Eurooppa Maahanmuutto Politiikka

Totuuskomissio: Ruotsi tutkii vähemmistöjen ruotsalaistamista

Meänmaa- McLennonSon

Ruotsin hallitus on perustanut useita totuuskomissioita tutkimaan Tornionjokilaakson meänkielisiin ja saamelaisiin kohdistuneita väärinkäytöksiä. Pohjois-Ruotsin suomalaistaustainen ja saamelainen väestö pyrittiin ruotsalaistamaan vielä 1960-luvulla.

Totuuskomissiolla ei juridisia valtuuksia ja se pyrkii vain saamaan selville vähemmistöjen kokemat vääryydet.

Myös Suomessa hallitus on nimennyt totuuskomission tutkimaan Lapissa harjoitettua saamelaisten suomalaistamispolitiikkaa.

Lähde: SVT teksti-tv, valtioneuvosto

25 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
murre riepunen

Suomi nimennyt totuuskomission, sillä onkin puuhaa. Totuuksien kaivaminen valtamedian ihmeteltäväksi, vaikkapa valtaväestöä kohtaan alati suoritettu sorto ja parjauskampanja, Totuus kaivettava esiin myös ” paremman kulttuurin ” tekosista, lista on melko pitkä…..

Jsn-Man

Eikö kukaan muu huomaa tuossa kartassa jotain erittäin vastenmielistä? Ruotsin oli pakko tunnustaa suomenkielinen vähemmistö kun liittyi EU:hun 1995. Se ei kuitenkaan tunnustanut että P-Ruotsissa puhuttaisiin suomea, vaan keksittiin murrekieli ’meän kieli’. Arvasin että olisi ajan kysymys milloin tämä paska leviäisi rajan yli tänne. Tarkoitan ajatusta että että torniojokilaakson murre ei olisi suomea! Rajan molemmin puolin.
Suomen olisi pitänyt vastavetona tehdä Pohjanmaan ruotsinkielestä oma kielensä.
Ruotsin hallinnon tarkoitus oli vain hajottaa suomenkielisten rintamaa pienempiin osiin.

John Quiman

Meän kielen puhujat halusivat, että heidän kieltään ei nimitettäisi suomeksi, koska he halusivat tavoitella alkuperäisasukkaiden asemaa. Se ei kai onnistunut, tai on prosessi vielä kesken.

Noin muuten, suomen kieli on ollut Ruotsissa kauemmin kuin ruotsin kieli.

Viimeksi muokattu 2 vuotta sitten by John Quiman
John Quiman

Voisivat samalla tutkia millä keinoin ja tavoin hallitukset ja kansanedustajat sekä media ovat huijaneet kansaa täysin tietoisesti. Siinä olisikin tutkittavaa yllin kyllin, koska materiaalia riittää loputtomasti.

Viimeksi muokattu 2 vuotta sitten by John Quiman
abc

Saisivat samalla tutkia suomalaisiin kohdistamaansa rasismia ihan yleisesti
ja Suomesta pitäisi ruotsalainen kolonialismi purkaa.
Suomen osalta on karjalaisia taidettu kohdella todella huonosti, saamelaisten lisäksi.

I'm only assking

Kumpa joku pykäisi totuuskomission tutkimaan suomalaisten kehitysmaalaistamista.

Hh1488

Meinaaks noi et on vaan saamelaiset ja suomalaiset. Tietääkseni suomi koostuu monista heimoista ja saamelaiset on vaan yksi monista heimoista. Miksei sitten tutkita vaikka karjalaisten suomalaistamista, tai muiden heimojen, jokaisella heimolla on ollut omanlainen kulttuuri ja oma kieli jota nykyään murteeksi kutsutaan.

Ilkka Forsten

Alkuperäisiä Suomalaisia olivat Savolaiset ja Hämäläiset. Näistä löytyy maininta vanhoista aikakirjoista, joten puheet saamelaisten maaoikeuksista johonkin Hankoon asti on silkkaa valetta. Montako seitakiveä on löydetty hangosta, ei yhtään. Montako poronluuta on löydetty samalta alueelta, ei yhtään. Montako saamelaiskulttuurin liittyvää korua on löydetty, ei yhtään. Ja silti väitetään että me ” varastimme ” heidän maansa.

Kun meillä ei ole oikeasti mitään natiiviheimoa mokkasiinit jalassa ja sulkapäähine otsalla, on ollut pakko keksiä saamelaiset korvikkeeksi. Eihän se käy laatuun että valkoiset olisivat voineet jossakin vaiheessa olla muita edellä. Somalit rakensivat Helsingin ja Saamelaiset muun infrastruktuurin. Sitten tuli palingeneettinen kansa joka riisti kaiken ja nyt olemme suuressa velassa joka ilmansuuntaan. Höpö höpö höpö. Dosentit kilpailevat nykyään sillä kuka keksii typerimmän idean josta synnytetään narratiivi loputtoman pahoista valkoisista. Tätä sitten aletaan paukuttamaan mediassa aamusta iltaan, ja kukkahattutädit pillahtavat itkuun kykenemättä ajattelemaan omilla aivoillaan. Sinne mahtuu vain se koska alkaa salatut elämät tai kauniit ja rohkeat.

ike

No kun katson olevani jonkinlainen suomalainen. Sukuni on jäljitetty johonkin 1600-luvulle, ilmeisesti meitä ei sitä ennen ollut. Kaikki nämä perintöoikeudet yms. ovat kärpästen surinaa korvissani.(anteeksi Waltari) Onko lapissa elävillä ihmisillä jokin oikeus kulttuuriin joka on osin syntynyt sillä alueella,samoin voisi kysyä intiaaneista. Nämä ovat vain uusi rasismin muoto. Miten joku voi omia ihmiskunnan kehityksen. Minusta kaikki on vapaasti lainattavaa ja otettavaa koska emme kukaan ole eläneet erossa toisistamme.

Viimeksi muokattu 2 vuotta sitten by Galina Manttari
Ilkka Forsten

En ole ihan varma miten haluat kuulla vastauksen, mutta oletetaan että kysyt periaattessa sitä onko jollakin etnisellä ryhmällä oikeus omia kehityskulku niin, että se määrittyy vain yhden ryhmän mukaan ? Lähtökohtaisesti ei, koska kukaan ei pysty varmuudella sanomaan ketkä olivat ensin milläkin alueella, tai muodostivatko he sinne pysyvää asutusta ja sen myötä yhtenäistä kulttuuria.

Ja toisaalta, siltä ajalta mistä on perimätietoa saatavilla, etenkin kirjallisessa muodossa ja kiistatta, voidaan ajatella ryhmäkohtaisen oikeuden olemassaolo todeksi. Mitään yhtä ja yhtenäistä kansakuntaa ei siirtynyt paikasta A paikkaan B, siihen liittyi aina mukaan eri ryhmien edustajia. Jos kuitenkin yksi ryhmä, vaikka useammilta eri tahoilta päätyi elämään yhteisöllisessä ja samat arvot omaavassa populaatiossa, näkisin että tämä riittää olemaan oikeutus väittämälle että maa kuuluu heille.

Tietynlainen ” ryöstöpolitikka ” on aina toiminut valtakuntien kehitysaskeleina. Vahvempi ottaa sen minkä heikompi joutuu pakon edessä luovuttamaan, sillä tyhjiötä ei koskaan synny. Jos Saamelaiset, noin esimerkkinä, saapuivat ensimmäisinä nykyisen etelä suomen alueelle mutta jatkoivat kulkemista pohjoisemmaksi, sen ei ole tarvinut tapahtua muiden pakottamana. Tästä pakottamisesta kun ei ole olemassa mitään todistetta. Kun pitää tämän mielessä, ymmärtää että nykyinen tarve esittää sorrettua vähemmistöä menettää uskottavuutensa. Kantasuomalaisten kohdalla tilanne on toinen, sillä historia tietää kertoa että kaksi suurvaltaa, Ruotsi ja Venäjä hallitsi vuoron perään tätä maata. Siinä vaiheessa kun näin tapahtui, me olimme jo yhtenäinen kansa ja jos halutaan nähdä totuus, niin me olimme se sorrettu ryhmä. Suomalaisten sukujuuret ovat niin idässä kuin lännessäkin, samoin olemme etelän suunnalta pohjoiseen kulkeutunutta ryhmää. Ketä me sitten olemme ? Kuten aiemmin sanoin, olemme historian saatossa yhdeksi kansakunnaksi muodostunut saman arvomaailman omaava valkoinen etnisyys.

On liian tarkoitushakuista ja yhteen päämäärään pyrkivää selittää, että esimerkiksi nykyiset tulijat ovat osa tätä historiallista jatkumoa. He eivät ole sitä, koska heillä on omat kotimaat ja oma kulttuuri. Tietyssä mielessä myöskin saamelaiset ovat omaan kulttuuriperimään sidottuja. Heillä on tunnustettu vähemmistöstatus ja oikeus olla tavoilleen uskollisia. Heitä ei siis sorreta, eikä ole välttämättä koskaan sorrettukaan niin sanotun suomalaisen kantaväestön taholta. Kun saamelaisten perimää selviteltiin eugeniikan keinoin, sitä teki ruotsin kuningas ja tuolloin kaikki olivat hänen alamaisiaan. Suomalaisuus on yhteisöllisyyttä jota saa ja pitää kantaa ylpeänä. Me olemme vähemmistö jos katsotaan paljonko kansamme lukumäärä täyttää maapallon populaatiota. Tästä ei kukaan tunnu olevan huolissaan, mutta pohjoisen napapiirin takana oleva etnisyys otetaan suojeltavaksi, koska he ovat kopioimalla USA:n historiaa omaksuneet ajatuksen alkuperäiskansasta vailla oikeuksia. ” Kittilän tunturiapassit ” ovat mielellään omineet meidän elintavoistamme sen osuuden, joka oikeuttaa ruikuttamaan, mutta he ovat erittäin kehnoja elämään juuri sellaista elämää jota he kertovat puolustavansa. Hankkijan lippalakki päässä ja farkut jalassa omaa kulttuuriaan puolustava Aslak, ei näytä huomaavan ettei hän vakuuta ketään vaikka kuinka nillittäisi ettei neljäntuulen hatua saa pitää kuin he. Miksi hän ei ole oman ryhmänsä vaatteissa, vai onko Levi Strauss alunperin kolttasaamelainen ? Hän oli tietääkseni seemiläistä kauppiaskansaa, eikä tiennyt saamelaisista tuon taivaallista. He saavat olla mitä haluavat, mutta me ilmeisesti emme saisi.

Viimeksi muokattu 2 vuotta sitten by Ilkka Forsten
Tuumailija

Sekin vielä, että mihin kirjallinen evidenssi päättyy alkuperän jäljittämisessä astuu kuvaan geneettisen perimän tutkiminen.
Suomalaisilla kun on ainutlaatuinen geneettinen perimä ns. good mix, jota muilla maailman kansoilla ei ole. Miten se on päässyt syntymään, niin osaa varmasti geenitutkija vastata paremmin.
Ja vaikka asukit ovat olleet harvalukuisia on kyetty pitämään sukulaisetäisyyskin terveenä, suomalaisilla se on ksm:n 65 kun verrataan monisatamiljoonaiseen arabiväestöön jossa sama lukema on 5-10.

Pohjoisen väellä ns. saamelaisilla on perimä hyvin samankaltainen kuin samalla leveysasteella läpi venäjän ja päättyy pohjois-amerikkaan intiaaneihin. Sillä saralla ovat ns. omaa kansaa verenperimän kautta, nomadeja.

John Quiman

Katselkaamme minkä tahansa vähemmistökansan eloa, niin ei ole vaikeaa huomata, että he kaikki ovat omineet euroopalaisperäisten ihmisten kulttuurin tuotteita elämäänsä. Pitäisikö vaikkapa auton käyttö rajoittaa auton kehittäneen kulttuurin jäsenille, eikä muilla ole oikeutta sitä omia? Entä jääkaappi, televisio, kännykkä ym. ym.

Tuumailija

Kulttuuri ei sinänsä luo hyödykkeitä, mutta se antaa mahdollisuuden yksilöille eri tahojen kautta innovoida ja toteuttaa niitä.
Hyödykkeet eivät ole kulttuurillisesti leimallisia esim. auto, jääkaappi tms. mutta niitä ei voi verrata ”vähemmistöjen” tekemiin koruihin, tatuointeihin yms. jotka kantavat pienen kansaosan historiallista perimää mukanaan, joka taasen ei ns. ulkopuolisille merkitse anna mitään muuta kuin esteettistä mielenkiintoa.

Tällä tavoin ei voi rajata sitä että vain tietyt kulttuurit voisivat nauttia hyödykkeistä, koska niillä ei ole kuin materialistista merkitystä ja ne muuttuvat aikain saatossa. Toisin on taas heimolliset (ehkä väärä sana) traditiot jotka tallennetaan ensisisjaisesti suppeaa ryhmää varten heidän historiasta ja mahdollisesti vaikuttavista tapahtumista (voi olla maailmanhistoriallisiakin).

Kulttuuri on muuttuvaa ja sitä muuttaa muu ympäristö, omaksutaan uusia tapoja yms. Silti pohjalla on se perimä jota on kannettu tietoisesti tahi tietämättä aikain alusta saakka, siihen emuloidaan sopivia fraktioita ympäristöstä.

Markkinatalous on ehken suurin kulttuureita muokannut suuntaus ja se on joillekkin vähemmistöille pakollista jotta nämä voivat jatkaa jollakin tasolla oman kulttuurin säilyttämistä.
USA:sa on hyvä esimerkki reservaatit, joissa on pelikasinoita yms. toimintaa joka ei ole kuulunut intiaanikulttuuriin, mutta heidän on ollut muiden optioiden puutteessa omaksua se tulonlähteenä siinä missä minitoteemien valmistus ja myynti.

John Quiman

Teknologia on kulttuuria siinä kuin noitarumpukin. Se ei ole jostain tyhjästä hypännyt itsestäänselvyys, joka tipahtaa kuin manulle illallinen.

Sitä on pitkään ja hartaasti kehitelty monen mutkan kautta. Se on ihan samalla tavalla kulttuurin tuote kuin mikä tahansa vaate tai koru. Sekin on kehittynyt oman kulttuurinsa puitteissa. Se sisältää kaiken sen historian, joka on sen kehittymisen matkalla käyty läpi. Se sisältää myös kulttuurinsa piirteet sillä tavalla, että on kehitetty sellaista teknologiaa, joka on kulttuurin ajatuksille tarpeesta tyypillistä.

Ilkka Forsten

Tatuoinneista puheen ollen ikuisuusväittämähän on että niiden alkuperä sijoituu Polynesiaan. Mutta niitä on tehty myöskin muualla. Viikingeillä oli tatuointeja, ja niitä oli alppien ikijäästä löydetyllä jäämies ” ötzillä ” kehossaan. Se miten ne on tehty, riippuu kulloisestakin paikasta. Polynesiassa käytettiin perinteistä hainhammasta, ja viikingit tökkivät teroitetulla puutikulla omat riimunsa. Väriaineena oli puuhiilestä ja vedestä tehty paksu mössö, joka oli alkuun mustaa mutta haalistuessaan siitä tuli sinertävää. Aivan kuten nykyisetkin tatuoinnit. Värillisiä tatuointeja ei ollut, ne ovat paljon myöhäisemmältä ajalta ja käsittääkseni niiden alkukoti löytyy kauko-idästä kuten Japanista.

Japanissa tatuoinnit ovat yhä paheksunnan kohde, koska niitä tehdään hyvin paljon rikollisille jotka osoittavat täten yhteenkuuluvuutta omalle ryhmälleen. Länsimaissa tatuoinneista on tullut arkipäivää, ja niitä näkee yhtenään. Jotkut vihaa niitä, jotkut pitävät kuvia taiteena. Hyvä ja huolellisesti tehty tatuointi on ainakin omasta mielestäni ihan ok, enkä arvostele ihmisiä sen mukaan. Tiedän ainakin yhden kirkonmiehen jolla on isot tatuoinnit selässä josta ne ei tietenkään näy kirkkokansalle. Aiheet ovat kristinuskoon liitännäisiä ja ikään kuin kantajalleen osoitus oman uskon voimasta.

ike

Ehkä ajattelin tuossa sitä jatkuvaa valitusta että saamelaiskoruja (tai intiaani) tatavaroita eivät saisi tehdä muut kuin saamelaiset. Onhan tuo aika kumma ajatus. Tuolla periaatteilla lentokoneitakaan eivät saisi tehdä muut kuin Wrigt veljesten jälkeläiset vaikka koneiden keksijöillä on aika monia nimiä, australiakin on listalla, myös eurooppa. Siis jos joku saamelainen tekee korun niin kopioikaa vapaasti, ellei sitä ole patentilla tai muulla tavoin suojattu. Siihen kehitys perustuu.Ei se ole mitenkään kulttuurin omimista. Kulttuuri on alati muuttuvaa.

Viimeksi muokattu 2 vuotta sitten by Galina Manttari
Jsn-Man

Saamelaisten esi-vanhemmat eivät puhuneet saamenkieliä. He ovat kielenvaihtajia. Kantasaamen kieli kehittyi Keski-suomen ja Karjalan alueella. Sieltä kielen siirtivät Lappiin ja Skandinaviaan kolonianistit jotka hallitsivat metallien ja keramiikan valmistuksen. Tämä tapahtui vähitellen 500 ekr. – 500 jkr. Välisenä aikana. Ilmaston kylmetessä 500-luvulla väestö siirtyi rannikolle ja vähitellen kieli vaihtui siellä itämerensuomeksi. Alkuperäisten kantasaamea puhuvan väestön jälkeläisiä ovat savolaiset ja karjalaiset.
Käsite ’alkuperäiskansa’ edellyttää YK:n tulkinnan mukaan aina vähemmistö-asemaa. Tästä syystä mm. Tansakalaiset eivät ole alkuperäisasukkaita Tanskassa.
Karjalan kieli taas on poliittisista syistä kehitetty kieli. Yhtä hyvin voisi olla ’eteläpohjanmaan kieli’, mikäli poliittinen tilanne olisi sellaista vaatinut. Nyt hajotetaan suomalaisten yhtenäisyyttä.

Ilkka Forsten

Tulee väistämättä mieleen se YLE:n ohjelma jossa toimittaja kävi pohjoisessa, ja haastatteli sikäläisiä penskoja. Toimittaja kysyi nassikalta, ” mitä teille täällä opetaan, ” ja sai vastauksen, ” Meille opetaan Saamen kieltä.” Toimittaja innostui silminnähden ja pyysi että natiainen sanoo hyvää joulua saameksi. Ja vastaus tuli, HYVÄÄ JOULUA SAAMEKSI.. Arvatkaa repesinkö vähäksi aikaa ihan hillittömään nauruun ?

Kata

Tää oli Rovaniemellä.Oli kyllä hupaisa juttu.Lapsi teki mitä pyydettiin. 😀
https://www.youtube.com/watch?v=KtF0Xh3Xtls

ike

Noita on suomen parlamentti täynnä.

Kata

😀 Hyvä pointti!

Ilkka Forsten

Puorre päive..

Ilkka Forsten

Se on juuri tuo klippi mitä tarkoitin.

jep

Siellä on kyllä yksi hyvinkin iso vähemmistö, joka kaipaisi ruotsalaistamista.

Ilkka Forsten

Minä nimeän komission tutkimaan Emmi Nuorgamin harjoittamaa saamelaistamispolitiikkaa. Tasoissa ollaan, mutta emmi jää silti toiseksi.