Kulttuuri Muu maailma

Yhdysvallat: Maybelline sai ihmiset raivostumaan, kun se käytti parrakkaita miehiä uuden meikkisarjan mainostamiseen

Maybellinen parrakkaat meikkimallit Ryan Vita ja Zak Taylor. Kuvakaappaus: Instagram.

Kosmetiikkajätti Maybellinea on haukuttu siitä, että se on käyttänyt parrakkaita miehiä mainostamaan uusia tuotesarjojaan.

Tuotemerkki antoi meikkitaiteilija Ryan Vitan, ”Maybelline Partner”-yhteistyökumppanin, mainostaa uutta huulipunaa kahdessa Instagram-sivullaan jakamassaan mainosvideossa. Toisessa viime viikolla julkaistussa postauksessa meikkitaiteilija Zak Tayloria käytettiin myös mainostamaan uutta kesätuotetta, jonka brändi oli lanseerannut.

Toimenpide herätti välittömästi kommenttivyöryn sosiaalisen median käyttäjiltä, jotka moittivat tuotemerkkiä miesten käytöstä mainonnassa.

Mainosvideollaan Vita nähdään levittämässä kirkkaan vaaleanpunaista huulipunaa osana Amazon Prime Day -mainosta. Yhtiö otsikoi postauksensa tägäämällä Vitan, jolla on 49 000 seuraajaa Instagram-sivullaan, ja käytti hashtagia #maybellinepartner.

Samankaltaisessa postauksessa Taylor nähdään meikkaamassa kasvojaan, kaulaansa ja korviaan 4-in-1-meikkiapplikaattorilla. Jälleen meikkibrändi merkitsi hänet postaukseen ja käytti hashtagia #maybellinepartner.

Eräs henkilö kommentoi postausta, jossa Vita levittää huulipunaa, sanomalla: ”Riittää jo nämä häiriintyneiden ihmisten postaukset!!!”.

Toinen kommentoija sanoi: ”En todellakaan halua nähdä MIEHEN tekevän meikkitutoriaaleja!!!. Hölynpölyä.”

Samaan aikaan joku muu kommentoi: ”Luuletko todella, että haluaisimme ostaa näitä huulipunia nähtyämme tämän? Rakastan Maybellinea, mutta en kestä tätä!”

Transnaiseksi identifioitunut Mulvaney upotti Bud Lightin

Viimeisin vastareaktio tuli sen jälkeen, kun yritystä uhattiin julkisella boikotilla, kun se sponsoroi transsukupuolista vaikuttajaa Dylan Mulvaneya.

Huhtikuussa Maybelline julkaisi TikTok-sivullaan videon, jossa Mulvaney on meikitön ennen kuin hän ”hehkuu glamourissaan” luomiväreillä, huulipunalla ja muilla tuotteilla. Video julkaistiin, kun Mulvaney lähestyi 100. päivää siitä, kun hän oli julkisesti identifioitunut naiseksi.

Mulvaney oli tehnyt yhteistyötä myös Bud Lightin kanssa huhtikuussa, ja yhtiö joutui tulituksen kohteeksi tempauksesta, joka herätti konservatiivien raivokkaan reaktion.

Mulvaney jakoi kuvia itsestään ja personoidusta tölkistään, jolla hän juhlii vuoden takaista siirtymisvuottaan, sekä poseerasi oluttölkkien kanssa kylpyammeessa. Tuotemerkkiä syytettiin sekaantumisesta yhteen maan tämänhetkisistä kuumimmista kulttuurisodan aiheista.

Anheuser-Buschin markkina-arvo on sittemmin romahtanut yli 27 miljardia dollaria, ja kaksi sen huippujohtajaa on jäänyt virkavapaalle. Kumppanuus suututti konservatiiviset oluenjuojat, jotka boikotoivat nopeasti tuotemerkkiä. Se raivostutti myös liberaalit, joiden mukaan yhtiö ei reagoinut yhteisvastuullisesti Mulvaneyhyn.

Mulvaney rikkoi vasta hiljattain hiljaisuutensa fiaskosta ja haukkui vaikeuksiin joutunutta tuotemerkkiä siitä, että se ei ollut tukenut häntä.

Puhuessaan 1,8 miljoonalle seuraajalleen hän sanoi: ”Odotin, että brändi ottaisi minuun yhteyttä, mutta he eivät koskaan ottaneet. Olen pelännyt lähteä kotoa.”

”Se, että yritys palkkaa transhenkilön eikä sitten julkisesti seiso hänen puolellaan, on pahempaa kuin se, ettei se palkkaa transhenkilöä lainkaan.”

”Minua on pilkattu julkisesti, minua on seurattu ja olen tuntenut yksinäisyyttä, jota en toivoisi kenellekään.”

Tuoreiden lukujen mukaan Bud Lightin myynti laski 27,9 prosenttia viime vuoteen verrattuna 24. kesäkuuta päättyneellä viikolla.

Kesäkuun puolivälissä Modelosta tuli Yhdysvaltain myydyin olut, ja tätä asemaa oli aiemmin pitänyt hallussaan Bud Light yli kaksi vuosikymmentä. Markkinointikatastrofin jälkeen olut ei ole enää kymmenen parhaan oluen joukossa Yhdysvalloissa.

Tuoreessa YouGovin kyselyssä, jossa kysyttiin 1 468 ihmiseltä, oluen yleinen suosio romahti niin paljon, että se putosi kymmenen parhaan joukosta.

LGBTQ-lobbausryhmien ja George Sorosin symbioosi

DailyMail.com kertoi aiemmin, kuinka suuret brändit tyrkyttävät woke-mainontaa asiakkailleen, koska suuri LGBTQ-lobbausryhmä on luokitellut ne.

Tuottoiset sopimukset ja ideologiset mainoskampanjat vaikuttavat kaikki yrityksen ”Corporate Equality” -indeksiin, joka on Human Rights Campaignin valvoma luokitus.

HRC, maailman vaikutusvaltaisin LGBTQ+-poliittinen lobbaajaryhmä, laatii yritysten rastittamisen perusteella woke scorecards -listan.

Jotta HRC, jolla on läheiset suhteet George Sorosin Open Society Foundationiin, voisi antaa suosituksia, suuria tuotemerkkejä arvioidaan neljän kriteerin perusteella, jotka voivat ratkaista CEI-pisteytyksen.

”Työntekijöiden suojelu”, ”osallistavat edut”, ”tukeva ja osallistava kulttuuri” sekä ”yritysten sosiaalinen vastuu ja vastuullinen kansalaisuus” ovat kaikki kriteerejä, joiden avulla määritetään, miten yritys sijoittuu tärkeässä vertailussa.

Jos yritys menettää CEI-pisteitä, mikä voi johtua esimerkiksi siitä, että se ei täytä ”intersektionaalisuuden sisällyttäminen ammatilliseen kehitykseen, ammattitaitoon perustuvaan tai muuhun koulutukseen” -vaatimusta, sen sidosryhmät voivat huomata vaikutukset taloudelliseen tulokseensa.

Voittoa tavoitteleville yksiköille konservatiivisten asiakkaiden menettäminen, joka tapahtuu painottamalla vaisua mainontaa ja tekemällä Mulvaneyn kaltaisista henkilöistä yrityksen julkiset kasvot, on pieni hinta vaihtoehtoon verrattuna.

Lähde: DailyMail.com

10 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Ilkka

Ehkä olutta lipttävä hinuli käyttää myöskin geyhound linja-autoja matkoihinsa koska niiden kyljessä on juoksevan hinttikoiran kuva.

Peter Kreisler

Luultavasti näin on, mutta lienee pari yritystä jotka eivät lähde mukaan tähän ”muoti-ilmiöön”, nimittäin Harley Davidson ja Smith & Wesson

Ilkka

Tuskin menee mukaan edes Colt tai Remington, ovat sen verran punaniskoille brändättyjä juttuja.

Peter Kreisler

Näin on, jos 100% asiakkaista lopettaa ostamisen, saattaa se näkyä firman tuloksessa. Vaan eipä taida näissä firmoissa näitä ns. ”ennakkoluulottomia” juuri olla.

Vappu Simanen

Tätä »Corporate Equality» -indeksiä käyttävät pankit päättäessään rahoituksen myöntämisestä firmoille.

Jos et lähde mukaan woke-uskonnon levittämiseen, pankkisuhteeseen voi tulla «hankaluuksia». Toisaalta, jos lähdet, menetät nykyiset asiakkaat, joita tulevassa korporaatioiden maailmanjärjestyksessä ei enää ole olemassa eikä niitä edes tarvitakaan.

  • Woke-ideologia esitetään ilmiselvänä win-win vaihtoehtona.

Kolmas seikka, joka puoltaa wokeismia (ja käytännössä koskee vain yritysten huippujohtajia ja valtioiden ministereitä): näin voit kavaltaa haltuusi annettuja varoja samalla, kun saat toiminnalle «yleisen hyväksynnän». Riippumatta siitä, mitä yhtiöjärjestys, laki tai perustuslaki määrää, voit aina lähettää toisten ihmisten rahaa

  • Ukrainaan tai
  • ilmastoon
  • ja näistä pimeistä rahansiirroista ja siitä kenen taskuun ne menevät, ei jää merkintää mihinkään julkiseen rekisteriin.
Peter Kreisler

Jos vuonna 2000 joku olisi kertonut tällaista tapahtuvan tulevaisuudessa, olisin pitänyt väitteen esittäjää hulluna. Mutta nyt tähän tilanteeseen on tultu, jotenkin minulla on sellainen tunne, että kohtapuoliin tulee ”kurinpalautus” ja paluu entiseen.

Ilkka

Meille kerrotaan kuinka demokratiassa ihmisillä on oikeus omaan mielipiteeseen, mutta nyt mielipide joka poikkeaa tarjonnasta, ei kuulemmea olekaan demokratian mukaista. Meillä RKP vinkuu yhtenään olevansa tasa-arvon kannattaja, ja puolustavansa yksilön oikeuksia, mutta PS:n ministereillä ei nähtävästi ole sitä oikeutta.

Peter Kreisler

Niin, Neuvostoliittolaiseen tapaan meillä on oikeus mielipiteeseen, joka on virallisen agendan mukainen, kaikki muu onkin vihaa ja natsismia. Sitä paitsi, Purran some kirjoitukset ja kommentit olivat vain tosiasioita suoraan sanottuna ja sehän ns. ”osui hermoon”. Ainoa virhe oli anteeksipyyntö omista mielipiteistä, sitä en voi hyväksyä.

Ilkka

Se mitä Purra kirjoitti, tai mitä hänen nyt ” oletetaan ” kirjoittaneen oli faktaa. Sitä ei saisi kuitenkaan sanoa edes yksityishenkilönä koska se eriarvoistaa ja maalittaa. Sehän ei ole maalittamista kun koko YLE huutaa 24 h joka lööpeissä miten purran on erottava, ja vieläpä sillä peusteella että suomikuva on maailmalla nyt ikuisesti mennyttä. Jos se oli noin vähästä kiinni niin ei se kovin vankalla pohjalla ollutkaan.

Montako kertaa itsenäisen suomen historiassa on vaadittu ministereiden erottamista vaiheessa kun he eivät ole vielä juuri mitään tehneetkään. Ei tietääkseni koskaan aiemmin, vaikka aihetta kyllä olisi ollut.

John Quiman

Vihervasemmiston touhuissa ei olekaan järkeä, niissä on vain ideologiaa.