Kotimaa Politiikka Uutiset

Kansanedustaja Junnila: Populistista renkaanpotkintaa

Kuva: Wilhelm Junnila, Twitter

Hallitus vastasi tänään perussuomalaisten välikysymykseen energia- ja polttoainehinnoista. Perussuomalaisten kansanedustaja Vilhelm Junnila perehtyi hallituksen hehkuttamaan työkalupakettiin kriisin helpottamiseksi ja totesi sen populistiseksi renkaanpotkinnaksi.

Hallitus nosti työmatkavähennyksen maksimimäärää, joka koskettaa harvalukuista joukkoa. Viime vuonna noin 26 000 autoilijaa saavutti ylärajan. Lisäksi muutos tulee voimaan vasta 1.7. eli akuuttiin kriisiin tällä ei ole minkäänlaista vaikutusta. Ketä se lohduttaa, että ensi heinäkuussa voi vähentää verotuksessa, kun töihin pitäisi päästä ensi viikolla, Junnila ihmettelee.

Kolme keskeistä ongelmaa

Junnilan mukaan hallitus jätti tietoisesti keskeisimmät ongelmakohdat korjaamatta. Esitys työmatkavähennyksen väliaikaisesta korottamisesta vaikuttaakin lähinnä populistiselta renkaanpotkinnalta.

Kolme keskeisintä ongelmaa jää voimaan. Ensimmäiseksi, omavastuuosuutta ei muutettu, joka olisi hyödyntänyt kaikkein vähätuloisimpia työssäkävijöitä.
Toiseksi, suurin osa työssäkäyvistä ei voi vähentää todellisia kulujaan vaan vastaavan hinnan kuin joukkoliikenteen käyttämisestä. Tämä siitä riippumatta onko joukkoliikennettä edes mahdollista käyttää työssäkäyntiin.

Kolmas ongelma koskettaa kaikkia muita kuin työssäkäyviä, sillä hallituksen esitys ei millään lailla auta työvoiman ulkopuolella olevia, kuten eläkeläisiä ja haja-asutusalueiden vähäosaisia, Junnila muistuttaa.

Dieselistäkin erimielisyyttä

Perussuomalaiset on pitkään esittänyt ammattidieselin käyttöönottoa, joten hallituksen ilmoitus sen toteuttamisesta on otettu hyvin vastaan. Junnilan mukaan ammattidiesel on tervetullut, mutta sen toimeenpanossa piilee riski, koska hallitus ei ole päässyt yhteisymmärrykseen toteuttamistavasta.

Hallituksen tiedotustilaisuudessa mainittiin, että samassa yhteydessä dieselin verotuki voitaisiin poistaa. Tämä olisi vallan karmaiseva ratkaisu, joka nostaisi kaikkien muiden tienkäyttäjien polttoainekustannuksia. Aion valtiovarainvaliokunnan verojaostossa ajaa toimintamallia verotuen säilyttämiseksi. Mikä tuki se edes on, kun ensin otetaan ja sitten annetaan vähän takaisin, Junnila kysyy.

Perussuomalaiset on ehdottanut polttoaineveron laskua ja dieselin käyttövoimaveron poistamista akuutin kriisin helpottamiseksi. Ministeri Mika Lintilä (kesk.) antoi hallituksen vastauksen välikysymykseen.

5 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
I'm only assking

Hiukan rupeavat tökkimään nämä yläviistosta älypuhelimella räpsäistyt selfiet, joissa naama näyttää siltä kuin olisi joutunut väkijoukon ikkunaa vasten litistämäksi.

Pertsa

On sulla pienet huolet.Polttoaineiden hinnankorotukset vaikuttavat meihin kaikkiin.Vaikket ajaisi metriäkään autolla niin sinun ruokasi sinne kauppaan kuskataan autolla.Maanviljelijät,jotka tuottavat sinulle tuotteet,käyttävät polttoaineita saadakseen sinulle jotakin pöytään.Ne jotka tuottavat jotakin sinulle tärkeätä voivat joutua irtisanoutumaan työstään,koska heillä ei ole enää varaa käydä työssä.

I'm only assking

En sanonut, että kyseessä olisi ainoa huoleni tai että olisin eri mieltä Junnilan kanssa. Älä leimaa ihmisiä yhden kommentin perusteella. Kannatan kyllä bensa- ja dieselveron poistoa. Tosin epäilen Ukrainan tilanteen ja sen jälkiseurauksien takia, että helpotus jää lyhytaikaiseksi. Suomeen tuodaan kuitenkin paljon öljyä ja kaasua Venäjältä. Bensa- ja dieselveron lasku tai poisto ei korjaa hintojen nousun syytä.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by I'm only assking
Fixit!

Todellinen huoli on nyt, aikooko hallitus ja eduskunta diktatoorisesti, ilman kansanäänestystä liittää meidät natoonkin. Se olisi demokratian haaksirikko, mutta mitään ei pidä enää ihmetellä, kun seuraa ilmastohömppää, uutishömppää, politiikkahömppää ja kaikenkattavaa hömppien isoäitiä, ylehömppää.

I'm only assking

Tuo on juurikin yksi suurimmista huolista, siihen monet merkit viittaavat. Pelkään pahoin, ettei nato huoli Suomea, koska Venäjä on merkinnyt sen etupiiriinsä. Suomen puolustaminen tietäisi sotaa. Toinen huoli on Suomen henkinen kahtiajako. Kolmas se, että EU:n jäsenyys jäsenmaksuineen, paketteineen ja pakotteineen sekä pakolaisineen on tuhonnut maamme talouden ja puolustusvalmiuden.

En toki ylenkatso niitä, joiden päähuoli on bensiinin hinta. Kuulun myös itse pienituloisiin duunareihin, jolla on julkisen liikenteen alasajon vuoksi auton hankinta edessä. Venäjän pakotteet poistaisivat tuontienergiasta paikoin 2/3 niin paljonko veron poisto laskisi suhteessa hinnan nousuun. Pakotteiden jälkeen 3.50 e/ l, veron poiston jälkeen 3 e/l. Toisaalta nämä peeheelliset työssäkäyvät ovat loistaneet tähän asti poissaolollaan mielenosoituksista, joten ei minulla ole varaakaan arvostella kenenkään heräämistä. Ilolla katson kaikkia joukkoomme pieneen liittyviä.

Kansalaisen verkkokauppa