Eurooppa Muu maailma Politiikka

Turkin Erdoğan katkaisee neuvottelut Kreikan pääministerin kanssa – lausunnot Yhdysvaltain kongressille olivat liikaa

Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg ja Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan. Kuva: Flickr.

Turkin presidentti on syyttänyt Kreikan pääministeriä Kyriakos Mitsotakista siitä, että hän on käskenyt Yhdysvaltoja olemaan myymättä hävittäjiä Turkille. Presidentti on perunut suunnitellut neuvottelut Ateenan ja Ankaran välillä.

Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan sanoi maanantaina, ettei hän enää keskustele kreikkalaisen virkaveljensä, pääministeri Kyriakos Mitsotakisin kanssa kreikkalaisjohtajan Washingtonin vierailun jälkeen.

Erdogan väitti, että Mitsotakis oli kehottanut Yhdysvaltain viranomaisia olemaan myymättä F-16-hävittäjiä Turkkiin. Lisäksi hän syytti Kreikkaa siitä, että siellä asuu hänen vihollisiaan, Yhdysvalloissa toimivan muslimipappi Fethullah Gulenin kannattajia.

Turkin presidentti perui myös suunnitellun tapaamisen näiden kahden naapurimaan hallitusten välillä.

”Tänä vuonna meidän piti pitää strategisen neuvoston kokous. Minun kirjoissani ei ole enää ketään Mitsotakis-nimistä”, Erdoğan sanoi toimittajille hallituksen kokouksen jälkeen. ”En koskaan hyväksy tällaista tapaamista hänen kanssaan. Koska kuljemme samaa tietä kuin poliitikot, jotka pitävät lupauksensa, joilla on luonnetta ja jotka ovat kunniallisia.”

Mitä Mitsotakis sanoi suututtaakseen Erdoğanin?

Närkästyksen aiheuttaja näyttää olevan Mitsotakisin puhe Yhdysvaltain kongressille 17. toukokuuta, jossa Kreikan pääministeri varoitti Yhdysvaltoja luomasta uutta epävakauden lähdettä Ukrainan kriisin aikana.

”Viimeinen asia, jota Nato tarvitsee aikana – jolloin keskitymme auttamaan Ukrainaa voittamaan Venäjän hyökkäyksen – on toinen epävakauden lähde Naton kaakkoislaidalla”, Mitsotakis sanoi Yhdysvaltain lainsäätäjille.

”Ja pyydän teitä ottamaan tämän huomioon, kun teette itäistä Välimerta koskevia puolustushankintoja koskevia päätöksiä”, hän lisäsi.

”Olimme sopineet, ettemme ota kolmansia maita mukaan kiistaamme hänen kanssaan. Tästä huolimatta hän vieraili viime viikolla Yhdysvalloissa ja puhui kongressissa varoittaen heitä antamasta meille F-16-koneita”, Erdoğan sanoi Kreikan pääministerin kommenteista.

Turkki potkittiin ulos Yhdysvaltain seuraavan sukupolven monitoimitaistelukoneen F-35:n hankintaohjelmasta vuonna 2019. Turkki ei ollut mukana, koska Ankara vaati, että se ostaa myös venäläisen S-400-ilmatorjuntajärjestelmän. Yhdysvallat ilmoitti tuolloin, että se ei hyväksy Turkin ostavan venäläistä aseistusta, joka soveltuu erityisesti F-35:n torjuntaan, ja hankkivan samalla myös uudet hävittäjät.

Tämän seurauksena Erdoğanin hallitus ja armeija on tuplasti kiinnostuneempi nykyaikaistamaan ilmavoimiaan vanhemmilla F-16-koneilla.

Kreikan hallituksen tiedottaja Yiannis Economou sanoi, että Kreikka ”ei ryhdy vastakkainasetteluun lausunnoista Turkin johdon kanssa”.

”Kreikan ulkopolitiikka perustuu vahvasti historiaan, kansainväliseen oikeuteen ja liittolaisuuksiimme, vaikka se ärsyttäisikin joitakin”, hän sanoi.

Kreikan ja Turkin suhteiden jännittynyt historia

Sekä Kreikka että Turkki ovat Naton jäseniä, mutta molempien suhteet ovat olleet pitkään kireät ja uhanneet ajoittain kärjistyä konfliktiksi.

Näillä kahdella maalla on vakavia kiistoja Kyproksen asemasta, ja ne olivat viime vuonna lähellä avointa konfliktia itäisen Välimeren maakaasulähteistä.

Turkki on väittänyt, että Kreikka militarisoi Egeanmeren saaria kansainvälisten sopimusten vastaisesti. Kreikka on torjunut tämän väitteen.

Kreikka on yksi suurimmista puolustusmenojen kuluttajista Nato-liittoumassa ja yksi niistä harvoista Yhdysvaltojen ohella, jotka ovat onnistuneet pitämään puolustusmenot 2 prosentin rajan yläpuolella.

Suhteiden normalisointiyritykset alkoivat viime vuonna, mutta ne eivät ole vielä edenneet kovin pitkälle.

Turkki vastustaa parhaillaan myös Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyshakemuksia ja syyttää niitä terroristien suojelemisesta, millä viitataan Turkista paenneisiin tai sieltä lähteneisiin kurdeihin. Analyytikot epäilevät, että Erdoğanin hallitus haluaisi muun muassa nopeuttaa yhdysvaltalaisten F-16-hävittäjien hankintaa.

Lähde: AP, Deutsche Welle

19 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
John Quiman

Juttelin joskus 90-luvulla Ruotsissa erään turkkilaisen kioskin omistajan kanssa ja kysyin hänen käsitystään kurdeista. Hän kertoi kurdien olevan vieraita Turkissa ja niiden tulisi olla kiitollisia. Kun totesin kurdien olleen niillä seuduilla ainakin yhtä kauan kuin turkkilaisten, joten kuinka kauan pitää olla, ettei ole vieras, saikin hän jo melkoisesti kiihotuksia ja katsoin parhaaksi livetä paikalta. Selvisi kuitenkin, minä turkkilaiset pitävät kurdeja – toisen luokan kansalaisina, lähinnä ei-toivottuina ja kiittämättöminä ”vieraina”. Kurdejahan sorrettiin aika reippaasti ainakin niihin aikoihin.

Ei mikään ihme, jos heillä on kurdiongelma, koska itse aiheuttavat ongelman potkimalla kurdeja päähän, kieltämällä kurdin kieliset julkaisut ja lastenkirjat ym. Ainakin vielä silloin oli kurdien painostus hyvin voimakasta.

Puolueeton

Jos Naton jäsenet ovat liki sodassa keskenään, miten Natoa voi pitää puolustusliittona?
Suomen poliitikot järjestävät meidän tulevaisuutta tunteiden varassa. Puolueettomuus ja kohteliaisuus suurvaltoja kohtaan on pienelle oikeata politiikkaa. Kohteliaisuus ei ole alistumista vaan takaa parhaat tulokset myös politiikassa.

ville vallaton

Turkki on välttämätön liittolainen Natolle ja sen ymmärtää ainoastaan sellainen joka tutustuu Turkin sijaintiin geopoliittisesti merkittävällä alueella USA:lle. Turkissa on suurin tutka mikä pystyy havaitsemaan jokaisen ohjuksen ja lentokoneen liikkumisen Siperian läntisellä puolella! Erdoganilla on todella ”munaa” ja suurlähettiläänsä hyvin tarkoin seuraa myös Suomessa mitä me sanomme Turkista ja Erdoganista! Tunteella ei valtion asioita pidä hoitaa kuten tyttö tuppurainen Suomesta!

Jukka

USA pitää Turkista kiiinni, vaikka Nato onkin demokraattisten valtioiden puolustusliitto. Sanat Turkki ja demokratia eivät sovi mitenkään samaan lauseeseen. Nyt vain pitää sopia, koska Turkin paikka kartalla on sopiva USA:lle ja Natolle. Suomikin on sopiva maa USA:lle ja Natolle.

Onko nää kaikki kommentit vitsejä?

Tuo sun venäläinen puolueettomuus on suorastaan ihailtavaa…

John Quiman

Monet vaan eivät ymmärrä eroa mielistelyn, lipomisen ja kohteliaisuuden välillä.

Suomessa ”puolueettomat”, Venäjää mielistelevät eivä tosiaan ymmärrä tuota.

juu

Turkki vastustaa Suomen ja Ruotsin tukea terroristeille, mutta silti Turkki koittaa väkisin tunkea isot määrät ”turvapaikanhakijoita” Kreikan kautta eurooppaan.
Ja ne on juuri niitä joiden henkilöllisyyksistä tai taustasta ei tiedetä mitään..

ike

Turkki on loinen. Aika monella tapaa, ei vain Naton suhteen. Kuinkahan kauan katsellaan ennen kuin laitetaan ruotuun. Monia asioita nuo tulevat vaalit ja laskeva kansansuosio teettää. No tuo huomautus vaaleista kai oli vähän mauton. Niitä voi aina ostaa. Katsokaa vaikka Yhdysvaltojen presidentinvaaleihin. Sama meno jatkuu kaikkialla. Jos luulette, niin Suomi ei ole poikkeus. Vaalivilppi on tosiasia. Yksi todistettu asia riittää.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Galina Manttari
ville vallaton

Turkki on yllättävän hyvin selvinnyt siihen nähden kun kyseessä on islamilainen valtio, samoin voidaan todeta, että Iran on vielä tolpillaan vaikka on tehty kaikenlaista ”jäynää” pakotteilla. Islamilaisissa maissa on helppoa koska siellä eivät naiset määrää ja kuinka tyhmä tahansa miehenpuoli on aina oikeassa. Kunniamurhat ovat edelleen arkipäivää ja muutosta on turha odottaa. On myös syytä hieman raottaa Turkin historiaa Abdul Hamidin ajalta ja todeta kuinka loistava imperiumi Britannia tapati Churchillin johdolla komppanian toisensa jälkeen Dardanelleilla Ensimmäisessä Maailmansodassa. Turkkilaiset käyttivät erinomaisia Mauser-kiväärejä ja osuivat. Taito ei ole ruostunut, joten lähdetään nyt uuteen sotaan turkkilaisia vastaan koko tämän viestiketjun miesten voimin, ehkä Blinken lähetttää uusia ohjuksia käyttöömme!

Kaikkitietävä

Allahia korkeammat voimat ovat päättäneet olla myymättä lentokoneita Erdoklaanille.

ike

Mitähän tuo Erdogan tai muut sanoisivat että teemme kuin hän, kiristämme ja havittelemme parhaita taloudellisia etuja ja Suomi ja Ruotsi etsiii liittolaisia itävaltioista. Saattaisi olla Naton liittoutuminen olla vaakalaudalla. Tuosta näkee että muslimeilla ei ole mitään muuta kuin typeriä vaihtoehtoa, hänhän on muslimi. Erdogan toimii kuin muslimi. Kyllä nuo nyt saisivat jäädä omiin maihinsa ja elää onnellisina.

Kata

Resepti on päässyt nyt joka päivä esille milloin missäkin…kyllä siinä narsistin elo on nyt kivvaa ja saa uhkaillakin kaikessa rauhassa..oikein matomaa.
Tuonne en ikinä matkusta vaikka tiiän että ei kaikki kansalaiset ole reseptiä halaamassa.

Jukka

Turkissa en ole käynyt koskaan! ¨Enkä käy! Mitäs minä siellä. Siellä tulee hiki! Niin täälläkin kun tekee töitä.¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Kata

En minäkään mutta Kyproksella kävin kurkkaamassa aidan taakse…ei näyttäny kivalta.

Jukka

Mikä oli pielessä aidan takana?

Googleta ellet tiedä.

juha II

Turkin äkäpussi on juuri niin toksinen kuin Suomi on munaton!!!

Timppis

Ja vihollisia ovat myös toiset muslimit jotka ei ole sen kummoisempia kun muutkaan muslimit vain musulmasneja kaikki samaa skeidaa vähän eriävässä paketissa.

Jegros

Jaksaisitko vielä kertoa venäläisistä mahti mulkuista?