Kotimaa

Itä-Suomen yliopistossa työskentelevä venäläinen antirasisti: Parolan panssarimuseo harjoittaa kulttuurillista väkivaltaa

Vuonna 1942 valmistettu neuvostoliittolainen KV-1-panssarivaunu, jonka suomalaiset valtasivat huhtikuussa 1942, esillä Suomen panssarimuseossa Parolassa. Kuva: Wikimedia / CC BY-SA 3.0 DEED / Balcer~commonswiki.

Suomessa jostain syystä asuva venäläinen rasisminvastustaja on pahoittanut mielensä Parolan panssarimuseosta. Venäläistutkijan mukaan Parolan panssarimuseo, joka sattuneesta syystä keskittyy Suomen Puolustusvoimien historiaan, joka taas on melko Venäjä-painotteinen, suorittaa ”kulttuurillista väkivaltaa” laittamalla esille panssarivaunuja panssarivaunumuseoon.

Vadim Romashovin viime lokakuussa julkaisema ”tutkimus” sai vasta tiistaina näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, kun Hämeen sanomat kirjoitti siitä. Romashov pyrkii moralisoimaan panssarimuseota nationalismista sekä siitä, että se rakentaa viholliskuvakseen Venäjää, jota vastaan Suomi on sattunut sotimaan.

Sosiaalisessa mediassa moni asiaa kommentoinut epäili, että kyseessä on desantti, jonka tarkoitus on heikentää suomalaisen yhteiskunnan moraalista pohjaa aikana, jona Venäjä käyttäytyy aggressiivisesti naapureitaan kohtaan.

”Päähallissa on mahdollista vierailla hakaristejä vilisevässä tilassa, jossa kymmenet panssariajoneuvot muistuttavat Suomen liittolaisuudesta natsi-Saksan kanssa. Viholliskuva rakentuu selvästi Neuvostoliittoon. Natsismista irrottaudutaan yksinkertaisesti seinään kiinnitetyn A4-paperin avulla, jossa selitetään, ettei Suomen armeijan hakaristeillä ollut yhteyttä rasistisen Natsi-Saksan ideologiaan. On kuitenkin eri asia, halutaanko natsisymboliikasta oikeasti irtautua vai onko kyse perustellusta symbolin käytöstä antamalla sille toisenlaisen kertomuksen nykypäivän arvojen mukaisesti”, tekstissä kirjoitetaan sekoittaen Suomen puolustusvoimien käyttämän hakaristin ja NSDAP-puolueen käyttämän hakaristin symboliset arvot.

Tästä hän jatkaa viereisessä huoneessa näytillä olevaan Taisteleva Ukraina-näyttelyyn, jota ilmeisesti ei saisi pitää esillä:

”Vieressä koreilee ukrainalaisen äärioikeiston Azov-pataljoonan vahanukkesotilas asepukuineen ja hihamerkkeineen […] Mitä tällä halutaan viestiä? Vapaaehtoinen suomalainen sotasankari Ville toi kuolleen vihollisen nahan kotiin? Eikö ihmisarvo kuulukaan kaikille? Eikö kuolleiden venäläisten jäämistöt tulisi ensisijaisesti palauttaa kuolleiden sotilaiden omaisille? Onko eettisesti korrektia esitellä jäämistöä tuhansille vierailijoille? Onko Parolan panssarimuseon näyttely herättänyt keskustelua etiikasta ja arvoista, kuten muissa vastaavissa tapauksissa?”

Näyttelyssä on esillä suomalaisen Azov-veteraanin asepuku ja muut varusteet sekä sotilassairaalan paperit. Ville, jonka tavarat museossa ovat, haavoittui panssarivaunun tulituksessa kesällä 2022. Hänen asepuvussaan on kiinni Azovin tunnus, mikä tietysti harmittaa rasismin vastustajaa.

Tutkimuksen jonkinlaisena loppukaneettina on panssarimuseon mustamaalaamisyritys syyttämällä sitä ”kulttuurisesta väkivallasta”, joka tapahtuu sillä että museo ylipäätään on olemassa eikä erikseen ylistä Äiti-Venäjää ja Neuvostoliittoa:

”Kriittisen militarismitutkimuksen teoreettisella viitekehyksellä voidaan tarkastella arjen hallinnan ja infrastruktuurin sekaan kätkettyjä militarismin käytäntöjä, jotka ovat kiinnittyneet syvälle elämäämme ja ajatteluumme. Parolan panssarimuseo osallistuu tähän prosessiin ja Johan Galtungin terminologiaa käyttäen harjoittaa siten “kulttuurista väkivaltaa.” Ylistämällä sotateknologiaa ja sodan tekoja, luomalla viholliskuvaa venäläisistä ja epäinhimillistämällä tätä vihollista, ja yrittämällä samanaikaisesti houkutella lapsia militaristiseen leikkisään ympäristöön se tekee suorasta ja rakenteellisesta väkivallasta hyväksyttävää yhteiskunnassa.”

Lähde: Raster.fi

3 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Kauko Aalto

Kun vanja puhuu rasismista, kulttuurista, fasismista ja natsismista silloin hän puhuu vanjoille epäoleellisista asioista. Entä ne hakaristit, mitä muuta on vanjan Z- merkki kuin hakaristi. Entäpä russofobia, Suomella, kuten myös koko Euroopalla on kolme uhkaa: islam, iivana ja ilmastonmuutos.

Ilkka

Putin nuorisohan ei ole keskellä militaristisen ” leikkisää ” ympäristöä, eihän ? Sehän ei tee rakenteellisesta väkivallasta hyväksyttävää, eihän ? Meidän tuleekin suvaita panslavistisen nuorisoliikkeen toiminta, levittää sitä Suomeen ja esittää vakavalla naamalla ettei Putin tälläkään kerralla halua puuttua mitenkään vieraan valtion oikeuksiin… Ryssä on vihollinen eikä sitä faktaa muuta miksikään se jos joku sitä DNA perimää kantava nenääntyy panssarimuseosta. Venäjällä on Kubinkan panssarimuseo joka keskittyy kaikessa esittämään lännen vihollisena, mutta emmehän anna tämän haitata itseämme. Emmehän..?

John Quiman

Niin, rauhaisalla Venäjällä lapset opettelevat kouluissa purkamaan ja kokoamaan aseita ja käyttämään niitä.