Eurooppa

Unkari torppasi EU:n yhteisen Lähi-itä -kannanoton – Unkarin ulkoministeri: ”EU:n kannanotot ovat yksipuolisia eivätkä auta”

Kuva Ninane / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0

Unkari käyttää veto-oikeuttaan EU-politiikassa epäröimättä katsoessaan sen tarpeelliseksi. Budapest on nyt estänyt EU-tasoisen lausunnon Lähi-idän konfliktin kärjistymisestä.

Unkarin hallitus ei kannattanut EU-ulkoministerien yhteistä julkilausumasta koskien Israelin ja Palestiinan konfliktia. Syitä ei ole kerrottu, mutta yleisesti ottaen Unkarin pääministeri Viktor Orbán tukee Israelin hallitusta ja pääministeri Benjamin Netanyahua.

Unkarin ulkoministeri Péter Szijjártó puolestaan sanoi, että hänellä on ”yleensä ongelmia näiden eurooppalaisten julistusten kanssa”. Ne ovat yleensä ”hyvin yksipuolisia”, sitäpaitsi ne ”eivät auta – varsinkaan näissä olosuhteissa, kun jännitteet ovat niin voimakkaita”.

Liberaali Euroopan parlamentin jäsen Guy Verhofstadt puolestaan arvosteli EU:n kyvyttömyyttä toimia.

– Uudestaan ​​ja uudestaan yksimielisyysvaatimus tekee mahdottomaksi Euroopan etujen ja arvojen puolustamisen, Belgian entinen pääministeri sanoi Twitterissä. Hän näkee yksimielisyysvaatimuksen EU-päätöksenteossa ongelmaksi ja vaatii ratkaisua EU:n uudistuskeskustelussa, jonka odotetaan tuovan konkreettisia tuloksia ensi vuoteen mennessä.

Unkarin kanta on ymmärrettävä, sillä EU on luokitellut Israelia vastaan suoritetusta rakettisodasta vastuussa olevan palestiinalaisjärjestö Hamasin jo 20 vuotta sitten terroristijärjestöksi – asia mikä tekee kannanotoista ja neuvotteluista vaikeita.

Lähde Tagesschau.

Ilmoita