Kotimaa Politiikka Talous

Jakeluvelvoitetta tänä vuonna alentava lakiesitys eduskuntaan

Kuva: Nina Metsälä

Valtioneuvosto antoi 25.5.2022 eduskunnalle lakiesityksen, joka lieventäisi uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitetta väliaikaisesti vuodeksi 2022. Esityksen tavoitteena on alentaa liikenteen polttoaineiden hintoja, kerrotaan Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisemassa tiedotteessa.

 

Muutos uusiutuvien polttoaineiden liikennekäytön edistämisestä annettuun lakiin (jakeluvelvoitelaki) lieventäisi jakeluvelvoitetta tänä vuonna 7,5 prosenttiyksiköllä. Vuoden 2022 jakeluvelvoite olisi näin 12 prosenttia.

Lisäksi jakeluvelvoitteen ylittämistä koskevaa sääntelyä lievennettäisiin väliaikaisesti. Ehdotuksen mukaan vuoden 2022 ylitäyttö voitaisiin huomioida kokonaisuudessaan seuraavan kalenterivuoden jakeluvelvoitetta laskettaessa.

Jakeluvelvoitteen alentamisen arvioidaan laskevan dieselin pumppuhintaa noin 12 senttiä litralta. Esityksen arvioidaan myös kasvattavan välillisesti liikenteen polttoaineista saatavia valmisteverotuloja noin 75 miljoonalla eurolla vuodelta 2022.

Varautumisen ministerityöryhmän huhtikuussa linjaama 7,5 prosenttiyksikön alennus vuodeksi 2023 on siirretty säädettäväksi syksyllä annettavaan hallituksen esityksen. Siinä säädetään samalla myös vuosilta 2022 ja 2023 toteuttamatta jääneiden päästövähennysten korvaamisesta seuraavina vuosina. Samalla vuoden 2030 jakeluvelvoite nostetaan 34 prosenttiin.

Nyt eduskunnalle lähetetty lakiesitys liittyy valtion vuoden 2022 toiseen lisätalousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan kesällä 2022.

Jakeluvelvoitelaki velvoittaa liikennepolttoaineen jakelijoita toimittamaan vuosittain kulutukseen erikseen säädetyn vähimmäisosuuden uusiutuvia polttoaineita.

Lisätiedot:

erityisasiantuntija Nicoleta Kaitazis, TEM, p. 029 504 7067 ja nicoleta.kaitazis(at)gov.fi
erityisasiantuntija Harri Haavisto, TEM, p. 029 504 7059 ja harri.haavisto(at)gov.fi

HE eduskunnalle laiksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain 5 §:n muuttamisesta ja 5 b §:n väliaikaisesta muuttamisesta (24.5.2022)

 

Työ- ja elinkeinoministeriö

Tilaa
Ilmoita
guest
13 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Runtiti-pou

Täytyy tietenkin muistaa, että vihreä loikka on poliittinen konsepti ja sillä on hyvin vähän tekemistä järjen kanssa. Tuuivoima- ja sähköautofanaatikoille seuraavan pitäisi olla pakollista luettavaa.
Juha-Pekka Saarela
27. toukokuuta kello 12.43 ·
Hiukan sähköautoista, aurinkopaneeleista sekä tuulimyllyistä:
Akut eivät tuota sähköä. Ne varastoivat sähköä joka on tuotettu muualla. Ensisijaisesti hiilellä, uraanilla, maakaasuvoimaloilla sekä dieselgeneraattoreilla.Sähköauto ei ole päästötön ajoneuvo.Tyypillinen sähköauton akusto painaa n. 400kg. Se sisältää n. 13kg nikkeliä, n. 25kg mangaania, n. 15kg kobolttia, n. 100kg kuparia sekä n. 200kg alumiinia, terästä ja muovia. Sisällä on yli 6000 yksittäistä litiumkennoa.
Jokaisen sähköauton akuston valmistamiseksi on käsiteltävä 13000kg suolaliuosta litiumia varten, 15000kg malmia kobolttia varten, 2500kg malmia nikkeliä varten ja 13000kg malmia kuparia varten. Melkoinen määrä kaivetaan maankuorta yhtä yhtä akustoa varten. (Tuli mieleeni kun muutama vuosi sitten EU:ssa päätettiin kieltää koboltti taiteilijalaatuisista öljyväreistä. Yhtä käänteentekevä ja historiallinen päätös kuin nämä pahvipillit jotka nyt pakataan muoviin)
Aurinkopaneelien suurin ongelma on kemikaalit joita tarvitaan silikaatin prosessoimiseen paneeleissa käytettäviksi piiksi. Riittävän puhtaan piin valmistaminen edellyttää käsittelyä kloorivetyhapolla, typpihapolla, fluorivedyllä, triklorietaanilla ja asetonilla. Lisäksi tarvitaan galliumia, arsedinia, kupari-indium-gallium-diselenidia ja kadniumtelluridia jotka ovat myös erittäin myrkyllisiä. Piipöly on vaarallista työntekijöille eikä paneeleita voi kierrättää.
Tuulimyllyt ovat piilotettujen kustannusten sekä ympäristötuhojen ykkönen. Suurissa myllyissä on tuhansia tonneja lasikuitua ja vaikeasti erotettavia harvinaisten maametallien neodyymiä, praseodyyniä ja dusprosiumia. Myllyn siipi kestää n. 15-20 vuotta eikä niitä voi kierrättää.
Näille teknologioille voi olla sijaa, mutta on katsottava nollapäästöjen myytin ulkopuolelle.”Going Green” saattaa kuulostaa ihanteelle, mutta kun katsoo piilotettuja kustannuksia avoimin mielin, huomaa, että se on varmasti tuhoisampi ympäristölle kuin miltä näyttää.Entinen käyttökelpoinen tekniikka kuten dieselautot halutaan poistaa ennen aikojaan. Tämä tulee kalliiksi. Suuret korporaatiot, jotka ovat tähän tienneet varautua hyötyvät.Sähköauton ostajalle voi olla yllätys, että auton arvo nollautuu n. 6-10 vuodessa kun auton akusto pitäisi vaihtaa. Se maksaa uuden auton verran.
https://www.facebook.com/groups/475228786867262

ike

Hallitus siis toteuttaa politiikkaa joka on suomen kanszlle vahingollista. Nyt meille sis sanotaan että esim bensiininin hinnan lasku ei olisi mahhdollista. Katsotaan nyt esimerkiksi rahaa jotka olette lähettäneet eurooppaan. Miten tuollainen tyttö (pääministeri) voi ajatella edes mitää tuollaista mitä hän tekee.

Ilkka Forsten

Kysymys kuluu myöskin niin, miten KAIKKI muut EU maat ovat voineet alentaa polttonesteiden verotusta, vaikka he ovat täsmälleen yhtä riippuvaisia tuonnista kuin suomikin ?

ike

Hän ei koko poliittien uransa aikana ole maksanut mistään. Olisiko aika laittaa hänet maksamaan, no tuohon ei ainkaan SDP suostu. No en voi jatkaa koska sitä ei ole suomen nimisellä valtiolla ole oikeus lopettaa ennen vaalej. No ….?.

Kata

Mutta instassaan(hitsi vahingossa eilen näin…)hän kehräsi kuinka ihanaa on olla perheen kanssa ja lällyläällää…ja hirveä määrä samaa tykkääjäkantaa kuin Joella… 😀

Toki myös omat siellä ihan lääköllään että oivoi kuinka somaa ja ihqua.Ei hitto ei voi ymmärtää.

Tuumailija

On se nyt hyvä olla kitupalkalla ostetussa 800.000€ yksiössä perheen kanssa tiiviisti. ;D

Kata

Sepäse! 😀

murre riepunen

Tässä on tapahtumassa suuri virhe, että kantaväkeen kuuluvien asioita pyritään hoitamaan meidän eduksi, ehei, nämä paperit revitään ja poltetaan jo eduskuntatalon porstuassa ja nauretaan rehvakkaasti, mutta..mutta käsittelyyn tulee v. 2025 ( jos silloinkaan ) murjaisee harakka, vai kuka se oli?

Ilkka Forsten

Sattuuko kukaan muistamaan että tämän piti jo tapahtua ? Nyt se onkin vasta käsittelyvaiheeseen menossa ja tuntien tämän maan poliitikot, sitä veivataan vuoden loppuun asti, jolloin litrahinnnat ovat 3 euroa, ja sitten ilmoitetaan että ensivuonna kenties voimme miettiä uudelleen jakeluvelvoitteen helpottamista. Näin toimii kommunistinen suomi jota ohjaillaan vihreiden puoluetoimistosta.

Tuumailija

Todellinen vaikutus on miinusmerkkinen, ei ne polttoaineet tule halpenemaan yhtään saati että kevennettäisiin käyttövoimaveroa.
Sokerivero olisi hyvä ottaa uudelleen käyttöön.

Ilkka Forsten

Ehdottomasti, ja Jyrki Kataisen malli. Hänen aikanaan sokerivero tuli ja se koski myöskin vichyvettä…

Kata

😀

ike

No no. Kai sitten. En tosin tiedä miksi. Suomessa on aina se ongelma että kun nostetaan veroja aletaa keskustella kuinka paljon, kun täytyisi keskustella, miksi.

Kansalaisen verkkokauppa