Kotimaa Politiikka Talous

Veronmaksajien lausunto kiinteistöverosta: Paljon korjauksia ja kunnon vaikutusarviot tarvitaan – uudistus lykättävä ensi vaalikaudelle

Kuva: Pixabay.

Kiinteistöverotuksen uudistus on palautettava perusteelliseen jatkovalmisteluun, jotta sen huomattavat puutteet voidaan korjata ja jotta koko esitystä on mahdollista arvioida kattavien ja luotettavien vaikutusarvioiden pohjalta. Korjausten ja vaikutusarvioiden edellyttämä aika huomioiden luonnosteltu uudistus on syytä lykätä ensi vaalikaudelle, kerrotaan Veronmaksajain Keskusliiton julkaisemassa tiedotteessa.

Tämä ilmenee Veronmaksajain Keskusliiton antamasta lausunnosta valtiovarainministeriön luonnoksesta kiinteistöverotuksen arvostamisuudistukseksi. Lakiluonnos on parhaillaan lausuntokierroksella, jonka määräaika päättyy perjantaina 20.5.

Luonnosteltu uudistus olisi hallitusohjelman vastainen. Hallitusohjelman mukaan ”uudistus ei saa johtaa kohtuuttomiin muutoksiin kenenkään kiinteistöverossa ja sitä arvioidaan tästä näkökulmasta ennen kuin se annetaan”. Kumpikaan ehto ei ministeriön luonnoksessa toteudu.

Asumisen verotus kiristyisi jopa luonnoksen arvioiden mukaan sadoilla tuhansilla kansalaisilla jopa sadoilla euroilla vuodessa. Lisäksi on varteenotettava riski verotuksen kiristymisestä vielä huomattavasti laajemmin ja enemmän, kuin luonnoksessa on arvioitu.

Alueelliset vaikutusarviot on tehty vain karkeasti postinumeroalueittain. Näinkin tarkasteltuna keskimääräiset muutokset ovat huolestuttavan suuria. Postinumeroalueiden sisäisistä eroista ei kuitenkaan tiedetä mitään, yksittäisistä kiinteistöistä puhumattakaan. Puutteellisten vaikutusarvioiden pohjalta ei näin laajamittaista ja kaikkia kansalaisia koskevaa verouudistusta pidä säätää.

Vaikutusarvioiden pohjana on lisäksi epärealistinen oletus, että kaikki kunnat muuttaisivat omatoimisesti kiinteistöveroprosenttejaan laskennallisten arvostusmuutosten perusteella. Kuntien päätäntävaltaa omien kiinteistöveroprosenttiensa asettamisessa ei kuitenkaan esitetä rajattavaksi mitenkään edes uudistuksen voimaantulovuonna. Tämä poikkeaa esimerkiksi sote-uudistuksessa noudatetusta menettelystä, jossa kunnat eivät saa päättää kunnallisveroprosenttejaan sote-uudistuksen astuessa voimaan.

Verotuksen kiristymisen hillitsemiseksi on esitetty tehotonta muutosrajoitinta, joka on lisäksi rajattu vain kolmeksi vuodeksi. Mikäli kiinteistöverotuksen arvostusuudistus halutaan tulevaisuudessa toteuttaa kaikkien kiinteistönomistajien kannalta kohtuullisesti, verojen kiristymistä on hillittävä huomattavasti esitettyä voimakkaammin tiukalla ja pysyvällä muutosrajoittimella.

Luonnoksen puutteellisten tarkastelujen perusteella on mahdotonta arvioida, kuinka hyvin luonnoksessa esitetyllä kiinteistöjen arvostusmenetelmällä ja hinta-aineistolla onnistutaan käytännössä selvittämään kiinteistöjen käyvät arvot riittävällä tarkkuudella. Mikäli uusi arvostusmenetelmä on käytännössä epätarkka, voi se helposti johtaa kohtuuttomaan yliverotukseen yksittäistapauksissa.

Huomattava ongelma on myös odotettavissa oleva oikaisuvaatimusten räjähdysmäinen kasvu ja niiden käsittelyn paha ruuhkautuminen, mikäli uudistus toteutettaisiin luonnoksen mukaisella aikataululla ja puutteellisiin arvioihin perustuen.

Uudistus myös kiristäisi sukupolvenvaihdosten perintö- ja lahjaverotusta, mutta näitä vaikutuksia ei ole luonnoksessa pystytty arvioimaan. Kaavaillun uudistuksen heijastusvaikutukset muuhun verotukseen on selvitettävä huomattavasti perusteellisemmin.

Hallitusohjelman mukaan ”kiinteistöverouudistuksen yhteydessä selvitetään, miten verovelvollisen alhainen maksukyky voidaan ottaa huomioon”. Luonnos ei kuitenkaan sisällä mitään esitystä verovelvollisen maksukyvyn huomioimisesta.

Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää kaikkiaan valtiovarainministeriön luonnoksen puutteita niin mittavina, että koko uudistusta on syytä lykätä sekä kuntien että kansalaisten kannalta turvallisempaan ajankohtaan. Hätäilyyn ei ole mitään syytä.

– Luonnos on keskentekoinen. Riittävä lisäaika tarvitaan uudistuksen huolelliseen jatkovalmisteluun, puutteiden korjaamiseen ja vaikutusten kunnolliseen selvittämiseen.

Kiinteistöverotusta on kehitettävä niin, että tuleva uudistus on laajasti hyväksyttävissä ja kestää aikaa.

– Tätä kansalaisiin hyvin laajasti vaikuttavaa uudistusta ei tule yrittää hätäisesti säätää enää kuluvalla vaalikaudella, Lehtinen katsoo.

Veronmaksajain Keskusliitto

12 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Antaa tulla vaan

Kyse on jälleen kerran siitä että olemme saaneet juuri sellaiset johtajat kuin olemme ansainneet. Suurinta osaa suomalaisista ei kiinnosta poltiiikka ja väliinpitämättömyys politiikasta luo huonot johtajat.

Suurinta osaa suomalaisista kiinnostaa omat harrastukset ja ”vapaa-aika”. Ei lueta aamuisin kuulutuksia AVEista, ELYistä tai edes oman kunnan alueelta. Suunnitellaan kaikenmaailman kesälomamatkoja ja lätkäturnauksia sekä lohenkalastuksia. Kaikki nämä ovat pois oman asuinympäristön muutoksista. Ja silloin politikot pääsevät rellestämään kuin siat vatukossa.

No, monesti nämä tulevat kansan tietoisuuteen vasta kun ne on jo päätetty ja nuija kopahtanut pöytään. Niinkuin NATO:ssakin. Eli niille ei voi enää mitään.
Olen jo kohta 15 vuotta sanonut että vuonna 2025 jokaisessa Suomen kunnassa veroprosentti on 40-45% välillä. Ja tämä on yksi osa sitä.

Minusta kiinteistöveron saisi vaikka nelinkertaistaa, Kun jossain pitää asua niin ehkä tiukkeneva kotitalous herättäisi ihmiset ajattelemaan jälleen.

Timi T

Kansanäänestys omakotiasujien kiinteistöveron poistosta. Jos asut omakotitalossa niin kuinka montaa veroa olet joutunut maksamaan saadaksesi kodin ? Jos asut kerrostalossa vuokralla niin miksi ei tarvitse maksaa kiinteistöveroa ? Anteeksi viimeinen kysymys, koska nyky hallitus ottaa sen 100varmasti käyttöön.

Aika Paha

vetäkää koko s..tanan valtio jo ittenne hirteen!

afrikkaan RIITTÄÄ rahaa mutta SUOMALAISET SAAVAT P..KAA NISKAANSA joka vuosi enemmän.

v..tu riitää jo tämä v..tuilu

seant

Johtuu tästä ”Suuri Nollaus” (The Great Reset) WEF-agendan mukaan: ”Et omista mitään ja olet onnellinen”. Marin ja saarikko ovat WEF nuoria jäseniä.

Ilkka Forsten

Marinin uusi omakotitalo maksoi noin 800.000 €, että suuri on nollaus, minä laskin siitä viisi nollaa. Ja uskallan vieläpä väittää että Marin ei muuta varissuolle vaikka aseella uhattaisiin. Muille hän toivottaa ” iloisia kohtaamisia.”

R K

Kaikki ilmoittamasi energia-tehokkuuden parannukset kiinteistössä nostattavat kiinteistöveroa.Palkitsevaa vihreää siirtymää……

Ilkka Forsten

Mikä per***le tässä maassa on vialla kun ei yksikään palikkapäinen poliitikko tai virkamies keksi mitään muuta tekemistä päivänsä ratoksi, kuin kehitellä lisää verotusta vaikka millä tekosyyllä ? Äänestäkää nyt ihmiset oikein kun seuraavat vaalit tulee, tämä maa ei kestä enää toista umpihullujen valtakautta.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Ilkka Forsten
Nationalisti

Suomen globalistihallitus vihaa omakotiasujia, kaikki kansalaiset pitäisi väkisin saada asumaan radan varteen pieneen koirankoppiin tiiviisti rakennettuun etnoh..vettiin.
Kiinteistöverouudistus nostaisi monilla alueilla jo ennestään korkeita veroja merkittävästi.
Ihmiset ovat kovalla työllään ansainneet rahansa, josta ovat asuntonsa ostaneet ja nyt heitä halutaan rangaista tästä ahkeruudesta kiristämällä verotusta.
Itse sanoisin tätä nykymeininkiä kommunismiksi.

Ilkka Forsten

Kommunistit päätyivät hiekkakuopalle 1918, olisi hyvä muistaa että niin voi tapahtua vieläkin.

ville vallaton

Samaa mieltä!

Letunviuhake

Joo se hiekkakuoppa olisi kyllä hyvä idea, mut näitä helvetin sekopäitä/taliaivoja rupeaa olemaan jo liian paljon! Rupeaa sorakuopat käymään vähiin😅Mut betonikengät jalassa sit vissiin Pohjanlahteen jos sorakuopilta tilat loppuu kesken😂