Kotimaa Talous

Lakot alkavat, AKT hylkäsi sovintoehdotukset riittämättöminä

Kuva: Wikimedia Commons / (CC BY-SA 4.0) / Coen.

Tiedote 14.2.2023 | Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

AKT aloittaa lakot ahtausalalla ja kolmella autoliikenteen alalla. Ensimmäiset lakot alkavat jo puolilta öin. Neuvotteluja käytiin viime hetkiin asti, mutta sovittelija Leo Suomaan sovintoehdotukset oli pakko hylätä riittämättöminä. Lisäksi AKT antaa uusia lakkovaroituksia.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT kävi työehtosopimusneuvotteluja työnantajajärjestöjen ja sovittelijan kanssa viime hetkille tiistai-iltana. Sovittelija Leo Suomaa antoi sovintoesitykset sekä ahtausalalle että kuorma-auto-, säiliöauto- ja öljytuotealalle sekä terminaalitoiminta-alalle.

AKT:n jaostot ja liiton hallitus käsittelivät sovintoesityksiä kokouksissaan jo tiistai-iltana. Esitykset oli kuitenkin pakko hylätä täysin riittämättöminä. Neuvotteluja on käyty joulukuun alkupuolelta saakka, mutta tekstikysymyksiä on haluttu ratkoa vasta viime hetkellä ja niitä on yhä pahasti auki.

– Sen enempää tekstikysymyksiin kuin riittäviin palkkaratkaisuihin ei työnantajapuolella löytynyt mielenkiintoa, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko toteaa.

Työnantajien linja on ollut jättää sopimuspöytien päätäntävalta koko työmarkkinakierroksella teknologiateollisuuden yrityksille. AKT:lle siellä sovittu niukka linja ei riitä, joten lakot alkavat. Tavoite on saada palkkatasoa parannettua ja korjattua, etteivät reaalipalkat putoa. Myös työehtojen laadullisessa kehittämisessä on vielä sopimatta tärkeitä kysymyksiä.

Lakot alkavat keskiviikkona 15.2.

Koska sovittelu ei tuottanut tulosta ahtausalan lakko alkaa satamissa huomenna 15.2. aamulla klo 6.00 ja siitä eteenpäin toistaiseksi.

Kuorma-auto- sekä säiliöauto- ja öljytuotealan lakot alkavat 15.2. jo vuorokauden vaihtuessa ja päättyvät 21.2. puolilta öin kello 24.

Terminaalitoiminta-alan lakko alkaa huomenna 15.2. aamulla kello 6.00 jatkuen 22.2. aamuun kello 6.00.

Lakot koskevat kaikkia lakkoon kuuluvilla toimipaikoilla työskenteleviä AKT:n neuvottelemien työehtosopimusten piiriin kuuluvia työntekijöitä. Lisätiedot toimipaikoista, joita lakko koskee, löytyvät sivustolta akt.fi/neuvottelut/lakkoinfo/keita-lakko-koskee/

Lakko koskettaa noin 9000 työntekijää.

Uusia lakkovaroituksia 1.3. alkaen

AKT antaa samalla uusia lakkovaroituksia:

Kuorma-autoalan, huoltokorjaamoiden ja säiliöautoalan osalta lakko alkaa 1.3. klo 03.00 ja päättyy 8.3. klo 03.00

Linja-autohenkilökunnan osalta lakko alkaa 1.3. klo 03.00 ja päättyy 10.3. klo 03.00

Öljytuotealan osalta lakko alkaa 1.3. klo 05.00 ja päättyy 8.3. klo 05.00

Terminaalitoimintaa koskeva lakko alkaa 1.3. klo 06.00 ja päättyy 8.3. klo 06.00

AKT:n neuvottelujen etenemistä voi seurata osoitteessa akt.fi/neuvottelut.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

35 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
juha II

Lakko lisää vain sen saman mitä lakkoilijoille on tarjottu. Siis lakko lisää vain HIUKKASEN Suomen VAPAATA PUDOTUSTA! Sen sijaan, JOS pää-bilettäjä Sanna Marinin hallitus menisi LAKKOON eikä siis TODELLAKAAN TEKISI mitään! Suomi lähtisi NOUSUUN kuin RAKETTI tai edes kuin kiinalainen SÄÄPALLO!!!

Jake

Ritari rohkea käy sääpalloja vastaan uusimmalla ja tehokkaimmalla ilmasotakalustolla.

Buaah! 😂

”Varastoikaa jätteenne ja p. askanne ihan vaan omassa kodissa ja mieluiten sisätiloissa.”

Terveisin, vasuri-AaKooTee

ike

Käänsit siis puheen politiikkaan. AKT on palkkansa ansainnut, myös korotuksensa. Pitää kuitenkin ymmärtää että kaikki raha jolla Suomea mitataan tulee viennistä ja sen kilpailukyvystä, joten on jotenkin kummallista että meillä olisi palkkataso joka nostettaisiin suomessa, ilman että sitä ei verrattaisi muissa maissa tapahtuneisiin.
Voihan se olla että ääritilanteessa sitten suomalainen olisi valmis myymään metsiänsä tai rantojaan että voisi ostaa esim. tietokoneen. Sanna tekee kaikkea tuota, meidän valtaeliitin hyväksymän lehdistön avulla. Hallitus tekee tuota siis kaikille. Kaikki siis luulevat että on lottovoitto syntyä suomeen, euroopan köyhimpään maahan, noin veronmaksajan kannalta. Kannattaa katsoa uudestaan.
Missä maissa esim. voi saada lääkärin kotiin, jos on tarvetta, ilman tähtiteteelisiä maksuja. Jos olen väärässä niin ojentakaa minua, mutta on sellainen kuva että noita maita on muutamia. Suomi ei taida olla niiden joukossa. Meillähän ei koskaan huolehdita yksilöistä vaan järjestelmästä.

Essi

Tai uussuomalaiset voi nakata alas parvekkeelta, niinkun ovat kotimaissaankin tottuneet.

Joku tolkku

Kokoomus tekee kravatit heiluen töitä sen eteen, että työperäistä maahanmuuttoa (samalla maan muuttamista) lisätään valtavasti. Ja jos onnistuvat niin ihan muut tyypit hoitaa työt nälkäpalkalla ja ilman lakkoilua. Suomi on sen jälkeen käytännössä tavalliselle ihmiselle asumakelvoton. Mutta eliitti nauttii elämästään vartioiduilla asuinalueilla

Kikka Mokkeli

Juu mut eihän marakatit ala tekemään mitään oikeita töitä ja varsinkaan vääräuskoisten töitä. Työssä ahertavat veronmaksajat (Kelan kautta) maksavat tämän loisimisen ja kemujen täyshoidon. Vajakki-suvakkimatupatjat antavat tähän kaupanpäälle seksiä ja vieläpä ilmaiseksi! Varokaa hiv yms lika tarttuu näistä patjoista!

Ja mites ”hyvin” nuo kulmahousut ovat täällä työllistyneet? Näyttöä tästä jo 500 vuoden ajalta, ikävä kyllä…

Ilkka Forsten

Mannen valinta, kaikkea kossusta katalysaattoreihin suoraan Volvon takakontista. Raju kevät-ale käynnissä, kahdella kossulla tarjoamme sinulle merkkikohtaisen katalysaattorin, sekä asennuspaketin. Asennuspaketti sisältää irakilaisen asentajan, puukkosahan ja rautalankaa, sekä todistuksen asentajan alkuperästä. Putken katkaisukohdan työstöjäljen fiksaamiseen tarvittavat ohjeet kuuluvat myöskin tarjoukseen. Hyödynnä tarjous heti, voimassaoloaika päättyy Forssan ravien jälkeen. Seuraavan kerran saat yhtä hyvän mahdollisuuden Vermossa, silloin pystymme antamaan myöskin takuun katalysaattoreillemme, ne on takuulla pöllitty vain merkkikohtaisista ajoneuvoista, joten ette saa epävarmaa tuotetta harteillenne. Yhtiömme motto on, ” Sen minkä varastamme sen myymme, ja minkä myymme, sen varastamme.”

ike

Ei ehkä aivan vielä. Mutta olemme Ruotsin tiellä, vai emmekö vieläkään ole 😊

Lieväasteinen

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009382345.html

”HS-gallup
Perussuomalaiset on ensi kertaa äänestävien selkeä suosikkipuolue
Lähes 30 prosenttia HS:n ensi kertaa äänestäville suunnattuun kyselyyn vastanneista kannattaa perussuomalaisia.”

Mahtava uutinen! Nyt uusi realistisempi sukupolvi alkaa äänestää. Sukupolvi, joka on kokenut kouluissa kirjaimellisesti nahoissaan sekä monikulttuurin ja inkluusion ihanuudet että uusmarxilaisen aivopesun järjettömyyden ja valheellisuuden. Toivoa on. Ja miten suvakit kommenttiosastolla räjähtivät. Oi niitä pärskipuja.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Lieväasteinen
Lieväasteinen

Kantansa kertoneiden osalta perussuomalaisten kannatus on jopa 36 prosenttia. Stadin Pravda käytti jostain syystä (heh-heh) tällä kertaa eri laskentatapaa.

karttakeppi

Suomalaisen koulun uudistamista pitää uskaltaa jatkaa – Pääkirjoitus | HS.fi
Voiko enää tuota ylevämmin ylenkatsoa lapsen ja nuoren henkisen kasvun ikiaikaisia perusasioita ?

suo & kuokka

”Puukkohippaa” – Helsingissä on ala-aste, jossa 95 prosenttia työntekijöistä on kohdannut väkivaltaa tai uhkailua – Kaupunki | HS.fi

Tuolla taitaa kasvaa kelpo kansalaisia työelämään.
Lähinnä kuitenkin teurastajiksi ja katukirurgeiksi.

Kepa

Menispä matut lakkoon, olisi vähän aikaa rauha maassa.

Jesus akbar!

ja vieläpä nälkälakkoon… tervemenoa vaan sinne niin ylistettyyn paratiisiin 100 neitsyen urospuolisen gorillan kanssa!

Ilkka Forsten

Somalien kuljetusalan lakko. Ei kuljeta enää iltaisin ostoskeskuksissa.

Runtiti-pou

Uusi Kosola ja Lapuanliike tarvittaisiin. Miksi nämä punikit saavat terrorisoida vapaasti maan kumoon? Miksi sairaanhoitajia vain voidaan estää lakkoilemasta mutta ei näitä kalliita vatipäitä?

Ilmari

Mitään lakkoa ei tule jos maksetaan mitä vaaditaan

Aadof

Kenkää vaan, jos työt ei maistu ja yrittäjät jatkossa ahtauskoneiden kuljettajiksi, niin loppuu nämä lakkoilut!

Kepa

Ihmetyttää vähän työnantajalta tällainen myönnytystoiminta, luulisi olevan tulijoita nykyisilläkin palkoilla noihin töihin.

Jussiboy

Varmasti olisi mutta riittääkö taito? Lääkärinhommiinkin haluaisi moni.

Eki

Lääkäri ja satamajätkä painii vähän eri sarjassa. En väheksy ahtaajien ja autonkuljettajien ammatitaitoa, mutta ei niitä ole mahdoton kenenkään oppia. Lääkäriksi sensijaan ei taida ihan jokaisesta olla jo kielitaidon ja koulutodistusten puolesta.

ike

Suomessa on euroopan köyhin kansa ja kärjessä ollaan niin veroissa kuin byrokraattien määrässäkin.
Mitä tässä sitten pitäisi tehdä. Sanon jo toistamiseen että kun on noita puolueita joita kiinnostaa veronkorotukset, älkää äänestäkö heitä. Jos veroja ei koroteta ei se tarkoita sitä että täytyisi supistaa terveys tai hyvinvointipalveluista. Se tarkoittaisi vain sitä että palveluiden piiriin voitaisiin ottaa enemmän niitä kallispalkkaisia byrokraatteja jotka saisivat sopeutua muiden ihmisten tapaan työttömyyskorvaukseen, jos järkevää tekemistä ei löydy. Aika paljon tulisi säästöä. Ei siitä ole hyötyä että valtio tempputyöllistää. Se on rahan siirtämistä yhdestä taskusta toiseen ja matkalla tulee vielä hävikkiä.
Älkää siis pelätkö hyvinvointipalvelujen katoamista, pelätkää sitä että valtio tempputyöllistää. En siis puhu valtionyhtiöistä joilla ei pitäsi olla varaa siihen, ainakin jos niitä hoidetaan kunnolla.

Runtiti-pou

Kenkää noille eikä mitään maksuja

ike

Tykkäsin, kun minussa elää pieni anarkisti 😊

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Ilkka Manttari
Jussiboy

Meinaatko, että Pihkalan prikaatin pitäisi astua kehiin. Eikö työntekijät voi sinun mielestäsi taistella palkkojensa puolesta? Kumpaan ryhmään itse kuulut, pihkalan jengiin vai niihin jotka yrittävät parantaa elintasoaan?

Runtiti-pou

Eikös sairaanhoitajilta juuri otettu oikeus pois tehdä mitä huvittaa? Onko eroa Sannan tai Pihkalan jengillä?

GLGL

MäTV3 kirjoittaa 20230215:
”– AKT pelaa häikäilemätöntä peliä laittamalla Suomen säppiin ja ajamalla vientiteollisuuden päin seinää. …. toteavat Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n toimitusjohtaja Mari Vasarainen ja Kemianteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä.”
Naisen logiikka jyllää jälleen. Eivätkö nämä Mari ja MInna ymmärrä, että Marinin hallitus on koko hallituskautensa ajan laittanut ”Suomea säppiin” ja ajanut vientiteollisuutta ”päin seinää”. Miksi nämä ”johtajat” ovat olleet täysin hiljaa ja nyt sitten rääkyvät hysteerisenä, kun seuraukset iskevät tuulettimeen?
Marinin tavoite on lakkauttaa koko AKT:n edustama ammattiala. Vähempikin alkaisi jo aiheuttamaan irritaatiota.

Aapo ruotsalainen

En ole koskaan satamassa töissä ollut, mutta tiedän työnkuvaan kuuluvan mm. Jäänpoistoa manuaalisesti. Ei tule se 4000e/kk mitenkään pulloihin puhaltelemalla. Paljonko haluaisit siitä, että työskentelet syksyllä/talvella/keväällä satamassa? Itse en 4000:lla menis. Viihdyn paremmin toimistossa, vaikka en noin paljon tienaa ja koulutustaso on korkeampi.

Vihervasuri

Juu, en määkään ja armeijaan en myöskään mene, saati Suomea puolustamaan, kun siellä joutuu olemaan ulkona ja vieläpä ihan ilmaiseksi. Mieluummin otan Kela-rahat ja puhaltelen kattoon.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Vihervasuri
Kepa

Sotilaiden pitäisi mennä lakkoon ja vaatia sotakorvauksia. Lisäksi pitäis saada kohtuullinen korvaus siitä, että puolustaa vastoin tahtoaan ja henkensä uhalla läntistä sopimuspohjaista homoyhteisöä.

Ilkka Forsten

Se mitä nyt kirjoitan on alunperin merimiehenä toimineen henkilön kertomaa, joten en tiedä pitääkö tämä paikkansa, ei siksi että kertoja on merimies, vaan siksi että juttu kuulostaa lievästi sanottuna erikoiselta.

Hän sanoi että ennen vanhaan kun tavarat siirreltiin laivojen ruumaa käsipelillä, tehtiin välillä myöskin ruuman sisäseinien puhdistus. Tällöin tyhjänä olevaan ruumaan ammuttiin haulikoilla niin että räikinä kävi. Miksikö ? Siksi että haulit irrottivat seinissä olevaa ruostetta, ja samalla lyijyhauleista jäi lyijyä karheaa metallilevyyn, joka esti uutta ruostumista. Juttu voi olla ihan vitsi, mutta toisaalta jollakin tavalla ne ruosteet on pitänyt aika ajoin irrottaa, sillä suolainen meri-ilma tekee aina tehtävänsä.

Poistan siis itseltäni vastuun tarinan todenperäisyydestä, ja jos se oli vitsi, niin mikäs siinä. Hiekkapuhallus ei ollut silloin vielä olemassa oleva keino, joten – niin, kyllä tarinassa saattoi olla totuuttakin ? Se ei sitten pidä paikkaansa, että laivayhtiöt olisivat palkanneet muuten osaamattomia merimiehiä istumaan perätuhdolla haulikko polvien päällä, vahtimassa ettei kalat ei syö propelia kun ollaan satamassa.

Riisto-mafia

Ahne AKT ja ahtaajat. Olemattomalla koulutuksella suolainen palkka saatu kiristettyä vuosien saatossa, koska uhattu pysäyttää koko Suomi monta kertaa. Toivottavasti Suomenkin satamat automatisoidaan mahdollisimman pian, kuten isoissa Eirooppalaisissa satamissa on tehty. Loppuu hommat ennen pitkää tältä riistoporukalta.

Jussiboy

Toivottavasti myös sinun työsi automatisoidaan, niin loppuu hommat teiltä riistäjiltä.

Jussiladyboy

Tässä on taas tämän trolli ”jussin” parasta antia..🤦🏻‍♂️