Eurooppa Politiikka

Välimeren suurin ihmissalakuljettajajärjestö on ruotsalainen Gula Båtarna


Välimerellä pakolaisia pelastavia kansalaisjärjestöjä pitäisi rangaista, MEP Jussi Halla-aho sanoi taannoin mm. Helsingin Sanomille:

– On merkkejä, että Libyan rannikkoa lähellä operoivat kansalaisjärjestöt jo pelkällä läsnäolollaan houkuttelevat ihmisiä lähtemään merelle. Järjestöt jopa yllyttävät ihmisiä olemaan tekemättä yhteistyötä italialaisten viranomaisten kanssa, jolloin heitä ei rekisteröidä mihinkään järjestelmään.

Halla-aho jatkaa:

– On hyvin vakava ongelma, että Välimerellä toimii tällainen meritaksipalvelu, joka tuo tuhansittain ihmisiä Eurooppaan sen sijaan, että heidät palautettaisiin takaisin lähtösatamiin.

Eräs tällainen hyväntekeväisyysjärjestö on nimeltään Gula Båtarna. Suurin ihmisiä kuljettava järjestö on siis ruotsalainen. Järjestö toimii yhteistyössä Ruotsin meripelastusyhdistyksen ja eri mediayhtiöiden, kuten Aftonbladetin kanssa, ja rahoittaa toimintaansa yksityisiltä ihmisiltä ja yrityksiltä kerättävillä varoilla. Luultavasti järjestö saa myös valtion apurahaa. Vuoden 2015 aikana järjestö keräsi yhteensä noin 42,6 miljoona kruunua (4,6 miljoonaa euroa) toimintansa rahoittamiseen.

Järjestön toiminta perustuu siihen, että sillä on kymmeniä noin 15 metrisiä meripelastusveneitä, jotka partioivat Välimerellä Italian eteläpuolella ja Kreikan saaristossa. Järjestö kertoo pelastavansa ihmisiä, mutta tosiasiassa toiminta muistuttaa ihmissalakuljetusta. Kun tällainen partiovene partioi merellä ja huomaa pakolaisaluksen, partiovene ohjaa pakolaisaluksen turvallisesti joko Italiaan tai Kreikkaan sen sijaan, että alus ohjattaisiin turvallisesti takaisin lähtömaahan. Pakolaisalukset ovat lähes aina kansainvälisillä vesillä, mutta varsinkin Libyan suunnalta tulevat alukset ovat pelastustoimien tapahtuessa usein Libyan aluevesirajojen sisällä. Pakolaiset luottavat siihen, että ruotsalaiset käyvät noukkimassa heidät Eurooppaan.

Lähes kaikki Libyan suunnalta tulevat pakolaiset toimivat saman kaavan mukaan: ihmissalakuljettajat hinaavat omilla veneillään juuri ja juuri pinnalla pysyviä laivan raatoja muutaman kymmenen kilometrin päähän Afrikan rannikosta, ja sen jälkeen täyteen lastatut laivat jätetään kellumaan. Sitten alkaa odotus. Alukselta lähetetään mayday- hätäkutsua, ja koska kaikilla aluksilla on velvollisuus auttaa hätäkutsun lähettänyttä toista alusta, rientävät ruotsalaiset apuun, ja pakolaisalus hinataan Eurooppaan. Sitä ei siis hinata takaisin Afrikkaan, vaan nimenomaan Eurooppaan, ja usein vieläpä Libyan aluevesirajojen sisäpuolelta.


Gula Båtarnan suurin puuhapetteri on mediajätti Aftonbladet, joka on järjestänyt rahoituksen keräämiseksi erilaisia gaaloja ja musiikkitapahtumia. Lisäksi järjestö myi nettisivujensa kautta erilaisia yrityspaketteja, joista kultajäsenen paketti oli 100 000 kruunun lahjoitus. (10 526 euroa). Järjestön nettisivut ovat juuri tätä kirjoittaessa alhaalla, mutta lahjoituksia ovat antaneet useat ruotsalaiset suuryritykset. Veneiden lahjoituksen taustalla toimii muuan suuri ruotsalainen venefirma.

Jos siis ruotsalaiset haluavatkin täyttää maansa pakolaisilla, niin samalla he väistämättä tulevat jakaneeksi rikkautta koko Eurooppaan.

Tilaa
Ilmoita
guest
0 Kommenttia
Palautteet
Näytä kaikki kommentit