Eurooppa Muu maailma

Suomen hankinnassa oleva F-35A-hävittäjä teki hätälaskun Etelä-Koreassa – koneen laskutelineet eivät toimineet.

Lockheed Martin F-35 Lightning II. Kuva: Flickr.

F-35A-hävittäjän lentäjä teki tiistaina hätälaskun Seosanin lentotukikohtaan, kun sen laskutelineet eivät toimineet elektronisten ongelmien vuoksi, kertoi Etelä-Korean ilmavoimien tiedottaja.

Asiantuntijoiden mukaan tehty “mahalasku” – laskeutuminen maahan laskutelineet sisäänvedettynä – oli ennennäkemätön tapaus 100 miljoonan dollarin arvoiselle yhdysvaltalaiselle monitoimihävittäjälle. F-35A-hävittäjä on nyt käytössä tai tilauksessa yli kymmenessä maassa.

”Hävittäjä teki hätälaskun, koska laskutelineet eivät avautuneet. Toisin sanoen, se teki ’mahalaskun'”, sanoi eteläkorealainen sotilasviranomainen, joka ei vahvistanut, kärsikö hävittäjä vaurioita laskeutumisesta. Ammattitaitoinen lentäjä kuitenkin käveli koneesta ulos omin jaloin ja vahingoittumattomana.

”F-35:n laskeutuminen voi olla melko vaikeaa ja vaarallista, koska lentokoneen tulokulma lähestyttäessä maakosketusta on jyrkkä”, sanoo David Cenciotti, entinen Italian ilmavoimien upseeri ja The Aviationist -blogin päätoimittaja.

”F-35 laskeutuu todella nopeasti. Se ei ole F-16, 18 tai 111”, sanoo Peter Layton, entinen Australian ilmavoimien upseeri, joka työskentelee nykyään Griffith Asia Institutessa, ja viittaa F-35:tä vanhempiin, vähemmän kehittyneisiin sotilaslentokoneisiin. ”Olen hyvin yllättynyt siitä, että hätäjarrut eivät toimineet tai niitä ei käytetty”, hän sanoi.

Layton ilmaisi myös yllättyneensä siitä, että eteläkorealainen lentäjä ei hypännyt koneesta. Hän totesi kuitenkin, että ”he tekivät selvästi oikein”.

Etelä-Korean sotilasviranomaisten mukaan tapauksen tutkinta on käynnissä. Ilmavoimat keskeyttää kaikkien F-35A-hävittäjiensä käytön, kunnes tutkinta on päättynyt, kertoivat sotilasviranomaiset.

Etelä-Korea sai ensimmäisen yhdysvaltalaisvalmisteisen F-35A:n vuonna 2019 osana 40:nen yksimoottorisen suihkukoneen alustavaa tilausta, kertoo koneen valmistaja Lockheed Martin.

F-35A:n versioita käyttävät myös Yhdysvaltojen ilmavoimat, laivasto ja merijalkaväki sekä Yhdysvaltojen liittolaiset ja kumppanit, kuten Japani, Iso-Britannia, Australia, Italia, Norja, Alankomaat ja Israel. Useat maat – mukaan lukien Suomi – ovat tilanneet tätä hävittäjäkoneen versiota.

F-35-hävittäjä ollut aiemminkin onnettomuuksissa

Tiistain onnettomuus on ensimmäinen eteläkorealaiselle F-35-hävittäjälle, mutta F-16.net-sivuston keräämien tietojen mukaan kyseiset hävittäjät ovat olleet osallisina ainakin kahdeksassa muussa onnettomuudessa.

Viimeisin näistä oli brittiläisen F-35-hävittäjän menetys, joka syöksyi Välimerellä lentotukialus HMS Queen Elizabethin edustalla viime marraskuussa. Lentäjä poistui koneesta turvallisesti.

Toukokuussa 2020 lentäjä pelastautui turvallisesti, kun Yhdysvaltojen ilmavoimien F-35 syöksyi maahan laskeutuessaan Eglinin lentotukikohtaan Floridassa. Ilmavoimat selitti maahansyöksyn johtuneen useista tekijöistä, jotka liittyivät lentäjään ja koneen järjestelmiin.

Huhtikuussa 2019 japanilainen F-35-hävittäjä syöksyi Tyyneenmereen Pohjois-Japanin edustalla, ja sen lentäjä kuoli. Japanin armeija syytti onnettomuudesta spatiaalista desorientaatiota, ”tilannetta, jossa lentäjä ei pysty aistimaan oikein lentokoneen sijaintia, asentoa, korkeutta tai liikettä”, Military Medicine -lehden mukaan.

Lockheed Martinin mukaan F-35 on ”maailman tappavin, selviytymiskykyisin ja toimivin hävittäjäkone, joka antaa lentäjille etulyöntiaseman mitä tahansa vastustajaa vastaan ja antaa heille mahdollisuuden suorittaa tehtävänsä ja palata kotiin turvallisesti”.

Suomeen hankitaan 64 F-35A Block 4 -monitoimihävittäjää

Lockheed Martin F-35A Lightning II on Suomen seuraava monitoimihävittäjä. Valtioneuvosto on 10. joulukuuta 2021 valtuuttanut Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen solmimaan hankintasopimuksen Yhdysvaltojen hallinnon kanssa Suomen seuraavasta monitoimihävittäjästä.

Hankintaan kuuluu 64 F-35A Block 4 -monitoimihävittäjää, mittava ja monipuolinen olosuhteisiimme mukautettu aseistus sekä tarvittavat koulutus- ja ylläpitoratkaisut, muut liitännäiset järjestelmät sekä ylläpito- ja huoltopalvelut vuoden 2030 loppuun. Nyt tehtävä hankinta on arvoltaan noin 8,378 miljardia euroa.

 

Lähde: CNN, Business Inside

5 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
juha II

Hyvä! Hävittäjähankintakin pysyy hyvin Suomi linjassa. Jos pääministeri päättää päästä lehden kanteen niin kyseisen ”hävittäjän” hävittäjälennolle minibaarikaappi mukaan eli ”päivitetty versio”, joka maksaa miljuunan!

murre riepunen

Mahalasku on hallitukselle tuttu, etenkin vihreiden yltiöpäiden intoilu maailman pelastajana, ja oman kansan nujertajana.

Juha

Jos Suomi olisi oikeasti halunnut vahvistaa puolustusta niin ohjuspuolustusjärjestelmä tyyliä ”iron dome” olisi valittu.

Sekunda F35 hävittäjåt ovat hyökkäyssodankåyntiin tarkoitettu.

Ohjukset ja miehittämättömät dronet hallitsevat jo nyt sotatantereita. Hävittäjät ovat jäänne viimevuosituhannelta. Mutta jotkut fetissifriikit saavat hävittäjistä kicksejä.. kalliita sellaisia.

Tuumailija

Juu halpaa on amerikanpojan romurauta, joudutaan käyttämään italiassa huollossa (toisin olisi ollut grippen, joka olisi luonut PV:iin työpaikkoja), joka on todettu aika monessa paikassa sudeksi syntyessään (olisiko fiatilla sormet pelissä) ja poistumassa tuotannosta.

Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun veronmaksajien rahoja kaadetaan kankkulan kaivoon pelkästään poliittisista syistä (sale+nato) ei maanpuolustuksellisista, käytännöllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Samankaltainen kuin geeniterapiapiikki, myyntipuheet 1/1 ja läpi menee tahvoille koukkuineen siimoineen kumpikin.

Ilkka Forsten

Kone meni saman tien romuttamoon. Nykyiset hävittäjät, tai sotakoneet ylipäätään on tehty materiaaleista joiden korjaaminen on mahdotonta. Enää ei olla siinä tilanteessa kuin toisen maailmansodan aikaan, jolloin pommittaja palasi saksan yläpuolelta miljoona sirpaleenreikää siivissä ja puolet takarungosta matkalle jääneenä, mutta tuli silti rintamakäyttöön korjausreissun jälkeen.
Jos nykyisistä koneista vääntyy runko, sitä ei oikaista enää millään ja mahalasku on joka tavalla agressiivinen laskeutumismuoto. Vaikka se olisi näennäisesti harmittoman tuntuinen, voi kone olla korjaamattomassa kunnossa. Näin myöskin siitä syystä että mahdollinen korjaaminen maksaisi tolkuttomasti, eikä tulos olisi uuden veroinen.

itse asiassa jo toisen maailmansodan aikaan tyynenmeren taisteluissa atollisaarilla olevilla lentokentillä, oli niin sanottu ” crash site.” Jos kone oli sökönä, sillä ei edes yritetty laskeutua viralliselle kentälle vaan tälle platalle johon se sitten romuna jäi lepäämään. Niitä koneen raatoja on yhä kyseisillä saarilla.