Eurooppa Politiikka Talous

Euroopan parlamentti kannattaa polttomoottoriautojen kieltämistä

Euroopan parlamentti. Kuva: Flickr.

Keskiviikkona järjestettävässä tiukassa äänestyksessä päätetään, asetetaanko polttomoottoriautoille täyskielto vai ei.

Polttomoottorin tuhoaminen ei ole koskaan ollut helppoa.

Euroopan parlamentin lainsäätäjät äänestävät keskiviikkona siitä, pitäisikö uusien bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen myynti lopettaa kokonaan vuodesta 2035 alkaen.

Henkilöautoja ja pakettiautoja koskevan hiilidioksidistandardilainsäädännön tarkistaminen on kriittinen osa komission Fit for 55 -pakettia. Tarkoituksena on saada teollisuus, joka aiheuttaa viidenneksen EU:n kasvihuonekaasupäästöistä, saavuttamaan EU:n pitkän aikavälin ilmastotavoitteet vuodelle 2050.

Teollisuus ja joidenkin autonvalmistajamaiden parlamentin jäsenet vaativat kuitenkin polttomoottoreiden täytäntöönpanon lykkäämistä, koska se on tarpeen, jotta plug-in-hybridimallit pysyisivät toiminnassa.

Taistelu koskee 10 prosenttiyksikköä.

Keskiviikkona lainsäätäjät voivat joko äänestää Euroopan komission – ja parlamentin ympäristövaliokunnan hyväksymän mietintöluonnoksen – kanssa, jonka mukaan kaikkien vuodesta 2035 alkaen myytävien uusien henkilö- ja pakettiautojen on oltava päästöttömiä. Tai he voivat tukea keskustaoikeistolaisen Euroopan kansanpuolueen vastaehdotusta, jonka mukaan vähennys olisi 90 prosenttia ilman kiinteää poistumispäivämäärää.

Virkamiehet ovat yhtä mieltä siitä, että 705 kansanedustajan parlamentissa voittomarginaali on todennäköisesti enintään 15 ääntä.

Lobbaajia on liikkeellä sankoin joukoin.

”Vuoden 2035 tavoitteiden vastustaminen ei yksinkertaisesti sovi yhteen Euroopan ilmastotavoitteen kanssa”, sanoi Alex Keynes, joka on Transport & Environment -järjestön puhtaista ajoneuvoista vastaava johtaja. ”Polttomoottorikäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen asteittainen poistaminen käytöstä on historiallinen tilaisuus lopettaa öljyriippuvuutemme ja turvata meidät despooteilta ja ilmastonmuutokselta.”

Keskustelun vastapuolen edustajat sanovat, että täysimittainen luopuminen lamauttaa Euroopan suurimman teollisuudenalan, koska se käytännössä pakottaa käyttämään sähköautoja.

”Ei laiteta kaikkia munia yhteen koriin, kun asetetaan uusia sääntöjä puhtaille autoille”, sanoi Jens Gieseke, saksalainen konservatiivinen Euroopan parlamentin jäsen, joka johtaa pyrkimyksiä leikata vuoden 2035 mandaattia 90 prosenttiin. ”Meidän on saavutettava päästövähennykset ja varmistettava samalla, että talous pystyy selviytymään sosiaalisesta siirtymästä.”

Hän väitti myös, ettei ole järkevää pakottaa autonvalmistajia laajentamaan sähköautojen myyntiä, jos sähkö ei ole puhdasta, jota kuljettajat käyttävät autojen akkujen lataamiseen.

Täydellisen päästövähennyksen tukeminen vuoteen 2035 mennessä ottamatta käyttöön uutta synteettisten polttoaineiden korvausjärjestelmää tai muuttamatta autonvalmistajien päästöjen laskentatapaa siten, että se mahdollistaisi muutkin kuin sähköautot, merkitsisi ”kuluttajien valinnanvaran rajoittamista, innovaation tukahduttamista ja kilpailuetumme menettämistä”, sanoi Sigrid de Vries, Euroopan autoteollisuuden tavarantoimittajien liiton päälobbari.

”Tieliikenteen ilmastoneutraaliuden saavuttaminen edellyttää muutakin kuin yhtä ainoaa lähestymistapaa”, hän totesi.

Polttomoottoriautojen myynnin lopettaminen vaarantaisi noin 500 000 työpaikkaa

Paperilla äänestys jakautuu puhtaasti sosialistien ja demokraattien, Renew Europe -puolueen ja vihreiden – jotka kannattavat vuoden 2035 päättymispäivää – ja lähinnä oikeistopuolueiden kesken, jotka kannattavat 90 prosenttia.

Todellisuudessa tilanne on paljon monimutkaisempi.

Esimerkiksi Renew Europe -puolueeseen kuuluvat Saksan vapaiden demokraattien Euroopan parlamentin jäsenet kannattavat 90 prosenttia. Heidän puolueensa on osa Saksan hallitusta, joka kannattaa vuoden 2035 päättymisaikaa. Myös Ranskan valtuuskunnassa on toisinajattelijoita, jotka pelkäävät työpaikkojen menetyksiä Renaultilla.

Työpaikkakysymys on kriittinen Keski-Euroopan autoteollisuusmaille, minkä vuoksi Tšekin ja Romanian lainsäätäjät asettuvat Gieseken puolelle.

Myös puolalaiset parlamentin jäsenet, jotka kuuluvat hallitsevaan kansallismieliseen koalitioon, ovat tiukan valinnan edessä. Varsovan hallitus kannattaa täydellistä luopumista vuoteen 2035 mennessä, mutta heidän oma Euroopan konservatiivien ja reformistien ryhmänsä kannattaa 90 prosentin luopumista.

Ilmaston ja työpaikkojen vastakkainasettelu hallitsi tiistain täysistuntokeskustelua.

”Meidän ei pidä kuunnella polttoaineteollisuuden ja autonvalmistajien lobbaajia, jotka lähettävät teille sähköpostia, että älkää antako periksi, ihmiset”, sanoi Karima Delli, ranskalainen vihreiden europarlamentaarikko. ”Me seisomme työntekijöiden rinnalla, jotta tehtaita ei suljeta.”

Gieseke kuitenkin varoitti, että polttomoottoriautojen myynnin lopettaminen vaarantaisi noin 500 000 työpaikkaa.

Henkilöautojen hiilidioksidikeskustelun tulos antaa suuntaa myös kuorma-autojen tarkistetuille päästönormeille, jotka komission odotetaan julkaisevan myöhemmin tänä vuonna.

”Jos epäonnistumme henkilöautoissa, epäonnistumme luonnollisesti myös kuorma-autoissa”, sanoi Pascal Canfin, ympäristövaliokunnan puheenjohtajana toimiva ranskalainen liberaali Euroopan parlamentin jäsen. ”Koko tieliikennealan osalta antaisimme periksi ilmastoneutraaliuden suhteen.”

 

Lähde: Politico

Tilaa
Ilmoita
guest
75 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Jegros...

Jos euroopan parlamentti sijaitsisi lapin läänissä voisi tilanne olla toinen, ruotsi johon aina verrataan niin suurin osa asukkaista sijaitsee _etelämmässä kuin helsinki_ perunoitakin saavat useamman sadon, norjalla on valtameri virtoineen lämmittimenä, helsinki on planeetan pohjoisin pääkaupunki jolla ei ole merta lämmittämässä ja käytännössä kaikki asukkaat siellä ja pohjoisemmassa…

Runtiti-pou

Öljyriippuvuuden sijaan saamme sähkö- ja akkuriippuvuuden. Eihän Eurooapssa saa mutenkaan enää tuottaa mitään. Kohte ei edes syördä lihaa tai hengittää

John Quiman

Hengittääkin pitää muista maista tuulen mukana tullutta ilmaa! Kohta sille tulee tullimaksut ja muut verot.

Juha

Bolivia on maailman suurin litiumin tuottajamaa.. siellähän oli juuri CIAn järjestämä vallankumous ja globalistiset toimijat pääsevät nyt riistämään ja ryöstämään maan luonnonvaroja. Litiumin kysyntä onkin räjähtänyt ja hinta nousee nyt eksponentiaalisesti. Mutta eipähän Iran, Saudit ja Ryssät tienaa öljyllä kun kaikki kiltit ja tottelevaiset EU kansalaiset siirtyvät sähköautoiluun ja puhtaaseen vihreään ydinvoimaan.

Ilkka Forsten

Ja Kazakstan on maailman suurin potassiumin tuottaja, näin lauloi Borat siinä elokuvassa.

juha II

Ainakin wanhaan hyvään aikaan kaikkein hulluimmat potilaat pyrittiin sijoittamaan pyöreisiin huoneisiin, sillä nurkat pahentavat stressistä ja komplikatiivisesta sekä todellisuuden pakoisesta oireyhtymästä kärsivät potilaat saivat kovien sähköshokkien ohella parhaan lievityksen sairauteensa!

Ja aivan kuten EU-maatalouskin on muuttanut toimintaa yksikkökoon kasvamisella. Sama myös pätee hulluinhuoneiden kohdalla!

Ilkka Forsten

Käytännöstä luovuttiin, koska havaittiin että kaikki onnistuivat psykedeelisessä tilassa, ja vastoin todennäköisyyttä kus*****aan pyöreän huoneen nurkkaan.

Ilkka Forsten

Katselin tuossa hetki sitten uutisia, jossa haastateltiin taas kerran sähköyhtiön johtoporrasta siitä kestääkö meidän sähköverkkomme sen että jokainen vaihtaisi nykyisen autonsa sähköautoon ? Kuulemme kestäisi OIKEIN hyvin, se tarkoittaisi vain viiden prosentin ( 5% ) lisäystä kapasiteettiin, ja siis aikana kun KAIKKI lataisivat autojaan. Sitten hän kertoi sen tyypillisen ilmastohätätilastoorin ja velvollisuutemme muistaa tulevat sukupolvet lällän lää. Entäs kun siinä ohessa tarvitaan sähköä muuallekin, ja kukaan ei puhu siitä mitään että sähkönsiirossa tapahtuu AINA hävikkiä, joka ei ole pieni kuluerä ? Jokaisen tolpan välillä tapahtuu hävikkiä, koska syntyy vastus ja mitä pidemmästä matkasta on kyse, sitä enemmän häviää tehoa harakoille. Joku senkin maksaa, ette varmaan arvaa kuka. Kun toimittaja kysyi miten sähkö tuotetaan, oli vastaus tuulivoimalla, aurinkokennoilla ja ydinvoimalla. KAIKKI on kuulemma päästötöntä ja vihreän siirtymän kannalta ideaalista. Niin varmaan, sillä propelimetsäähän kaikki haluaakin talonsa viereen humisemaan.

Hän keksi sanoa että sähkön hinta todellisuudessa halpenee, jos kaikki käyttävät sitä, etenkin jos autot ladataan halvan sähkön tunteina.. Niin, mutta sattui unohtumaan että tällöin puhutaan mahdottomasta yhtälöstä, koska kaikki ei lataa autojaan juuri silloin, ja halvan sähkön / kalliin vastaavan olemassaolo tarkoittaa pörssisähköä. Eli, kun saatat saada autosi ladattua hiukan halvemmalla, niin muusta sähköstä maksatkin sitten sen verran enemmän. Jollain se voittoihin syntyvä lovi taas katetaan vai luuleko joku että sähköyhtiöt on olemassa hyväntekeväisyysmielessä.

Sitten tuli niin sitkeää tuubaa jatkoksi, että meinasin räjähtää. Me EMME voi olla Venäläisen tai Arabialaisen energian panttivankeina, meidän on oltava omavaraisia.. Just niin. Millähän tavalla se arabien panttivankina oleminen on näkynyt maailmalla, kun kukaan ei vielä edes hourinut sähköautoista sanaakaan ? Ja onko jollakin tavalla parempi vaihtoehto olla sähköyhtiön panttivankina, jossa on kaikilla ministerillä osakkeita, ja vaatimus saada reiluja voittoja + hillittömät verot ? Ison herran mielestä on nykyään hyvin riskaabelia ostaa polttomoottorista autoa, sen arvo kulemma laskee heti, ja käyttökustannukset tulevat olemaan mittavia. Ne on jo sitä, mutta silti ei ryntäystä Teslakauppaan ole nähty. Ihmisten pakottaminen sähköauton ostajaksi, ei oikein sovi demokratiaan, mutta eihän sitä ole enää olemassakaan muuta kuin puheissa. Miksi Intia tai Kiina haluaa olla panttivankina, eikä edes yritä muuttaa käytäntöä, ja niissä maissa on aavistuksen enemmän sitä roskantuottajaa kuin meillä. Kiinalaiset alkoivat valmistaa autoja vasta hetki sitten, eikä intialaiset ymmärrä lehmää paremman kulkupelin päälle yhtään mitään. Niihin maihin ei pakkomyydä sähköautoja, mutta meillä se pitäisi olla pakkona.. Haloo ! Sähkörekatkin ovat jo kuulemma ihan täyttä asiaa, joten raskaskin liikenne sähköistyy.. Todellako ? Suomessa on tällä hetkellä noin 75 000 tavallista rekka-autoa ja 20 kappaletta sähkörekkoja, että huimaa on ollut kasvu.

Tämä ” tilapäinen ” sähkön korkea hinta kompensoituu sitten hyvin alhaiselle tasolle kun olemme luoneet sähköverkon joka kattaa suomen, siis latauspisteet. Niinpä.. Se latausverkon rakentaminen ja ylläpitäminenkään ei ole ilmaista, joten on idioottimaista puhua alhaisesta sähkön hinnasta. Jos arviot kattavan sähköverkon vamistumisesta ajoittuvat yli kymmenelle vuodelle, niin sen ajan ME maksamme ihan per****ti jokaisesta kilowatista, ja kun laskee paljonko siihen lopulta on kulunut rahaa, ( veroina, ) sillä samalla summalla olisi ajanut kymmenet vuodet polttomoottorisilla autoilla. Mitään ilmastohätätilaa ei ole kuin Ohisalon ja Emman takaraivossa, mutta oudosti he saavat sanella muille mitä pitää tehdä. Kannatan kolmatta maailmansotaa, se tuottaa äykkäämpiä ihmisiä kuin poliittinen uskonnollisuus.

Kata

Jaa että hyvin sähköverkko kestää vaikka kaikki lataisivat kaarojaan..on ne pösilöjä.Voi pierun kuoria ja hipleitä heillä päissään. 🙁

Ei tässä ole kyse kuin uudesta luokkayhteiskunnasta joka pitää synnyttää väkisin koska megalomaanit niin haluaa.
Onneksi mulla on Jopo. 😀

ike

Tuota Jopoa ei hallitus todellakaan halua koska sinusta on tullut riippumaton.

Ilkka Forsten

Sähkö vai se konventionaalinen malli ? Itse en aja enää koskaan laitteella nimeltään polkupyörä. SA – Int piti onnistuneesti huolen siitä ettei putkikamelin hankinta nouse edes uniin. Ilman mitään ennakkovaroitusta tuli käsky että seuraavana aamuna herätys on aikaisemmin, ja sitten pakkaatte KAIKKI krääsät mukaan sieltä kaapista, meillä on edessä reilun sadan kilometrin polkupyörämarssi. Se ei siis ole maantiellä tapahtuva suoritus vaan maastossa polkuja hyväksikäyttäen, tai umpirisukossa, jolloin oli kannettava pyörää olalla, niin ei siinä hurraa huutoja kuultu. Painokelvotonta tekstiä sitäkin enemmän.

Kun sieltä sitten iltahämärissä hyvin happaman näköinen ja kuntoinen joukko pääsi kasarmin pihalle, ei alkanutkaan lepo vaan polkupyörän huolto, samoin aseiden ja varusteiden. Komppaniallinen rättiväsyneitä äijiä pääsi kaatumaan sängyn pohjalle noin klo 23:00, jolloin jalat oli kuin ohutta soosia, tai keitettyä makaronia, siitä riippuen miten oloaan tulkitsi. Unta ei tarvinut hakea, se löytyi heti.

Kun sitten aamulla klo 6:00 tuli se normaali herätys, oli kaikki paikat kuin rautakangella. Kaikki sattui mikä vaati liikkumista. Siis joka ainoa liike ylläpiti kivuntunnetta koska se muutaman tunnin makaaminen ei millään tavalla rentouttanut lihaksia. Jos armeijan polkupyörä olisi edes normaali tekele, se tarkoittaisi sitä että alamäessä, mikäli sellaisia on, pääsee lepuuttamaan jalkojaan mutta sitä mankelia pitää sotkea alamäestä huolimatta. Tuntemattoman sotilaan Antero Rokkaa lainatakseni, ” Ei per****le, kyl on maailma pask***as jamas tältkii kohalt.” Putkikameli nimitys tuli siitä, että pyörän päälle lastattiin kuormaa kuin karavaaniin konsanaan, jolloin sen painokin on ihan muuta kuin tyhjiltään. Kun on kuuma päivä, ja päällä on ” kurkkusalaatti ” = maastopuku, päässä peltiruukku ja roinaa kuljetettavana kuin maailmanloppu olisi tulossa, niin pyöräilyn ihanuus on katoavaa kansanperinnettä. Uskoisin että kukaan siellä mukana ollut ei kokenut suureksi haaveekseen saada polkupyörää kun tullaan siviiliin. Tuolloin sitä oli vielä 19 vuotias, nyt sitä reissua ei enää pystyisi tekemään viikossakaan, vaikka ensiapuryhmä kulkisi vierellä ja pitelisi kädestä kiinni defibrillaattorin narut valmiina, ja nitropurkki avonaisena.

Mutta, minä toivotan sinulle onnea ja hyvää pyöräilysäätä. PS: silloin 19 vuotiaana ainoa jopo mikä keuli, oli se syntymässä saatu ja sittemmin väsähtänyt huohotinputki.. No, kyllähän sinä tämän tiedät. Aikuinen nainen.

John Quiman

Onneksi olin laivastossa ja vieläpä radiopuolella, niin ei tarvinnut noita polkupyöräilyjuttuja harrastella. Oli kyllä alokasajan metsäkeikka, jota laivastossakin on vähän malliksi, jolloin olisi pitänyt kantaa Topi-radiota kahdella akulla. Kun otin sen selkääni, en onnistunut enää nousemaan pystyyn. Atleettinen kaverini nappasi paketin yhdellä kädellä selkäänsä ja kantoi sen omien pakkauksiensa lisäksi, joten selvisin siitä pelkällä säikähdyksellä. Aliupseerikoulussa onnistuin välttämään kaikki marssit ihan nokkeluudellani. Tosin se ei kapiaisia miellyttänyt, että oli juuri silloin jotain muuta. No, laivoilla ei käytetä Topi-radioita, eikä kanneta mitään raskasta, joten se sopi paremmin kehoni rakenteelle ja luonteelleni.

En kuitenkaan saanut Topi-radiosta mitään pysyviä kauhuja, joten radiot olivat kiinnostava asia armeijan jälkeenkin. Niin, ovat polkupyörätkin tuntuneet ihan mukavilta.

Viimeksi muokattu 18 päivää sitten by John Quiman
Ilkka Forsten

” Pyörähti intissä sähköttämässä, tii ta ta tii taa hän oli ässä.”
-Juice Leskinen- ja haitarirock.
Meillä kannettiin LV 217 mallia, joka on muuten sama mitä jenkkiarmeija raahasi mukanaan Vietnamin riisivainioilla. Suht painava väkkärä jopa marssiantennilla, ja vieläkin painavampi jos sitä joutui kantamaan koko päivän. Normaalisti oltiin melko pienellä kuormalla liikenteessä, tetsarit, leipälaukku = pässin mun**t, pakki, juomapullo, varalippaat ja ase. Sitten vähän raskaampi variaatio sisälti kaksi 10 kilon telamiinaa, joita kutsuttiin ” ryhtipillereiksi ”, sillä tetsarin koukkuihin ripustettuna, siis rinnan tasolle, niistä muodostui etupainoinen kokonaisuus ja ellei pitänyt yllä hyvää ryhtiä meni turvalleen. Mikäli kalustoon kuului kevyt kranaatinheitin, ( lempinimi sipulilinko ) siitä oli kolmelle äijälle taas omat harminsa. Sana kevyt on harhaan johtava, koska armeijassa ei ole mitään kevyttä, on vain raskas ja helv****n raskas.

Tulee mieleen yksi kerta kun ammuttiin heittimellä, käyttäen varmaan sota-aikaisia kranaatteja, jolloin ehdittiin ampua kolme kappaletta matkaan, ja neljäs tussahti, kävi kurkistamassa putken päästä ja putosi takaisin torven pohjalle. Me emme saaneet sen jälkeen tehdä mitään muuta kuin poistua ja pitkälle, kun kantahenkilökuntaan kuuluvat otti suutarin pois putkesta. Se oli ainoa putkisuutari koko inttiaikana, mutta toimi hyvänä muistutuksena sille ettei pidä hosua, koska kaksoispanostus onkin sitten hoosiannan paikka. Vuosia myöhemmin sattui samasta syystä onnettomuus Rovajärvellä, jossa kuoli muistaakseni yksi varusmies ja useita haavottui. Lataaja työnsi putkeen sipulin toisensa jälkeen malttamatta katsoa lähtikö edellinen, kun ei lähtenytkään, niin seuraava joka sisälle tuupataan menee alas ja tilttaa pohjalla olevan sytyttimeen, PUM !! Siinä ei poistuta paikalta vähin äänin.

Rauha hänen sielulleen, sota vaatii veronsa vaikka ei sodassa oltaisikaan.

John Quiman

Toivottavasti en joudu seuraavassakaan elämässä maavoimien puolelle. kertomuksiisi nähden laivasto on tosi helppo.

Esim. AuK:n metsäleirillä, joka on yksi kerta per kurssi, oli valmiiksi pystytetyt teltat pohjineen siistissä rivissä leirin läpi menevän hiekkatien varrella. Oli katuvalot ja tietysti siistit tiet. Sotkukin oli kävelymatkan päässä, siis laivaston miehelle kävelymatkan päässä, eli parisen sataa metriä. Kertomistasi päätellen maavoimien miehelle kävelymatkan päässä on kohde, joka on 5 – 10 kilometrin etäisyydellä.

Viimeksi muokattu 17 päivää sitten by John Quiman
Ilkka Forsten

Laivaston miehiä kutsuimme Aku Ankoiksi joilla on perunalastu päässä. Yleinen huuli oli myöskin että tarvitaan kaksi asiaa joilla edellytykset laivastoon pääsylle täyttyy. Puupää ja lättäjalat. Sellainen henkilö ei huku ja uimataito on kaikilla ilman erillistä opetusta.

Elokuvassa Full Metal Jacket on se klassinen kohtaus, jossa Lee Ermey ( komppanian kersantti ) kysyy yhdeltä rekryytiltä mistä tämä on kotoisin, ja kaveri vastaa, ” sir Texasista sir, ” ja saa vastauksen, ” sieltä ei tule kuin pers***kiä ja laivaston miehiä.”

John Quiman

Maavoimien porukalla oli varmaan hauskaa, kun uskoivat keksineensä jotain nerokasta. No, meillä ei ollut tapana juuri mitenkään nimitellä tai vitsailla maavoimien porukasta. Näimme kyllä laivastoasemalla jotain sellaista maavoimien jengiä, joka ei osannut mennä mihinkään helpolla tavalla ja ruokailuunkin, jos pääsivät hakemaan ruokaa ruokalasta, piti tulla metsän kautta ja kun ruoan saivat, juoksivat ruokineen takaisin metsään. Kyllä se joitakin hymyilytti.

Viimeksi muokattu 15 päivää sitten by John Quiman
Kata

😀 Joo tottakai tiiän…

Ymmärrän mitä kerrot.Seurasin poikani ”valamarssia”ympäri Lapin hiekkateitä viimeisen päivän.Saapuivat Leville ja rinteessä vala.Osa makasi maassa ja näin että yksi nuorukainen oli tajuton muttei tämä ylempi johtaja mitenkään regoinut.(Tietenkin menin ilmoittamaan…)Nousi se poika viimein,olin järkyttynyt.Hemmetin kuumaa ollut ja kylmää makaroonia ruoaksi…
No sitten vielä pikku polkaisu Sodankylään…Jotkut pääsivät kuormureiden lavalle mutta jääkärit ei…
Aikaa jo parikymmentä vuotta mutta hiljainen oli nuorimies kun ajoin Rovaniemelle…mutta kyllä hän pyöräilee! 😀

Meillä ei ollut lapsuudessani koskaan autoa.Joten marjareissutkin pyörillä aina jopa 20km mennen tullen ja kotiin ei lähdetty ennenkuin se vanerisaavi isän tarakalla oli täysi.Puolukat oli hyvää ravintoa kun elämä oli köyhää ja nyt joskus mietin että miten sitä vaikka Emma tyttönen tekisi saman hahahahahahahaha tai köyhyystutkija olisi pyöräillyt siinä rinnalla kun lapset vetää amerikkalaisilla UNRRA:n lahjoittamilla sotilaspyörillä kotia kohti….

Kata

Niin mun Jopo on 70-luvulta 😄🚴‍♂️Vähän nuorempi ko mie.

ike

👍👍👍

Natoon

Tuulivoima on kyllä yksi helvetin iso huijaus ja on käsittämätöntä miten tuohon huijaukseen on saatu koko maanosa mukaan. Tällä hetkellä hyötysuhteet näyttävät pyörivän jossain 35-40% tienoilla, joka tarkoittaa, että kun ei tuule niin mylly ei tuota mitään ja kun tuulee liikaa niin mylly ei taaskaan tuota mitään ja liian tuulisella säällä ja tyynellä myllyä ei voi pysäyttää kokonaan vaan sitä on pyöritettävä hiljaa sähköllä vaikka mistä syystä. Eli summa summarum tyynellä ja liian tuulisella säällä sähköautoja ei ladata tuulienergialla ellei sähkön varastointiin investoida taas mielettömiä summia rahaa. Missään ei kerrota myöskään paljonko mylly/myllyt (tuulipuistot) kuluttavat sähköä ja kuka kulutetun sähkön maksaa. Ulkopuolista sähköä tarvitaan myllyn ylläpitoon, lämmitykseen, lapojen säätöön, jään puhdistukseen, öljyjen lämmitykseen jne.

Raaka-aine puolellahan tämä tarkoittaa sitä, että merkittävä osa tuulimyllyihin ja aurinkopaneeleihin tarvittavista mineraaleista tulee kommunisti-Kiinasta ja Kongosta. Viisi maailman kymmenestä tuulimyllyjen valmistajasta on kiinalaisomisteisia tai kiinalaisjohtoisia ja yhdeksän kymmenestä maailman aurinkopaneelien valmistajasta on kiinalaisomisteisia tai kiinalaisjohtoisia. 99% sähköbusseista on kiinalaisvalmisteisia ja Kiina kontrolloi 90-prosenttisesti akkujen valmistuksessa käytetyn koboltin toimitusketjuja. Nyt ollaan hankkiutumassa eroon ryssän energiasta, mutta samalla hankkiudutaan riippuvaisiksi kommunisti-Kiinan taloudesta ja politiikasta.

Runtiti-pou

J-mafia määrää ja kaikki tottelevat jostain syystä vaikka kaikki toimintamme joaivan päätöntä ja tuhoaa maamme ja kansamme nopeasti

Jegros...

Joo ihan varmaan sen takia paikallisella k-kauppiallakin on hinnat niin korkeat, oletkko varma kun ollaan kuitenkin suomessa, ettei kyseessä ole L-mafia ja olet sekoittanut asiat pahasti.

Horace Smith

Näin se menee. Ensin pusketaan sähköautot pakolla läpi, ja sitten voidaan alkaa rahastaa niillä. Itsellä on vahva epäily, että tavan duunareilla ei ole varaa hankkia ja käyttää sähköautoa tulevaisuudessakaan. Akkumateriaalien puute tulee nostamaan niiden hinnat todella korkealle.
Rekat eivat tule ihan heti olemaan akkukäyttöisiä. Käytännössä polttokenno, tai vedyllä käyvä mäntämoottori ovat ainoat toimivat ratkaisut raskaalle liikenteelle. Vety on loistava polttoaine, mutta sen käsittely on yhtä h..vettiä. Nestemäinen vety on noin -260 asteista, se puskee läpi tiivisteistä ja astioista ja haurastuttaa metalleja.Kaasumainen vety pitää olla 700barin paineessa. Lisäksi sen tuottaminen vaatii paljon sähköä. Kolareissa tulemme näkemään monta tulipalloa.
Mitä kolmanteen maailmansotaan tulee, se kestää arvoiden mukaan 8 minuuttia ensimmäisestä detonaatiosta.

erkkielukka

Muistatko Ilkka kun aikoinaan sanottiin kansalaisille, ettei joulun alla pitäisi paistaa kinkkua ja saunoa samaan aikaan muuten menee sähköverkko ”tukkoon”. Mitens sitten, kun ladataan vielä kinkkujen ja saunojen lisäksi kaikki sähköllä toimivat vimputtimet samaan aikaan. Mailman kusetetuin (onnellisin) kansa kiittää hullujen päättäjien horinoita.

Kata

Sama on tullut mieleen!Kerrostaloissa, lähes kaikissa uusissa,oma sauna…ja kinkku yhä monilla uunissa!
Ja kun pakkasta hyvässä lykyssä -30C, ainakin pohjoisessa, niin mikä kärähtää ensin?😄🔥

Ilkka Forsten

Niin, ja entäs jos pitää samalla Juhannuskemutkin niin sähkögrilliin ei taida riittää virtaa. Apu on toki lähellä. Käännetään polkupyörä ylösalaisin, ja dynamosta otetaan energiat talteen, siinä alkaa ATRIA:n sisäfileet kummasti porisemaan. Pyörää veivaamaan laitetaan Emma Kari tai Maria Ohisalo, tai molemmat yhtä aikaa, niin tuplaamme sähköntuotannon. No emma ei siihen pysty, hän imee körssiä posket lommolla, vaikka puhuu terveellisten elintapojen puolesta, ja Ohisalon älli ei riitä käsittämään kumpaan suuntaan pitää pyörittää. Otamme siis pääministerin töihin.. Tai ei sittenkään. Hän on niin juoppo ettei työhontuloajoista voi pitää kiinni. Perustan väitteeni sille että hän järjesti kesäsunnolleen ryyppäjäiset kutsuvieraille, sitten hän oli jytäämässä kaljapullo kourassa ilman puhelinta. Tämän jälkeen hän heilui viinilasi kourassa leijonia kannustamassa, ja nyt on kuulemme taas suunnittella bileet.. Juoppo sanokaa minun sanoneen.

Niin oli Vanhasen hallituksessakin vaikuttanut Holmström. Se kyllä näkyi ulostuloissa varsin selvästi, ja niin näkyy marininkin loputtomat vastuun väistelyt. ” Ei ole aikaa ”, mutta kapakkaan ehditään milloin vaan.

Jegros...

Jos sähköpörssiä ei olisi rakennettu meidän rahoilla olisi sähkö edullista tälläkin hetkellä. Tämä vaatisi jo paljon pidemmän kirjoituksen mutta en jaksa, käykää koulunne 🙂

eetee

Kohta kannattaa muuttaa johonkin vinkup..kastaniaan, Siellä elitaso saattaa pysyä yllä eurostoliiton.

Runtiti-pou

Ei luulisi olevan paluumahdollisuutta kotimaishinsa momomilla maanpettureilla

Yrjö

Sähköautot ja tuulirupelit – molemmat keskeneräistä tekniikkaa. Jos (siis JOS) hiilidioksidia on liikaa aletaan syömään hiilidioksidia, eli istutetaan kasveja lisää. Nyt yhden tuulirupelin tieltä pitää aina kaataa 3 hehtaaria metsää! Ja paljon on niitä tyyniä päiviä kun rupeli ei tuota yhtään mitään.
Oisko se vihreää, jos jokainen maailman kansalainen istuttaisi puun? Eihän se sovi, kun ”ilmastonmuutoksen” ja vihreyden tarkoitus on lopettaa Venäjän rikastuminen öljyllä ja maakaasulla.
Kaikkein ekologisinta olisi vanhan tavaran kierrättäminen ja päivittäminen, ajettaisiin kuten Kuubassa vanhoilla autoilla. Muttei ehkä niin vanhoilla.
Sitä katastrofia odotellessa, minkä palava sähköauto tulee vielä aiheuttamaan.

Tehdäänkehitysmaayhdessä

Palamisesta tuli mieleen tuli. Tulesta tuli mieleen tulipesä . Tulipesästä tuli mieleen pihallani olevat auton rottelot. Pitääkin ruveta väsäämään häkäpönttöä autoon .

Ali
Nationalisti

Jälleen yksi esimerkki siitä, miksi haluan olla mahdollisimman vähän osana tällaista yhteiskuntaa.
Paras vaihtoehto alkaa olla pienen mummonmökin ostaminen maaseudulta ja työelämästä pois jättäytyminen.
Kyllä sitä luulisi ihmisten jo nousevan tätä Neuvostoliittoa (EU:ta) vastaan.

Kata

Sa****an tunarit! FIXIT! 🙁

ike

Kaannatan sitä että euroopan parlamentti tulisi kieltää. EU-parlamentti on esimerkki niistä taka-askelista mitä demokratia joutuu kestämään. Sillä ei ole mitään tekemistä demokratian kanssa. Tosin voihan sitä ajatella että demokratian tukahduttaminen on myös työtä demokratian kanssa.

Kata

Kannatan myös.Täyttä tuubaa koko touhu.Sekopäiden hallussa.
Joo totta niinhän he varmaan sanovatkin! 😀 Oikeusvaltioperiaaaaaaate!Temokratiaaaaaa!Solisalirattia!

Hunger Games alkaa kohta johan meillä on Rapakon takana resitentti Lumijoe…

Ilkka Forsten

Ei tule loppumaan polttomoottoristen autojen myynti eikä käyttö. Kukaan ei ota huomioon faktoja, kuten sitä ettei koko maailman autokanta, tai edes euroopan osalta voi siirtyä sähköön. Meillä ei ole yhdessäkään massa niin suurta ja kattavaa sähköntuotantoa, eikä jakelua mitä siihen tarvittaisiin. Mistä otetaan ne harvinaiset mutta tarpeelliset valmistusaineet, ja onko siinä jotain järkeä että kaivokset joista sitä saadaan, tuhoaa enemmän ympäristöä kuin perinteinen autonvalmistus.

Tämän lisäksi, eikö teistä tunnu että tämä on taas yksi järjetön ituhippien aikaansaama vedätys, kun jo ollaan muka kriitisessä pisteessä, ja silti on varaa odottaa vuoteen 2035 että kaikki täyssähköistyy..Kauniita puheita riitää miten siirtymä muka tehdään, mutta käytännössä se ei tule onnistumaan. Tilanne on sama kuin aloitettaisiin valmistamaan kultaa, jota ei kukaan pysty valmistamaan, ja sitten päätettäisiin että kaivetaan kaikki maailman kulta saman tien käyttöön ympäristön tuhoutuessa. Uskonlahko nimeltään vihreät, on tämän maailman kehityksen jarru ja uhka, ei mikään tulevaisuuden mahdollisuus johon laitetaan kaikki toiveet.

John Quiman

Tavoite ei olekaan vihreä paratiisi, vaikka niin uskottelevat. Tavoitteena on vihreä diktatuuri, totalitarismi, jossa eliitti ajelee autoilla, tavikset täpötäysissä busseissa, jotta ei tuhlattaisi luonnonvaroja.

Lieväasteinen

Ja sähköä pari tuntia päivässä, asuminen max 10 m2 per hlö, mutta eliitillä on vartioidut omakotitalot ja minivoimalat.

Kata

Se on näin just.Tätä ajetaan takaa ja Orwell tiesi tämän.Sanoisi varmaan nyt että ohohoh menipä jetsulleen ja tismalleen oikein.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c6babe-e6f3-4dd5-a9d2-bf903ff48b0e

Niin ihanaa…laitan taas ettei mua yksin käy pattiin… 😀 oksettava otus tuo köyhyystutkija…..

ike

Aina ihmettelen sitä miten , noin ainakin päällisin puolin fiksu kansa on antanut noin suuren vallan näille suomea tuhoaville tahoille joilta kaikki suhteellisuudentaju puuttuu.

Kata

Samoin olen ihmetellyt.Mutta kun tosiaan lukee noita kommentteja facessa näiltä parsan imijöiltä niin selviää että jotain on mennyt totaalisesti pieleen parin sukupolven aikana,ei kaikilla mutta näillä.
Niin ylimielistä jargonia jota olis naurettu aikanaan ja taatusti ois hiljentynyt vinkuja…

Itsekritiikkiä sanoissaan ei heillä ole mutta jos annat samalla mitalla takaisin niin yhyyyy hyyiiii persut on tuollaisia…(en edelleenkään kuulu mihinkään puolueeseen).
He menevät ihmisten olemukseen,seurustelusuhteisiin,perheisiin..ihan kaikkeen ja se on heistä ok.
Ja puhe pitäisi olla siis politiikasta suomalaisten hyväksi!Ei minkään muun ellei ole resursseja!
https://www.instagram.com/reel/CekM3VqpJ9a/?utm_source=ig_web_copy_link

Yksi esimerkki…ennen olisi viety suljetulle…

Lieväasteinen

Vapaa kasvatus, kaverivanhemmuus, kaikki pyörii kakaroiden ympärillä, lapsille ei saa sanoa ”ei”, opettajat lapsukaisten palvelijoina kouluissa… lopputulos on milleniaali ja zoomeri, nyt jo päättäjänä ja vaikuttajana.

Viimeksi muokattu 18 päivää sitten by Lieväasteinen
Kata

Näinpä!

Horace Smith

Tuhosalo ei ole ainoastaan oksettava, vaan pelkkä naaman näkeminen saa verenpaineen vaarallisen korkealle. Ja jos vielä ääni kuuluu, niin raivokohtaus on lähellä. On aivan uskomatonta, että tuollaiset marginaalipuolueiden per…n lahopäät pääsevät päättämään kaikkien asioista.

Kata

Mulle käy just samoin.Se kitisee niin maireasti ja naama ykstotinen silti.

Ilkka Forsten

Vihreä ” eliitti ” kasvaa horsmaa paljon ennen sitä. Luoti on siitä mukava kaveri, ettei se kysy onko lupa tehdä se minkä parhaiten osaa. Se taittaa yksisuuntaisen matkansa ilmastoa pilaamatta, ja pystyy paljon suurempaan kokonaisuuteen kuin miljoonat ituhipit. Ilmaistaan asia näin, niin älykkäät kyllä käsittävät mihin viittaan.

Runtiti-pou

Kyllä se loppuu, jos kommunistit EU:ssa kieltävät. Kaikki ajetaan alas ja tuhotaan

Lieväasteinen

Käytännössä tuo tarkoittaa yksityisautoilun kieltämistä muilta kuin eliitiltä. Sähköautot on hirveän kalliita, sähkö hirveän kallista ja sitä tuotetaan liian vähän, akut hirveän kalliita, litiumia on maapallolla rajoitettu määrä. Puheet tulevasta vetytaloudesta on pelkkiä p-puheita. Eli todellinen kurssi on kohti kommunismia, kun henkilökuljetuksista vastaa valtio tai EU-niminen sosialistinen metavaltio. Rivikansalaiset eivät saa olla liian itsenäisiä, kulkea itse vapaasti, omistaa aseita. Avuttomia ja uusavuttomia on helppo hallita. Neuvostoliitto ver. 2.0.

Viimeksi muokattu 18 päivää sitten by Lieväasteinen
Ilkka Forsten

Meille valehdeltiin seitsemänkymmenluvun alussa että kaikki öljy loppuu maailmasta, ei loppunut. Sitten tehtiin sama ” öljykriisi ” joskus 1980 luvun puolella samoilla valheilla, ja ei silloinkaan loppunut. Tälläkään hetkellä öljy ei ole loppumassa, sitä on vaikka miten pitkälle tulevaisuuteen, mutta Litiumia ei ole. Se on oikeasti varsin rajallinen luonnonvara, ja se halutaan käyttää loppuun.. Eikö siitä koidu mitään vahinkoa, ja jos ei, niin herranen aika, selittäkää miten se on mahdollista ? Siinä käy tällä pelillä niin että ei tarvita enää venäjää hyökkäämään ukrainaan, kun sota saadaan aikaan. Viherkommunistista eurooppaa ei tule, se hoidellaan pois päiviltä.

maitolaituri

Suomen autokanta palaa takaisin 1950-luvun liikennemääriin.

Pienituloiset eivät löydä mistään parin tonnin patteriautoja ja liikenteessä sinnittelevien vanhojen polttomoottoriautojen hinta alkaa nousta koska niitä ei enää valmisteta.

Uudessa uljaassa taakanjako-Suomessa syrjäseutujen rautahepo tulee olemaan sähköpolkupyörä ja pilkkihaalari on sen ”sisälämmitin”.

ike

Kun niitä sähköautoja sitten on riittävästi niin katsokaa vaan miten käy verojen. Sitten myös vihreät alkavat itkemään että noita harvinaisia metalleja joita tarvitaan akkuihin ei enää saa louhia vaan niihin täytyy laitta erityisvero.Ainoa vero mikäisi laittaa on punavihreiden kannattajille koska ei ole häivääkään tuolla pääkopassa ja ovat suurin syy suomen ongelmiin.

Ilkka Forsten

Tänään taas uutisissa joku läskinaamainen plösö selitti bensiinin hinnan kohoamista, ja hän hymyili sanoessaan että pikapuoliin näkisin kolmen euron litrahinnan kyllä tulevan, jopa ylikin. Selitykset sille miksi näin muka ” väistämättä ” tapahtuu, oli sitä viherkommunistista jargonia. Sitten hän ikään kuin kansaa lohduttaakseen sanoi, että kyllä hinnat vielä laskevatkin, kun tämä maailmantalouden ja öljynsaannin vaikeus poistuu. Hän arveli että se litrahintojen lasku voisi ajoittua vuosille 2024 tai 2026… Ollaan nyt per*****n kiitollisia tästä eikö vaan, sillä miettikääs mikä se litrahinta on silloin 2026 kun se suuri alennus sitten tulee ? Toimittaja kysyi millä hän itse liikkuu päivittäiset ajonsa. Hänellä on ladattava sähköauto, joten en ole huomannut mitään kipukynnystä polttonesteiden hinnassa.. Niin et ole, mutta joku muu on, vain siksi että sinun pas***apuheesi otetaan todesta ja kuvitellaan että maailma pelastuu vihersaastaan uskomalla.

Tekisi mieli kysyä mitä hän tarkoitti öljynsaannin vaikeudella.Eihän öljy ole mihinkään loppumassa, ja sitä saa jos vaan haluaa. Mutta kun ei haluta, niin tuloksena on plösönaaman ennuste jota hän lopuksi höysti sanomalla että tämä tulee onneksi lisäämään julkisen liikenteen kuten junien käyttöä.. Miksi hän itse ei käytä junaa tai linja-autoa, sitä hän ei sanonut. Kaksi vuotta meille jauhettiin koronahysteriaa, minkä varjolla ihmiset karsinoitiin istumaan pirtissä. Se alkoi tuottamaan kuulemma mielenterveysongelmia,joten voisiko olla että tämäkin pakottaminen paikallaan oloon tekee saman ? Pikapuoliinhan meille taas kerrotaan kuinka korona on ryöpsähtänyt huimiin lukuihin, ja apinarutto siinä ohessa pakottaa rajaamaan liikkumista.. Tapahtuuko sama muualla, ja jos ei, niin mistähän tämä mahtaisi johtua ?

Näin lopuksi annan hyvän vinkin. Ostakaa itsellenne aseita, paljon ja tehokkaita, sillä tämä suomi niminen pas**valtio tulee vielä näkemään tosinnon vuoden 1918 tapahtumista. Plösönaama ei tule sitä onnen päivää näkemään, että kansa kulkee selkä vääränä ja hänen unelmansa elää. Hiekka hautaa kyllä sitkeimmänkin kommunistin.

Kata

Kyllä syksyllä taas pukkaa hysteriaa,joku se on joko apinakorossa tai koronapinarokko tai muuta…nää sittiäiset on päättäneet ettei öljyä osteta ja kuten Joe,lopetti koko hemmetin tuotannon Kanadasta noin vain!Miljardeja jo panostettu Keystoneen.
Ja silti asiat kuulemma paremmin kuin koskaan…:D
Mutta heti on yksi huoli poissa perheeltä kun ostaa teslan sanoo Mariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiia.Uskomatonta p***ahuusin tuotetta.

Ilkka Forsten

Eikös se THL:n tiedottaja jo uumoillut että uusi koronarypäs alkaa tässä pikapuoliin kun kesälomat on tulollaan, sillä ihmisten liikkuminen loma-aikana on kuulemma hyvin arveluttavaa, ja pitää muistaa että neljäs, tai kenties viides rokotekierros joudutaan aikaistamaan ennen syksyä, sillä muussa tapauksessa on taas laitettava sulkuja ja rajoitteita ettei kokoontumisia tapahtuisi sillä nehän ovat yhä ” koronalinkoja .”

Ohisalon suusta ei koskaan kuule mitään järkevää lausetta, kuten ei muidenkaan lahkolaisten sillä lahko on omaksunut linjan, ettei faktoilla ole mitään merkitystä, vain sillä on, kuinka paljon lahkon tarjoamaan pelastussanomaan uskotaan.

En sano tätä edes leikilläni, sillä vertailun vuoksi kannattaa kuunnella tovi jonkin lahkon hurmos-saarnaajaa, ja verrata sitä vihreiden tarjoamaan ” informaatioon ” maailman nykytilasta. Ensin on synttiset joiden toimet muka ajavat kaiken raiteiltaan, tuo raiteiltaan meno on siis jo tapahtunut ja pahenee kaiken aikaa. Apua ei voi odottaa keneltäkään muulta kuin lahkon saarnaajalta, jolla on suora yhteys kaikkivoipaisuuteen, ja ellei sitä sanomaa ota omakseen päätyy kadotuksen syövereihin. Näin on mummot läpi vuosisatojen uunotettu tarjoamaan vähäiset tulonsa lahkolle siinä hartaassa uskossa, että pelastus on lopultakin saavutettavissa olemalla kuuliainen ja kritiikitön. Tyhmiä on vedätetty aina, eikä se asia ole muuttunut miksikään mutta nyt on vaan saatu uudenlainen lahko pelastusta julistamaan. Olen joskus heittänyt ilmoille avoimen kysymyksen, miten kaiken vallan ja rahan luovuttaminen vihreille puolueena, tekisi vaikutuksen äiti luontoon, kun luonto ei ymmärrä politiikasta yhtään mitään ? Koskaan en ole vastausta saanut mutta rasistiksi on haukuttu. Joka sekään ei millään tavalla liity asiaan, sillä ilmasto ei ole rotu, eikä ilmaston tila ole kansanryhmä.

Kata

Joo tulee kyllä ”Jonestown”näistä hurmoshenkisistä mieleen.
En voi käsittää miten ihmiset sortuvat tuollaisiin hihhuleihin..ja ulostulonsa on sitä yhtä ja samaa..minua jo naurattaa kun joka kommentissa he huutaa että persut päästi poikaset maahan…😄Mutta kun kysyn olitko Torniossa kyltin kanssa tai tukikonsertissa meillä on unelmaaaaaa….niin tulee kaikki haukkumasanat…😆
Jotain on pahasti tukossa yläkerrassa..voi olla alakerrassakin….

John Quiman

Fanaatikot ovat aina olleet sokeita uskossaan. Heille usko määrittelee todellsiuuden, eikä todellisuus ole merkittävä asia. Siksi mikään niiden touhuista ei toimi, mutta eivät he siitäkään ymmärrä, että uskossa on jokin vika, ei, he selittävät uusilla uskomuksilla, miksi kaikki menee pieleen, eikä se ole koskaan uskon vika.

Piikkilampaat

Millä helvetillä nuo viheraivottomat luulee että sähkö tuotetaan kaikkiin sähköllä toimiviin sähköautoromuihin? Pelkästään Suomessa olevien autojen korvaamiseen sähköisiksi, tarvitaan yli 15 ydinvoimalaa pelkästään noiden romujen sähkön vaatimuksiin. Nuo sähköromut ei kestä pohjolassa muutamaa vuotta piempään ja talvipakkasilla on ihan turha koittaa noilla paskoila kulkea mihinkään.
Jos Suomi ei eroa eu syövästä niin kyllä alkaa kansa sotimaan noita viheraivottomia vastaan lopulta kun kaikki alkaa olemaan tuhottu.

Tuumailija

Puhumattakaan siitä ympäristötuhoista joita aiheutetaan akkuteknologian materiaalitarpeiden vuoksi. Tuhotaan viljelymaata, kasvillisuutta, eläimistöä ja pohjavesivaroja surutta ”vihreän” tulevaisuuden alttarille ts. pahennetaan luonnollista ilmaston muutosta johon ihminen ei juuri voi vaikuttaa.
Mitenkä luulevat että vaikka itä aasia (joka on tällä hetkellä suurimpia saastuttajia kiina, intia yms.) ”sähköistyy ”, puhumattakaan etelä amerikasta?

Intialalaiset sentään ovat sillä osalla fiksua porukkaa, että he rahoittavat kuten myös tutkivat Thorium voimaloiden hyödyntämistä ja rakentamista, kun se ”länsi”maissa on torpattu öljy-/tuulivoimalakeisareiden toimesta ”tehottomana”. Suomellakin olisi tätä raaka-ainetta vaikka vientiin, mutta sehän on huono asia että kansantalous työllistäisi ja vaikka vahingossa tuotaisi liiaksi.

Horace Smith

Toriumvoimalan prototyyppi on rakennettu jo 60 luvulla, ja se toimi. Toki haasteita oli, kuten toriumsuolan voimakas syövyttävyys, mutta ne voidaan nykyään ratkaista. Toriumrektori on myös turvallinen, koska siinä ei ole painevettä, eikä se voi (oikeasti) räjähtää toisin kuin eräs niinikään ”räjähtämätön” RBMK pönttö. Kiinasakin on kaiketi jo projekti käynnissä. Länsimaat laskevat tulevaisuuden sähköntuotannon fuusion varaan. 100 vuoden päästä sähkötarve on varmaan monikymmenkertaistunut, joten toimivia ratkaisuja tarvitaan.

ike

Saatan nyt yllättä joitakin henkilöitä. Tehdään vain tuo muutos, mutta niin että Kaikilta poliitikoilta euroopassa poistetaan vapaa autoetu ja kaikki siihen liittyvä, esim. kuskit.Mitään etuja erilaisiin kaupparyhmittymiin, kuten suomessa Kesko ym. ei sallita.Mitään liikkumiseen oikeuttavaa erityisoikeutta ei saa sallia. Koskee myös vapaita lippuja eri kaupunkien liikennevälineisiin. Voidaan ajatella niin että olette ammattinne valinneet. Tulette siis tavallisten kansalaisten tasolle elämässä.Me kaikki maksamme liikkumisestamme, miksi te ette halua maksaa. No pitkällä tähtäyksellä aika suuri poru tästä nousee. Miten luulette olevanne yhteiskunnan ulkopuolella. Korruptio ei riitä vastauksesksi.

Viimeksi muokattu 18 päivää sitten by Galina Manttari
John Quiman

He eivät usko olevansa yhteiskunnan ulkopuolella, vaan he uskovat olevansa yhteiskunnan yläpuolella, joten mitä ikinä tapahtuukin, he varmistavat oman taloutensa ja etunsa, vieläpä turvamarginaalilla.

Heille kansa on olemassa heitä varten, eivät he kansaa varten, vaikka puheissaan ovatkin olevinaan kansan asialla ja kansaa varten.

otto suni

Samaa mieltä sillä panssaroitujen henkilöautojen ja niiden kuljettajien käyttäminen lopetetaan heti mikäli parlamentti päätyy tähän järjettömyyteen. Alkaa aikakausi ”mennään bussilla” ja tämä koskee erityisesti myös valtioiden päämiehiä turvamiehineen!

Ilkka Forsten

Mihin ne niitä turvamiehiäkään tarvitsee ? Eurooppahan on kuulemme hyvin onnistunut integroimaan kaikki ählystanin ja saharan takamaiden asukkaat..

Tuumailija

Kyllä jokaisella pitäisi olla muutama perusluotettava kurdi turvamiehenä, juuri niitä parrakaita, päätä lyhyempiä ja karvakätisiä teinejä. Näin olisi moraaliposeeraus täydellistä.

Lieväasteinen

Se ehkä onkin suunnitelma. Ei-valkoisista miehistä tehdään systeemin vahtikoirat ja valkoisten orjien vartijat.

Kata

https://www.instagram.com/tv/Cej840dD0Zg/?utm_source=ig_web_copy_link

Tuo pölhölauma on hassunhauska…ja Joella ihan muutama aseistettu turvamies ja panssariauto ja lehtimiehille ym seuralaisille omat panssariautot..ehkä vähän ohuempi panssari silti… 😀

erkkielukka

Kyllä ne todellakin tulevat tarvitsemaan turvamiehiä vieläkin enemmän. Alkaa kansalaisilla niin sanotusti v-käyrä olemaan tapissa.

Ilkka Forsten

En voi sanoa muiden kohdalta mitään, mutta oma käyräni on jo pitkään ollut siinä viittä vaille katastrofi.

juu

Kaikki vaan toimimaan sähköllä, ja sitte kun syystä tai toisesta sähköt ei toimi, niin ei toimi mikään..

Ilkka Forsten

Vihreät ovat lahko jota ei faktojen tunnustaminen häiritse. Vihreä Jumala antaa ohjeet, ja apostolit kiertää toreilla puhumassa pelastus-sanomasta, tarpeen vaatiessa autistisen penskan avittamana. ( Greta Thunberg. ) Kysymys ” Miten te kehtaatte ” on niin tollo jo lähtökohtaisesti, että siihen voi samoilla sanoilla lyödä vastapalloon. ” Miten itse kehtaat. ” Ilmastolässytys on tämän vuosituhannen suurin vedätys. Siinä luodaan ainoastaan utopiaa jostain mitä ei ole, eikä voi tulla, ja siinä on jotain mitä ihminen ei pysty hallitsemaan, koska syyt on ihan muualla kuin autoilussa.

Kata

Ja facessa noiden viherpunahippiäisten erittäin törkeää nimittelyä persuista,oli heistä kuka hyvänsä jutussa ja sitten syyttävät persuja sivistymättömiksi.Juuri kuin Joe,Nänsi,Kamala,AOC ja muut vihervasurit.
Miten tuollaiset porukat voi olla maita hallitsemassa???Mie vaan KYSYN!

Tuumailija

Kääntää katsetta sen 180° niin näkee sen ketkä ovat äänensä antaneet näiden puolueille.
Hieman tarkempaa kaukonäköä tarvitaan että havaitsee sen kuka näitä äänestäviä marionetteja ohjailee medialla yms. vaikuttimella, mutta niistä ei saisi puhua.

ike

No tuollaisena vanhan kansan miehenä sanoisin ettö nuotio toimii aika hyvin. Ei tarvitse ajatella että ei saa lämmintä ateriaa. Kyllä suomalaiset tuon tulen käytön hallitsee vaikka sitä täytyisi vähän opetella.NOGO vihervasemmistolle vaikka tekevät kaikkensa viedäkseen meidät keskiajalle.

Ilkka Forsten

Keskiajalla on kyllä puolensa. Ihmisten moraali huitoa kirveellä oli varsin alhainen jos koettiin että asiat ei mene kuten halutaan.

Kansalaisen verkkokauppa