Väylä on yksi maailman tärkeimmistä merikauppareiteistä, ja sen kautta kulkee noin 20 prosenttia maailman öljytoimituksista.
Iranin parlamentti äänesti Hormuzinsalmen sulkemisesta sen jälkeen, kun Yhdysvallat pudotti 14 bunkkeripommia kolmeen Iranin ydinlaitokseen yllättävässä B-2-pommi-iskussa, jonka koodinimi oli ”Operaatio Midnight Hammer”, 21. kesäkuuta.
Iranin uutistoimisto Mehr kertoi viime torstaina Iranin parlamentin turvallisuuskomitean jäseneen Behnam Saidiin viitaten, että Teheran harkitsi salmen sulkemista Israelin alueelle Yhdysvaltojen iskua edeltävällä viikolla tekemien hyökkäysten vuoksi. Israelille on annettu kunnia siitä, että se tuhosi suuren osan Iranin ilmapuolustuksesta, mikä tasoitti tietä 125 lentokoneen vahvuiselle amerikkalaishyökkäykselle.
Teheran on toistuvasti uhannut sulkea salmen monta kertaa aiemmin, mutta ei ole koskaan tehnyt niin. Salmi on yksi maailman tärkeimmistä merikauppareiteistä, jonka kautta kulkee noin 20 prosenttia maailman öljytoimituksista eli 18 miljoonaa tynnyriä öljyä päivässä.
Salmi yhdistää Persianlahden Arabianmereen ja edelleen valtamereen, mikä mahdollistaa öljyn viennin Iranin lisäksi myös Saudi-Arabian, Irakin, Kuwaitin ja Yhdistyneiden arabiemiirikuntien kaltaisista maista.
Asiantuntijoiden mukaan mahdollinen saarto voisi nostaa öljyn hintaa välittömästi 30-50 prosenttia ja polttoaineen hintaa jopa 5 dollaria gallonalta maailmanlaajuisesti, kertoo Magyar Nemzet.
Vaikka parlamentin äänestys ei ole lopullinen, se lähettää maan ylimmälle johdolle viestin siitä, että lainsäätäjät kannattavat strategista vastausta. Lopullinen päätös on Iranin korkeimmalla kansallisella turvallisuusneuvostolla ja korkeimmalla johtajalla Ali Khameneilla.
Salmi yhdistää Persianlahden Arabianmereen ja edelleen valtamereen, ja se mahdollistaa öljyn viennin Iranin lisäksi myös Saudi-Arabian, Irakin, Kuwaitin ja Yhdistyneiden arabiemiirikuntien kaltaisista maista. Jos laivojen kulku Hormuzin salmen läpi häiriintyy, öljyn hinta nousee maailmanmarkkinoilla.
Clarksons Researchin tietojen mukaan Lähi-idän sodan riskin kasvu on yli kaksinkertaistanut Hormuzin kautta kulkevien suurten säiliöalusten rahtaushinnat. Esimerkiksi kaksi miljoonaa tynnyriä öljyä Persianlahdelta Kiinaan kuljettavan laivan päivittäinen rahtauskustannus on noussut noin 20 000 dollarista kaksi päivää ennen Israelin hyökkäystä Iraniin yli 47 600 dollariin keskiviikkona.
Guardianin mukaan UK Maritime Trade Operations (UKMTO) on arvioinut Yhdysvaltojen kaupalliseen merenkulkuun Punaisellamerellä ja Adeninlahdella Iranin lähellä kohdistuvan uhan ”korkeaksi”.
Lähde: Remix News