Kotimaa Politiikka Talous

Taksiliikenteen digitalisaation kehittäminen on yhteinen asia

Kuva: Wikimedia Commons.

Tiedote 28.10.2022 Liikenne- ja viestintäministeriö

Verohallinnon toteuttama taksialan tehovalvonta on nostanut keskusteluun taksialan toimintaan liittyviä haasteita ja lainsäädännön kehitysmahdollisuuksia. Verohallinto toivoo tiedotteessaan 26.10.2022 lakimuutosta, joka mahdollistaisi taksamittaritiedon paremman seurannan. Myös Taksiliitto on nostanut esiin tarvetta takseista kerättävän tiedon parempaan hyödyntämiseen.

Taksisääntely uudistettiin liikennepalvelulailla, joka tuli pääosin voimaan 1.7.2018. Taksialan sääntelyä kiristettiin vuonna 2021 voimaan tulleilla lakimuutoksilla. Ne valmisteltiin hyvässä ja laajassa yhteistyössä sidosryhmien ja muiden viranomaisten kanssa. Lakimuutoksilla tarkennettiin taksinkuljettajakokeen sisältöä, täsmennettiin taksiyritysten ja välityskeskusten velvollisuutta toimittaa viranomaisille hintatietoja, edellytettiin yritystunnuksen olemassaoloa ja yrittäjäkurssin suorittamista sekä säädettiin taksivalaisin pakolliseksi.

Liikenne- ja viestintäministeriö pitää taksiliikenteen digitalisaation kehittämistä ja tiedon hyödyntämistä erittäin tärkeänä ja lainvalmistelussa tähän on aktiivisesti etsitty ratkaisuja. Korjaussarjassa taksamittareiden osalta asetettiin velvoitteeksi, että taksiajoneuvossa on käytettävä matkan tiedot keräävää taksamittaria, jos matkan hinta ei ole kiinteä ja kiinteähintaisissa kyydeissä muuta laitetta, joka luotettavasti kerää erikseen määritellyt tiedot jokaisesta taksimatkasta sähköisessä muodossa. Säännöksillä selvennettiin taksamittarin ja muun laitteen vaatimuksia, taksamittarin käyttövelvoitetta ja taksimatkoista verovalvontaa varten kerättäviä tietoja. Muutoksilla parannettiin verovalvontaa ja harmaan talouden torjuntaa myös varmistamalla, että laitteilla kerätään tiedot, joita Verohallinto tarvitsee.

Yritysten ja viranomaisten välistä tiedonvaihtoa voisi jatkossa tehostaa esimerkiksi muodostamalla yhteisiä avoimia rajapintoja, jotta kerättävää tietoa voitaisiin hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Tämä on ollut liikenne- ja viestintäministeriön ja muiden viranomaisten pidemmän aikavälin tavoitteena. Tällainen automaattisempi ja avoimempi tiedonvaihto edellyttää monia käytännön toimenpiteitä ja uusia tiedonvaihtojärjestelmiä sekä valtionhallinnon toimijoissa että yrityksissä. Liikennepalvelulain viimeisimmällä muutoskierroksella tähän ei vielä löydetty sellaisia toteutusmalleja, joita keskeiset toimijat olisivat olleet korjaussarjan aikataulussa valmiita kehittämään ja resursoimaan.

Suomesta halutaan tehdä digitalouden kansainvälinen edelläkävijä ja kilpailukykyisin toimintaympäristö vuoteen 2030 mennessä. Taksiliikenteen digitalisaation kehittäminen tukisi osaltaan siirtymistä tulevaisuudessa laajemmin esimerkiksi sähköisiin kuitteihin, jotka ovat keskeinen osa reaaliaikatalouden digitalisoitua talousjärjestelmää.

Liikennepalvelulain vaikutuksista on parhaillaan valmisteilla jälkiarviointi, joka valmistuu syksyn aikana.

Lisätietoja:

osastopäällikkö Jarkko Saarimäki, p. 040 836 0397, jarkko.saarimaki@gov.fi

yksikön johtaja Emil Asp, p. 040 509 9757, emil.asp@gov.fi

Tiedote 8.4.2021: Taksilainsäädännön muutokset voimaan pääosin 1. toukokuuta
Tiedote 31.7.2020: Kooste taksilainsäädäntöä koskevista lausunnoista julkaistu
Tiedote 11.6.2020: Taksisääntelyn epäkohtia ryhdytään korjaamaan

Liikenne- ja viestintäministeriö

15 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Junkki

Digitalisoikaa taksit niin kenenkään ei enää tarvitse lähteä fyysisesti matkustamaan taksilla, sen voi tehdä digimaailmassa virtuaalisesti ja maksaa bicoineilla.

Ilkka Forsten

Nykymaailma. Digitaksi digikuskeineen vie sinut digiasiakkaana digiravintolaan. Otat digiviinaa ja digität aikasi kunnes sammut. Sitten digitaksi digittää sinut digihenkilön digikotiin, maksan diginä ja heräät aamulla gidikoistiseen taskut digistä tyhjinä, mutta ei huolta. Digikoistisen poistaa DELETE näppäin.

Suti

Jos digitaksi perii liikaa niin voi valittaa viestintävirastoon. Pitää muistaa. että 5g digidarra on paljon ankarampi kuin 4g koistinen.

Puolueeton

Artikkelista tulee mieleen, että tärkein uudistus taksiliikenteessä on verottajan osuus. Valtio tarvitsee rahaa byrokratiansa pyörittämiseen eikä yksikään maksu saa jäädä pimentoon maksoi mitä maksoi.
Yhteiskunta on mennyt vialle pahemman jälkeen. Yrittäjät yrittävät kiskoa kansalaisilta huippuhintoja ja pimittää rahat verottajalta. Rehellisiä suomalaisia on enää vähän. Tähän tuskin on vaikuttanut kansalaisten perimän muuttuminen. Siihen on johtanut kiero politiikka, joka opettaa yhä suurempaa osaa kansalaisista epärehelliseksi. Jos maan johto on epärehellistä, on selvää että kansalaisista tulee epärehellisiä. Lisää epärehellisyyttä seuraa, kun ihmisten elämiseen suunnitellaan digitaalista kontrollointia. Rehellisyyden tulisi lähteä halusta olla rehellinen.

Jukkis

Tuon ”epärehellisiä” sanan sijaan käyttäisin sanoja ”valtaansa sokaistuneet” ja siitä seuraavaan kansalaisten vastareaktioon osuvampi yleiskuvaus olisi ”yhteiskunnalliseen nykytilaan sopeutuvat” eli ahtaalle pistetyt kansalaiset.

Puolueeton

Tietenkin vallansokaisemalla rehellisyys on jätettävä sivuun. Luonteeltaan rehellistä ei valta sokaise.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Pekka Viherä
John Quiman

Voisi kysyä, että onko pimeän rahan tekeminen epärehellistä? Mistä valtio on hankkinut oikeuden verottaa mielensä mukaan? Se on hankittu pakottamalla ihmiset valtion alamaisuuteen, ei ihmisten vapaasta tahdosta. Onko epärehellistä vältellä alistetussa asemassa alistajan rahastusta? Onko epärehellistä, jos orja pyrkii pakenemaan orjuuttajaltaan?

On turha keksiä tuohon kysymykseen vastaukseksi sellaita, että yhteiskunta sitä tai tätä tarjoaa palveluita. Yhteiskunta pakkomyy palveluita. Kyllä palveluiden ostamisen tulisi olla vapaasta tahdosta ostettua. Kommunistimaissa tarjotaan oikeutukseksi orjuuttamiselle, että valtio tarjoaa palveluita. Kommunistimaissa valtio omistaa kansalaiset. Kuinkahan on loppujen lopuksi vaikkapa Suomessa ihmisen vapauden kanssa?

Ilkka Forsten

Pankit omistavat suuremman osan siitä vapaudesta mitä kansa kuvittelee itsellään olevan.

murre riepunen

Bernerin, Sipilän ja muiden toheloiden jälkien korjaamisen poltetaan miljoonia, sutta ja sekundaa silti.

otto suni

Aivan, oikeassa olet sillä niin avutonta oli Sipilän toiminta pääministerinä, että piti ottaa tämä Sveitsin vientituote uudistamaan Suomea ja taksialaa. Kaikki Bernerin aikaan saamat virheet ovat sitä mittaluokkaa, että niiden korjaaminen vie vuosia, esimerkkinä Yksityistielain uudistaminen minkä seurauksena maallikot sotkivat yksityisteiden hoitokunnat omilla aivoituksillaan!

Jukka

Bernerin buuhailut olivat katastrofi Suomen taksille. Tarkistuksissa löytyy puutteita jos mitä. Nyt taksi on etupäässä marakattien valloittama, ainakin pääkaupunkiseudulla. Verottajakin menettää miljoonia.

Ilkka Forsten

Mahtaako kyydin saada maksettua nipulla Chiquita banaaneita ?

Jukka

En tiedä, kun en nouse taksiin, jossa kuskina sompailee marakatti.

Tuumailija

Miten olisi, jos palautettaisiin paikallistuntemus, suomen kielen sujuva taito yms. takaisin taksilupakokeeseen.
Tänä päivänä digitalisaatio tarkoittaa tiukempaa valvontaa, tiedonkeruuta, viranomaishallintaa (totalitarismiksikin kutsuttu) etenkin asiakkaista, heidän liikkeistään ja maksuliikenteestä (korttimaksupakko, muu sähköinen järjestelmä).
Samalla tehdään järjestelmästä mahdollisimman haavoittuva.

Jukkis

Laadukkaat kriteerit täyttävä toiminta olkoot nimeltään taksi/taksipalvelu ja muut olkoon kyytipalvelua ja kuljetuspalvelua.
Taksiyhtiöille voisi myös pakottaa ilmoittamaan mitä palveluita (kuten kielet ja kotiovelle saattaminen ja inva-koulutus yms.) tarjoavat ja jos taksi ei sittenkään täytä ilmotettua lupaustaan niin ilmaiskyyti olisi minimirangaistus. Nuo ”suomalaiset” taksijätit nimittäin valetelevat kun soittaa tilauksen. Se voi olla joku ulkkis joka väittää osaavansa/tekevänsä jotain mikä ei olekaan totta tai sitten tilauskeskuksen systeemissä ei näy taksikuljettajan kaikkia tietoja.
Pashoja kokemuksia on ja jos olisi vaikka kehitysvammainen niin olisi vielä pashempaa tilata tarvittava palvelu.