Kotimaa Politiikka

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus: Liikenteen päästötavoitteita ei saavuteta – tarvitaan lisätoimia ja kokeiluja

Kuvituskuva: Wikimedia Commons, Nemo bis. (CC BY-SA 3.0).

Tiedote 3.10.2022 Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Suomessa liikenteen päästöt ovat viidennes kaikista päästöistä. Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä ja päästä 2045 kokonaan päästöttömään liikenteeseen. Tutkimustiedon perusteella kaikki tavoitteet eivät tule toteutumaan. Tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan lisätoimia ja kokeiluita, sanovat aiheeseen erikoistuneet VATT:n tutkijat, tutkimusprofessori Tuomas Kosonen ja johtava tutkija Marita Laukkanen.

Suomi on asettanut tiukkoja tavoitteita liikenteen päästöjen vähentämiselle. Tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Vuoteen 2045 mennessä tavoitteena on kokonaan fossiiliton liikenne, mikä tarkoittaisi, että Suomen teillä ei silloin käytettäisi enää lainkaan fossiilisia polttoaineita.

Näiden tavoitteiden toteutumista on jo yritetty edistää monin keinoin, mutta tutkijoiden mukaan nykytoimet eivät riitä alkuunkaan.

”Päästöjen puolittaminen vaatisi, että Suomen teillä kulkisi vuonna 2030 vähintään 600 000 sähköautoa. Tänä vuonna Suomen autokanta lisääntyy noin 100 000 autolla, joista täyssähköautoja on tammi-heinäkuussa ollut noin 14 prosenttia ja ladattavia hybridejä noin 20 prosenttia. Tällä skenaariolla vuoden 2022 lopulla koko 2,7 miljoonan auton kannasta vain noin 50 000 autoa tulee olemaan täyssähköautoja. Se on häviävän pieni osa Suomen autokannasta, vaikka julkisuudessa puhutaan mielellään sähköautojen hankintojen huimista kasvuprosenteista,” huomauttavat Tuomas Kosonen ja Marita Laukkanen.

Vuoden 2022 lukujen perusteella on ilmeistä, että vuonna 2030 Suomessa ei ole lähimainkaan 600 000 täyssähköautoa eli liikennepäästöjen puolittuminen tuskin toteutuu tavoitevuoteen mennessä. Tavoite vuoteen 2045 mennessä kokonaan päästöttömästi liikenteestä on vielä epärealistisempi.

”Autojen keskimääräinen romutusikä on Suomessa 22 vuotta. Suuri osa tänä vuonna käyttöönotetuista polttomoottoriautoista on vielä liikenteessä 2045, ja polttomoottoriautoja myydään EU-alueella vuoteen 2035 saakka. Tämä tavoite kokonaan päästöttömästä liikenteestä ei voi millään toteutua nykyisin keinoin”, kiteyttävät tutkijat.

Suomessa on pyritty moni tavoin edistämään liikenteen päästöjen vähentämistä viimeisen runsaan kymmenen vuoden aikana. Polttoaineverotus ja autoverotus rankaisevat hiilidioksidipäästöistä, mutta toimet ovat silti riittämättömiä.

Suomessa on tuettu sähköautojen hankintaa ja latauspisteiden rakentamisesta, mutta huomattavasti vähemmän kuin muissa Länsi-Euroopan vertailumaissa. Suomessa sähköautojen hankintatuki on 2000 euroa, mutta esimerkiksi Ruotsissa ja Espanjassa tuki on 7000 euroa ja Saksassa ja Ranskassa enimmillään jopa 9000 euroa. Lisäksi uusien julkisten latauspisteiden rakentamista tuetaan Suomessa 73 sentillä asukasta kohden, kun Ruotsissa ja Ranskassa summa on tuplasti suurempi ja Saksassa se on kuusi euroa asukasta kohden. Itävallassa autoilun sähköistymistä tuetaan jopa 186 eurolla asukasta kohden.

”Julkisen talouden tilanteen kannalta on realismia, että Suomessa ei voida tukea liikenteen sähköautoistumista yhtä runsaasti. Tukitoimien tehokkuutta pitäisikin Suomessa testata kokeiluin. Kuinka paljon vaikuttaa hankintatuen kasvattaminen, entä latauspisteiden rakentamisen tukeminen? Kokeiluiden avulla voidaan löytää kaikkein tehokkaimmat tukikeinot, joilla päästään kohti päästötavoitteita, mutta huomioidaan samalla julkisen talouden reaaliteetit. Tulevan hallituksen tulisi ilman muuta ottaa tällaiset kokeilut ohjelmaansa”, summaavat Kosonen ja Laukkanen.

Tarkempia tietoja liikenteen päästöjen vähentämisestä Euroopassa on luettavissa Suomen Akatemian verotutkimuksen huippuyksikön (FIT) sivuilla julkaistavan kirjoitussarjan tuoreimmasta artikkelista, josta löytyvät tiedot myös Suomen autokannan sähköistymisvauhdista. Vuosille 2022-2029 Suomen Akatemian rahoituksen saanut huippuyksikkö on Tampereen yliopiston, VATT:n ja Helsingin yliopiston yhteinen hanke.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

75 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
John Quiman

Puhuvat ahkerasti päästöttömyydestä, jolla tarkoittavat harmittoman hiilidioksidin päästöjä.

Kuinkahan paljon paremmaksi maapallon tila muuttuisi, jos opitaisiin olemeen levittämättä myrkkyjä pitkin poikin? Niillä kun on vaikutusta.

ike

Suomen kannattaa kai sitten laittaa muutama sata miljoonaa kaikenlaisiin kokeiluihin vaikka meidän päästömme hukkuvat maailman kaikkeen muuhun hälinään, mutta eihän suomen hallitus ole aikoihin pitänyt kansalastensa puolta. Meidän poliitikot kai luulevat että heidän asiansa on ajaa EU:n asiaa. EI OLE. Muistakaa tuo vaaleissa, tosin saattaahan olla että meilläkin otetaan käyttöön ”vaalikoneita”. Sitten kannattaa muistaa että äänestäminen kannattaa lopettaa ja siirtyä todellisen demokratian vaiheeseen kaksi.

John Quiman

Kansanedustaja edustaa kansaa, myös valansa mukaan. Hän ei edusta itseään, ei puoluettaan, eikä ulkomaisia tahoja, eikä EU:a. Mutta meilläpä poliitikot edustavat juuri noita mainittuja, eivät kansaa. Siksipä ovat valansa rikkoneet ja huijaavat kansaa antamalla uskoa, että he tekevät asioita kansan parhaaksi.

ike

Rikoksesta seuraa yleensä rangaistus, no ei tuossa tapauksessa.

Juha

Nuo ilmastoidiootit eivät ole tehneet päivääkään oikeita töitä vaan loisivat täällä muiden siivellä jossain kommarivirassa. Muuttakoon viddy vaikka intiaan käännyttämään alkuasukkaita ilmastoääriuskoonsa.

kärrynpyörä

Näin suuren ihmiskunnan kohdalla se vihreä siirtymä tarkoittaisi sitä, että vähintään puolet nykysistä autolijoista joutuisi vaihtamaan sähköisiin kaksipyöräisiin, koska rahat ja materiaalit loppuvat kesken.

Vastaava niukkuus iskisi miltei kaikkeen nykyelämiseen. (paitsi tietenkin ”eliitillä”…)

Rudi

Itse en usko hiilidioksidin olevan minkäänlaisen ilmaston muuttumisen taustalla, varsinkaan ihmisen aiheuttaman hiilidioksidin koska ihmisen osuus maapallon hiilidioksidin tuottamisesta on vain 5%. Mutta siitä huolimatta, öljylle on nyt ja tulevaisuudessa monipuolisempaa ja tärkeää käyttöä joten mahdollisimman vähän sitä kannattaisi polttaa.

Jos olisi haluttu nopeita toimia liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi niin olisi ollut tärkeä lähteä siitä että kuinka nykyiset autot saadaan kulkemaan ilman hiilidioksidipäästöjä. Autokanta uusiutuu meillä 20 vuotta ja nyt ehkä vieläkin hitaammin kun osa autoja käyttävistä ei suostu vaihtamaan patteriautoihin jotka nyt ovat monessa mielessä oikeita autoja vain osittain. Pikku hiljaa korvaavia polttoaineita ollaankin kehitelty ja saatamme jo jokusen vuoden jälkeen tankata ”keinobensaa” tai vetyä autoihimme.

Ilkka Forsten

Siitä ollaan kovin hiljaa kun saksalaiset kehittävät kaiken aikaa synteettistä bensiiniä jossa ei ole päästöjä kuten nykyisissä, ja autot voisivat toimia sillä ilman mitään muutoksia. Tämä kun ei sovi viherkommunistiseen ajatusmaailmaan, jossa halutaan pelkkää keskusjohtoista yhteiskuntaa mikä ei pidä sisällään kansalaisia vaan subjekteja. Suurin ongelma on jatkuva ja kiihtyvä ylikansoitus, mutta kun se tapahtuu alueilla kuten Afrikassa, on ihan pois-suljettua kuvitella, että mikään toimenpide olisi kommunistien mielestä muuta kuin rasistista tai sitten jotain eutanasian soveltamista natsihengessä.

Ollaan kantavinaan huolta siitä miten kehitysmaissa selvitään, ja kaikki mitä tehdään on selviämisen vastaista. Ruokitaan lisääntyvä populaatio, joka pelkästään lisääntyy koska mikään ei tee poistumaa, ja kaiken huipuksi niiden sallitaan tulla valmiiseen pöytään nojaamalla jakamattomiin ihmisoikeuksiin, joilla ei ole koskaan tarkoitettu sitä että joku tekee työt ja toiset lorvii joutilaina. En ole koskaan voinut käsittää väittämää jossa kerrotaan vakavalla naamalla, että parasta ilmaston kannalta on tuoda miljoonia hottentotteja vaikka Suomeen sossun elätiksi. Eihän niiden tarpeet siihen lopu että päästään pois afrikasta,päin vastoin heille tarjotaan mahdollisuus kulutukseen jota ei muka maapallo kestä tälläkään hetkellä.

Onko ne puikulapäät joita näkee joka paikassa tyytyneet olemaan edes silä tasolla missä kantaväestö elää ? Ei, aina on saatava enemmän ja parempaa, sekö ei kuluta mitään, sekö ei synnytä päästöjä, sekö ei lisää jätteiden määrää jne.

John Quiman

Viheriäisten lisääntymisen rajoitus kohdistuu valkoisiin, ei juuri muihin. Joten heidän vihansa valkoisia kohtaan on heidän ideologiassaan keskeinen asia. Ylikansoitus heidän ideologiassaan tarkoittaa, että on liikaa valkoisia. Suomalaisten halutaan kuolevan vapaaehtoisesti sukupuuttoon, jotta parempi aines, kuten lähi-itäläiset ja afrikkalaiset voisivat korvata suomalaiset Suomessa. Sanovat toki, että ei suinkaan mitään väestönvaihtoa, mutta mitä väliä on nsanoilla, kun teot yksiselitteisesti johtavat juuri siihen päämäärään.

Kata

Nykyään käyn harvemmin keskustassa ja kun sitten menee niin…on totta mitä kirjoitit.Sitä vaan saa halvatun raivarin mielessään kun näkee kalliisti puetut huppariherrat rennon letkeästi nousevan ”pikku autoon”….
Ei sitä vain tahdo uskoa silmiään kun samaan aikaan puhutaan vanhusten arvokkaasta hoidosta ja elämästä ja sitten näet ne hitaasti rollaattorien kanssa etenevät mummelit ja paapat ei ihan niin muotikuteissa….ei suutanan veetana.
Onko ketään joka huolehtisi vaikka kodeistaan ellei omaisia paikalla?Ei,ei ole rahaa….

Tekis mieli heittää kahvimotti seinään ko suututtaa mutta..tein sen kerran aikoinaan ja piti ite siivota niin…

ike

Näillä ”tukiammateilla” on aina taipumus kasvaa suuremmaksi kuin yhteiskunta. Kuinka montaa ammattinimikettä Suomessa ei edes tarvittaisi ilman maahan muuttoa. Ehkä heräävät kun elintaso alkaa olla kuin jossakin Afrikan kehitysmaassa. Siihen menee vielä jonkin verran aikaa vaikka Sanna parhaansa tekee. Turhakkeiden määrä aina lisääntyy kun elintaso kasvaa. Kai se on jonkinlainen tapa maapallon pitää yllä tasapäisyyttä. Tasapäiset eivät kuitenkaan vie asioita eteenpäin. Jos on koko ikänsä, kuten suomessa, maksanut kovia veroja niin kai siinä on oikeus odottaa jonkinlaista ”palautetta” muutakin kuin se että ryöstetään lisää.

John Quiman

Niille pitäisi jonkun selittää, että kun jossakussa eläimessä on liikaa loisia, se kuolee. Niin kuolee ihminenkin. Samalla tavalla kuolee perhe, jos on liikaa loisijoita. Yhtälailla kaatuu yhteiskunta loiseläjiin, eikä sitä tosiasiaa mikään muuta. Sattuvat vaan nuo kaikenlaiset loisten tukihenkilöt olemaan myös loisia. Tuskin tajuaisivat mitään, vaikka kuinka selittäisi. Heidän todellisuuskäsityksiinsä ei todellisuus liity.

Kata

Totta,en muista montako mutta monta oli ammattia maahanmuuttajien takia ”keksittyjä”!

No oon kyllä aika varma ettei Ruotsissa ollut niitä kun en finne igen meni sinne töihin.Ei saanut edes puhua suomea kouluissa lapsetkaan….

Tuumailija

Heh saman listan näin myös, muistaakseni rahtusen alle 70 ”ammatti”nimikettä ts. suojatyöpaikkoja humanisteille.
Nyt ajetaan raivolla sitä, että edes kaupan kassan ei tarvitse osata suomea, voipa olla että on ilmaiset ostokset jos alkaa kassa molottamaan summaa swahiliksi tai arabiaksi.

John Quiman

Ei kai laki määrää, että kassan tulee ymmärtää suomea, mutta asiakkaathan tuon päättävät lopulta. Jos asiakkaat hyväksyvät sen, sitten mennään siihen suuntaan. Jos asiakkaat eivät hyväksy sitä, laittaa kauppias suomenkieltä osaavat kassalle tai tekee konkurssin. Taitavat kytätä halpatyövoimaa.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by John Quiman
John Quiman

Ruotsissa se kielen puhumisen kielto on aika vanha juttu. Joitain yksittäisiä tapauksia oli sen jälkeenkin. Ainakin 70-luvulla Tukholmassa oli suomenkielinen peruskoulu ja oli jopa lukiokin 70-luvun lopussa.

Ruotsissa oli aikoinaan suomalaisille jonkin verran kielikursseja tarjolla. Niitä sai suorittaa jopa työnantajan piikkiin eli palkallisena aikana. Olivat jonkin tuntimäärän kestäviä, mutta eivät mitään erityisen pitkiä. Itse en niitä ole kokeillut, joten en tarkkaan tiedä. Ei kuitenkaan mitään sopeutumisapuja tai viihdykkeitä kotoutumisen helpottamiseksi.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by John Quiman
Tuumailija

Pohjoisosassa ruotsia (ja suomeakin) toimitettiin aika rauhassa mielivaltaista eugeenista käytäntöä, jossa rangaistuksen uhalla lapsia kiellettiin puhumasta meän/saamen kieltä. Kohtuullisena rangaistuksena oli lämpöpattereihin sitominen, ulkona pakkasessa seisottaminen sisävaateissa yms. humaania toimintaa.
Samaa koki moni suomalainen sotalapsi, joka joutui tanskaan ja ruotsiin, katsottiin alempiarvoiseksi ja välttämättömänä pahana, kohtelut olivat sitten sen mukaisia ja uhrit kantavat näitä traumoja lopun ikäänsä.

Kata

https://www.instagram.com/p/CjRAk62Lzpc/?utm_source=ig_web_copy_link

Kyvernööri uusisommi Kaliforniassa tekee pikku lakeja…ja taatusti filmitähet sun muut julkkikset noudattaa mutta nämähän on aina vaan tavista varten!
Pikkusen autoritääristä mielenvikaisuutta…mitähän tämä muistuttaa eikö ala jo selvitä taulapäillekin?

Maila Laukas

Paljonko sähköautojen akkujen valmistus aiheuttaa päästöjä kokonaisuudessaan koko akun elinkaaren aikana. Nämä veronmaksajien elättämät suojatyövirkamiehet ja ituhipit eivät tunnu älyvän huomioida laskea tätä yhtälöä ja kokonaisuutta.

Lisäksi tutkimusten mukaan esim. 10 suurta valtamerilaivaa tuottaa saman verran päästöjä, kuin 55 MILJOONAA henkilöautoa. Laskekaa siitä pitäisikö näiden piipertäjä näpertelijöden ennemmin keskittyä ihan muihin asioihin kuin henkilöautoihin.. Ja Kiinan yms. maiden kivihiilivoimalat, joita valmisteilla lisää suuret määrät.

Lisäksi muutenkin esim. synteettiset polttoaineet ja vetyautot on tulossa massavalmistukseen vielä tällä vuosikymmenellä.

Ilkka Forsten

Mutta Kiina lupaa olla hiilineutraali JO vuonna 2085, ja sille on vihreät tapauttaneet käsiään kertoen että meillä ( Suomalaisilla ) on paljon opittavaa kiinalaisilta, jotka suhtautuvat ilmastokysymyksiin täydellä vakavuudella. Mitäs jos mekin lupaisimme olla hiilineutraaleita noin sadan vuoden kuluttua, ja tuottaisimme pelkkää krääsää halpatyövoimalla, pyrkien siinä ohessa valtaamaan Afrikan alueet oman hyödyn nimissä… HIRVEÄÄ NATIONALISTISTA AJATTELUA, TÄYSIN POIS-SULJETTUA KOLONIALISMIA, KÄSITTÄMÄTÖNTÄ ÄÄRIOIKEISTON KOSISKELUA JA TOISEUTTAMISTA. POPULISMIA, JAKAMATTOMIEN IHMISOIKEUKSIEN POLKEMISTA JNE JNE.. Meillä sitä tekisi vain 5.4 miljoonaa kolonialistia, kun Kiinasta niitä löytyy 1.2 miljardia. Onneksemme Ohisalo j& kump niminen lahko osaa suhteuttamisen taidon, ja näkee niin selvästi mikä tai kuka uhkaa telluksen olemassaoloa. Paitsi ettei mitään ilmastouhkaa ole olemassakaan, sekin on lahkon keksimä narratiivi.

EN ole huomannut että yksikään lahkon edustaja, tai heidän uskolliset seuraajansa ( keloapinat ) olisivat olleet päivääkään huolissaan Ukrainassa tapahtuvista päästöistä, joita syntyy roppa kaupalla koska minä en usko että Venäläiset ajaa töpselipanssareilla, eikä niitä ammuta ilmakivääreillä käyttäen biohajoavia kuulia. SE EI OLE ONGELMA. SE EI SAASTUTA MITÄÄN, JA SIITÄ EI KOIDU MYÖHEMMINKÄÄN HAITTAA.. Kremlistä annettu tuulivoima on uusiutuvaa, ja talojen palamisesta syntyvät savukaasut suodatetaan huolellisesti EU direktiiviä noudattaen. On meillä paljon opittaa jos yritämme päästä noin hienoon tilanteeseen, vai onko sittenkin niin että me emme ole tehneet mitään väärää emmekä tuhoa mitään ?

Herkkä biodiversiteetti EI KÄRSI kun 64 tonnia terästä ajaa yli seitsemän kuukauden ajan samaa latua tuhansien seuratessa perässä, ja muu roska mikä syntyy, kierrätetään huolellisesti ohjeistuksen mukaan erotellen lasi, pahvi, metalli ja muovit omiin astioihin. Kaikkialla on kaunista ja siistiä, toisin kuin Takahikiän perävintturissa, jossa mummo ja pappa ajaa kerran viikossa kauppaan, tuottaen hirvittävät päästöt mitä ei hiilinielumme pysyy käsittelemään.

juha II

Voisivat nyt ihan aloittaa vaikka aivopierujen vähentämisellä. Siinä säästyy monta ”vappusatasta” ja se ”lmasto-perustarvekin” voitaisiin unohtaa kokonaan.

Turhautuneet ”herra isoherrat” ja rouva pienirinnat voisivat pelata vaikka Bridgeä ja särpiä teetä.

Ne ”linkut” jätetään niille, jotka pääsevät historian teosten sivuille muiden suurten poliitikoiden joukkoon, joilla oli opiootteja. Noh, niin. Tulihan siinä luppoaikoina vähän sodittuakin.

Rudi

Vety taitaa olla tällä hetkellä ainoa tapa jolla sähköä saadaan mittavammin varastoitua. Hyötysuhde muunnoksessa on melko huono, mutta eipä sitä kannattaisi liikaa tuijottaa kun tuulimyllyillä sitä saa sitten kun sattuu tuulemaan. Tuulisähkön tariffi tulisi muutoinkin olla huomattavasti vakaata sähköä halvempaa ja sen arvoa voisi siten nostaa jalostamalla sitä vedyksi liikennettä varten.

Tehdäänkehitysmaayhdessä

Itse olen katsellut mistä saisi häkäpönttö auton. Myisköhän Sipilä omansa?

Ilkka Forsten

Lestamafian kätyriltä ei häkäpönttö-autoa kannata hankkia, siinä saa vain häkää ja pöntön mutta ei autoa. Mistäkö tiedän, siitä ettei hän kuulemma voinut estää 2015 Torniosta suomeen lapanneiden jullikoiden tuloa, mutta jo varttia myöhemmin hän ilmoitti silmät kirkkaina että kyllä se olisi voitu estää, ne nyt vaan otettiin humanitaarisin perustein. Lupasin niille omakotitaloni Kempeleestä, kyseessä oli myöhemmin ” tuttavaperhe ” joka jäi alunperin mainitsematta vaikka tieto olisi ollut aika oleellinen. Lopulta pirttiä ei annettu kenellekään, mutta kehotettiin kansalaisia tarjoamaan majoitusta hätää kärsiville yksin tulleille orpolapsille.

Tehdäänkehitysmaayhdessä

Tuskin Juha sipoon kämppäänkään surffareita päästää.Eikä varmasti anna autoa kehitysmaalaisille.🤭

Ilkka Forsten

Koittakaas nyt ensin saada vaikka sähkön siirtohinnat järkevälle tasolle, ja puhua vähemmän siitä että sota ukrainassa pakottaa joka päivä kiihdyttämään inflaatiota, niin jutellaan lisää sähköautoista, jotka ei ole tulevaisuuden ratkaisu, mutta tokihan osaatte pakottaa muunkin turhan hankintaan. Sattumoisin voisitte jo tällä hetkellä laittaa valtion varoista muutaman miljardin sivuun SUOMALAISTEN hyväksi, ettekä jakaisi kaikkea toppahuulille tai karavaanikuskeille. Ne haluaa koko ajan lisää, vaikka syytätte meitä kulutushysteriasta.

ike

Oletpa aikamoinen rasisti.😂 Kaikki tiedämme että Ukrainan sota on syy kaikkeen. Sähkön hintaan ja kaikkeen muuhunkin hintoihin kohdistuviin nousupaineisiin. Ainakaan poliitikkoja ei voida syyttää. Aika monissa maissa oli tuo ydinvoimastakin luopuminen aika kovaa huutoa vielä muutama vuosi sitten. Miksiköhän minun alkaa olla aina vähän vaikeampi katsoa noita poliitikkojen selityksiä kun eivät edes muista mitä ovat eilen sanoneet.

Ilkka Forsten

Anteeksi, mitä sinä sanoit eilen…? 🥴

pedofiili pitää satutuntia

Kun idioottien agendana on vihreä siirtymä pienenä hyttysen p…an kokoisena valtiona, verratuna niihin todellisiin myrkyttäjiin, niin tämän valtion päättäjät pitää vaihtaa täydellisesti. Ja virkamiesten vakanssit pitää tehdä määrä aikaisiksi. Niinpä niin. Helpommin sanottu kuin tehty. Hulluus / ideologia on vallassa. Pienet marginaali vähemmistöt pompottavat/sanelevat mikä on homman nimi. Melkoista on meno nykyään.

gameover

Tarkoittaako tämä nyt että maailma ei pelastukkaan. Ja mitä Reetta Turnbergikin meistä nyt oikein ajattelee ?

Ilkka Forsten

Tulee entistä autistisempi ja vainoharhaisempi. ” Tuhnuperän retta ” ei ole muuten kommentoinut mitenkään ukrainan sodan päästöjä, ilmeisesti ne sopii päästökaupan rajoihin kun suomalaisten hiilinielut toimii..

Nationalisti

Tässä on tarkoituksena, agendan mukaisesti, poistaa yksityisautoilu kokonaan ja saada ihmiset asumaan suuriin kaupunkeihin asemien varrelle.
Mitä jos aloitettaisiin ne ”päästötoimet” sillä, että kielletään kaikenlaisen turhan rihkaman tuonti Suomeen, jotka kulkevat rahtilaivoilla, sitä halpatyövoimalla tuotettua p*skaa ei ihmiset oikeasti tarvitse.

Piikkilampaat

Eräs uskontolahko elää ilman sähköjä, polttoaineita ja kulkee hevosilla.
Eli tuon satulahkon edustajia taitaa olla kaikki eduskunnassa.
No, kaikki uskonnot on satua, itse sitä maanpäällistä painajaista jotka on tappaneet ihmisiä enmmän kun mikään muu tällä maapallolla, ei edes virukset yllä siihen.

Tehdäänkehitysmaayhdessä

Tolle ”satulahkolle” ei kuuleman mukaan tullut koronaakaan. Tiedä sitä sitten. Ainakaan niillä ei ole aivopesulaatikko ala Tel Av Visionia olohuoneen nurkassa meuhuamassa.

Ilkka Forsten

Luokaamme tästä kehäpäätelmä. Kun ajetaan hevosilla, eletään 1800 lukua ja ei katsella kauniita ja rohkeita, se auttaa paremmin kuin Pfizerin rokotteet. Näin ollen hevosten läsnäolo 1800 luvun tyyliin, ilman Ridge Forresterin kanttinaamaa, suojaa ” plandemialta ” ja antaa ikuisen elämän. THL olisi voinut ratkaista asian paremmin kuin rokottamalla ihmiset minkä ansiosta niin moni jäi siitä 1800 lukuun jämähtäneestä ihanteesta paitsi, tai kärsii vyöruususta parhaillaan ihmetellen toistuvia koronakuureja köh köh köh, rätti naamalla.

Kata

Mutta kerropa tuo eräästä lahkosta…nimellä.Saattaapi suutahtaa joku taho.

Amishit on ihan ok ,eläköön niin kuin tahtovat ja ostos tienvarsikaupasta oli helppoa.”Kauppias” ei ollut paikalla ja rahan saattoi jättää lippaaseen,”sopivan summan”.Hyvää oli leipä!

Ilkka Forsten

Kanttilahkeiden toivekauppa. Voi ottaa leivän hyllystä ja rahat kassasta ja ilmoittaa kovalla äänellä, Tännehää myö tullaaaaakiiii toiste, hai sie isäntäää !

Kata

Luottavaisia olivat mutta ei kuulemma ole ”sellaisia tyyppejä” sielläpäin jotka eivät mitään maksa ja amishit ei silti hermostu vaikka niin kävisikin.
Siellä ne vaan vankkureissaan köröttelivät….

Tehdäänkehitysmaayhdessä

Asun paikassa, jossa kanamunat voi ostaa samalla tavalla. Moni muukin saa asia on ”helpompaa”.

Tehdäänkehitysmaayhdessä

Pois tuo saa. Mikä lie painovirhe 😈

Kata

Mahtavaa!

Jiii

Laskelmassa on virhe. Suuri osa tänä vuonna myydyistä autoista ei todellakaan ole liikenteessä vielä 2045. Syy tähän on se että nykyautot on aivan paskoja. Niin täynnä antureita ja tietokoneita sekä litranen tuplaturbo kone takaa sen että auto menee paaliin vähän yli kymmenvuotiaana viimeistään.

Ilkka Forsten

Mikään ei ole niin pas**a tekele kuin Ford:n Fiesta yhden litran kolmepyttyisenä versiona. Todellinen ” ekoboost ” eli potkii omistajan egoa joka käänteeessä ja lopulta napsauttaa myllyn jumiin varoittamatta, koska jakopään hihnasta kulkeutuu kaikki töhkä öljypohjaan ja siitä moottoriin. Mikään varoitusvalo ei syty, eikä mikään kerro ongelmasta, mutta sitten vaan PUF ja oletkin kyselemässä mistä saisi uuden auton. Korjaus maksaa niin hektisesti että vakuutusyhtiökään ei korvaa vahinkoa. Pysykää erossa siitä leipäkoneesta, se ei ole auto. Mutta älkää sortuko Teslan ostajaksikaan, sekään ei ole auto, se on pyörillä kulkeva konsolipeli jossa game over koetaan äkillisenä palamisefektinä matkalla mummolaan. Niin ikään KUN, siis ei jos, siitä sippaa akusto onkin korjauskustannukset kymppitonnien luokkaa, ja sitä(kään) ei vakuutus kata. Maria Ohisalon märkä päiväuni täys-sähköisestä maailmasta on jo nyt viemärissä, vai haluatteko ladata teslaanne näillä siirtohinnoilla kun pitäisi riittää rahaa muuhunkin elämiseen ?

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Ilkka Forsten
Tehdäänkehitysmaayhdessä

Mun turbosaappini on liikkunut jo vuodesta 1984. 38 vuotias jo. Ja taitaa olla kaikki 175 hummaa konepellin alla edelleen. Tänään kävin motarilla humauttamassa . Kylälähtee .

Ilkka Forsten

Oma harrasteautoni on 45 vuotta vanha, täyttää ensi kesänä 46 vuotta ja pelaa kuin enkeli. Toki kulutus on suurta, mutta ei ole autokaan pieni. Nykyiset himmelit ei ole liikenteessä kunnolla viittä vuotta kun jostain ropeltaa,räpeltää, rutkuttaa tai kolkottaa. Niitä kuitenkin pitäisi ostaa, ja uskoa että niin toimien säästää luontoa ja ylläpitää kestävää kehitystä.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Ilkka Forsten
Tehdäänkehitysmaayhdessä

Saappi on jokapäiväisessä liikenteessä. Ensimmäinen autoni on harrasteautonani nykyään. Vuosimallia 1969. Foortti on jo 53 vuotias vetreä vanhus.

Tehdäänkehitysmaayhdessä

Eikä GTllä pääse alle 15 litraan kuin alamäet vapaalla.

Ilkka Forsten

Minulla on itselataava hybridi Camry vuosimallia 2020 normaaliajossa, Kesät mennään sitten 1977 Lincoln Continentalilla mallia 2d Town Coupe, jossa hyrskyttää nokalla 460 ( 7.5 litrainen ) V8. Kulutuslukemat on maantiellä luokkaa 18 – 20 litraa / 100 km pintakaasulla mentäessä, jos aletaan ohittamaan kaikki edellä olevat ei riitä mikään. Tankin tilavuus on 92 litraa, joten siitä voi laskea kuinka usein teen tiliä valtiolle siinä letkunvarressa roikkuessani. Vaikka jaan niin auliisti kehitysmaihin suunnnattuja dinaareitani, olen kuulemma hankala tapaus ja ilmasto ei kestä suurta kuormitustani, jota kestää noin 4 – 4.5 kuukautta vuodessa. Olen sanonut että jos teette saman kokoisen ja yhtä hienon auton töpseliversiona, ja vakuutatte että se ei pala ensimmäisellä cruisingreisulla, eikä vielä toisellakaan, ja että lataus maksaa 0.1 centtiä kilowattitunnilta, niin voin harkita vaihtoa. Tosin vaadin että autosta on löydyttävä syntetisaattorilla tuotettu oikea pakoääni, ( Tämä ei ole vitsi, sillä USA: sa on jo Dodge Challenger jossa asia on toteutettu täys-sähköisessä menopelissä asiakkaiden toivomuksesta.)

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Ilkka Forsten
Tehdäänkehitysmaayhdessä

You are my man. 😂

Tehdäänkehitysmaayhdessä

Viikatemies👍

Ilkka Forsten

Entinen tavaramerkkini, totta.

Ilkka Forsten

Vaimoni saattaa olla eri mieltä siitä kenen mies olen, mutta mukava kuulla että omistan ” salarakkaan .” 😋

John Quiman

Syntetisaattorilla tuotettu moottorin ääni on vähän kuin ne räpättimet, mitä laitettiin snadeina fillareihin. Tiedät varmaan: pyykkipojalla pahvinpala räpisemään etupyörän pinnojen väliin.

Kata

😀 Juu semmoiset oli kaikilla,meillä ne oli amerikkalaisissa vanhoissa sotilaspyörissä joita UNRRA lahjoitti mutta räpätys oli kovaa!Sekä pojilla että tytöillä.

No ei se niin kamalaa ollut kuiten kun nyt koulusta lähtee 25 mopoa yhtäaikaa ja kaasuttaa pitää ja sitten keulitaan kadulla….En ole tyttöjä nähnyt keulimassa eli kyllä pojat on poikia!Sanokoon hihhulit mitä haluaa. 🙂

Ilkka Forsten

Teininä minulla keuli vain ” jopo ” aamulla, illalla ja pitkin päivää.. 😉

Kata

😀

Ilkka Forsten

Juttu mistä kerroin oli kyllä ihan oikea uutinen. Amerikassa myydään täyssähköistä Challengeria jossa on ne V8 äänet. Joskus kuusikymmenluvulla siellä oli autotehtailla ihan omat insinöörit mitkä testasivat autojen pakoääniä. Niitä sitten esitettiin yleisölle ja se ääni mikä sai parhaat pisteet, päätyi auton lopulliseksi ääneksi. Tätä nykyä sitä tehdään taas. Se ei ole sattuma millaiset mörinät esimerkiksi urheiluautoon luodaan, se on monen äänivaihtoehdon kokeilemista. Eikä yksin jenkit tee sitä. Ferrarilla, Lamborghinilla jne on äänipuoleen keskittyneet insinöörit. Se on tosin uutta että sähköautoon ollaan luotu bensiinimoottoria vastaavat röhinät.

John Quiman

Mahtaako saada kuplavolkkarin äänen Lamboghinin sähköautoon? Se olisi erilainen, eikä muilla varmaan olisi samaa.

Rudi

Mulla oli muinoin Chevy vanin G30 alustalle tehty matkailuauto jossa oli kans isolohko bensamylly. Siinä oli jonkinlainen esiviritelmä ns. polttoaineen elektroniselle ruiskutukselle ja sen kanssa oli hauska mennä katsastukseen kun ne niiden pakokaasutesterit sekosi, piippas ja vilkutti valoja. Kokemattomat katsurit joutui sen kanssa aina ajatusluuppiin kunnes kokeneempi tuli ohjaamaan ja kertomaan että niiden mittarit on tehty erilaisin standardein. Siinä oli mm. ilmakompressori työntämässä raikasta ilmaa pakosarjaan, mitälie päästöjä siinä funtsittu. Soppa maistui sillekin kohtuudella, n.22-30l/100 riippuen säälin tasosta.Kyyti oli majesteettista kuten jenkeissä melko aina.

Ilkka Forsten

Jenkkiauton mukavuus riippuu tyystin siitä millä nopeudella liikutaan. Puhun nyt kuskin näkökulmasta katsottuna. Jossain 120 kohdalla vielä on ok, mutta kun siitä mennään yli tulee ajamisesta levotonta. Syy löytyy ohjaustehostimesta joka on höyhenenkevyt ja tuntuma katoaa. Pitkät heitot asfalttitiellä on majesteetillista tunnelmaltaan. Auto niiaa syvään, tekee aaltomaisen liikkeen ja antaa tunteen ettei olla ollenkaan autossa vaan laivassa. Sanonta ” Street Cruiser ” on silloin täyttä totta.

Oma juttunsa on pitkä keula. Kun istuu ratin takana näyttää että konepeltiä on kuin lentokenttää silmien edessä, ja keulamerkki liikkuu siellä horisontissa. Kaikki jenkit, ainakin ne mitä minulla on ollut elämäni aikana, ( full size mallit ) on aliohjaavia. Auto puskee jyrkissä mutkissa ja kallistuu reilusti mikä vaatii vähän totuttelua. Ne oikeat isot dollarihymyt tehtiin aikana, kun USA:n suurin sallittu maantienopeus oli 55 mailia tunnissa. ( Noin 90 km/h.) Siinä nopeudessa ne toimii kuin unelma, on mukavia ajaa ja kyyti on ruhtinaallista. Jos malttaa ajaa auton asettamien rajojen puitteissa se on hienointa kyytiä mitä neljällä pyörällä voi saavuttaa.

Leppoisa nojatuolimatka pisteestä A pisteeseen B on nautintoa alusta loppuun. Jenkit on aina olleet autojensa kanssa mukavuudenhaluisia. Olohuone pyörillä, ilman mitään suurta vaivaa ajamisesta kuuluu kaavaan. Kaikki on herkkää, tai automatisoitua. Nappia painamalla mikä tahansa ajoasento kyllä löytyy ( kuuteen suuntaan sähköllä säätyvät penkit,) ja säätövaraa riittää. Lincolnissa on lisäksi viisi sisävaloa erillisellä katkaisimella, takatolpissa erilliset lukuvalot, ja sivutolpassa ulkopuolella pystyvalot, neljä tuhkakuppia ja kolme tupakansytytintä, ilmastointi, sähkölasit ja sivupeilit, itsestään tummuva taustapeili, aavistuksen tummennetut sivulasit ja tuulilasi, lämmitettävät sivupeilit ja takalasi, automaattivaihteisto ( C6 ) joka on pomminvarma ja toimii untuvan pehmeästi, lukkoperä,tilttiratti,radio, sähköllä nouseva ja laskeva radioantenni. keskuslukitus, sisältä sähköllä avattava takaluukku. Portaaton säätö lasinpyyhkijöille, automaattisesti himmentyvä / kirkastuva mittarivalaistus, jarrutehostin, ohjaustehostin, alipaineella avautuvat ja sulkeutuvat ajovalojen luukut, Cartierin kello kojetaulussa ja itsestään hitaasti sammuvat sisävalot kun laitat ovet kiinni. Ja tämä kaikki oli jo 1977 malleissa, kun eurooppalaisissa autoissa näistä ei ollut tietoakaan.

Siinä on monta syytä miksi rakastaa pitkää peltiä vaikka kulutus vähän suuremman puoleista olisikin.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Ilkka Forsten
Rudi

Jep. Ja jenkit on paneutuneet vakiovarustuksiin joita täällä Eurooppalasiin ei usein saanut edes lisävarusteina, jo 40-50 luvuilta lähtien. Korjaltiin joskus yhden kaverini -59 Cadillacin sähköpenkkien etupenkin alla olevaa ohjausyksikköä, ja kun elektroniikka oli siihen aikaan hieman kookkaampaa tavaraa niin äkkiseltään sen olisi luullut ohjaavan koko auton sähköjärjestelmää. Mutta sekin oli hyvä esimerkki siitä että mukavuus päämääränä oli oivallettu jo silloin ”perusautoissakin”. Ja tosiaan se ylitehostaminen on jenkkien tapa tehdä autoja. Tuntuma tiehen ei ole yhtä jämäkkä kuin eurooppalaisissa mutta se on se mitä asiakas jenkeissä haluaa. On siellä tosin heitäkin jotka haluaa kivirekiä ja he ostavatkin sitten Volvoja ja Mesejä. Nää tietty vähän nostalgisia tarinoita, ajat etenee jenkeissäkin.

juu

En oikeasti pysty ymmärtää että tämä ilmastohuijaus on sanut kaikki poliittiset päättäjät valtaansa.
Politiikkaa tehdään valheellisilla laskelmilla, ja kukaan ei uskalla sanoa mitään koska pelkäävät leimautumista joksikin.
Saasteita ja päästöjä pitää tietysti vähentää, mutta ei ihminen ilmastonmuutokseen pysty vaikuttamaan mitään, ei hyvässä eikä pahassa.

Kata

Se on se piltteriperkkiä ja änweeoo…kun et omista mitään olet onnellinen…muistuttaa naapuria bäck to juuesesaar…Siihen ollaan menossa ihan länsimaisin siivin…ja ilmeisesti niin moni sitä haluaa.
Pelastavat demokratiaa….hahahahaaaaa…

otto suni

Todella pelastavat demokratiaa ja vihaavat ihmisten oikeutta liikkua vapaasti valitsemallaan tavalla! Aion edellee omistaa vanhan jenkin!

Ilkka Forsten

Vanhan jenkin perälautaan kannattaa liimata tarra jossa lukee näin. My Dog Maybe, My Wife Yes, But My Car Never. Arkikielelle käännettynä lauseilla tarkoitetaan sitä että koirani ehkä pettää minua, vaimoni pettää varmasti, mutta autoni ei koskaan.

Ilkka Forsten

Se toimii samalla periaatteella kuin koronarokotteiden kuviteltu teho. Toistetaan loputtomasti kuinka kuolema poimii sinut jos et nyt heti ota ensimmäistä piikkiä. Kun olet ottanut sen, alkaa sama alusta, kuolet pian ellei tehosterokotusta hankita. Otat jälleen piikin ja oletat että nyt olen pelastunut, niin seuraavat uutiset kertovat kuinka kolmas rokotekerta tuottaa tuloksen, sitä seuraa luonnollisesti neljäs kerta, ja kun olet antanut pistää itseesi myrkkyä josta ei kukaan ota vastuuta, sinulle sanotaan että sirastettu korona tarjoaa parhaan suojan uutta tartuntaa vastaan. Näin THL toimi. Ehkä et muista mutta puheissa joita alkuun pidettiin, sairastettu korona ei kuulemma auta laumasuojan syntymiseen, ja nyt se onkin kuulemma ihan selviö että laumasuoja syntyy sairastamalla. Rokotteet on jääneet pois laskuista, paitsi että nyt aletaan vouhkaamaan apinarokosta pandemiana. Arvaapas mikä yritys taas nettoaa sillä joutavalla rokotteella ? Kyllä, Pfizer. Odotan mielenkiinnolla synnyttääkö media taas juhlallisen ylistyksen siitä miten Sanna Marin pelasti suomen apinarokolta, koronaltahan hän kuulemma meidät jo pelasti.

juu

Korona ”rokotteet” kertoo hyvin kuinka sairas tämä maailma on.
Mä uskon että se kolmas maailmansota tulee, ei suinkaan minkään venäjän takia vaan jotta sillä peitetään ne ”rokotteiden” aiheuttamat haitat.
Toivon että olen väärässä mutta pahaa pelkään että näin se on.

juu

Ja mulla tosiaan tuttu sai kolme verisuonitukosta samaan aikaan, ihme että selvisi hengissä mutta jalka amputoitiin. Tietysti voi tulla muutenkin, mutta vahvasti epäilen että rokotteilla on oma osuutensa.

Kata

Kuten kasvohermohalvaus,Bell’s palsy,hyvin yleinen tuo vatun jabin jälkeen.
Joku holliwootinäyttelijä kertoi Instassa että näin kävi mutta otin vielä buusterinkin koska niin on tehtävä.
Ihmiset saatiin menettämään loputkin järkensä tuonkin hulluuden jälkeen ja yhä erotetaan ainakin jenkeissä ihmisiä ellei ole piikkiä ottanut.

https://www.foxnews.com/politics/biden-thanks-coast-guard-rescuer-hurricane-heroics-days-before-firing-vaccine-policy

Bidee kiittää ja erottaa…tämä näytelmä on niin absurdia!

Kata

Olen varma että on!

Ilkka Forsten

Kaatui sankarina etulinjaan mennessään, koronarokotteen kaatamana. ” Vain kukkivat kummut nuo kalmistojen, lie kaikki mi jäljellä on, siel lepäävät sankarit rokotteiden, suomussalmen ja kollaanjoen. Mut vapaaksi maaksi he suomemme loi, on muistoissa kumpujen yöt, eikä rokotehaitat nuo unhottua voi, eikä Pfizerin sankarityö.”

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Ilkka Forsten
Kata

😀 OMG

Puolueeton

Poliittiset päättäjät jakavat nimittämiensä virkamiesten avulla nykyään yliopistojen tutkimusrahat ja hyväksyvät tutkijavalinnat. 50 vuotta sitten yliopisto sai tukun rahaa ja professorit jakoivat sen keskenään. Kukin teki tutkimuksia jos teki ja aiheesta mikä kiinnosti. Nyt tutkija tekee suunnitelman ja anoo rahaa sen tarpeisiin. Jos anot rahaa, jolla aiot todistaa, että sukupuolia on ainakin kymmenen, homma onnistuu. Jos anot rahaa eri kansojen älykkyyden vertailuihin, joudut syytteeseen rasismista. Länsimainen tiede on modernisoitu. Ilmastotiede on näitä moderneja tieteitä, jonka tutkimustulokset toteuttavat poliittiset vaatimukset.

murre riepunen

Tämän kunnianhimoisen ääliömäiset paperit kiireesti piilotettava sen kuuluisan Tiitisen-listan kaveriksi.