Kotimaa Politiikka Talous

Ekonomistit tyrmäävät polttoaineveron alentamisen

Kuva: Nina Metsälä.

Vain neljä prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että maailmanmarkkinahintojen muutoksista aiheutuvaa polttoaineiden hinnannousua tulisi hillitä julkisen vallan toimin. 86 prosenttia ekonomisteista torjuu väitteen. Suhtautuminen mahdollisen hiiliveron aiheuttaman hinnannousun kompensointiin eniten kärsiville kuluttajille tai alueille puolestaan jakaa taloustieteilijöitä. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kantoja ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Maailmanmarkkinahintojen muutoksista aiheutuvaa polttoaineiden hinnannousua tulisi pyrkiä hillitsemään julkisen vallan toimin, esimerkiksi laskemalla polttoaineverotusta. Kuva: Ekonomistikone.

Vain neljä prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että maailmanmarkkinahintojen muutoksista aiheutuvaa polttoaineiden hinnannousua tulisi pyrkiä hillitsemään julkisen vallan toimin, esimerkiksi laskemalla polttoaineverotusta. Väitteen torjuu peräti 86 prosenttia ekonomisteista, ja kymmenen prosenttia on vailla mielipidettä tai kannastaan epävarma.

Kommenteissaan ekonomistit toteavat, ettei julkisen vallan väliintulolle ole perustetta, kun muutokset johtuvat markkinoiden normaalista toiminnasta. Ei ole myöskään takeita siitä, että veronalennukset siirtyisivät lopputuotteiden hintoihin.

”Polttoaineiden hinnannousu johtuu raakaöljyn hinnan noususta, ei verotuksen kiristymisestä. Verojen alentamisesta hyötyisivät lisäksi suurituloiset pienituloisia enemmän”, perustelee vastaustaan emeritusprofessori Matti Pohjola.

”Ei ole perustetta julkiselle väliintulolle, jos muutokset johtuvat markkinoiden normaalista toiminnasta. Varsinkin yleinen polttoaineveron lasku olisi liian kallista, sillä se ei kohdentuisi tulotason mukaan. Jos hintojen muutos johtuu vakavasta markkinahäiriöstä, julkinen väliintulo voi olla paikallaan. Se kuitenkin edellyttää kohdennettua ja tilapäistä tukea eniten tarvitseville”, toteaa Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Ympäristöpolitiikan kustannusten kompensointi jakaa taloustieteilijöiden mielipiteet

30 prosenttia ekonomisteista arvioi, että hiiliveron kaltaisista ympäristöpoliittisista toimista aiheutuvat hinnannousut tulisi kompensoida niistä eniten kärsiville kuluttajille tai alueille kohdennetuilla tuilla. Yli kolmannes, 36 prosenttia, torjuu ajatuksen kompensaatiosta. 30 prosenttia on kannastaan epävarma.

Kommenteissaan ekonomistit korostavat sitä, että hinnoittelun tarkoitus on nimenomaan ohjata ihmisten käyttäytymistä ympäristöä vähemmän kuluttavaan suuntaan. Ekonomistit ovat huolissaan ohjausvaikutuksen vesittymisestä, mikäli eniten kärsiviä kuluttajia tai alueita kompensoidaan.

”Tuen avulla ei pidä poistaa kenenkään kannusteita käyttää fossiilisia polttoaineita säästeliäästi”, kiteyttää Suomen Pankin neuvonantaja Karlo Kauko ekonomistien yleisesti tunnistaman ongelman kommentissaan.

”Ympäristöpoliittiset toimenpiteet voivat olla helpommin hyväksyttävissä, jos niiden aiheuttamia kustannuksia kompensoidaan. Täytyy toki huomioida, että kompensointi ei saa tehdä tyhjäksi ympäristöpolitiikan vaikutuksia”, perustelee Ekonomistipaneelin raadin puheenjohtaja, Etlan tutkimusjohtaja Antti Kauhanen, joka on kannastaan epävarma.

Ekonomistikone.fi perustuu Suomalaiseen Ekonomistipaneeliin, joka on riippumaton akateeminen asiantuntijapaneeli. Kuka tahansa voi ehdottaa kysymystä Ekonomistikoneeseen. Paneelille esitettävät kysymykset valitsee taloustutkijoista koostuva raati: Antti Kauhanen (pj), Kaisa Kotakorpi, Antti Ripatti ja Janne Tukiainen. Ekonomistipaneeliin on kutsuttu vastaajiksi kaikki virassa olevat suomalaiset kansantaloustieteen ja taloustieteen professorit, apulaisprofessorit sekä taloustieteen tutkijat, jotka ovat RePec-julkaisutietokannan kärjessä (25 %). Lisäksi mukaan on kutsuttu neljän taloudellisen tutkimuslaitoksen (Labore, PTT, VATT, Etla) sekä Suomen Pankin rahapolitiikka- ja tutkimusosaston johtajat ja tutkimusjohtajat ja vastaavassa asemassa olevat. Paneelin ja sivuston esikuvana on ollut yhdysvaltalainen IGM Economic Experts Panel.

Ekonomistikone

27 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
John Quiman

Verojen vähentäminen on yhtä kuin hintojen laskeminen keinotekoisesti, kyllä. Mutta tosiasiassa hintoja on pidetty ylhäällä keinotekoisella keinolla eli verotuksella. Verojen vähentäminen olisi keinotekoisen korkeiden hintojen normalisointia.

Totta on kai sekin, että hintojen lasku, riippumatta syistä. nostaa kulutusta, joka puolestaan vaikuttaa maailmanmarkkinahintaan nostavasti, mikäli tarjonnassa on niukkuutta.

Mikäli hinnat kohoavat taivaisiin, tippuu kulutus.

Totta on myös se, että korkea polttoaineen hinta vaikuttaa kaikkeen ja näkyy hinnan nousuna jopa kriisiaikojen tärkeimmässä tuotteessa: vessapaperissa.

Jos muu Eurooppa laskee veroja eli tiputtaa polttoaineen hintaa keinotekoisesti, on Suomelle edullisempaa tiputtaa polttoaineiden hintoja verotusta vähentämällä, koska Suomen kulutus on niin mitätön osa Euroopan markkinoista, että se ei nosta polttoaineiden maailmanmarkkinahintoja, vaikka polttoaineita jaettaisiin ilmaiseksi.

Ilkka Forsten

Emma Karin herneen kokoisille aivoille liian vaikea käsitettävä.

John Quiman

Herneen kokoiset aivot? Sekös se siellä helisee aina, kun Emma Kari liikuttelee päätään?

Selityksiä

Suomessa on pelkkiä veroja suurinosa polttoaineen hinnnasta. Helppohan se on rikkaana tarjota meriselityksiä, ettei verojen alentaminen kannata. Miksi äänestäjät eivät myös tajua galluppien perusteella vieläkään, että Kokoomus ajaa samaa ilmastounelmaa, jota vihervasemmisto-hallituksemme.

Ilkka Forsten

Syy sille että kokoomusta äänestetään ” tavisten keskuudessa ” on yksinkertainen. Me olemme tyhmä kansa. Jos joku ” omistaa ” halkovajan ja perunakellarin ” hän olettaa että ahaa, olen omistavaa luokkaa, siis kokoomuslainen. Vertailu suoritetaan Björn Wahlroosiin, koska hänelläkin on todennäköisesti halkovaja ja perunakellari, joskin niiden yhteenlaskettu pinta-ala on 2000 neliötä, mutta ei sillä ole väliä, voin sanoa olevani hienostoa ja hienossa seurassa, omistammehan sentään kumpikin jotain ja ei pääse kukaan sanomaan että olen tyhjätasku.

Minulla on jostain syystä sellainen tunne ettei kokoomus aja ihan sitä ilmastopolitiikkaa mitä nykyinen hallitus, sillä ne oikeat talousasioista perillä olevat ryhmät kyllä käsittävät mitä tulee tapahtumaan loputtomalla hintojen nostolla. Se kaataa toimivia yrityksiä, ja niissä on myöskin sitä kokoomuksen vakiokaartia. Ja pelkästään se yhtälö että ilmastohumpan tahdissa edettäisiin taas monta vuotta ilman että siitä seuraisi muuta kuin konkurssiaalto, tuskin lisää puolueen kannatusta. Se kun on kuitenkin niin ettei pari walhroosia riitä olemaan selkäranka, siihen tarvitaan myöskin niitä yrittäjiä joita nykyinen politiikka tulee väistämättä tuhoamaan. Vihreiden kannatus on koko ajan laskussa, toisin kuin YLE väittää. Se johtuu siitä että ituhippien puolueesta on poistumassa äänestäjiä kokoomukseen ryhmään, koska he kokevat että vihreät ovat liikaa vasemmalla. Mitä he ovatkin.

Vihreys on hyvin Helsinkikeskeistä. Kokoomus on enemmän ” jokapaikan höylä ” niin sanoakseni. Orpo joutuu nyt esittämään aavistuksen enemmän vihreiden arvojen kannattajaa, koska hän olettaa saavansa myöskin ituhippien suunnasta poistuneiden ääniä luomalla mielikuvaa ettei ilmastotavoitteita kokonaan hylätä. Tämä onkin totta, ei sitä puolueesta mitään järkevää tule, mutta ei ehkä niin vihreisiin arvoihin nojaavaakaan mitä alkuun luulisi. Köyhyyden lisääntyminen ei orpoa hetkauta, mutta puolueen kannatuslukuja se saattaa muuttaa, ja siitä se on hänenkin leipänsä kiinni. Kaikki kokoomuslaiset ei ole yhteen muottiin valettua väkeä. Sielläkin on niitä joiden laskutaito riittää todentamaan yhtälön, mitä seuraa tolkuttomasta verotuksesta pelkän ilmaston nimissä.

juha II

Ekonomistit ovat itse sika rikkaita ja valtion kompensointi köynhien kansalaisten tukemiseksi on näiden globalistien mielestä ”epätervettä” ja kommunismia!!!

Uudessa Uljaassa Maailmanjärjestyksessä EI tunneta sosiaalipolitiikkaa muulla tavalla kuin tavalliset ihmiset eli Torakat murhataan!!!

Markku Nieminen

Ekonomistit ovat hallituksen talutusnuorassa ja hallituksen käskyläisiä. Muuten noin idioottomaista lausuntoa ei voi antaa.
Toinen selitys on että ovat tyhmiä. Eivät osaa ajatella nokkaansa pidemmälle.

Voitto Ikunen

onko ekonomi tarpeellinen? stihl got blues for wood…

Ilkka Forsten

Nyt puhutaan kuinka globaali ilmastonmuutos on tuomassa hirvittävän hurrikaanikauden muun muassa Yhdysvaltoihin. Samassa jutussa mainitaan El Nino, eli luonnon oma muuttuja joka vaikuttaa merivesien lämpötiloihin, ja synnyttää trooppisia myrskyjä. Mutta toisin kuin ennen, nyt ilmiön vaikutus onkin selitetty hyvin minimaalliseksi, vaikka fakta on että se on suurin yksittäinen tekijä. Meilläkin puhuttiin kaksi vuotta pelkästä koronasta, jolloin ilmastohömppä jäi vähemmälle, ja heti kun se valehtelu saatiin päätökseen, alkoi käsittämättömän suuri mullistus vaikka vielä koronan aikana ilmoitettiin että päästöt pienenivät huomattavasti. Eikö tunnu oudolta kun koronahömppä loppui Ukrainan sotaan, ja samalla globaali ilmasto olikin taas menossa nutulleen. Koronan loppuminen kuin taikaiskusta, osui ukrainan sotaan, ja samalla taikatempulla muka alkoi välitön ilmastohätätila. Nyt ympäri eurooppaa vaeltaa miljoonia ihmisiä, ja kas kas, ei kukaan tartuta mitään..

Puheet siitä että yhdysvalloissa ollaan kovan paikan edessä tänä vuonna, on tuubaa, sillä keskilännen alueet tunnetaan jo satojen vuosien ajalta Tornado Alley nimisenä, koska JOKAVUOTISET pyörremyrskyt riepottelevat tiettyjä osavaltioita siitä riippumatta onko Emma Kari huolissaan vai ei. El Nino on luonnon omaan sykliin perustuva ilmiö, ei pakokaasujen tuottama uhka. Se on ollut olemassa paljon pidempään kuin ensimmäinenkään ihminen lampsi ruokansa perässä, saati ajoi yhdelläkään autolla.

Kyseessä on samanlainen juttu kuin auringonpilkut, joilla on myöskin tietty esiintymisaika, ja silloin kosmoksessa tapahtuu paljon asioita mihin emme vaikuta millään tavalla. Magneettiset myrskyt tulee ja menee, mutta jos uskomme lahkoon nimeltään De Gröna, on aurinkomyrskytkin ihmisen aiheuttamia. Penskat uunotetaan istumaan Mannerheimintien tukkeena, ja kuvittelemaan että nyt tehtiin suuri ilmastoteko. Sitä lähdetään juhlistamaan MC Donaldsiin ja matkalla puhutaan Huawein kautta toisille idiooteille miten aktiivisuus on ollut hyväksi tällekin päivälle, ja nyt sitten suunnitellaan seuraavaa täysin ” improvisoitua ” tapahtumaa. Ihan varmaan sinne kadulle tuli sattummalta kakaralauma kyltteineen, ja ihan sattumalta Suvi Auvinen twiittaa porukalle että olkaa mulk****visteja, minä maksan kyllä sakkonne..

Mistähän muuten johtuu ettei siellä istu koskaan yhtään hottentotin jullikkaa, tai aavikon prinssiä, kaikki ” aktivistit ” on 10 – 15 v valkoisia tonttuja joilla on todennäköisesti postinumero mikä viittaa Helsingin hienostoalueelle. Pappa betalare kaiken, mutta silti ollaan olevinaan itsenäisiä ja edelläkävijöitä. Papan firma viis veisaa mistään ilmastosta, joka ei tietenkään ole haitta, sillä ääliöt on valjetettu tavallisten ihmisten harmiksi..

Ilkka Forsten

Vihreiden ilmastoyöhötys joka nostaa polttoaineiden hintoja ei ole mikään ” markkinoiden ” normaali toiminta. Se on yhden lahkon uskonjulistukseen perustuvaa ihmisten kus****ta, jossa käytetään keppihevosena markkinoiden heilahteluja. Ei kai nyt kukaan usko että reilussa kuukaudessa suomen polttoaineiden hintaan tuli liki 0.50 sentin korotus ihan vaan maailmanmarkkinoiden seurauksena, ja että hinta olisi saatava väkisin kolmeen euroon tai yli. Tämä on sitä per****een viherkommunistista lällätystä ilmastohätätilasta joka pitää suomalaisten hoitaa, vaikka maailmassa on kahdeksan miljardia muuta joille voisi laittaa samanlaiset verot. Miten herrat ekonomistit selittävät sen, että kaikissa muissa EU maissa polttoaineveroa laskettiin, mutta meillä ei ? Jos hallituksessa istuisi Perus-Suomalaiset, luuletteko että mentäisiin näillä hinnoilla ? Nyt kun siellä on itupellet ja seuraavassa istuu kokoomuksen itupelle ollaan konkurssissa ennen kuin ensivuosi ehtii loppuun. Miettikää sitten olisiko polttoainevero pakollinen kun limpun hinta pyörii viidessätoista eurossa, ja ette pysty ostamaan mitään mitä haluaisitte. Talous EI pyöri tyhjätaskujen avulla, mutta tämähän on liian vaikea yhtälö kun kumartaa vihreää jumalaa, ja haluaa maksaa jokaisen hottentotin elämästä vähintään puolet. Sinne kun riittää miljardi toisensa perään, Vieläkö puhumme lisää asiasta vai joko ymmärsitte kenelle sitä rahaa kahmitaan meitä verottamalla.

ike

Ilmastohätätila on täysin poliittinen termi. Sen käyttäjät eivät ymmärrä ilmastosta mitään. Se tarkoittaa vain että ituhipit saavat tehdä mitä tahansa ilman seurauksia, vaikka tukkia ajoväyliä.

Kata

https://www.instagram.com/reel/CehUADfssOl/?utm_source=ig_web_copy_link

Siinä Rapakon takana eräs sikäläinen ”sisäministeri”,kaikki huolet häviää kun sähköauto pihaan suihkaistaan…miten voi olla noin idiootteja?Tuokin matami valehtelee niin että suukin kasvaa joka sanalla….
Voi kiesus tätä touhua…likaista vihreää energiaa.

ike

Ei nyt kantti kestänyt katsoa aivan loppuun, kun tuo verenpaine. Lisä taas hyvissä linkeissä joihin nuorempienkin tulisi tutustua, kun ovat terveitä. Ehkä heillä tuo henkinen puoli vähän kaipaa preppausta mutta sellaista se nuoruus on.

Titta

”kun muutokset johtuvat markkinoiden normaalista toiminnasta”….

Mitä nää selittää? Muutokset johtuvat poliitikkojen päätöksistä. Markkinat vain käyttävät hyväkseen ”markkinataloutta” kerätäkseen enemmän rahaa.

Maitolaituri

Tuo ”markkinoiden normaali toiminta” saattaa viedä Suomen takaisin 1950-luvulle.
Jos köyhyys palaa, niin autojen määrä putoaisi ja pihanurmikot muutettaisiin viljelypalstoiksi.

Halkopinoja näkyisi jälleen kaikkialla.

Kata

Niin mutta ko puuta ei saa polttaa ko jollakin ykstotisella rouvalla kumppaneineen mennee savua silimiin ja tervankäryä sieraimiin.Se olis gauheeta.
Vahingossa näin tämän lässyttävän Yhtä tyhjän kanssa viiden jälkeen-ohjelmassa.
Ei voi olla tekopyhempää teeskentelijää.Kanava vaihtui nopeasti.

koksia kamiinaan

Savupartiot saattavat huomata että haulirokko tarttuu helpommin kuin apinarokko.

Ilkka Forsten

Ne joilla olisi Trabant, voisivat kutsua itseään sorateiden virtuoosiksi. Tutulla kaverilla on kisakäyttöön ( drag racing ) viilattu Chevrolet, jossa soppaa ahmii kaksi 970 cfm kaasutinta, 505 cid kokoon poratun V8:n päällä. Hän kertoi, että näin kevään kynnyksellä tuli käytyä hakemassa ” märkää ” tankkiin läheiseltä huoltoasemalta, ja bensiiniä paloi 16 litraa pelkästään menomatkalla. ( Kyse oli muutamasta kilometristä. ) Tankin kokonaistilavuus on 35 litraa maksimi, sillä autoa ei ole tarkoitettu cruisailuun vaan kennojen välissä kiihdyttämiseen. Olisi hauska nähdä Emma Karin ilme kun hän sattuisi samalle huoltamolle puhumaan kuinka sähköautot ovat hienoja.

Mikään ei voita kuutiotuumia, näin se vaan on. Voin kuvitella miten infernaalinen meteli siinä mittarikentällä on kuulunut, ja takuulla on herätetty huomiota vaikka olisi Teslan nimeen vannoutunutta kaulusköyhällistöä pistoketolpan vieressä. Ei kukaan halua autoa joka pihisee. Tosimies haluaa kunnon äänet. Sähköautot on hin****le tarkoitettuja hyveliputusvälineitä, ei niistä saa mitään kiksejä jos on testosteronia vielä tallella. Kaverin auton käyntiääni on kaikkea muuta kuin tasainen, se on rykivää ja desibelirikasta, mutta kun tallaa lätyskän lattiaan niin alkaa maisema vaihtua. Teslapellet, tässä tiedoksenne, jäätte kuin tikku kakkaan vaikka uhoattekin suurella kiihtyvyydellä. Tulkaa sinne missä voi ihan laillisesti kokeilla kenellä auto kulkee ja kiihtyy, ei se moottoritiellä tarjoamanne esitys ketään vakuuta, sillä toiset ajaa laillista nopeutta joten se ohittaminen sujuu näennäisen ylivoimaisesti. Jos joskus näette taustapeilistänne mustan chevyn, jossa kaasuttimet ja ilmanputsari pullistelee konepellin yläpuolella, niin menkää sovinnolla syrjään, sieltä tulee voimaa eikä mitään kilowatteja.

Mielenkiinnosta kysyn

Kerrotko miten nopeasti tuo kyseinen auto sitten kulkee varttimailin, sekä mikä loppunopeus?…jos menee 6-7s ja loppunopeus yli 250km/h voi sanoa nopeaksi. Esim.. jopa 10s varttimaili autoon, joka kulkee yli 200km/h loppuja, tarvitsee moottoritehoa olla yli 700hv, jos painoa on 1800kg.

Onhan vaikka 5,7 litran V8 LS koneestakin saatu turbolla helposti yli 900hv tehoa.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Mielenkiinnosta kysyn
Ilkka Forsten

Niitä seitsemän sekunnin aikoja on kolkuteltu. Moottoriteho ylittää sen 700 hv, joka ei sinällään merkitse vielä mitään. Sillä on merkitystä paljonko mitataan taka-akselilta, sieltähän se vasta välittyy renkaille. Auton painoa on karsittu kovalla kädellä. Toisin sanoen KAIKKI ylimääräinen pois, vain tarpeellinen on jäljellä. Karrikoiden voisi sanoa että jäljellä on kori rungon päällä, mutta korin osiakin on vaihdettu pellistä lasikuituun kuten konepelti, takaluukun pelti,ovet jne. Ikkunat on pleksiä.Turvakaari on pakollinen, etu penkkejä on kaksi. ( Kuppi-istuimet, ) ja tietenkin kisakäyttöön tarkoitetut turvavyöt.
Se bensatankki on takakontissa, josta kaksi sähköistä pumppua toimittaa litkua kaasuttimille. Seuraava askel saattaa olla ilokaasun käyttö, mutta se on vielä harkinnassa. Ilokaasuhan on typen oksidi joka sitoo itseensä paljon happea. Se ei siis ole polttoainetta, vaan lisähappi joka mahdollistaa suuremman polttoaineen käytön sylintereissä.

Moottorin voimaa välittää automaattilaatikko, jossa ei ole edes mittatikkua. Öljyn määrä, noin 12 litraa lasketaan vaihteiston tilavuuden mukaan, ja asian toimivuus kokeillaan niin että kiihdytetään rajusti, painetaan jarruja nopeasti ja heti perään taas kaasu pohjaan. Jos auto nykii tai laatikossa tuntuu luistoa, lisätään öljyn määrää. Alla on heavy duty kardaani lisätuennalla ja vetoakselit on lyhyet, kisakäyttöön tarkoitetut versiot. Taka-akselin tuentaa on lisätty kiertoliikkeen estämiseksi. ” banjon ” sisällä olevien hammaspyörien välitysuhteita on muutettu, ja se on luonnollisesti lukkoperä. Pakosarjat on ” käärmeenpesät ” eli peltisarjat lämpöeristeillä. Kipinästä huolehtii MSD:n tuotteet ja racing johtosarjat. Näillä eväillä mennään kovaa ja äänekkäästi.

Yrjö

Ekonomisteilla on siis hyvä palkka ja liikkuvat taksilla. Ei korkea polttoaineiden hinta heitä häiritse. Milloinkahan jotain asiaa tultais kysymään Suomen kansalaisilta? Esimerkiksi kansanäänestysten avulla. Gallupit saa näyttämään siltä, mitä tilaaja kulloinkin haluaa. Vai onko Suomessa demokratia?

ike

Kyllä sitä joka vaaleissa kysytään mutta kun kansalaiset eovät ymmärrä noiden ituhuppien ja kokoomuksen osallisuutta asiaan. Ei meillä muutoin tällainen hallitus istuisi.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Galina Manttari
Kuka noita enää uskoo

Just. Kulttuurimarxilaiset ekonomistit asialla.

Runtiti-pou

Onhan sitä veroa nostettu helkutisti. Hinta on sen vuoksi noussut ja jakeluvelvooteen. Muutama vuosi sitten oli öljy kalliimpaa ja bensa paljon halvempaa. Melkosiai ekonomisteja, kun haluavat kurjista ataloutta ja ajaa suomalaiset viimesietkin kuljetusfirmat alas. Globalistien asialla. Kommunismin

Ali

Nostakaa kerralla 10e litra,katotaan sitten miten yhteiskunta pyörii,,,ei ainakaan ”kansainvälisillä sopimuksilla”!

Tuumailija

Aivan, on pelkkää vi*****ua nostaa aina muutama kymmenen senttiä, ottaisivat nyt rehellisesti koko potin kerralla ja hinta sinne 10€/l, loppuu se kitinä ylhäällä ja alhaalla kerrasta.

Aivan sama kuin toimeentulotuki, joka on jymähtänyt sinne -70 luvun tulotasolle, melkein kuin keskisormea näyttäisi kun tänä päivänä puhutaan että 30€/kk tulee normaali (suhteellinen käsite) toimeen eli ostaa ruoat, vaatteet yms. (kelan+Stubbin laskuoppi) välttämättömän tuolla rahalla. Joko reilu korotus tai tuki kaikilta pois (myös taatelintallaajilta+viidakkokansalta).

Nationalisti

Nämä (((ekonomistit))) ajavat globalistieliitin asiaa.
Polttoaineveron lasku auttaisi montaa vähävaraista perhettä Suomessa, jotka joutuvat jo nyt tinkimään elintasostaan (joka ei aiemminkaan ole kovin häävi ollut).
Hintojen nousussa ei olla vielä nähty huippulukemia.