Kotimaa Talous

Taksivalvonta: Valtaosa kuljettajista laiminlöi yhä ajopäiväkirjan pitämistä

Kuva: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0) / Santeri Viinamäki.

Työsuojeluviranomainen valvoi vuonna 2023 taksialaa useilla valvontaiskuilla eri puolilla Etelä-Suomea. Ajopäiväkirjan pitämisessä ja väkivallan uhan hallinnassa oli puutteita jopa enemmän kuin edellisenä vuonna.

Touko–joulukuun aikana työsuojelutarkastajat tekivät takseihin 128 tarkastusta. Valvontaiskuja tehtiin yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa Helsinki-Vantaan lentokentällä, Helsingissä, Espoossa ja Lahdessa. Työsuojeluvalvonta kohdistuu vain takseihin, joita ajaa työsuhteessa oleva kuljettaja.

Kuljettajista 96 eli yhteensä 75 prosenttia laiminlöi ajopäiväkirjan pitämistä. Monilta ajopäiväkirja puuttui kokonaan. Niistä poliisi kirjoitti sakon paikan päällä. Laiminlyöntejä oli jopa enemmän kuin vuonna 2022, jolloin ajopäiväkirja puuttui 71 prosentilta.

Työsuhteisen kuljettajan on pidettävä ajopäiväkirjaa ja sen on oltava mukana ajon aikana. Työnantajan taas on annettava kuljettajalle ajopäiväkirja ja säilytettävä täytettyjä ajopäiväkirjoja vuoden ajan. Ajopäiväkirjan avulla työnantaja voi huolehtia, että työpäivät pysyvät kohtuullisen pituisina. Kuljettaja taas voi tarkistaa siitä esimerkiksi, että lisät on maksettu oikein.

Väkivallan uhkaa ei hallita riittävästi

Tarkastuksilla valvottiin myös väkivallan uhkaa ja työterveyshuoltoa. Väkivallan uhan hallinnassa oli parannettavaa joka neljännen taksin kohdalla. Edellisenä vuonna puutteita oli hieman vähemmän, joka viidennellä. Taksityössä väkivallan uhka on merkittävä vaaratekijä, jonka hallitsemiseksi työnantajan on laadittava toimivat menettelytavat.

Joka kolmannen kuljettajan kohdalla työterveyshuolto oli järjestämättä, ja työnantajalle annettiin kehotus laittaa asia kuntoon. Mikäli työnantaja ei ryhdy toimiin, työsuojeluviranomainen velvoittaa tätä järjestämään työterveyshuollon sakon uhalla. Työterveyshuollon tarkoituksena on ennaltaehkäistä työperäisiä terveyshaittoja ja -vaaroja.

Laiminlyöntejä enemmän kuin edellisenä vuonna

”Laiminlyöntien määrät olivat jo edellisenä vuonna todella suuria, ja nyt ne ovat vielä huonompia. Valvontaa on edelleen tarpeen jatkaa. Myös työnantajilta on tullut selkeä viesti, että valvontaa toivotaan entistä enemmän”, toteaa työsuojelutarkastaja Juho Loukiala Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Vuonna 2022 taksialaa valvottiin ensimmäisen kerran laajasti taksiuudistuksen jälkeen. Valvontaa jatketaan myös vuonna 2024.

Yhteyshenkilöt:

Tarkastaja Juho Loukiala
0295 016 812, etunimi.sukunimi@avi.fi
Työsuojelun vastuualue, Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Aluehallintovirasto

7 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Peter Kreisler

(Huom. Sarkasmivaroitus) Mutta sitten on ne liiankin tunnolliset, jotka pitävät kahta ajopäiväkirjaa.

John Quiman

Menestyksen salaisuus: kolminkertainen perintä, kaksinkertainen kirjanpito ja yksinkertainen tilintarkastaja.

Ilkka

Tai matokirjoitusella luotuja, jolloin kukaan ei ymmärrä mitä tarkoitetaan.

Toni Lajos

Taxiuudistus, kuten monet muut maassamme toteutetut ” uudistukset ” ovat sutta ja sekundaa, niiden korjaaminen sille tasolle jolla tämäkin asia oli ennen uudistusta ei vaan onnistu. Maamme haluaa seurata tässäkin asiassa länsinaapuria, kuten pommiaaltojen, ammuskelujen, raiskausten, murhien alati tihenevässä sarjassa.
Koulu-uudistus oli yksi aikamme suurimmista tyrimällä tyritty virhe, kuolulaitostamme pitkin maapalloa ihasteltiin ja käytiin paikan päällä katsomassa, sekin saatiin pilattua, vihervasemmiston myötävaikutuksella. Rikkautta maahamme haalineet saivat mitä halusivat, rikostilastot kokivat järkyttävän mullistuksen, murhat, raiskaukset kidnappaukset, huumebisnes jne, kaikki nämä kukoistavat ja jatkavat jyrkkää kasvua, mutta näistä em. asioista puhuminen valtamediassa vaiennetaan, etenkin Yle onnistunut sumuttamaan kansaa vuosikymmeniä, ja sumutus jatkuu…..

Ilkka

”Pizzatulokset ” on lisääntyneet, mutta PISA tulokset heikentyneet.

Marko Kristian

Kun iso osa ei osaa kirjoittaa edes osoitetta navigaattoriin, niin miten osaisi jotain ajopäiväkirjaa kirjoittaa?

Ilkka

Mina ei nut oikkein ummarra, muta miksi pitaa kirjaa jos ajaa autola. Ei Modadishu ollut mitan tarveta kirjoita ?