Kotimaa Ympäristö ja luonto

Onnettomuus Jämijärvellä: tuulivoimalan siipi katkesi tuulessa – painavat osat lensi ympäristöön

Oulunsalo-Hailuoto -tuulipuisto 2015. Kuva: Nina Metsälä.

Onnettomuusalueelle ei saa mennä, pelastuslaitos ohjeistaa.

Jämijärvellä Ratiperän tuulivoimapuistossa sattui sunnuntaiaamuna onnettomuus.

Yhden tuulivoimalan 14 tonnia painava siipi katkesi kovassa tuulessa, jolloin osia lensi ympäristöön. Yhdessä turbiinissa on kolme siipeä noin 100 metrin korkeudella. Siivet on valmistettu lasikuidusta.

Pelastuslaitos jäi eristämään aluetta, jotta ulkopuoliset eivät pääsisi onnettomuuspaikalle. Pelastuslaitos sai tiedon onnettomuudesta kello 10.55.

Katkenneen siiven palasia on edelleen osittain kiinni voimalassa, ja on olemassa vaara, että ne voivat pudota maahan milloin tahansa.

– Siellä ylhäällä on vielä monen tuhannen kilon kappaleita. Ne saattavat lentää lähimaastoon, päivystävä palomestari Timo Silvan kertoo Satakunnan pelastuslaitokselta.

Silvanin mukaan alue on kielletty ainakin seuraavat vuorokaudet ja tuulivoimapuiston huoltoyhtiö poistaa rikkoutuneen siiven palaset yläilmoista. Siihen voi kuitenkin mennä päiviä.

Ratiperän tuulivoimapuistossa on yhteensä yhdeksän tuulivoimalaa.

Lähde: IS

5 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Ilkka

Tiettävästi ainakin kuusi Teslaa jäi nyt vaille virtaa, mutta toisaalta säätiedot lupaavat lisää kylmää, ( koska ilmasto lämpenee ) ja Ohisalon neuvohan oli jo aikoja sitten ettei teslaa ladattaisi kylmällä säällä. Mielenkiinnosta haluaisin kuulla miten sen saa toimimaan ilman latausta, sillä onhan ohisalolla oltava tarjota vaihtoehto jos ensin kieltää lataukset virtasyöppöinä ja haitallisina. 😒

John Quiman

Ensin melkein pakotetaan sähköautoihin ja sitten sanotaan, että älkää ladatko niitä. Kohta sanovat, että ajakaa vain kesällä.

Ilkka

Hiukan valikoiden noudatan jo sitä ohjetta. Talvella ajan väin välttämättömät ajot, mutta kesällä poljen senkin edestä harrasteautoilla. Apropoo, kerroinkin viimevuoden puolella ostaneeni uuden lelun. Buick Electran vuosimallia 1976 mutta siitä ei tullut pitkää ystävyyttä, auto on taas jo myyty ja tilalle tuli 1972 mallin Dodge Charger. Hyvällä miehellä on oltava kolme autoa, ja harrasteautopuolellakin niin että on pyhä ja arkiauto erikseen. Talvikuukaudet leikin ympäristötietoista ilmastoahdistujaa ajamalla Toyota hybridi Camryllä, joten olen ” kompensoinut ” ilmansaasteet osaltani niin, ettei kesän kurvailuja oteta huomioon. Reilu pari kuukautta vielä ja sitten hörähtää vanha kunnon pata rautainen V8.

n/a

Sitä saa dieselillä 200t km ajaa ennen ku päästöt ylittää yhden Teslan akuston valmistuksessa syntyneet päästöt. Sähköauto on vähän kun ilmastonmuutos ja holokausti, keksittyä huuhaata

n/a

Ei muuta ku generaattori peräkärryyn