Eurooppa Politiikka Talous

Euroalueen inflaatio nousi uuteen ennätykselliseen 8,1 prosenttiin

Kuva: Pixabay.

Energian hinnat kiihdyttävät edelleen inflaatiota, mikä lisää paineita Euroopan keskuspankille.

 

Euroalueen inflaatio nousi toukokuussa uuteen ennätyskorkeaan 8,1 prosenttiin huhtikuun 7,4 prosentista, mikä pahensi entisestään elinkustannuskriisiä koko mantereella, Eurostatin alustavat tiedot osoittivat tiistaina.

Inflaatio ylitti jälleen kerran 7,7 prosentin mediaaniennusteen, ja se käynnistää uusia vaatimuksia Euroopan keskuspankille, jotta se toimisi aggressiivisemmin hintapaineiden hillitsemiseksi. Inflaatio on nyt yli nelinkertainen EKP:n 2 prosentin tavoitteeseen nähden.

Inflaatio kiihtyi ennen kaikkea energian hintojen jyrkän nousun vuoksi, joka kipusi 39,2 prosenttiin huhtikuun 37,5 prosentista. Lisäksi elintarvikkeiden, alkoholin ja tupakan hinnat nousivat 7,5 prosenttia, kun ne huhtikuussa olivat nousseet 6,3 prosenttia. Nämä osatekijät ovat nousseet entisestään Venäjän Ukrainaa vastaan käymän sodan vuoksi.

EKP on toistaiseksi viestittänyt, että se aloittaisi koronnostot vasta heinäkuussa asteittaisilla koronnostoilla. ”Kun otetaan huomioon talousnäkymien epävarmuus, koronnoston on tapahduttava asteittain”, EKP:n neuvoston italialainen jäsen Ignazio Visco sanoi tiistaiaamuna.

Maanantaina EKP:n pääekonomisti Philip Lane torjui vaatimukset mistään suuremmista kuin 25 peruspisteen koronnostoista. Keskuspankki on ilmoittanut, että sen heinä- ja syyskuussa pidettävissä poliittisissa kokouksissa tehdään ensimmäinen kiristysliike yli vuosikymmeneen.

”Normalisointi keskittyy luonnollisesti 25 peruspisteen yksiköihin”, Lane sanoi ja lisäsi, että aggressiivisemmat toimet edellyttäisivät huomattavampaa muutosta keskuspankin keskipitkän aikavälin inflaatioennusteissa. ”Tämänhetkinen tilannearviomme, jossa keskipitkän aikavälin inflaationäkymät ovat mielestämme linjassa 2 prosentin tavoitteemme kanssa, edellyttää asteittaista lähestymistapaa normalisointiin.”

Luottamus siihen, että korkea inflaatio jää väliaikaiseksi häiriöksi ja palaa 2 prosenttiin keskipitkällä aikavälillä ulkoisten hintashokkien hälvettyä, alkaa kuitenkin saada säröjä.

Ydininflaatio, jossa ei oteta huomioon elintarvikkeiden, energian, alkoholin ja tupakan kaltaisia epävakaita osatekijöitä, vahvistui huomattavasti ja oli toukokuussa 3,8 prosenttia huhtikuun 3,5 prosentista, tiistain tiedot osoittivat. Ydininflaatiota seurataan tarkkaan keskeisenä kotimaisten hintapaineiden indikaattorina ja merkkinä siitä, että ulkoiset hintasokit ovat vakiintumassa.

Paine voi kasvaa entisestään, kun työntekijät alkavat vaatia korkeampia palkkoja selviytyäkseen paremmin hintojen noususta. EKP on toistaiseksi väittänyt, että ”vaimea” palkkakehitys ei viittaa juurikaan hinta-palkkakierteen riskiin, jossa palkat nousevat huomattavasti korkeiden hintojen seurauksena ja johtavat sitten vielä korkeampaan inflaatioon.

Palkkaan kohdistuvat paineet

EKP:n haasteena on nyt se, että palkat alkavat liikkua.

EKP:n neuvoteltu palkkaindikaattori nousi odotettua enemmän ensimmäisellä neljänneksellä, ja vuotuinen nousu hyppäsi ennätykselliset 1,2 prosenttiyksikköä 2,8 prosenttiin vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä, kun se vuoden 2021 neljännellä neljänneksellä oli 1,6 prosenttia.

ING:n ekonomisti Bert Colijn sanoi tiistain julkaisun jälkeen, että euroalue on vielä ”kaukana palkka-hintakierteestä”. Hän kuitenkin huomautti, että Lane oli sanonut, että 3 prosentin palkkakehitys on sopusoinnussa 2 prosentin inflaatiotavoitteen saavuttamisen kanssa keskipitkällä aikavälillä. Hän varoitti, että EKP voi huolestua enemmän, jos se nousee nopeammin.

”Laajapohjainen inflaation nousu – pohjainflaatio on nyt 3,8 prosenttia – lisää paineita Euroopan keskuspankille toimia nopeasti”, hän sanoi.

Euroopan komission suhdannekatsauksesta ilmenevät vahvat työllisyysodotukset viittaavat siihen, että työntekijät saattavat vaatia entistä kovempia palkankorotuksia tulevina kuukausina. Jotkin keskeiset neuvottelukierrokset, erityisesti Saksassa, ovat edessä vasta syksyllä.

Yhdessä tämä tarkoittaa, että EKP voi vielä harkita 50 peruspisteen siirtoja eteenpäin.

”EKP ei tee koronnostoa ensi viikolla, mutta paine kasvaa edelleen 50 peruspisteen siirtoa varten heinäkuussa”, Pictet’n ekonomisti Frederik Ducrozet sanoi.

 

Lähde: Politico

18 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Lieväasteinen

Suomi on nyt rikkain Baltian maa, mutta toisin kuin Baltian maat Suomi elää velkarahalla.

https://www.verkkouutiset.fi/a/onko-suomi-enaa-pohjoismaa-maata-kuvaillaan-nyt-baltian-rikkaimmaksi/#5c99bc87

juha II

Euroopan ”vahva” talous romahtaa, koska koko läntinen vastaava on loppunsa edellä vain siksi, että rahan painaminen ja syytäminen johtaa hyperinflaatioon kuten Saksassa Weimarin Tasavallassa ja Zimbabwessa diktaattori presidentti Robert Mugaben (1923-2019) pitkän valtakauden kuluessa. Mainittakoot nyt vielä, että maan katastrofaalista taloudellista tilaa hän pyrki ”lievittämään” kylvämällä estoitta rasistista vihaa valkoista vähemmistöä kohtaan.

ville vallaton

Mugaben tavoin vihervasemmisto kylvää Euroopassa estoitta vihaa omaa valkoista enemmistöä kohtaan! Suomessa ei tarvitse kuin katsoa Tutti Tippurisen kasvoja kun hän kutrit heiluen osoittaa vihaansa kantasuomalaisia kohtaan!

Ilkka Forsten

Miten tupakan ja alkoholin hinta on voinut nousta Ukrainan sodan takia ? Ei meillä juoda pelkkää venäläistä vodkaa eikä polteta mahorkkaa..

Kata

No votkasta en tiiä mutta tulleeko kahaviki Ukrainasta?On nääs pikkuusen noussu,kohta 10e pakka.

Ilkka Forsten

Niin nousi ja 98 E bensiinin litrahinta on kotikaupungissani 2.599 €. Ei olekaan noussut kuukaudessa kuin vaatimattomat 40 senttiä litralta. Ja vihreät selittää ettei voi tinkiä polttoaineverosta, kun pitkällä tähtäimellä tämä meidän muille näyttämä malli johtaa nopeasti uusiutuvan energian käyttöön, kuten sähkön.. Niin, ja kukahan olettaa että sähkön hinta on laskusuunnassa, ja etteikö ituhipit revi siitäkin sen reilut 1.5 miljardia gepardihattujen elättämiseen, joka on täysin turhaa rahan tuhlausta, koska ilmasto ei pelastu sillä että joku verotetaan rutiköyhäksi, ja samalla luodaan jatkuvasti kasvava väestöräjähdys kehitysmaihin.

Nyt itupellet julistaa ilosanomana että ammattidieselin litrahintaan on tulossa kenties jo kesän lopulla 12 sentin alennus, joka siis vaikuttaa 20 000 autoilijan arkeen,mutta kun meillä on autoilijoita ” hiukan ” enemmän ja heidän polttoainekuluihinsa ei tule mitään alennusta. Ammatikäyttöön tulevan dieselin hinnan – alennus syntyy nähkääs siitä että muilta otetaan sen verran enemmän. Tämä ylevä ja kunnianhimoinen viherkommunismi saisi alkaa loppumaan, sillä ainakin minulla alkaa olemaan mittarit punaisella sen ärsytyskynnyksen kanssa.

Vihreät ja nykyinen hallitus on julistanut ettei polttoainekustannuksissa saa olla eriarvoisuutta, mutta jotenkin minusta alkaa näyttämään siltä että eriarvoisuudesta on tullutkin itseisarvo. Jos se pikkumökin autoa tarvitseva eläkeläispariskunta joutuu jatkossa miettimään haetaanko litra maitoa kaupasta, vai pitääkö olla ilman että saadaan verenpainelääkkeet ostettua, niin en millään osaa nähdä siinä muuta kuin eriarvoistamista. Geelipäinen aavikon sankari menee KELA:n ovesta sisään ja vaatii lisää harrasterahaa, ja jum*****ta se löytyy heti, mutta kantaväestölle ei saa jäädä mitään käteen. Jos omistat jotain, myy se, mutta kun olet hottentotti jolle annetaan kaikki ilmaiseksi, ei kukaan vaadi edes tekemään töitä… Jonakin päivänä tässä maassa alkaa tapahtumaan sellaista mitä ei kukaan vielä usko todeksi. Alkaa tietyn perimän omaavien katoaminen, koska suotamaita on riittävästi eikä niitä kukaan naaraa. Olen vapaaehtoisesti mukana upotushommissa, jos palvelustani tarvitaan.

ville vallaton

Asiaa kirjoitat sillä bensan hinta omaan jenkkiini nousi myös yli 2,51/l ja tämä on todella kohtuutonta. Koko inflaatio on jo sillä tasolla, että kipapäinen Lagarde näyttää saaneen jo lievän aivoinfarktin kun on huomannut EU:n uivan todella syvällä. Ukrainan tilanteella ei ole mitään syy-yhteyttä tähän Hourulan-väen talkoisiin tuhota Eurooppa ja Suomi erityisesti!

Jukka

Mennään päin seinää, niin että rytisee ja kunnolla!

Ihmettelijä

Aivan niin, mutta vähän aikaa sitten esitettiin ulkolinja, jonka mukaan Briteissä Brexit on aiheuttanut hintojennousun. Seuraavana päivänä oli keskustelu, joka käsitteli Suomen hintojennousua, vaikka ei ole edes Fixit. Hinnat siis nousivat, on tai ei EUssa. EUssa eivät hinnat olleet yhtään matalampia.

Ilkka Forsten

Jenkkiauton litramitoilla minäkin pelaan. Toisaalta en lopeta ajamista, sillä se olisi Emma Karille erävoitto, ja lisäisi kuvitelmaa siitä että hän voi hallita tekemisiäni. Minulla on aina talven aikana säästetty bensabudjetti jolla pelaan kesä-ajan. Raha ei siis lopu, mutta vit***aa periaatteessa maksaa noiden ituhörhöjen maailmanpelastustalkoot, kun siinä ei kuitenkaan mikään pelastu. Ukrainan sodalla oikeutetaan nyt kaikki ahneus mitä kauppiaat voi harrastaa. Yksikään putiikki ei toimi niin kädestä suuhun periaatteella, etteikö myöskin heillä olisi varaa osallistua talkoisiin katetta pienentämällä. Marinin höpinät sota-ajan hinnoista on pas***aa, sillä ME EMME OLE SODASSA, ja miksi ministerien palkkoihin ei laiteta kattoa jos maa on huonossa jamassa ? Eikö olisi kohtuullista jäädyttää myöskin siltä sektorilta ostovoima minimiin, vai estääkö tasa-arvo senkin ?

Periaate on kuitenkin aina sama. Katsotaan edellisvuoden katetta, verrataan sitä nykyisen vuoden katearvioon, ja jos näyttää että tulos on vähänkin oletusarvosta laskenut, alkaa huuto kannattamattomuudesta. Todellisuudessa ei ole kyse kannattamattomuudesta vaan siitä ettei oletuksellinen voitto olekaan suurempi kuin edellisvuonna. Edelliseen verrattu tasasummakin on siis voittoa, jos totuudessa pysytään, mutta oletuksellisilla arvoilla pelaamisen tarkoitus ei olekaan faktoissa pysyminen, vaan halu saada aina enemmän kuin edellisvuonna.

Rautalangasta väännettynä sama. Jällenmyyjä ostaa tuottajalta tomaatin hintaan 0.5 senttiä. Hän myy sen eteenpäin 1.0 euron hinnalla, jolloin voittoa on ruhtinallisesti. Hän ( jälleenmyyjä ) vähentää voitosta verot, ja muut kulut, jolloin oikea summa on vaikkapa 80 senttiä / tomaatti. Tätä pidetäänkin sitten vähimmäisvoittona seuraavalle vuodelle tultaessa, ja jos jouduttaisiin tyytymään 75 sentin kappalehintaan, se on heidän mielestään täysin kannattamatonta koska mielessä pyöri ajatus edellisvuoden katteesta johon olisi saatava lisäystä. Se loputon kitinä siitä ettei kauppa elätä on tuubaa. Se elättää hyvin vaikka hiukan tinkisi omasta osuudestaan. Mutta pas***avaltiossa joka on kerran päässyt niskan päälle ja sanelemaan poliittisten sidosryhmien kautta asiat, ei mikään voi koskaan olla halvempaa.

Bensiinin litrahinta tulee olemaan vielä ennen syksyä jossain 3 euron paikkeilla, ja sillä että sinä ja minä maksamme tuon järjettömän summan, annetaan muutamille hyvitystä ” reilun pelihengen ” nimissä. Kuljetusyritykset ottaa tuon alennuksen vastaan hymy korvissa, ja rutisee siitä huolimatta että huonosti menee, on tässä pakko nostaa rahtien hintoja, jolloin se vähittäiskauppias taas saa syyn nostaa rieskan hintaa vedoten oman yrityksensä kannattamattomuuteen. Suomi ajetaan tavallisten ihmisten kannalta konkurssiin, sillä omaisuuden uusjako on taas meneillään, sota ukrainassa ei sitä aiheuta vaan ahneus.

Hema

AINOA syy mm.bensanhinnan nousuun, on hallituksessamme. Ainoa. Varmasti on euroopan utopistiliiton perimmäinen Suoli nyt taloudellisesti ärtynyt kun itse vaihtoivat itärajan yli tulevan polttoaineen kalliimmaksi, mutta yli euroa kalliinpaa se ei ole. Kuka suomalaisista on sitä mieltä, että Neste, Shell, tai Marlboro on saanut verotusoikeuden suomalaisten tuloihin? Ei; Suomea verottaa lähinnä suomalaiset iilimadot, ja heidän ulkomaiset iilimatokaverinsa. Käsi pystyyn, ketkä ovat sitä mieltä että suomen hallitus on – kahden edellisen vuoden aikana – ESIMERKILLISILLÄ toimillaan ansainnut kaapia lisää kansalaisten tuottamaa arvoa, europelimerkkien muodossa?
Kaikesta aina valehteleva VALEmedia syyttää venäjää hinnannousuista. Poliitikkomme syyttävät venäjää, koska media syyttää venäjää – ja poliitikkomme ovat hyvin, hyvin, yksinkertaisia. Meitä kasalaisia he toki pitävät vielä tyhmenpinä. Sanna kommentoi pian iltasadulle ministeriauton takaosan ikkunasta, ettei ymmärrä mitä niin kamalaa on hinnannousuissa, kun eihän hän edes aja autoilla.
Kun yhtälössä on tuottaja ja kuluttaja, ja sitten vielä välistävetäjä; Mikä teistä olisi oikea kohde leikata yhtälöstä pois? Mitä ei välttämättä tarvita? Mitään kansalle hyödyllisiä päätöksiä ei ole onnistuttu tuottamaan pian 20:n vuoteen. Mafiaa voi sentään lähestyä, ja pyytää ”suojelurahoille” vastinetta. Toki millä menestyksellä; En tiedä.

Jukka

Minulla oli auto poissa ajosta puoli vuotta. Otin eilen käyttöön ja sen huomaa. Rupes lompsassa käymään pyörre! Hirvittää mennä tankille! Bensahinta ei laske. Siitä pitää huolen vihervassarihallitus. Rahaa kilisee valtion kassaan. Silti olemme persaukisia. Tekarit kolisee suussa, kun ajaa kolosia teitä. Näin se autoilu vähenee.

Ilkka Forsten

Minullakin oli auto ” telakalla ” reilut seitsemän kuukautta aikavälillä 15.9- 2021 – 10.5 – 2022. Kun aloitin taas ajot, maksoi 98 E jotain parin euroon luokkaa, ehkä hilkun yli, ja nyt sitten mennään jo 2.5 euron lukemissa. Kun lorottaa tankin täyteen, ( 92 litraa ) niin siitä voi laskea paljonko kevennystä tulee nykyhinnoilla budjettiin. Ajomatka riippuu toki kaasuläpän asennosta, mutta kevyelläkin pintavedolla mennään aina 17 – 18 litran lukemiin / 100 km. 750 cfm nelikurkkuinen mehumaija ja alla 460 kuutiotuumainen mylly, on yhdistelmä joka ei pihtaile mitään. Jos raastaa takarenkaita, siinä raastaa samalla rahapussiaan. Maksan kahdesta autosta täyskaskot, ja käyttövoimaverot, eli autot on läpi vuoden kuluerä, ja osittain myöskin pakollinen sellainen, En ala pakkas-aamuna sotkemaan pyörällä töihin ja takaisin, siinä voi alkaa peräaukko vit***lemaan.

Sanovat että autokuume helpottaa kun hieroo tyhjää rahapussia ohimoon. Ei ole vielä tultu siihen tyhjyyden vaiheeseen, mutta jos litrahinnat nostetaan siihen kolmen euron kohdalle, väittäen että nyt vasta alkoi ilmasto pelastumaan, ja lisää on hintaa nostettava ettei limppu maksaisi liikaa kaupan hyllyssä kuljetuskustannusten takia, niin pitää miettiä budjetointi uudelleen. Sähköhimmeliä EN osta, puhukoon mitä tahansa. Ajan normaalit ajot vuoden 2020 uutena ostetulla Toyota Camryllä joka on hybridi. Olen siis tehnyt osani ilmastotalkoista, ja jos yhä sanotaan että se ei riitä, niin hottentottien lukumäärää on vähennettävä.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Ilkka Forsten
Kata

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c6babe-e6f3-4dd5-a9d2-bf903ff48b0e

Mutta muista tämä..heti on yksi huoli poissa kertoo köyhyystutkija… 😀 Voi sirselinsurseli…

Ilkka Forsten

Ohisalo puhuu kuin olisi varma siitä että istuu seuraavassakin hallituksessa, ja jos istuu niin sinne ei ole enää menty rehellisin keinoin. Olen aiemminkin kiinnittänyt huomiota vihreiden ulostuloihin koskien seuraavaa hallitusta. He nimittäin julistivat Emma Karin suulla, että on jo ” sovittu ” selkeästi millä ilmastotavoitteilla edetään lähivuosina, ja että tulevat hallitukset ovat sitoutuneet noudatamaan heidän näkemyksiään. Miten niin on ” sitoutunut ” jos saan kysyä. Mikäli vihreät istuu oppositiossa kuten toivon, on hallituksella oikeus tehdä ihan omat päätöksensä kysymättä vihreiltä siihen lupaa. Ei per***le tule mitään jos siitä riippumatta kuka piippuhyllyllä valehtee mennään siihen että lattiatason ituhipit määrää päätöksistä.

Jukka

Suomalaiset eivät kestä vihreitä tulevassa hallituksessa. Eikä enää koskaan!

Jukka

Ilmasto ei pelastu, vaikka koko Suomi pantaisiin kiinni. Yksi Venäjän suuri terästehas tuottaa hiilidioksidia saman määrän kuin koko Suomi. Aivan sama mitä Suomi tekee. Vihreät syyttää suomalaisia, kun ovat niin kovia kuluttamaan ja sotkemaan ilmaa, mutta miksi ne sitten haluavat tänne tulijoita, jotka ovat niin vähänsotkevia kotimaissaan. Täällähän ne äkkiä omaksuvat suomalaisten niin huonot tavat!

Ilkka Forsten

Kiinassa on kansaa noin 1.1 miljardia. He tohottavat nyt kovalla vauhdilla itsestään suurta teollisuusmahtia, joka mahdollistetaan sillä ettei välitetä mitään ” ilmastotalkoista ”. On luvanneet olla hiilineutraaleita JO 2085, joten hätäkös tässä. Siitä huolimatta meidän umpihullut viherkommunistit on kaatamassa taloutta ennätystahtia, ja vain siksi että meistä muka otetaan mallia jos olemme edelläkävijöitä. Edelläkävijöitä mille, jos saan kysyä ? Konkurssiin ajettu maa on tuskin kenellekään toiselle valtiolle hyvä esimerkki. Nyt vääristeltiin jo sekin gallup missä pyydettiin vastausta nykyisin sähköauton omistavalta, onko tarkoitus ostaa seuraavakin auto täys-sähköisenä. Vielä kuukausi sitten uutisointiin kuinka pieni osa olisi enää valmis ostamaan sähköautoa, ja nyt kuin taikasauvalla huitaistuna, miltei kaikki on uuden hankinnan puolella. Tätä kuvaillaan ” ällistyttäväksi ” tiedoksi, jota se onkin, koska tuuba pukkaa taas oikein urakalla.

Niin mittavaa pas***aa kuin esimerkiksi Tesla edustaa jopa sieltä kalliimmasta päästä, ei pitäisi hyväksyä lainkaan tarjolle. Alkupään autoista joita suomeenkin tuotiin, hilseili maalit jo takuu-aikana, tästä ei kuitenkaan puhuttu mitään julkisuudessa. Sitten ilmeni että katon sisäpintaan kondensoituu vettä, joka mädättää kattoverhoilut ja synnyttää hometta. Akkuvikoja on ollut, samoin muita ongelmia, joten mitä ihmiset ovat saavinaan sillä rahalla mikä teslaan upotetaan ?

Countrylaulaja Dolly Parton sanoi aikanaan itseään kritisoineille, ” Ette arvaakkaan miten kalliiksi on tullut näyttää näin halvalta. ” Sitä mukailleen voisi sanoa, ette arvaakaan miten kalliksi maapallolle tulee näyttää näin ilmastotietoiselta.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Ilkka Forsten