Eurooppa Koti ja perhe Kotimaa Kulttuuri Politiikka Politiikka Terveys ja hyvinvointi Uutiset

Ruotsi: Valitukset hoikista malleista kasvussa

Kuvituskuva. CC0.

Viime vuosina Ruotsissa, Suomessa ja muualla länsimaissa on ollut esillä kehopositiivisia malleja mediassa sekä mainoksissa. Tavalliset hoikat mallit jäivät syrjemmälle pulskien ja muuten joukosta erottuvien mallien rinnalta.

Viimeisen vuoden aikana hoikat mallit ovat palanneet mainoksiin, ja kehopositiivisuus jäämässä lyhyeksi muoti-ilmiöksi. Hoikkuutta korostavat uusvanhat kehomallit ovat yleistyneet ja ottaneet takaisin mainosten ykköspaikat, mikä on herättänyt kehopositiivisissa ihmisissä ärtymystä.

Ruotsin valtion mainosasiamies Elizabeth Trotzigin mukaan valitukset mainoksissa näkyvistä hoikista malleista ovat vuoden kuluessa lisääntyneet.

”Tämä on hieman huolestuttavaa”, miettii mainosasiamies Trotzig. ”Viimeisen vuoden aikana on ajauduttu takaisin hyvin hoikkiin malleihin mainoksissa”.

Muutaman viime vuoden aikana hoikista malleista on valitettu mainosasiamiehelle 0-3 kertaa vuodessa. Kuluvan vuoden aikana on tehty yhdeksän valitusta, joissa ilmoittaja on pahoittanut mielensä mainoksen hoikan mallin näkemisestä.

Näistä seitsemän ilmoitusta on johtanut mainostajan rankaisemiseen.

Tuomion saaneet mainostajat ovat lähinnä vaatteita ja ehostustuotteita myyviä ja valmistavia yrityksiä.

Elizabeth Trotzig pitää ongelmallisena, että yritykset palkkaavat mainoksiinsa kehopositiivisia malleja, mutta esimerkiksi kuvakulmilla ja varjostuksilla saavat aikaan mainoksia, joissa normaali-tai ylipainoinen malli näyttää hoikalta.

”Ei ole väliä, miltä malli todellisuudessa näyttää”, harmittelee Trotzig. ”Vaan sillä, miltä malli vaikuttaa valokuvassa tai videolla”.

Hänen mukaansa mainosten kuviin voidaan vaikuttaa muun muassa vähentämällä mallin vaatetusta, ja korostamalla uuman kapeutta, ja jopa muokkaamalla kuvia.

Mainosasiamies Elizabeth Trotzig sanoo hoikkuutta hehkuttavan trendin näkyvän myös muualla mediassa, varsinkin sosiaalisessa mediassa.

”Tämä on varmasti maailmanlaajuinen trendi, ja myös kotimaiset mainostajat ovat huomanneet veneen kääntyneen, ja mainokset heijastavat muuttunutta ilmapiiriä”, pohtii Trotzig.

Elizabeth Trotzig on kuitenkin vakuuttunut, että mainostajat tiedostavat ja kantavat vastuunsa kehopositiivisuuden edistämisestä.

Lähde SVT

6 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Ruoste Iskee

Alkaahan tuo näkymään katukuvassa jo enemmissä määriin, lähes joka puolella ”ryhävalaita” vaeltelee tiukoissa trikoissa että maha oikein roikkuu lähes polvissa asti, onhan se tuollaisten aika vaikea kuvitelle mahtuvansa samoihin vermeisiin kun elämää hehkuva upea nainen vaatemainoksissa. Minusta mihenä olisi aika noloa plärätä jotain miesten vaatemainoksia missä joku läski esittelee vaatteita, ite kun olen päinvastaista läskille.

Ilkka Manttari

Pitääkö joka asiasta valittaa. On noita hoikkia ainakin mukavampi katsoa kun ei tässä iässä oikein muutakaan voi.😊. Kai sitä voi ostaa XXXXXL vaatteita ilman mainoksiakin jos on tarpeen.

John Quiman

Ylipäätänsäkin esille pitää tuoda jotain, mikä on hyvä suunta, ei sellaista mikä on huono suunta. Esim. varsin lihavuutta ei pidä nostaa jalustalle. Eikä sukupuolisekoilevia tule nostaa jalustalle myöskään. Ennen jalustalle nostettiin ihanteita, kunkin ajan ymmärryksen mukaan. Nykyään jalustalle nostetaan usein mahdollisimman vähän ihanteellisia ja tehdään niistä ihanteita.

Peter Kreisler

Eli miten nyt Painonvartijat mainostavat, jäävätkö kuvat pois vai koskeeko suvakkien ruikutus ja vaatimukset myös sanallista kuvailua.

Miksu

Nää on hauskoja itkemisiä. Kuin normaalilla tavalla hoikkana oleminen on huomattavasti terveellisempää kuin tämä median hehkuttama ”kehopositiivisuus”. Katsokaapa vaikka huippu-urheilijoita. Toki vähän lajista riippuu ja vaikkapa kuulantyöntäjät on korkeammissa kiloissa kuin vaikka juoksijat, mutta eipä nekään mitään XXXXXXXXXL+ kokoa koskaan ole.

Marko Kristian

Sana ”kehopositiivinen” on tätä uutta vasemmistolaista sanastoa, joka oikeasti vääristelee kaiken.
Ei sitä tarvitse kenenkään mikään luuviulu olla, mutta se että nostetaan jonain kannattavana asiana varsinkin naisilla olla sairaalloisen ylipainoisia, niin ei siinä ole henkilön itsensä kannalta mitään positiivista.
Nuorella iällä jo tulee kaikki mahdolliset sairaudet, liikkumaan ei omin avuin pääse ja elämä päättyy 20-30-vuotta ennenaikojaan. Mutta se on kuulemma positiivista?

Uusimmat uutiset