi odottavansa yhä koko korvausta sovintoratkaisusta.

Salaisuuksien jakaminen

Helmikuussa 2020 MacGann, joka oli yhä vihaisempi kuljettajien huonosta kohtelusta, yritti ryhtyä toimiin. Uber valitti Transport for Londonin (TfL) päätöksestä evätä yhtiöltä toimilupa pääkaupungissa sillä perusteella, että se ei täyttänyt ”sopivuus- ja asianmukaisuusvaatimuksia”.

Pormestarin toimistolle lähettämässään sähköpostiviestissä MacGann selitti olevansa Uberin entinen johtaja, jolla oli tietoja jaettavana ”yksityisellä ja ei-sensaatiohakuisella tavalla, koska tuntee Uberin hyvin”. MacGann sanoi olevansa ”turhautunut”, kun hän ei saanut vastausta yrittäessään esittää virallisesti Uberia koskevia huolenaiheita.

Helmikuussa 2021 MacGann meni askeleen pidemmälle. Luettuaan ranskalaisesta asianajajasta, joka oli nostamassa ryhmäkannetta Uberia vastaan kuljettajien puolesta, MacGann otti yhteyttä ja tarjoutui toimittamaan tietoja, jotka auttaisivat heidän tapauksessaan. Asianajaja vieraili hänen kotonaan, ja MacGann antoi hänen ottaa valokuvia pienestä otannasta Uberin asiakirjoja, jotka hän oli tallentanut vanhalle tietokoneelleen.

Hänen suhteensa ranskalaiseen asianajajaan osoittautui lyhytaikaiseksi. Mutta pato oli murtunut. MacGann tajusi, kuinka monen Uberin salaisuuden päällä hän istui.

Tammikuussa 2022 Uberin entinen huippulobbaaja matkusti Geneveen ja tapasi Guardianin toimittajia.

Hän avasi kaksi matkalaukkua ja otti esiin kannettavia tietokoneita, kiintolevyjä, iPhoneja ja paperinippuja. Hän varoitti, että kestäisi parhaimmillaan muutaman päivän selittää kaikki, mitä hän tiesi. ”Olen nähnyt todella hämärää paskaa, käyttääkseni yhtä Piilaaksosta tuttua ilmaisua.”

Lähde: Guardian

7 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Matti

Eiköhän Ne pissipäät äänestä KEBULIN ressaksi jotka niin kehui molo berneriä s-pilan oikeeks kädeks ja eikös b ernieri tartte vielä vähän paremmin ansaitun viran eihän swedujen pankki enää riitä VOI V_TT_😡😡

Eka Kettunen

Tälle kykenemättömälle hallitukselle on näköjään mahdotonta perua koko hiton taksiuudistus, vaikka joka iikka tietää miten täydellinen katastrofi se on ollut alusta lähtien.

Kata

https://www.foxnews.com/media/fauci-admits-covid-19-vaccines-protect-overly-well-infection?utm_campaign=later-linkinbio-foxnews&utm_content=later-28217798&utm_medium=social&utm_source=linkin.bio

Valehtelua ja sitten selittelyä selittelyn perään…sitä on nykymaailmamme tuhoisasti tulvillaan.

No yyyberi on kuulemma halpaa kyytiä(ei haittaa kellekään) ja piikit toimii ainakin silleen jos ottaa vaikka 3kk välein niin ei se haittaa yhtään omia immunoglobuliinejamme…eiku…no vautsi kertoo…

John Quiman

”Emme ole puolustelleet emmekä aio puolustella aiempaa käytöstä, joka ei selvästikään ole nykyisten arvojemme mukaista”

Nyt kun bisnes on kasassa, ei ole enää tarvetta toimia hämärällä tavalla. Siinä ”muutoksen” salaisuus.

En tiedä miten Uber toimii käytännössä, miten kuljettajat tienaavat jne., mutta tuo kerrottu ei ole kaunista.

Rudi

Ja kyseessä todennäköisesti jäävuoren huippu. Kokeneet kovat lobbarit eli kauppamiehet jotka ovat myymässä tulospalkalla asiaansa epävarmoille poliitikoille ja väsyneille virkamiehille on sellainen kuvio että kaikenlainen kusetus on varsin todennäköistä. Jos siihen liittyy vielä taloudellista korruptiota niin jokainen voi miettiä että kuinkahan monasti mahtaa käydä kun asioista tehdään päätöksiä.

otto suni

Suomessa saattoi ennen taksiuudistusta luottaa lapsensa koulutaksin kyytiin ja uskoa hänen palaavan myös koulusta joutumatta raiskatuksi. Uber on vain yksi ”kipapäisten” todella sairaista operaatioista ja nauttii WEF:in Swabin täyttä tukea!

Kukahullu

On tämä s..tanan mielenkiintoinen järjestelmä. Tavallinen ihminen joutuu vuosikausia sietämään ja kärsimäinen nahoissaan järjestelmän oikut ja konnat. Mikään valitus, huomautus, varoitus, osoitus tai ilmoitus ei koskaan kelpaa mihinkään. Ihminen joka pyrkii elämään sovittujen ja aiheellisten pelisääntöjen mukaan, ei kelpaa tässä maailmassa kuin sylkykupiksi. Sitten tulevat konnat ja valitut – ne paremmat ihmiset, jotka ”synnitunnossaan” paljastavat, kuinka koko järjestelmä on perustunut pelkkään huijaukseen. Ja jälleen koko maailman pitäisi kumartaa heidän puoleensa ja sylkeä päin niitä ihmisiä, jotka ovat olleen ”niin tyhmiä”,että ovat ”uskoneet” huijaukseen (vaikka todellisuudessa ovatkin olosuhteiden pakosta järjestelmään kohdistuneen hyväksikäytön uhreja.